Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kan og bør vi naboer gå frem for å "hindre" kommunen i å bygge en ballbinge i nabolaget, 4-5 meter unna flere hus?


Northerner

Anbefalte innlegg

Hei. Har laget et par poster tidligere relatert til dette på et annet forum (https://byggebolig.no/lov-og-rett/kommunen-bygger-ny-skolegard-pa-grensen-til-min-eiendom-og-h/msg940164?latest=True#latest), så skal prøve å holde det kort. Beklager på forhånd at det blir litt rotete. 

I september kjøpte vi et hus i Drammen som grenset til en skoles eiendom. Vi fikk beskjed ved kjøp at skolen skulle bygge opp området ved siden av huset (som per dags dato bare inneholder et par midlertidige klasseromsbygg og ett enkelt lekestativ), men at de bare skulle gjøre det om til en slags fin og grønn park som ikke kom til å ha noe å si for oss i huset vi kjøpte. Vi leste igjennom lassevis med dokumenter på kommunens sider om diverse byggesaker, men fant ingenting urovekkende. 

En dag finner vi derimot en landskapsplan som viser at skolen skal bygge en ballbinge knapt 4 meter fra husveggen vår. Dette er noe helt annet enn det vi har funnet informasjon om og blitt fortalt om tidligere, og dette står ikke i nabovarselet som ble sendt ut. 

Jeg har kontaktet en rekke naboer, og svarene jeg har fått synes jeg er merkelige. Alle de seks naboene jeg har vært i kontakt med, bortsett fra en, har ikke fått noe beskjed om at det skal bygges enn ballbinge. Fem av de seks hadde fått inntrykk av og blitt fortalt at de skulle bygge opp uteområdet med fine trær og busker, slik det også virket i nabovarselet de fikk. Den siste husstanden fikk derimot beskjed om å dra på postkontoret for å hente en rekke dokumenter som fortalte mer om byggeplanene. Når denne naboen dro til postkontoret for å hente disse dokumentene, så hun at det var flere mapper med dokumenter som ikke var hentet, fra samme bunke hun selv fikk dokumenter fra. Dokumentene i denne mappen inneholdt blandt annet landskapslplanen som viser tegning av ballbingen. Jeg spurte de fem andre naboene om de fikk beskjed om at de kunne hente mer informasjon på postkontoret, men det mener de bastant at de absolutt ikke har fått noe beskjed om. De synes også det er veldig merkelig at bare den ene av de seks naboene jeg har snakket med kan huske å ha fått beskjed om at de kan hente mer informasjon på postkontoret. 

Det virker rett og slett som om kommunen, enten med vilje eller ved en feil, ikke har gitt alle naboene beskjed om at de kan hente mer informasjon og dokumenter på postkontoret, da nabovarselet ikke fortalte om alt. Nå er det alt for sent etter klagefristen, og kommunen fikk inn ingen klager på nabovarselet, da nabovarselet bare beskrev at de skulle utarbeide området og gjøre det fint. Når naboene ringte kommunen fikk de også beskjed om at det skulle bygges om til en fin park/uteområde. 

Så når jeg da fortalte dem at det skulle faktisk bygge en ballbinge, ble samtlige naboer sjokkert over dette. For flere av dem hadde nylig snakket med kommunen om prosjektet, og da har ikke kommunen nevnt ballbingen. Den ene naboen har faktisk forsøkt å få tak i klarere byggeplaner for prosjektet og besøkte kommunehuset for å hente ut dette, men kom hjem uten noen dokumenter, da de ansatte der mente at de ikke hadde tilgang til disse dokumentene. (Samme dokumenter som jeg selv fant etter å ha sett gjennom hundrevis av saker på Drammen kommune sitt arkiv om byggesaker). 

Vi synes det er veldig underlig at kommunen tilsynelatende har gitt villedende informasjon og gjort ting på en måte som gjør det vanskelig for oss å gripe ann saken. 

