Gå til innhold

Ny analyse: Det tar ennå seks år før elbilene er de billigste å produsere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

I dag koster elbilen nesten det dobbelte å produsere, når man legger en bil av medium størrelse til grunn – rundt 185.000 norske kroner for den fossilt drevne bilen, mot rundt 330.000 kroner for elbilen.

En hovedforklaring er batterikostnadene. Bloomberg NEF, som har laget rapporten på oppdrag fra TE, anslår at denne kostnaden vil falle med 58 prosent fra 2020 til 2030. Det er et kostnadsfall som kommer i tillegg til et enda

Tja finnes jo mulighet å kutte utgifter på andre måter, tesla model 3 man kunne gått for renault zoe eller Citroën ë-C4 MG ZS samt Opel Corsa-e.

Men største problemene på lengere sikt er reprasjoner blir vanskeligere og dyrere en eldre biler fra 1990 tallet. At reprasjon ikke lønner seg. Men verken disel eller bensin er død, synd ikke naturgass eller biodisel samt hydogen er så vanlig https://energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/ekspertintervjuet-skeptisk-til-e-fuel/

https://e24.no/naeringsliv/i/gW37Ek/her-lager-de-bensin-av-luft

Spørsmålet kommer vel om eldre biler kan bruke slik drifstoff i så fall hjelper det lite om elbilene blir billigere.

Selv om det er bra for taxi sjåfører må man se på strømpris og ligdene innkjøpspris og verditap, selv om sies elbiler tapes mindre vil de fremdeles ha slitasjer.

https://amcar.no/aktuelt/etanol+-+hvorfor+er+det+er+problem.html

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (17 minutter siden):

Men største problemene på lengere sikt er reprasjoner blir vanskeligere og dyrere en eldre biler fra 1990 tallet. At reprasjon ikke lønner seg.

Hvorfor skulle ikke reparasjon lønne seg?

Sitat

Men verken disel eller bensin er død, synd ikke naturgass eller biodisel samt hydogen er så vanlig

Jo, de er døde.

Sitat

Selv om det er bra for taxi sjåfører må man se på strømpris og ligdene innkjøpspris og verditap, selv om sies elbiler tapes mindre vil de fremdeles ha slitasjer.

Elbiler har langt færre slitasjedeler enn fossilbiler. Skjønner egentlig ikke hva du snakker om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (57 minutter siden):

Siden det er nøyaktig det samme som de sa i 2016 så bør man ta prognosen med en klype salt.

"That's according to a report from research firm Bloomberg New Energy Finance, which posits that in just six years, the biggest obstacle to the sale of EVs---they cost too much---will be obliterated and cars that run on electricity will cost less than those that run on dead dinosaurs."

https://www.wired.com/2016/02/electric-car-revolution-now-scheduled-2022/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (57 minutter siden):

Hvorfor skulle ikke reparasjon lønne seg?

Jo, de er døde.

Elbiler har langt færre slitasjedeler enn fossilbiler. Skjønner egentlig ikke hva du snakker om.

https://www.tv2.no/a/11924811/

https://www.klikk.no/motor/nybil-dyre-reparasjoner-vanligere-enn-du-tror-6719086

https://www.tv2.no/a/11523220/

Bremser og rust er vel omtrent likt på begge bilene, samme med vinduslitasje og stensprut aircondition kan jo ryke det også.

https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729

Så selv om man har elbil kan både batteri og lader ta skade og blir kostbart.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kva med å lage tabell på andel elektiske bilar ut frå produsent og ikkje varemerke? Eller i det minste både og?

Audi, VolksWagen, Skoda og Seat har alle ulik del elektriske bilar, men kor stor del av VAG sine bilar er nullutslepp bilar? Tilsvarande for ein av dei andre store konserna, Stellantis?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har lenge brukt forholdet mellom Renault Clio og Zoe som min egen private indikator. Stort sett koster Zoe 50% mer enn Clio, billigste modell uten avgifter og subsidier. Akkurat nå er forskjellen 40%(kampanje på Zoe)

Renault har sagt de ikke taper penger på Zoe, det er ikke det samme som at marginene er like gode. Clio er tross alt en av verdens mest solgte biler, det er den de lever av. Like fullt, 100% dyrere som artikkelen operer med virker litt overdrevet? Noen som vet hvilke marginer bilprodusentene unner seg på biler som Clio?

Edit: Dette prisforholdet har vært bortimot konstant fra første generasjon Zoe til i dag.

