Gå til innhold

Permisjon til utdanning


Bitmog

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg er i dag i full jobb i en jobb som jeg trives med, men har lyst å utvikle meg selv med tanke på fremtiden. 24 år gammel og jobber i Staten med IT.

Jeg har kun fagbrev og ønsker på sikt å få meg mer utdannelse. Det jeg kunne tenkt meg er en utdanning innen IT-sikkerhet/Cyber security eller digital etterforskning. Ser at Noroff tilbyr blant annet dette i form av fagskole og høyskole (bachelor) 

Planen min er å søke på grunnlag av realkompetanse og jeg kan da komme inn på studier basert på 25/5 regelen. 

Mitt spørsmål er følgende:

 

1. Bør jeg fortsette i jobben med 100% stilling i tillegg til å fulltids studie?

2. Bør jeg gå ned 50-60% stilling i jobben og begynne med fulltids studie.

3. Er det mulig å få permisjon med lønn under studietiden. Er det i hele tatt mulig at arbeidsgiver kan dekke utdanning?

 

Ser frem til gode svar :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er helt klart mulig, men dette kommer veldig an på din egen kapasitet og hvor strukturert du er.

2. Dette er også veldig avhengig av din personlige situasjon og ikke minst økonomi. Det er selvsagt bedre for studiehverdagen din å jobbe mindre, det vil jo skade økonomien din.

3. Permisjon med lønn tror jeg ikke er mulig med en bachelorgrad. På min arbeidsplass (også i staten) får vi studiedager etter hvor mange studiepoeng vi tar. Jeg tok et par småstudier på 5 studiepoeng hver, altså 10 til sammen. Mener å huske at jeg fikk 5 eller 6 studiedager til dette. Arbeidsgiver i dette tilfellet dekket utdanning.

Men det er mye men her. Det beste må jo være å høre med arbeidsgiveren din.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Juggel said:

1. Det er helt klart mulig, men dette kommer veldig an på din egen kapasitet og hvor strukturert du er.

2. Dette er også veldig avhengig av din personlige situasjon og ikke minst økonomi. Det er selvsagt bedre for studiehverdagen din å jobbe mindre, det vil jo skade økonomien din.

3. Permisjon med lønn tror jeg ikke er mulig med en bachelorgrad. På min arbeidsplass (også i staten) får vi studiedager etter hvor mange studiepoeng vi tar. Jeg tok et par småstudier på 5 studiepoeng hver, altså 10 til sammen. Mener å huske at jeg fikk 5 eller 6 studiedager til dette. Arbeidsgiver i dette tilfellet dekket utdanning.

Men det er mye men her. Det beste må jo være å høre med arbeidsgiveren din.

 

Takk for svar!

Utdanningen din ble dekket ja. Får jeg lov å spørre om det var universitet eller privat skole? I mitt tilfelle så kunne jeg tenkt meg Noroff  noe som er privat og er priset rundt 30-70 tusen per semester, får jo studielån men blir jo økt utgift. Er dette noe arbeidsgiver kunne dekket? 

Skal høre med arbeidsgiver, eventuelt fagforeningen min. 

Lenke til kommentar

Det var universitet.

Jeg er veldig usikker. For det første er det veldig ulik praksis innen ulike statlige organer. For det andre tror jeg ikke arbeidsgiver ønsker å dekke utdanningen din bare fordi du synes det er kjekt å ha. For min del var jeg forpliktet til å ta disse utdanningene innen en viss tid jeg fikk stillinge  jeg har nå. Om jeg nå ønsker å ta videre utdanning vet jeg ikke om jeg få dekket dette.

Jeg vil anta at arbeidsgiver nærmest må pålegge deg utdanning for at de skal dekke den.

Samtidig vet jeg at politifolk, fengselsbetjenter og tollbetjenter kan ta etterutdanninger via PHS og få dekket dette. Men dette er jo spesielt yrkesrettede utdanninger i staten så det stiller seg helt sikkert annerledes der.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...