Gå til innhold

Firmabil og oppsigelse (i prøvetid)


Gjest 750f9...697

Anbefalte innlegg

Gjest 750f9...697

Hei,

Jeg har nettopp begynt i en ny jobb hvor jeg også får firmabil. Problemet er at jeg nå angrer meg for hele stillingsforholdet og vurderer å si opp i løpet av prøvetiden. Saken er at jeg har firmabil som del av lønnspakken, og da jeg tok kontakt med firmabilansvarlig om det var noe bindingstid for firmabil, fikk jeg beskjed om at det var en "holdingsperiode" på 12-24 måneder. Kan dette ha noe å si for min rett til å si opp i løpet prøveperioden? I arbeidskontrakten står det at oppsigelsesperioden er én måned i prøveperioden fra den dagen oppsigelsen finner sted, og den nevner ingenting om firmabil i forhold til dette. Mulig dette gir seg selv, men jeg ville sjekke om det fantes noen kloke hoder her som kan belyse om det er noe jeg bør tenke på før jeg eventuelt sier opp.

Anonymous poster hash: 750f9...697

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har inngått avtale som forplikter deg så er det berre å seie opp.

I arbeidsforhold der ein har fått kursing eller dyrt personleg utstyr så hender det seg at ein inngår avtale om pliktarbeidstid der arbeidstakaren forplikter seg til å jobbe i ei bestemt tid. Dersom arbeidstakaren vil avslutte arbeidsforholdet før den fastsatte plikttida så avtalar ein at arbeidstakaren må dekke utgiftene til kurs/utstyr som ei prosentvis utrekning der ein betalar 100% av kostnadane om ein seier opp på dag 1, og 0% om ein seier opp på siste dag av plikttida.

Om du ikkje har ein slik avtale på firmabilen så har du ikkje ansvar for kva som skjer med firmabilen etter at du har sagt opp. Reint praktisk ordner nok dette seg med at "din" firmabil blir tilbydt den som tek over stillinga di etter at du har slutta.

Lenke til kommentar

Det er jo noe som slår inn dersom det er til stor ulempe for arbeidsgiver at du sier opp stillingen din, men dette skal stå i kontrakten! Arbeidsgiver kan jo da finne en annen person til jobben, eller den som ble innstilt som nummer 2. Dersom du har mottat kursing, mobiltelefon og andre goder i perioden så kan du være erstatningspliktig på det, men det bør fremkomme godt i kontrakten du har fått. 

Jeg ville snakket med sjefen din og spurt om det. Kan ikke tenke meg at de ønsker å hefte en firmabil på deg når du strengt tatt er i prøvdeperiode. 

Lenke til kommentar
Bitmog skrev (5 minutter siden):

Dersom du har mottat kursing, mobiltelefon og andre goder i perioden så kan du være erstatningspliktig på det, men det bør fremkomme godt i kontrakten du har fått. 

Ikkje berre bør, det skal opplysast særleg om det føreligg forpliktingar utover det som følger av tilsettingsavtalen og oppseiingstid.
I dette tilfellet er det arbeidsgivers "feil" om arbeidsgiver får eit økonomisk tap som følge av at arbeidsgiver har forplikta seg til å skaffe firmabil utan å fordele denne forpliktinga vidare til arbeidstaker.
Det er dumt å avtale prøvetid om ein som arbeidsgiver ikkje har råd til at arbeidstakaren nytter seg av prøvetida.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, The Avatar said:

Ikkje berre bør, det skal opplysast særleg om det føreligg forpliktingar utover det som følger av tilsettingsavtalen og oppseiingstid.
I dette tilfellet er det arbeidsgivers "feil" om arbeidsgiver får eit økonomisk tap som følge av at arbeidsgiver har forplikta seg til å skaffe firmabil utan å fordele denne forpliktinga vidare til arbeidstaker.
Det er dumt å avtale prøvetid om ein som arbeidsgiver ikkje har råd til at arbeidstakaren nytter seg av prøvetida.