Endret av Kahuna
modeller
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Legg til 5% avgift på hver nye bensin/diesel-bil. Ved slutten av året, del dette beløpet likt blant alle som har kjøpt ny elbil. Dermed bidrar dyre bensinbiler mest til subsidieringen, mens billige elbiler blir subsidiert mest i prosent. Jo fler som kjøper elbil i stedet for bensin, jo mer fases subsidieringen ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (12 timer siden):

Men største problemene på lengere sikt er reprasjoner blir vanskeligere og dyrere en eldre biler fra 1990 tallet. At reprasjon ikke lønner seg.

Det er ikke vanskeligere eller dyrere å reparere elbiler. Det er mange flere kostbare kompliserte mekaniske deler som sannsynligvis må byttes på ICE-biler. Det er noen få deler på elbil som er dyre å bytte, men som sannsynligvis varer i hele bilens levetid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pirkko Rygh skrev (1 time siden):

Og så hacker noen strømmen.

Og der står de, og hele samfunnet.

Joda er klar over at fossile delen også kan hackes.

https://e24.no/naeringsliv/i/JJzgBb/oekt-uro-for-datatrusler-etter-angrep-mot-oljeledning-i-usa

Det var det med samfunnsberedskap, noen som har tenkt på det her i landet?

Ha ha, så du kjører fossilbil av "samfunnsberedskapsmessige" grunner. Den var ny. Jaja, noe må må man vel fortelle seg selv. 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

Ha ha, så du kjører fossilbil av "samfunnsberedskapsmessige" grunner. Den var ny. Jaja, noe må må man vel fortelle seg selv. 😂

Jepp, med dieselaggregat i hagen for å sikre strømmen mens resten av oss er tatt av solstormen - doomsdayprepper. Sylta mat for et års tid også kanskje? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (30 minutter siden):

Ha ha, så du kjører fossilbil av "samfunnsberedskapsmessige" grunner. Den var ny. Jaja, noe må må man vel fortelle seg selv. 😂

Da burde man definitivt kjøre elbil. Bare rigge seg til med solceller og en liten vindmølle så er man godt forberedt på zombieakopalypsen. :p

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Alternativ lesning av artikkelen:

Først om 6 år er det rimelig å ha faset inn full MVA på elbil, og bare beskatte utslipp ut over det for biler.

Elbiler som koster 600 000 i dag vil koste 300 000 å produsere om 6 år; alternativt får man veldig mye bedre elbil for 600 000 om 6 år. Elbil til 900 000 kan kanskje gå mindre ned i innkjøpspris i prosent (350 000? 400 000?), siden sportsseter, soltak osv neppe blir veldig mye billigere å produsere på elbil, og muligheten for prisreduksjon er ved å få litt større produksjonslinjer for elbilmodellene. Jf at Skoda tar mer lakk og annet utstyr (før MVA) for Enyak (el) enn for Kodiak (fossil).

Om man treffer blink på 6 år eller ikke, bør dette være et hint om at MVA i alle fall ikke bør innfases fra 600 000 (hvor forventet prisfall er stort), men kanskje heller nærmere 1 million, under "like mye bil for pengene"-argumentet.

Jeg kunne kommet med argumentet fra prissjekk da jeg vurderte Audi Etron, og fant at den lå ganske midt mellom Audi Q5 og Audi Q7 hybrid i pris. Ut fra det, og med relativt like behov, endte jeg på ett alternativ, og venner av meg på samme segment som Q7 E-tron.

MVA over 600 000 for elbil hadde gjort at E-tron ville blitt forkastet (gammelbil eller hybrid) for begge. MVA over 1 mill fra nyttår, og deretter 100 000 lavere for hvert år til man har full elbil-MVA, vil derimot være svært spiselig og sikre at ikke elbilsalget i et gitt segment stopper helt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 5/10/2021 at 8:16 PM, uname -i said:

Siden det er nøyaktig det samme som de sa i 2016 så bør man ta prognosen med en klype salt.

"That's according to a report from research firm Bloomberg New Energy Finance, which posits that in just six years, the biggest obstacle to the sale of EVs---they cost too much---will be obliterated and cars that run on electricity will cost less than those that run on dead dinosaurs."

https://www.wired.com/2016/02/electric-car-revolution-now-scheduled-2022/

Takk for at du holder styr med historikken!

Et problem* med BloombergNEF er at de opererer med såkalte "learning rates", altså at teknologier faller i kostnad med en konstant %/år; for batterier var det 18% sist jeg sjekket.

Dette er feil måte å gå fram; batteriprisen vil ikke konvergere mot null, i beste fall kan den konvergere mot råvareprisen. Mange snakker om store batterifabrikker, men ingen tenker på å øke kapasitet for utvinning av litium og andre mineraler. Dagen Tyskland, USA og Kina kjøper elbil i samme rate som Norge, så vil råvareprisene fyke i været. Tror ikke på det? Bare se på hva som skjedde da Kina droppet elbilsubsidier i 2019, og dermed midlertidig stanset internmarkedet for elbil (som siden har kommet seg i gang igjen):

Lithium Prices Fall Hard As China Stabs Electric Cars In the Heart – Investment Watch (investmentwatchblog.com)

Litium falt med 50% etter dette - og elbilmarkedet i Kina er prosentvis langt mindre enn i Norge, selv om det er desidert det største elbilmarkedet i verden. Når elbilandelen i Kina, USA, Europa vil nå norske tall, kan man forvente en mangedobling av priser for litium og andre råvarer.