Ballbingen kommer til å være knappe 4 meter fra husveggen min, og 4-5 meter fra husveggen til et par andre naboer. Allerede i dag har naboer fått vinduer knust og gjenstander i hagen ødelagt av baller og gjenstander som blir kastet ut av skolegården, og nå er det ikke engang noe ballområde der. Vi forstår ikke hvordan kommunen kan komme under den pålagte maksgrensen på 60 desibel for nærmiljøanlegg som ballbinger, da jeg har lest mange saker at selv på 10-20 meter avstand kan maksnivået være over 60 desibel. Men her skal de altså bygge ballbingen 4-5 meter unna flere hus. De har også planlagt å sette opp flomlys rundt ballbingen, og at den skal være tilgjengelig på kvelden, i helger og i ferier også. Det er en stor fotballbane og slette bare 50 meter unna den planlagte ballbingen, hvor det er aktivitet fra morgen til sen kveld hver dag. Det er ingen tvil om at mange av barna som spiller der kommer til å flytte ballspillet til ballbingen når den bygges opp, og da kommer det definitivt til å bli støy fra ballbingen nesten hele døgnet. (De har også tenkt til å fjerne støygjerdet som er der i dag, og har per dags dato ikke tenkt til å sette opp noe støygjerde mot min eiendom). 


Vi ønsker å gå sammen mot kommunen for å stoppe byggingen av denne ballbingen, eventuelt foreslå en annen plassering. Vi kan ikke fatte at det skal være mulig å bygge enn ballbinge som ikke utsetter oss for voldsomt mye støy, bare 4-5 meter unna husene. Spesielt ikke når de skal ha flomlys som lyser opp dette på kveldstid også.

Hvordan bør vi gå frem, og gripe dette an sammen? Ingen av oss har "gått sammen" mot kommunen tidligere, og vet ikke helt hvordan dette best kan gjøres. 

På forhånd, takk for deres tid. Under ser dere et skjermbilde av landskapsplanen. Mitt hus er til venstre, kommunegrensen er knapt en meter fra husveggen. 

 

image.png.b305ca637e8fb886181cbb0fb213f4b5.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Byråkratisk rot forekommer veldig ofte. Jeg tviler sterkt på at kommunen har forsøkt å holde tilbake dokumentasjon for å hindre protester fra boligeiere. Men; når dette er en "snakkis" i nabolaget - forstår jeg at det kan "snakkes opp" til en slik konspirasjon der kommunen har en agenda ved å holde tilbake informasjon. Men for meg høres det ganske usannsynlig ut.

Jeg syns også du overdriver når du skriver "støy fra ballbingen hele døgnet". Jeg har heller aldri hørt om en ballbinge med flombelysning.  De bingene jeg har sett med lys, har helt vanlige gatelys. Hvis ikke vil man jo bli blendet av flomlyset. 

Det er veldig lett å tenke "worst case" - og veldig typisk for et nabolag og overdramatisere slike planer. 

På tegningen ser man en vegg som går rundt hele banen. På grunn av boligene i nærheten, har jeg grunn til å tro at dette vil være en trevegg som tar noe av støyet. Du skriver også "1 meter fra husveggen". Tar man utgangspunkt i at veien på plantegningen er 5 meter, ser det mer ut som 5 meter. Det er i tillegg tegnet opp et gjerde på plantegningen. Kanskje det er ekstra støyskjerming der også. 

Ballbingene i mitt nabolag er av høy kvalitet, men lite brukt. Noen timer på dagtid og tidlig ettermiddag (organisert aktivitet) - og enkelte ettermiddager/kvelder kan det være 2-3 stykker som tar straffespark på hverandre eller lignende. 

Lenke til kommentar

Takk for at du har tatt deg tid til å lese gjennom!

 

Kris85 skrev (20 minutter siden):

 Byråkratisk rot forekommer veldig ofte. Jeg tviler sterkt på at kommunen har forsøkt å holde tilbake dokumentasjon for å hindre protester fra boligeiere. Men; når dette er en "snakkis" i nabolaget - forstår jeg at det kan "snakkes opp" til en slik konspirasjon der kommunen har en agenda ved å holde tilbake informasjon. Men for meg høres det ganske usannsynlig ut.

