Gå til innhold

Låne penger av staten - kan det få noen konsekvenser eller er det innafor?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går rett på sak :) 

La oss si at Peder Ås tjener 500.000 i året og vil låne penger av staten.

Han går inn på Skatteetaten sine nettside og endrer skattekortet sitt, fra en forventet årslønn på kr 500.000 til kr 100.000. Det medfører at han har ca kr 10.000 pr mnd. mer å rutte med til den dagen han får en baksmell på skatten.

Inntil da skyter han disse kr 10.000 i global indeksfond. 

Han har god kontroll og har allerede beregnet på hvor stor baksmell på skatten blir og vil innen god tid før det må betales, ha alt på bankkonto sin. Midlene skal ikke komme ved realisasjon av fond - noe som ville vært risikofylt, men ved å sette av lønn de siste månedene før baksmell på skatten kommer. Han har også tatt hensyn på at det er sannsynlig at han er arbeidsledig, men da vil han bruke dagpenger på å dekke baksmell på skatten.      

 

Peder Ås vet at dette er ikke for alle, spesielt personer som har til vane å gå til forbruksfella, men han har stålkontroll på økonomien sin og er en ryddig type.

 

Spørsmål:

Peder Ås lurer på om denne skattetilpasningen er lov? Kan det anses at Peder Ås har oppgitt uriktige opplysninger overfor Skatteetaten i og med at han vet at han forventer å få en årslønn på kr 500.000? Eller vil det gå greit så lenge han gjør opp for seg til rett tid? Peder Ås jobber i dag med noe innen økonomi og er redd for at dette kan anses som å være en skattetilpasningen i gråsonen.  

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sverre1969 skrev (5 minutter siden):

Skattebetalingsloven §18-2:

(2) Den som på annen måte enn nevnt i § 18-1 eller denne paragrafs første ledd gir uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes grovt uaktsom overtredelse av første punktum.

Opplysningene som blir innrapportert er jo riktige, det er på bakgrunn av disse man må betale skatten.

 

Dragonlove skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke bare la være å betale skatt i hele tatt og bare ta den svære baksmellen når det kommer?

Da må man søke om frikort...

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Raude said:

Opplysningene som blir innrapportert er jo riktige, det er på bakgrunn av disse man må betale skatten.

 

Da må man søke om frikort...

…de opplysningene du sender inn som grunnlag for forskuddsskatt er bevisst uriktige for å oppnå «lån fra staten». Dette er direkte straffbart, jf tidligere referert lovbestemmelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (1 minutt siden):

…de opplysningene du sender inn som grunnlag for forskuddsskatt er bevisst uriktige for å oppnå «lån fra staten». Dette er direkte straffbart, jf tidligere referert lovbestemmelse.

Takk for svar! Men kan du svare på hvorfor det er så mange artikler på nett som gir råd om å reduserer lønn slik at man får baksmell. Rådene er selvfølgelig av mindre omfang.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (5 minutter siden):

…de opplysningene du sender inn som grunnlag for forskuddsskatt er bevisst uriktige for å oppnå «lån fra staten». Dette er direkte straffbart, jf tidligere referert lovbestemmelse.

Forresten, hvis det går den andre veien så får staten lån av meg ettersom fristen for å betale skatt er 31. mai for foregående år. Rentene begynner ikke å løpe før 1. juni i et normalt ikke koronaår. Det betyr de facro at jeg ikke får noe lån fra staten.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Raude said:

Forresten, hvis det går den andre veien så får staten lån av meg ettersom fristen for å betale skatt er 31. mai for foregående år. Rentene begynner ikke å løpe før 1. juni i et normalt ikke koronaår. Det betyr de facro at jeg ikke får noe lån fra staten.

Du stilte noen spørsmål. Du fikk svar med referanse til lovbestemmelsen. At du ikke liker svaret ligger utenfor min kontroll.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (7 minutter siden):

Det er også mange artikler på nett om hvordan man dyrker sin egen Cannabis…..

Ja, men det er stor forskjell på hvem som står bak disse artiklene. F.eks.

 

»Det er også mulig å legge opp til å betale for lite skatt, slik at du får en planlagt baksmell. Da er det derimot viktig å legge til rette for baksmellen og spare til den på en egen konto med høy rente. Fordelen med å gjøre dette samtidig som du sparer på en egen konto er at du tjener enda mer på rente. Det er derimot viktig å ha et disiplinert forhold til de pengene du ikke skatter av, slik at det lønner seg å faktisk ta en baksmell.»

https://www.kron.no/blogg/bor-du-skatte-for-mye
 

Dette er det datterselskapet til formuesforvaltning skriver noe som motsier at det er straffbart.

 

Lenke til kommentar

Peder Ås har tilsynelatende stålkontroll på økonomien. Ved å putte skattepenger (staten sine penger) inn i et globalt indeksfond er man ikke garantert sikret avkastning - men dersom man velger en indeks med lav risiko kan man allikevel hente ut noen få prosenter. Ved forsiktig optimisme, la oss si at det gir 5% avkastning. Netto 3% etter skatt på gevinst. 3000 kr,- eller 250 kr,- pr mnd. 

Å skylde skatt til staten er noe av den verste gjelden du kan ha. De er beinharde på inkasso - dersom du ikke skulle ha pengene. Uforutsette ting kan skje, livsendringer forekommer når man minst venter det. Dette er en veldig merkelig form for "investering" - som gir marginalt med overskudd mot det jeg vil si er en ubehagelig risiko.