Det er derimot overhodet ikke nødvendig at elbiler skal bli billigere å produsere enn fossilbiler; det er nok de er billigere å ha: det som er viktig for forbrukeren er totalkostnaden, og strøm er langt billigere enn fossilt drivstoff. At innkjøpsprisen er høyere er ikke så viktig når den høyere billåninnbetaling kompenseres av mye lavere drivstoffkostnader.

* Et annet problem med BloombergNEFs metodikk er at de bruker markedspriser, som er fra konfidensielle kilder (altså ikke verifiserbare), samt de gir et bilde av hvor flinke er kjøps- og salgsfolk i markedet heller enn faktisk teknologisk framgang. 

Endret av Federico Zenith
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir jo litt rart å bare se på bilens pris. Hvertfal i Norge/Europa, der bensinen ikke koster 8kr/l. Elbil er jo en god del billigere å eie, Med billigere drivstoff, service og en del andre goder så vil gjennomsnittsbilisten spare 10 000 til 15 000 per år? Da vil det jo være lønnsomt å kjøpe elbil så fort den er mindre enn 100 000 kr dyrere enn tilsvarende bensin-/dieselbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (15 timer siden):

Fra en av artiklene dine: "Myten er at det er elbilene som er verst på delepriser. Ja, det kan være dyrt å skifte ut reservedeler på elbiler, men alle moderne biler er avanserte og har mye elektronikk i seg, dermed flyr ofte tusenlappene bare bilen er relativt ny. Så, nei, elbil som kategori peker seg ikke spesielt ut som versting."

Så det er nye biler generelt som er dyre å reparere. På lengre sikt vil jo ikke dette være noe problem siden nye biler i dag selvsagt blir eldre. Ikke noe som er spesielt med elbiler her, i følge dine egne kilder.

Sitat

Bremser og rust er vel omtrent likt på begge bilene, samme med vinduslitasje og stensprut aircondition kan jo ryke det også.

Hva har det med saken å gjøre? At noen småting er felles betyr ikke at ikke elbiler har mindre slitedeler og krever mindre vedlikehold generelt og totalt sett. Jesus Kristus, mann.

(Elbiler bruker forresten bremsene mindre, og det er mindre slitasje på bremsene.)

Sitat

https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729

Så selv om man har elbil kan både batteri og lader ta skade og blir kostbart.

Ja, en konkret skade på en konkret måte er dyr, men det samme gjelder fossilbiler. Her roter du noe forferdelig, og blander kortene. Jeg lurer på om du gjør det bevisst?

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pirkko Rygh skrev (5 timer siden):

Og så hacker noen strømmen.

Og der står de, og hele samfunnet.

Joda er klar over at fossile delen også kan hackes.

https://e24.no/naeringsliv/i/JJzgBb/oekt-uro-for-datatrusler-etter-angrep-mot-oljeledning-i-usa

Det var det med samfunnsberedskap, noen som har tenkt på det her i landet?

- Du kan montere solceller over hele hustaket om du vil. Daglig rekkevidde avhenger av takareal og mange andre ting.

- Du kan dyrke oliven, solsikke eller raps i hagen og fylle det på dieselbilen, med små modifikasjoner. Daglig rekkevidde avhenger av dyrkbart areal og mange andre ting.

- Eller du kan dyrke olje og deretter enkelt konvertere det til strøm via et aggregat. Det er langt vanskeligere å konvertere motsatt vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emil skrev (3 timer siden):

Jepp, med dieselaggregat i hagen for å sikre strømmen mens resten av oss er tatt av solstormen - doomsdayprepper. Sylta mat for et års tid også kanskje? 

Morsomt at du skulle nevne det, for da strømmen gikk i Texas så var det mange som hadde backup-batterier for boligen (som Teslas Powerwall), som beholdt strømmen mens alle andre måtte sitte uten strøm.

Mye bedre enn grisete og livsfarlig dieselaggregat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (31 minutter siden):

Morsomt at du skulle nevne det, for da strømmen gikk i Texas så var det mange som hadde backup-batterier for boligen (som Teslas Powerwall), som beholdt strømmen mens alle andre måtte sitte uten strøm.

Nettavisene var fulle av folk som fyrte med møbler i peisen for å holde varmen i Texas. Sikkert ganske grisete det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...