Jeg synes selv at det høres usannsynelig ut, men det er unektelig merkelig. Det er ikke lenge siden en i nabolaget igjen snakket med prosjektleder og spurte om prosjektet, og da ble det ikke nevnt noe om ballbingen da heller, og bare beskrevet som en park med nye og flotte trær og utarbeidet uteområde. Dette er samme naboer som ikke har fått noen opplysninger om ballbingen tidligere, og når de spør om mer detaljer blir det utelatt å bli fortalt. Samme personen har flere ganger forsøkt å få mer detaljer rundt prosjektet, og har faktisk fått beskjed om at denne landskapsplanen jeg har bilder av under, ikke er tilgjengelig, så hun har ikke kunnet få den. Men jeg fant den jo selv, etter mange timers leting, på kommunens nettsider. En av naboene har bodd i samme hus her i 50 år, og forteller at de siste årene har det mange manger blitt fortalt for naboene at en ting skal gjøres, men så gjøres noe helt annet, eller så gjøres det på en måte som er en større forulempe for beboerne i området enn det de opplyser om. 

Angående støy hele døgnet, sier jeg dette fordi det er allerede mye aktivitet på området store deler av kvelden og i helgene spesielt. Det er en stor fotballbane knappe 100 meter unna skoleområdet, og denne brukes mye hele kvelden og hele helgen av en gjeng aktive barn. Dette er bare fint, men jeg ser at de stadig må løpe for å hente ballene som forsvinner over alt, og jeg synes det er svært sannsynlig at de kommer til å flytte den daglige kveldsspillingen til ballbingen for å slippe å løpe etter ballen hele tiden. Kommunen har selv beskrevet at de ønsker at dette området skal være et felles samlingspunkt og brukes både i helger og ferier utenfor skoletiden, så det er veldig lagt opp til at det kommer til å bli mye aktivitet her.

Når det gjelder lyskasterene, er disse beskrevet som "plassbelysning 6 meter", og er elementene du ser på tegningen med tre trekanter som peker i ulike retninger. Slik jeg har fått det beskrevet fra kommunen skal dette lyse opp hele plassen på kveldstid og i helger slik at dette kan være aktuelt for barna (og andre) å bruke hele plassen selv etter skoletid i mørket også. 

image.thumb.png.14ddf51cffb7700932f72ff71e0c62b0.png

 

Kris85 skrev (20 minutter siden):

På tegningen ser man en vegg som går rundt hele banen. På grunn av boligene i nærheten, har jeg grunn til å tro at dette vil være en trevegg som tar noe av støyet. Du skriver også "1 meter fra husveggen". Tar man utgangspunkt i at veien på plantegningen er 5 meter, ser det mer ut som 5 meter. Det er i tillegg tegnet opp et gjerde på plantegningen. Kanskje det er ekstra støyskjerming der også. 

Dessverre så er det lite med vegger på denne tegningen. Jeg har spurt kommunen om dette, og de har fortalt at de ikke har prosjektert noe støyskjerming for øyeblikket, da de ikke på forhånd kan vite hvor mye støy det kommer til å bli, og at det derfor ikke er et krav om at de bygger støyskjerm før en eventuell klage etter bygging er sendt inn. Jeg skriver at ballbingen blir 4-5 meter fra husveggen, jeg mener ikke at ballbingen blir en meter fra husveggen. Eiendomsgrensen er ca 1 meter fra husveggen (den oransje striplete stripen på bildet). I dag står det et tregjerde ca 2-3 meter fra husveggen, men den har de nå tenkt til å rive og sette opp området enda nærmere husveggen. Jeg har et et veldig høyt hus, og om jeg blir nødt til å sette opp et støygjerde selv mellom husveggen og eiendsomsgrensen får jeg ikke mulighet til å sette opp et stillasje for å jobbe på min egen husvegg, for det blir det for trangt til. Derfor er jeg avhengig av at kommunen setter opp et støygjerde på sin del av eiendommen, gjerne slik det er i dag, slik at jeg kommer til bak mitt eget hus om det settes opp et støygjerde. Men som nevnt, så har de per nå ikke prosjektert noe støygjerde, da de på forhånd ikke kan vite de konkrete desibelnivåene. Dette synes jeg høres veldig merkelig ut, men det er enda svaret de gir. 

 

 

Endret av Northerner
Lenke til kommentar

Men er du sikker på at plantegningene du fant er vedtatt og bestemt? Det kan være et gammelt forslag som er forkastet / endret. Kommunen din skal ha et servicesenter tilgjengelig der du kan dobbeltsjekke dette - og kanskje få en kontaktperson som kan forklare nærmere hva planene går ut på.

