Gå til innhold

Boligpris spørsmål


ltdata

Anbefalte innlegg

dDork skrev (12 timer siden):

For å videreformidle råd økonomene i min familie har påpekt: rentene er kun lave fordi land driver lån seg i mellom. Det er generelt lite fornuftig å ta opp boliglån til slike tider, for renten vil gå i været når landene igjen skal kompensere for en slik periode. Man bør ikke gape over for store lånesummer i slike tider. 

Nå er rentehevingen forsinket på grunn av korona. Vi har dermed i hvert fall fem år til med lave renter. 

Mange har skaffet seg for dyre boliger til å beholde dem når dette skjer. Da vil vi nok en gang ha prisfall. Samtidig har folk tatt opp enorme kredittlån. Det begynner å hinte om noe tilsvarende jappetiden, da boligrentene var 17 %. 

5 år? Jeg tror en renteheving kommer tidligere. Men på en annen side. Usa kan ikke heve renten sin pga den enorme gjelden sin. Blir heller mer printing av penger og en relativt lav rente i en lengre periode tror jeg. Stagflasjon blir vel resultatet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (12 timer siden):

Leser hele tiden om boliger som blir solgt langt over prisantydningen.
Nylig så leste jeg om et hus som ble solgt for 2 millioner mer enn det var lagt ut for.

Noen har bare for mye penger.

Folk får mega høye lån pga rekordlave renter og at de har god inntekt. Men hva skjer hvis rentene går opp med disse store lånene? Og folk i dag er ikke akkurat nøkterne i sitt forbruk av penger.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 timer siden):

Folk får mega høye lån pga rekordlave renter og at de har god inntekt. Men hva skjer hvis rentene går opp med disse store lånene? Og folk i dag er ikke akkurat nøkterne i sitt forbruk av penger.

Skal boligen være verdt 2M over takst så må de klare å realisere den summen selv ved salg og vente på den neste idioten. Når renten går opp så blir det nok litt lengre mellom disse.

Med det sagt så er det ikke alle som kjøper en bolig for å selge den igjen. Spesielt eneboliger kan være frakoblet taksten sin.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 timer siden):

Folk får mega høye lån pga rekordlave renter og at de har god inntekt. Men hva skjer hvis rentene går opp med disse store lånene? Og folk i dag er ikke akkurat nøkterne i sitt forbruk av penger.

Tja, da må de betale mer på boliglånet? 😛

Bankene har krav om å ta høyde for en renteøkning på 5 prosentpoeng når de gir ut lån, så i utgangspunktet er det noe de aller fleste skal tåle. 5 prosentpoeng er ganske mye, selv om vi ligger på rekordlave renter.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Bankene har krav om å ta høyde for en renteøkning på 5 prosentpoeng når de gir ut lån, så i utgangspunktet er det noe de aller fleste skal tåle. 5 prosentpoeng er ganske mye, selv om vi ligger på rekordlave renter.

Personlig er jeg litt skeptisk til at dette faktisk blir iverksatt i praksis. De som skraper sammen 2,6 millioner til boligkjøp i dag må betale 16.000kr/mnd for å finansiere et lån med 7% rente.

Situasjonen er nok veldig individuell, men utifra hva jeg har sett av boligkjøpere i 2021 så tror jeg mange måtte revurdert sin bolig eller hadde misligholdt boliglånet sitt om rentekostnaden gikk fra 3700kr til 13200kr. Har du et billån i tillegg til dette med samme renteøkning så er det ikke mye igjen av medianlønna på 30.000kr netto.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 timer siden):

Personlig er jeg litt skeptisk til at dette faktisk blir iverksatt i praksis. De som skraper sammen 2,6 millioner til boligkjøp i dag må betale 16.000kr/mnd for å finansiere et lån med 7% rente.

