Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelpemiddel for tunge bildekk ved hjulskifte.


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid pleid å skifte dekkene mine selv. Men med ny bil med 19" felger og 275 mm brede dekk må jeg si de begynner å bli fordømt tunge. Blir vanvittig tungt å løfte dekket innpå hjulnavet. Jeg kunne derfor trengt en sak som hjulet kan plasseres på og jekkes opp for så å trille dekket inntil hjulnavet slik at det bare er å sette på boltene og skru dem på. 

Lurte på denne fra Biltema. Egentlig er det litt overkill da dollyen er beregnet for å takle hele bilens vekt (ved bruk av fire stk.), men det er den eneste jeg finner for mitt formål.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/hjuldolly/hjuldolly-hydraulisk-2000039919?gclid=Cj0KCQjwp86EBhD7ARIsAFkgakiw4i9xhvMMpGWLDC3ponb1tor0FB15R6rBNlAsjYeK8qczdPfb8DQaAkVxEALw_wcB&fbclid=IwAR2hMTGWY6yDW0Uk3vgOvmWEE0WPzWQgn6ZFA_E4ho5I7et1ccjKR1FRR6o

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner hva du mener - men jeg tror du vil slite med å finne en hjuldolly som går høyt nok til å faktisk klare å få hjulet på nav'et når bilen er jekket opp?

 

Slike hjuldollyer er bare ment for å få hjulet så vidt over bakken, slik at man kan skyve bilen rundt på hjulene.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (36 minutter siden):

Skjønner hva du mener - men jeg tror du vil slite med å finne en hjuldolly som går høyt nok til å faktisk klare å få hjulet på nav'et når bilen er jekket opp?

 

Slike hjuldollyer er bare ment for å få hjulet så vidt over bakken, slik at man kan skyve bilen rundt på hjulene.

Men det er da merkelig at det ikke er laget noe for dette formålet. Det må da være flere enn meg som sliter med dette. Hva gjør folk som har f.eks. 22" dekk? Bruker dekkhotell?

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (6 timer siden):

Men det er da merkelig at det ikke er laget noe for dette formålet. Det må da være flere enn meg som sliter med dette. Hva gjør folk som har f.eks. 22" dekk? Bruker dekkhotell?

Jeg har 30" dekk og bruker håndmakt. 

Løfter bare nok til at jeg får av hjulet, maks 1 cm over bakken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg slet med det samme, men gikk for en annen løsning. Problemet mitt var at hjulene ikke ville henge på navet. Man måtte holde dem på plass med den ene armen mens man brukte den andre til å få inn boltene. Dette var alt for tungt på en stor SUV.

Jeg kjøpte en slik (bilde), som man skrur inni ett av hullene mens hjulet er av, så trer man hjulet innpå, skyver det inn på navet, og så er det en lek å feste boltene fordi hjulet holdes på plass av seg selv. Det er fortsatt litt tungt å løfte opp hjulet og treffe denne pinnen, men det tar bare noen få sekunder.

Fås på Aliexpress, eBay osv.  "Wheel alignment pin" eller noe i den duren. Pass på at diameter og gjenger passer til din bil. Det har fulgt med slike (men i plast) på et par Audier jeg har hatt tidligere. Koster lite men hjelper mye.

 

Stainless-Steel-Wheel-Alignment-Pin-Whee

 

Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men det utgjorde i alle fall en enorm forskjell for meg.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ppq skrev (15 minutter siden):

Jeg slet med det samme, men gikk for en annen løsning. Problemet mitt var at hjulene ikke ville henge på navet. Man måtte holde dem på plass med den ene armen mens man brukte den andre til å få inn boltene. Dette var alt for tungt på en stor SUV.

Jeg kjøpte en slik (bilde), som man skrur inni ett av hullene mens hjulet er av, så trer man hjulet innpå, skyver det inn på navet, og så er det en lek å feste boltene fordi hjulet holdes på plass av seg selv. Det er fortsatt litt tungt å løfte opp hjulet og treffe denne pinnen, men det tar bare noen få sekunder.