Det er helt greit å klage/protestere. Men da bør man ha klarhet i hva som er de faktiske forholdene - tenker jeg. 

Personlig tror jeg fremdeles ikke dette er en "big deal". Det meste av aktiviteten vil nok foregå på dagtid og ettermiddagen - da tror jeg folk flest aksepterer litt støy. Det er jo ikke uvanlig at naboen klipper hekken, at noen bygger, anleggsmaskiner og lignende holder på. Generelt sett er det mye vanlig støy rundt et nabolag med barnefamilier og uteområde på dagtid/tidlig ettermiddagen. 

I en ballbinge pleier heller ikke så mange personer spille mot hverandre omgangen. På vanlig trening øves det gjerne på dribling, straffespark og lignende som heller ikke er et orkester av lag som skriker til hverandre. :)

Det er ikke meningen fremstå som en kverulant. Men jeg tror ikke det er så ille som dere kanskje skal ha det til. 

Gi det en sjans! Det finnes regler for støynivå. Men det kan tross alt kun måles når prosjektet er ferdigstilt. 

Jeg har selv bodd i nærheten av slike ballbinger i et stort nabolag (Hillevåg, Stavanger) med mange skoler, ungdom og barn. Det er så godt som alltid tomt. På noen fine sommerdager, kan det være folk som spiller. Men det er bare koselig "støy" som lager litt fin atmosfære i parken like ved føler jeg. 

Noen tar derimot med seg musikkhøyttalere og spiller litt musikk mens de spiller. Så kan dere i verste fall risikere å få en ball på husveggen. Det er vel "worst case" senario slik jeg ser for meg. Barn/unge i dag foretrekker jo å sitte inne med Playstation og nettbrett. Det er ikke som på 90-tallet da halve nabolaget var ute til langt på kveld. 

Jeg hadde bare latt det gå sin gang..... Ikke "hause" opp stemningen i nabolaget. Eventuelle klager kan man gjøre når man har noe helt håndfast og konkret og klager over. 

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
On 5/11/2021 at 10:53 AM, Northerner said:

Vi ønsker å gå sammen mot kommunen for å stoppe byggingen av denne ballbingen, eventuelt foreslå en annen plassering. Vi kan ikke fatte at det skal være mulig å bygge enn ballbinge som ikke utsetter oss for voldsomt mye støy, bare 4-5 meter unna husene. Spesielt ikke når de skal ha flomlys som lyser opp dette på kveldstid også.

Hvordan bør vi gå frem, og gripe dette an sammen? Ingen av oss har "gått sammen" mot kommunen tidligere, og vet ikke helt hvordan dette best kan gjøres.

Jeg tror dette reguleres av naboloven og spesielt paragraf 2.

https://lovdata.no/lov/1961-06-16-15/§2

Det første man kan/bør gjøre, det er vel å bli enig med naboene om å be om et felles møte med kommunen der man ber om innsyn i saken og hva planene faktisk er.

Så kan man jo antyde at man vurderer å saksøke kommunen enten for å oppnå erstatning eller å få "ballbingen" flyttet.

Det er nok ganske sannsynlig at man faktisk får et møte, det er "mangt og mye" innenfor nabolov, forvaltningslov og annet som tilsier at et slikt møte faktisk vil bli gjennomført. Når man har fått en klar tilbakemelding om hva planene faktisk er, så kan man vurdere hva man så gjør videre i saken.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 11.5.2021 den 16.00):

Men er du sikker på at plantegningene du fant er vedtatt og bestemt? Det kan være et gammelt forslag som er forkastet / endret. Kommunen din skal ha et servicesenter tilgjengelig der du kan dobbeltsjekke dette - og kanskje få en kontaktperson som kan forklare nærmere hva planene går ut på.

Ja, jeg har fått beskjed om at den er vedtatt og godkjent. Noe jeg stusser litt over, fordi jeg lærte i dag at det faktisk har vært gjort flere endringer siden denne Landskapsplanen ble ferdigstilt (blandt annet har noen naboer fått fjernet en sykkelparkering ved huset sitt). Jeg har vært i kontakt med flere, både prosjekt og byggeleder, og begge sier at de ikke kan gi så mye info før "Detaljstyringen" er i gang, men at planen slik den står nå er godkjent og er den de skal holde seg til. Likevel sier de at det kan komme endringer siden, men kan ikke fortelle meg noe som helst om hva det eventuelt vil være. 