Situasjonen er nok veldig individuell, men utifra hva jeg har sett av boligkjøpere i 2021 så tror jeg mange måtte revurdert sin bolig eller hadde misligholdt boliglånet sitt om rentekostnaden gikk fra 3700kr til 13200kr. Har du et billån i tillegg til dette med samme renteøkning så er det ikke mye igjen av medianlønna på 30.000kr netto.

Bankene tar hensyn til dette. De bruker SIFOs referansebudsjett, og ser på økonomien din dersom renta stiger med fem prosent. Dette er forpliktelser finanstilsynet følger opp, og som bankene tar seriøst. Men SIFOs referansebudsjett er stramt. Det er ikke et krav om at du skal kunne betjene 5 % høyere rente og ellers leve akkurat som før. De fleste har et vesentlig høyere forbruk enn de kan ha, og erfaring fra tidligere kriser viser at folk kutter forbruk før de misligholder boliglånet. Dårlige tider treffer SATS og kaffebrenneriet før de treffer bankene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (17 timer siden):

Personlig er jeg litt skeptisk til at dette faktisk blir iverksatt i praksis. De som skraper sammen 2,6 millioner til boligkjøp i dag må betale 16.000kr/mnd for å finansiere et lån med 7% rente.

Situasjonen er nok veldig individuell, men utifra hva jeg har sett av boligkjøpere i 2021 så tror jeg mange måtte revurdert sin bolig eller hadde misligholdt boliglånet sitt om rentekostnaden gikk fra 3700kr til 13200kr. Har du et billån i tillegg til dette med samme renteøkning så er det ikke mye igjen av medianlønna på 30.000kr netto.

Som Herr Brun sier, jo, det er vanlig praksis. Og de fleste banker viser også dette til deg når man er der. SIFOs referansebudsjett kan du ta en titt på selv, det er ikke veldig høyt, men realistisk. En familie med to barn kan altså klare seg på rundt 30k i måneden, og da skal man ganske langt under snittlønna for to før man ikke kan betjene boliglån på noen millioner.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (Akkurat nå):

Ja hvis valget er mellom å si opp sats medlemskapet sitt eller miste leiligheten tror jeg sats ryker først. Problemet blir vel størst om folk mister jobben

Ikke at det ikke kan skje, men om vi havner i en situasjon hvor renten er på 7% så er det ganske sterke skyts vi vulle brukt for å bremse en økonomi som er på vei mot å overopphetes. Det lave rentenivået vi har nå er et sykdomstegn på en økonomi som trenger hjelp for å holde hjulene i gang. Vi ser knapt reallønnsvekst og vi har ganske høy arbeidsledighet og derfor har vi lave renter. Den norske økonomien må se ganske annerledes ut om Norges Bank setter styringsrenten over 5%.

Lenke til kommentar

skjønner. Jeg er ikke så god på makro. Men kan det skje at inflasjonen går opp mye høyere enn forventet og renten blir satt opp for å dempe inflasjonen?

På en annen side så har USA tatt opp enormt med gjeld siste året, og de har sannsynligvis ikke råd til å øke renten fordi da klarer de ikke å betjene lånet sitt. Resultatet kan da bli bare økt printing av penger og enda høyere inflasjon?

Og hvor mye er våre renter påvirket av rentene i USA?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Er vell en tommelfinger regel som sier at 1% økning i rente gir 10% reduksjon i boligprisene. Dette er pga mindre har mulighet til å kjøpe. Konkurransen går ned.

 

Så vi går røde tider i møte. Stakkars de som kjøper i storbyer om dagen.

ok. Renten er rekordlav. Mer sannsynlig for at den går opp enn at det blir negativ rente. Renta går opp, boligprisene ned. De som kommer godt ut av dette er de som har spart opp masse og som trenger mindre lån. 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (48 minutter siden):

skjønner. Jeg er ikke så god på makro. Men kan det skje at inflasjonen går opp mye høyere enn forventet og renten blir satt opp for å dempe inflasjonen?