Fås på Aliexpress, eBay osv.  "Wheel alignment pin" eller noe i den duren. Pass på at diameter og gjenger passer til din bil. Det har fulgt med slike (men i plast) på et par Audier jeg har hatt tidligere. Koster lite men hjelper mye.

 

Stainless-Steel-Wheel-Alignment-Pin-Whee

 

Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men det utgjorde i alle fall en enorm forskjell for meg.

 

Takk. Skal sjekke ut dette.

Lenke til kommentar

Senk jekken, da vel. Ser ut som de fleste (utenom Dubious og Thunderhead) her i tråden hadde hatt godt av å lære hvordan man skifter hjul på en traktor (hvor et bakhjul fort veier 2-300kg, og felgen er 34/38/42" i diameter, ikke 22"...) uten å behøve en slik en: https://www.p-lindberg.no/produkter/traktor-og-bilutstyr/dekkmontering/hjulmonteringsvogn

Enkelt og greit: tilpass høyden på jekken slik at hjulet passer med navet mens hjulet står på bakken (etter at du har fått i den øverste bolten kan du evt jekke litt opp, så det blir lettere å trykke det inn nederst), og om boltene/hullene ikke stemmer overens, drei heller navet i stedet for hjulet.  (alternativt, bruk et spett for å flytte hjulet litt sideveis og rull det tilbake for å dreie det)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sliter med det samme, og løsningen er selvsagt dekkhotell! 🙂

Særboen har en sånn løsningen og den fungerer helt perfekt og man får kaffe mens man venter på bilen. Man må bare finne et dekkhotell som er nært nok og som har plass! 😉

Det koster noen kroner, rundt 150,- pr. måned, men du verden! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dekkhotell har noen ulemper.

De kan surre bort hjula (skjedde meg, og fikk bare noen kjipe kina-dekk som erstatning).

Når snøen kommer like plutselig som den gjør hvert bidige år er det plutselig 4 ukers ventetid på time. Gjør man det selv kan man i værste fall skifte på morgenen før man kjører avgårde på første snøen.

Det koster penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Zeph said:

Dei som er så avhengig av bil bør vel kunne følgje med på værmeldinga og planlegge skifte i tide.

Du vet like godt som meg at det skjer ikke. Det er samme suppa hvert år. Og når folk da ikke får skifta dekk så setter de ikke fra seg bilen. De kjører avgårde på sommerdekka.

Men selv om man skulle følge med på værmeldinga så kan man risikere å ikke få time i tide eller når det passer. Hadde jeg måtte bruke dekkhotell hadde jeg sørget for å bytte så tidlig som mulig (til vinterdekk) og heller godtatt litt ekstra dekkslitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (12 minutter siden):

Det er heller ikke helt lovlig å kjøre med piggdekk i oktober og slutten av april uten at det er vintervær (noe det ofte er). Så det blir ofte slik at alle må bytte på få dager.

Derfor kjøper man piggfritt.

De med piggdekk må i grunnen ha 2 biler, en må pigg og en med piggfritt/sommerdekk.

Lenke til kommentar

Yessmann: Gjør som Thunderhead sier så blir det ikke noe særlig løft å snakke om. Hvis det fortsatt er for tungt kan du jekke opp hjørnet av bilen du skal skifte hjulet på, sette en av disse hjuldollyene under, senke jekken forsiktig til hjulet hviler på dollyen, og deretter skru av hjulet. Hjulet som skal på monteres i omvendt rekke følge. Blir mye finjustering med jekken, noe som kan være komplisert hvis du har en slik som senkes ved å vri på håndtaket.

Evt. kjøp deg lettere felger og/eller løft vekter for å bli sterkere. Skifter 295/305 på 19" felger på bakakslingen flere ganger ila. året uten at det er "vanvittig tungt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...