 

Kris85 skrev (På 11.5.2021 den 16.00):

Personlig tror jeg fremdeles ikke dette er en "big deal". Det meste av aktiviteten vil nok foregå på dagtid og ettermiddagen - da tror jeg folk flest aksepterer litt støy. Det er jo ikke uvanlig at naboen klipper hekken, at noen bygger, anleggsmaskiner og lignende holder på. Generelt sett er det mye vanlig støy rundt et nabolag med barnefamilier og uteområde på dagtid/tidlig ettermiddagen. 

 

Jeg skjønner hvor du kommer fra, men det er et aktivt fotball-miljø i området her, og det er en annen stor fotballbane og slette knappe 100 meter fra huset. Det er helt fint og jeg unner selvsagt barn å holde seg i aktivitet, og synes selvsagt det er greit med generelt "nabolag-støy". Dette bidrar jeg jo til selv. Men det er ingen tvil om at dette området kommer til å bli brukt på kveldstid også. Dagens fotballbane på sletta er ganske luguber, så folk hopper nok gjerne over til en inngjerdet ballbinge så de ikke må løpe etter ballen og skyte gjennom hullete mål. Likevel, så spilles det ofte til langt ut på kvelden, til og med etter at det er mørkt. Og dette er selvsagt greit når det er så langt unna, men det er noe annet når det er knappe 5 meter fra husveggen, til alle døgnets tider. Opplyst, så aktiviteten kan fortsette utover kvelden også. Hadde det vært for eksempel 20 meter unna, hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Men knappe 5 meter, det blir for nært. Det er ikke usannsynlig at dette kan senke verdien på boligen min og de i nabolaget også, da få ønsker å flytte vegg i vegg med en ballbinge som er flombelyst på kvelden og lagt opp for aktiviteter utenfor skoletid, helger og ferier også. 

 

arne22 skrev (57 minutter siden):

Det første man kan/bør gjøre, det er vel å bli enig med naboene om å be om et felles møte med kommunen der man ber om innsyn i saken og hva planene faktisk er.

Så kan man jo antyde at man vurderer å saksøke kommunen enten for å oppnå erstatning eller å få "ballbingen" flyttet.

Det er nok ganske sannsynlig at man faktisk får et møte, det er "mangt og mye" innenfor nabolov, forvaltningslov og annet som tilsier at et slikt møte faktisk vil bli gjennomført. Når man har fått en klar tilbakemelding om hva planene faktisk er, så kan man vurdere hva man så gjør videre i saken.

Takk for tips! Flere i nabolaget var faktisk i et møte med kommunen i fjor (etter at Landskapsplanen med ballbingen ble vedtatt). På dette møtet fikk de beskjed om at de skulle gjøre det grønt og fint i området, og fokuset i møtet var hovedsakelig på de andre delene av skolen som skal bygges om, og ikke det området der det viser seg at de skal lage en ballbinge. Hele veien har de blitt fortalt at det skal bli grønt og fint med nye trær og busker, men at det skal bygges en ballbinge visste ingenting om før jeg fortalte dem det. Dette er folk som har vært involvert i prosessen fra dag 1, tatt vare på alle dokumenter, ringt masse og stilt spørsmål og vært med på alle møter. Likevel, kom denne ballbingen som en overraskelse på dem. 

 

Det er sant at området får nye busker og trær, og det blir nok grønnere enn det er nå. Men jeg tenker det er en alvorlig glippe å "glemme" å nevne at de skal bygge en ballbinge der også, spesielt for naboer som har gravd etter informasjon siden prosessen startet.  

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Northerner said:

Det er sant at området får nye busker og trær, og det blir nok grønnere enn det er nå. Men jeg tenker det er en alvorlig glippe å "glemme" å nevne at de skal bygge en ballbinge der også, spesielt for naboer som har gravd etter informasjon siden prosessen startet.  

Da blir det jo å be om nytt møte og be om klare svar på akkurat dette. De kommer nok uansett ikke vekk fra sin informasjonsplikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...