Ja, det er jo "fysisk mulig", men igjen er det mekanismer der ute som gjør det vanskelig å isolere det. Inflasjon er prisøkning og når prisene øker får bedriftene mer penger og du får høyere lønn. Det kan skje at vi får inflasjonssjokk som kommer litt bardust på, men det vil nok være relativt kortvarig. Det skjedde i 2015-2016 når kronekursen falt så var inflasjonen nesten 5%.

ltdata skrev (48 minutter siden):

På en annen side så har USA tatt opp enormt med gjeld siste året, og de har sannsynligvis ikke råd til å øke renten fordi da klarer de ikke å betjene lånet sitt. Resultatet kan da bli bare økt printing av penger og enda høyere inflasjon?

Det er litt mer komplisert enn som så og USA har nok råd til å sette opp rentene om de vil. Etter finanskrisen har det vært veldig ekspansiv pengepolitikk i den vestlige verden og flere fryktet jo hvor det kom til å ende. Men så langt som vi kom før coronapandemien så virket det jo egentlig å gå greit å snu. Pengepolitikken var mindre aggressiv og rentene på vei opp før dette rammet oss. Heldigvis, kan man si, for da hadde man hvertfall noe skyts igjen til denne krisen.

ltdata skrev (48 minutter siden):

Og hvor mye er våre renter påvirket av rentene i USA?

Teknisk sett så setter vi rentenivået vårt selv og kan sette det sånn som vi ønsker. Men Norge er en liten og åpen økonomi som er veldig styrt av verden rundt oss. Vi importerer epler og bananer, eksporterer olje og fisk, og er i global skala ingen økonomisk stormakt. Vi er derfor veldig prisgitt hva som skjer rundt oss og USA og dollaren har definitivt mye å si der. Handelsmessig er derimot Europa og EU-landene mye viktigere for oss. Noe sånn som to tredjedeler av eksporten vår er vel til Europa. Alt i alt er det et samspill.

Endret av Nimrad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (44 minutter siden):

ok. Renten er rekordlav. Mer sannsynlig for at den går opp enn at det blir negativ rente. Renta går opp, boligprisene ned. De som kommer godt ut av dette er de som har spart opp masse og som trenger mindre lån. 

Ja det blir og er straks kjøpers marked. Mange plasser i Norge har det vært dette lenge. Det er kun en tommelfingerregel, så det er ikke nødvendigvis sannheten. Men at prisene vill fortsette opp slik de har gjort de siste årene er veldig lite sannsynlig når renten snart stiger.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (44 minutter siden):

Ja, det er jo "fysisk mulig", men igjen er det mekanismer der ute som gjør det vanskelig å isolere det. Inflasjon er prisøkning og når prisene øker får bedriftene mer penger og du får høyere lønn. Det kan skje at vi får inflasjonssjokk som kommer litt bardust på, men det vil nok være relativt kortvarig. Det skjedde i 2015-2016 når kronekursen falt så var inflasjonen nesten 5%

Men på en annen side så selv om lønna går opp så vil det ikke være nok til å offsette en renteøkning på 5% på et 4 mill boliglån.

Nimrad skrev (47 minutter siden):

Det er litt mer komplisert enn som så og USA har nok råd til å sette opp rentene om de vil. Etter finanskrisen har det vært veldig ekspansiv pengepolitikk i den vestlige verden og flere fryktet jo hvor det kom til å ende. Men så langt som vi kom før coronapandemien så virket det jo egentlig å gå greit å snu. Pengepolitikken var mindre aggressiv og rentene på vei opp før dette rammet oss. Heldigvis, kan man si, for da hadde man hvertfall noe skyts igjen til denne krisen.

Jeg tror ikke Usa øker renten. Det er utrolig viktig for FED å holde aksjemarkedet høyt. Går det ned vil folk føle seg fattigere og bruke mindre. Så er det vel milliarder investert i bonds som sliter hvis rentene heves. Nei jeg tror heller de lar inflasjonen gå høyt for å redusere gjelden sin, så får heller folks sparepenger i bank miste sin verdi. Tror de skaper en mega boble der alt av hard assets vil gå kraftig opp.

