Gå til innhold

Facebook sender ut uønskede meldinger - Hvordan blokkere?


Anbefalte innlegg

Jeg var på besøk på et butikksenter og der var det et gjestenettverk som krevde at man logget på ved bruk av min Facebook konto.

Det som da viste seg det var at det ble sendt ut en beskjed til alle mine kontakter at jeg nå hadde besøkt butikksenter xxxxx

Dette kaller jeg toppen av frekkhet fra Facebook eller butikksenteret sin side, hvem det nå er som har aktivisert denne uønskede meldingen.

Finnes det eventuelt noen måte å konfigurere Facebook kontoen slik at det ikke blir sendt ut meldinger om hvor jeg beveger meg?

Har ikke oppdatert min Facebook "wall" på 10 år for å unngå disse idiotiske meldingene som sendes ut i øst og vest, men nå sendte den altså ut en melding om at jeg hadde besøkt et butikksenter.

Dette synes jeg er mektig irriterende og frekt, og det vil jeg selvfølgelig ikke ha noe av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, tingo said:

Da har jeg bare ett råd: slutt og bruke Facebook!
Facebook lever av og selge data om deg (dvs. brukerne sine) til andre.

Jada, jeg har sluttet å bruke Facebook, for ca 10 år siden. Jeg har allikevel en Facebook-konto som jeg aldri poster noen ting på.

4 hours ago, Dubious said:

Aldri bruk åpne WiFi.

Skaff deg nok mobildata.

Jeg bruker jo mobildata, men det er jo ok å supplere med gratis Wifi når dette er tilgjengelig.

Åpne Wifi nett behøver ikke nødvendigvis å medføre noen sikkerhetsmessig risiko hvis man tenker litt over hvorledes man bruker dem. Man kan for eksempel kryptere trafikken selv ved å bruke VPN.

Veldig mye av dette som går på automatisk rapportering av data og sikkerhetsrisiko kan man faktisk gjøre noe med, hvis man setter seg litt inn i hvordan disse systemene fungerer.

Nå var det liksom å kartlegge litt om hvordan man eventuelt kan hindre at Facebook sender ut uønsket informasjon. (Selv om man bruker et gratis gjestenett.) 

Det er jo ikke noe stort problem i seg selv at Facebook rapporterer at jeg besøker et butikksenter, men det er irriterende, og det er sannsynligvis et lovbrudd i forhold til GDPR. Det vil sånn sett være både juridisk og IT faglig interessant å kartlegge litt omkring hvordan man kan hindre Facebook å sende ut uønsket informasjon, selv om man logger seg inn på et gratis Wifi nett ved hjelp av Facebook.  

Det er jo også en interessant juridisk problemstilling i saken: Hvem er det som er skyldig i dette lovbruddet i forhold til GDPR og lovgivningen rundt denne, er det Facebook eller er det shoppingsenteret. 

I forbindelse med gjennomføringen av GDPR så ilegges de virksomhetene som bryter disse reglene svært høye bøter.
https://digitalnorway.com/na-kommer-gdpr-botene-slik-lever-norske-virksomheter-med-reglene/

Andre linker:

https://secinfinity.net/nor/facebook-ftc-har-botelagt-5-milliarder-dollar-for-brudd-pa-personvern/

Bøtene kan jo være opp til 4 % av omsetningen og opp til ca 200 Mill kroner.

For å identifisere den skyldige i dette lovbruddet, så vil det være interessant å kartlegge hvordan og hvorfor meldingen om besøket på dette shoppingsenteret ble sendt ut.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Her ser det ut til å finnes en måte å begrense utsendelsen av uønsket informasjon. Hvis man legger samtlige kontakter i en liste for "begrenset kommunikasjon", så vil det kanskje kunne hjelpe noe. Link

Det er vel på den annen side ikke sikkert at dette forhindrer at Facebook sender ut beskjed når man har besøkt shopping senter eller andre steder. Det kan jo tenkes at shopping senteret registrerer påloggingen og sender ut meldingen om besøk fra sin Facebook konto.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...