Helt enig! Jeg vil tro TS har gode kort på hånd her. Det er veldig lite seriøst av firmaet å låse deg opp mot firmabil i en prøveperiode. Hele poenget med prøveperiode er jo for å se om man passer i jobben - fra begges synspunkt. Det normale her da vil være at arbeidsgiver tar på seg all økonomisk belastning dersom det følger en oppsigelse. Dette er noe arbeidsgiver normalt kalkulerer med i en tilsettingsprosess. Les nøye gjennom kontrakten og eventuelt snakk med sjefen din om dette her. Lykke til :) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Om du ikkje har ein slik avtale på firmabilen så har du ikkje ansvar for kva som skjer med firmabilen etter at du har sagt opp. Reint praktisk ordner nok dette seg med at "din" firmabil blir tilbydt den som tek over stillinga di etter at du har slutta.

Men strider dette ikke mot all fornuft? hvis det er firmabil eller laptop\mobil  som ikke har vært over flere år? Normalsett så blir meste bedriftens eie frem til 4-5 år noen får tilbud å kjøpe den brukt hvis det blir byttet ut, hvis det er firmabil med logo og merker etc er det veldig rart slik blir solgt eller gitt bort uten det er snakk om konkursbo. Eller ligdene mener jeg.

Sitat

Det er veldig lite seriøst av firmaet å låse deg opp mot firmabil i en prøveperiode

Er vel ennå lite seriøs større firma lar private å kjøre rundt i reklame finansiert bil men noen får jo gull av jobben mens andre får småpenger. Nå har jo bil ganske mye utgifter. Så man kan ruble om man slipper de ut året i tillegg. Men ennå mere morsomt å vite hvorfor trådstartet sluttet man generielt sett må se lenge etter slik avtale hvis man ikke jobber i bilforhandler å få bil istedenfor lønn i det tilfelle kan jeg forstå billig bil ikke blir samme som å få 400 000 kr i året.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (7 minutter siden):

Men strider dette ikke mot all fornuft? hvis det er firmabil eller laptop\mobil  som ikke har vært over flere år? Normalsett så blir meste bedriftens eie frem til 4-5 år noen får tilbud å kjøpe den brukt hvis det blir byttet ut, hvis det er firmabil med logo og merker etc er det veldig rart slik blir solgt eller gitt bort uten det er snakk om konkursbo. Eller ligdene mener jeg.

Firmabil er ofte ikkje merka i særleg grad ettersom den heilt eller delvis er tenkt brukt til privatkøyring og som arbeidstakaren fordelskatter av. Ein yrkesbil er ein bil som ikkje blir brukt til anna enn køyring i jobbsamanheng.

Uansett så er det mest nærliggande at ein ikkje selg firmabilen vidare til kven som helst på det private markedet, men at ein tilbyr den samme bilen til den neste som fyller stillinga som no blir ledig. For arbeidsgiver speler det ingen rolle om det er trådstarter eller ein anna tilsett i firmaet som disponerer bilen dei neste åra.

Det er forsåvidt også heilt uproblematisk å kjøpe ein yrkesbil, logo og merker er berre å ta vekk. Det er (nesten) ingen bilar i dag som har logoer og merker lakkert på bilen, det er klistremerker og folie som er det vanlegaste og dette er det lett å rive av om bilen skal brukast til anna formål eller for anna firma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

 Det er (nesten) ingen bilar i dag som har logoer og merker lakkert på bilen, det er klistremerker og folie som er det vanlegaste og dette er det lett å rive av om bilen skal brukast til anna formål eller for anna firma.

etter at vi solgte ca 10 biler av bilparken i min jobb i fjord og byttet navn og logo i januar ( så da måtte logo av ca 10 biler til )  så kan jeg si at det rer alt annet eller lett og raskt og fjerne folierte logoer  

Lenke til kommentar
On 5/9/2021 at 9:48 PM, Guest 750f9...697 said:

Jeg har nettopp begynt i en ny jobb hvor jeg også får firmabil.

En firmabil tilhører jo vanligvis arbeidsgiver og ikke den ansatte.

Den dagen man sluttet så leverer man tilbake alt utstyr som tilhører arbeidsgiver inklusive også firmabil.

Lenke til kommentar
Gjest 750f9...697

Tusen takk for gode tilbakemeldinger. I kontrakten står det ingenting om eventuelle utgifter for firmabil ved oppsigelse, så da tolker jeg det som at det ikke er mitt ansvar. Arbeidsgiver er en av Norges største bilimportører så jeg vil tro at de har gode prosesser for hva som skjer med den etter at jeg er ferdig med den. Oppdaterer eventuelt tråden hvis det skulle vise seg at de blir vanskelige.

Anonymous poster hash: 750f9...697

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...