Tror de kommer til å gjøre dette helt til det ikke går lenger. Da kan vi få et mega krakk, men jeg tror det er en god stund til.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Er vell en tommelfinger regel som sier at 1% økning i rente gir 10% reduksjon i boligprisene. Dette er pga mindre har mulighet til å kjøpe. Konkurransen går ned.

 

Så vi går røde tider i møte. Stakkars de som kjøper i storbyer om dagen.

Hvor har du denne regelen fra?

Hvis vi sammenligner boligpriser med rentenivå siste 30 år så stemmer det ikke på noen måte. Det eneste vesentlige boligprisfallet samsvarer med rentefall, mens de to periodene med rentestigninger også hadde prisstigning på boligene. Jeg tror derfor det ikke er særlig grunn til å legge vekt på en slik tommelfingerregel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ltdata skrev (På 11.5.2021 den 16.50):

2. Og når lønner det seg å kjøpe ny bolig?

Gjenoppliver denne med tanke på nåværende marked i Oslo. Fra å være helt sinnsykt i januar og februar ser det ut til å ha stagnert de siste månedene. Jeg har fulgt med på fire 2-roms på Sagene, en av de gikk så vidt over prisantydning i april, de tre andre har slitt med å selge og kun fått in ett bud. To av de gikk 100k under. En kamerat fikk nylig ingen bud på sin 3-roms.

Selv følger jeg med på prisene for å prøve å beregne hva jeg kan forvente å få for egen leilighet og sitte igjen med for å kjøpe - tenker kanskje først og fremst på å bruke et salg i Oslo på noe større, roligere og bedre utenfor byen.

Noen tanker om utviklingen i Oslo? Kan det være at vi ser et nytt prisfall som det i 2017? Eller er det mulig at det vil komme et nytt prishopp over sommeren? Eller kanskje ny giv over nyttår når færre kanskje ser ut av Oslo pga trange leiligheter, hjemmekontor og nedstengt by?

Selv synes jeg det ser shaky ut nå. Jeg kunne sannsynligvis solgt min 2-roms for nærmere 4,7 i februar, kanskje enda mer basert på et par salg i nabolaget, nå ville jeg ansett meg som heldig om jeg fikk 4,2. 

 

Lenke til kommentar

Jeg har ganske lang erfaring innen bank, og tror basert på hva jeg vet, at vi står ovenfor en liten korreksjon. 

Dersom du skal selge, er tiden nå. Dersom du skal kjøpe, ville jeg sittet litt på gjerdet. 

Renteheving er nært forestående. Inflasjonen er litt over normalen. Normalt betyr dette fall i aksjer, boligprisstagnasjon eller nedgang. 

Jeg har tenkt en stund på å kjøpe en leilighet for utleie, men venter 6-12 mnd før jeg slår til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (1 time siden):

Jeg har ganske lang erfaring innen bank, og tror basert på hva jeg vet, at vi står ovenfor en liten korreksjon. 

Dersom du skal selge, er tiden nå. Dersom du skal kjøpe, ville jeg sittet litt på gjerdet. 

Renteheving er nært forestående. Inflasjonen er litt over normalen. Normalt betyr dette fall i aksjer, boligprisstagnasjon eller nedgang. 

Jeg har tenkt en stund på å kjøpe en leilighet for utleie, men venter 6-12 mnd før jeg slår til. 

Så du forventer med andre ord at prisene i Oslo sannsynligvis vil synke de neste 6-12 månedene? 

Jeg skal både selge nåværende og kjøpe. Håpet mitt er at et salg i Oslo skal kunne finansiere så mye som mulig av et hus utenfor. Men hvis prisene synker så er det fare for egenandelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...