 Folk som spekulerer med slike ting har etter mitt syn ikke stålkontroll på økonomien. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Raude said:

Ja, men det er stor forskjell på hvem som står bak disse artiklene. F.eks.

 

»Det er også mulig å legge opp til å betale for lite skatt, slik at du får en planlagt baksmell. Da er det derimot viktig å legge til rette for baksmellen og spare til den på en egen konto med høy rente. Fordelen med å gjøre dette samtidig som du sparer på en egen konto er at du tjener enda mer på rente. Det er derimot viktig å ha et disiplinert forhold til de pengene du ikke skatter av, slik at det lønner seg å faktisk ta en baksmell.»

https://www.kron.no/blogg/bor-du-skatte-for-mye
 

Dette er det datterselskapet til formuesforvaltning skriver noe som motsier at det er straffbart.

 

Du får sjekke side 570 her da:

https://www.skatteetaten.no/contentassets/90a3822575974282a7b6deb69e7a3767/skattebetalingshandboken-3.-utgave.pdf

 

«Bestemmelsen kommer til anvendelse for alle skatte- og avgiftskrav
 som omfattes av skattebetalingsloven. Bestemmelsen rammer både
 manglende levering av opplysninger og inngivelse av uriktige opplys-
 ninger til de organer som fastsetter kravene i loven. «

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (37 minutter siden):

Peder Ås har tilsynelatende stålkontroll på økonomien. Ved å putte skattepenger (staten sine penger) inn i et globalt indeksfond er man ikke garantert sikret avkastning - men dersom man velger en indeks med lav risiko kan man allikevel hente ut noen få prosenter. Ved forsiktig optimisme, la oss si at det gir 5% avkastning. Netto 3% etter skatt på gevinst. 3000 kr,- eller 250 kr,- pr mnd. 

Å skylde skatt til staten er noe av den verste gjelden du kan ha. De er beinharde på inkasso - dersom du ikke skulle ha pengene. Uforutsette ting kan skje, livsendringer forekommer når man minst venter det. Dette er en veldig merkelig form for "investering" - som gir marginalt med overskudd mot det jeg vil si er en ubehagelig risiko.

 Folk som spekulerer med slike ting har etter mitt syn ikke stålkontroll på økonomien. 

Regnestykket ditt er feil, jeg skal ikke ta ut penger fra fondet (ASK) så det blir ingen skatt før om mange mange år. Gevinsten blir vesentlig over en periode på 10-20 år. 
 

Å ha gjeld til gunstige betingelser er noe av det beste man kan ha. Det er selvfølgelig ikke for alle, de fleste ville nok økt forbruket sitt, men det gjør ikke jeg. Det er den eneste  realistiske veien, i tillegg til å drive et eget selskap, å bygge en stor formue på pga gearing.
 

Jeg gjør selvfølgelig ikke det om det er ulovlig, men hvis det er det så kjører jeg på. Dette ser jeg på som risikofri avkastning. Mye kan skje i livet ja, men det finnes alltid løsninger. Og jeg har selvfølgelig plan A, B, C og D om det skulle skjære seg.

Sverre1969 skrev (44 minutter siden):

Du får sjekke side 570 her da:

https://www.skatteetaten.no/contentassets/90a3822575974282a7b6deb69e7a3767/skattebetalingshandboken-3.-utgave.pdf

 

«Bestemmelsen kommer til anvendelse for alle skatte- og avgiftskrav
 som omfattes av skattebetalingsloven. Bestemmelsen rammer både
 manglende levering av opplysninger og inngivelse av uriktige opplys-
 ninger til de organer som fastsetter kravene i loven. «

Dette går ut på innrapportering av lønn. Lønna blir rapportert inn riktig, det er ikke sånn at jeg ikke skal betale skatten. Det er tale om at jeg tar baksmellen og betaler den 31. mal året etter.

 

Slik jeg ser det så er det ingenting i veien med å planlegge baksmellen, men vurderer å sende mail til Skatteetaten bare for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Vegard O said:

Det er absolutt ingenting i veien for å ikke betale inn skatt før du må, altså etter at selvangivelsen er levert. Det Sverre siterer, angår bare opplysninger som skal innrapporteres i forbindelse med selvangivelse. Der skal selvsagt alt være korrekt 🙂

Fra Norsk lovkommentar knyttet til §18-2: 

«Bestemmelsen rammer manglende eller uriktige opplysninger til de organer som fastsetter kravene i loven. Uttrykket skatte- og avgiftsmyndighetene omfatter både fastsettingsmyndigheter og innkrevingsmyndigheter.

Eksempler på overtredelser etter bestemmelsen er handlinger som at forskuddstrekk ikke blir foretatt eller at forskuddsskatt ikke blir skrevet ut med pliktig beløp. «

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke helt innenfor i forhold til regelverket. Men det er neppe noen som vil bry seg om så lenge man betaler baksmellen.

Det som er med opplysningen med forventet inntekt er at det er basert på forventninger. Altså man kan jo egentlig bare si "jeg forventet at bedriften ville gå konkurs pga korona og at jeg ikke ville få betalt", og så er det ganske vanskelig å bevise at dette ikke faktisk var din forventning.

Men det blir så klart vanskeligere og vanskeligere å bruke den unnskyldningen om dette er noe man gjør hvert år.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...