Jump to content
Redaksjonen.

Er trefaselading på det særnorske strømnettet egentlig tillatt?

Recommended Posts

Sitat: "Ved normal trefase-lading går det ikke strøm i N-lederen, men nå går det 28 A. Normalt er ikke N-lederen sikret eller overvåket, og dermed er denne høye strømmen et potensielt problem hvis N-lederen ikke er dimensjonert for dette."

Men i et 230V IT nett er denne sikret fordi det er en av fasene. Og i ditt eksempel med 16A på de to andre fasene så vil "N" også her være sikret med 16A.

Edited by StigVidar
  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvor mange ladere/hus har brent ned i Norge oga trefaselading? Aldri hørt om et eneste tilfelle. Nytten overgår risikoen, case closed. Høres ut som en rådgiver som vil lage case av en ikke case.

 

Edit:

Og denne påstanden

"i vårt lille bilmarked helt nord i Europa"..

Vi er en betydelig kunde innen elbiler. De fleste har fokus på Norge. 

Det argumenteres også med utgangspunkt i NEK. Det er bare en veileder, og bør ikke være utgangspunkt for en teknisk diskusjon.

Edited by Wisd0m
  • Like 2

Share this post


Link to post
Petter Henriksen skrev (1 time siden):

Må arrestere deg litt. I henhold til NEK400 2018 - 303.1.1 så finnes det ikke 1fas på IT nett, men 2fas.

1fas finner man kun på TN 400V

Det med enfas og tofas er noe elektrikerne fant på i et forsøk på å skille mellom IT og TN da TN ble generelt tillatt i Norge. Inntil da var det kun noen anlegg i industrien som hadde TN, og der slapp ikke en vanlig elektriker til.

De fleste andre som jobber med strøm skiller på antall faser ved å se på forbrukeren, og ikke kilden. Derfor finner du mange elektrikere som i fullt alvor tror at ei vanlig lyspære er tofaset last.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Det er ikke sikkert. Det kan være en 22kw lader sikret for dette. Er ikke sikkert N-klemma er dimensjonert for dette ser du

Dette er ikke riktig. De fleste elektrikere skiller mellom faser og poler.

N-leder er potensialfri, noe en faseleder ikke er.

Share this post


Link to post
Einarj skrev (44 minutter siden):

N-leder er potensialfri, noe en faseleder ikke er.

Jaha. Jeg ville sagt den definitivt ikke er potensialfri all den stund den er tilkoblet viklinger på transformatoren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
StigVidar skrev (3 timer siden):

Sitat: "Ved normal trefase-lading går det ikke strøm i N-lederen, men nå går det 28 A. Normalt er ikke N-lederen sikret eller overvåket, og dermed er denne høye strømmen et potensielt problem hvis N-lederen ikke er dimensjonert for dette."

Men i et 230V IT nett er denne sikret fordi det er en av fasene. Og i ditt eksempel med 16A på de to andre fasene så vil "N" også her være sikret med 16A.

Nei, nøytrallederen er ikke "sikret" med 16A. Dette hentes fra et trefasenett, og der vil du få 28A i nøytrallederen ved 16A last i hver av de to fasene som brukes som kilde. Det kommer av at trefase vekselstrøm "roterer" med tre kilder som er skilt 120 grader. Vektorsummen av de to strømmene på 16A gir deg 28A i nøytrallederen som vil fungere som returleder.

 

Hvis man kun henter strøm fra en fase, vil returstrømmen i nøtrallederen også være 16A. Det er derfor det er gitt et unntak for den løsningen.

 

Sikring i nøytralleder alene er ikke tillatt, for brudd i den er katastrofefeil som kan gi opptil 400V på en fasene hos forbruker, avhengig av hvordan de tre fasene er belastet.

  • Like 2

Share this post


Link to post

For at det skal bli som artikkel forfatter beskriver vil det kreve at elektriker  bruker skru sikringer eller automat med for TN anlegg uten sikring i N, på et it Nett. Dette blir jo bare tull og lager en problem stilling som ikke finnes. Artikkel forfatter burde heller bruke tiden på å finne produkter og løsninger som kan lade fra et 3 fas IT nett.

Har selv monter lader fra Tesla. Og Tesla forlate når lader ble bestilt at dette var en 3 Fas lader som fungert på 230 IT net. men ved montering så stemte ikke dette og vi måtte koble opp slik artikkel forfatter beskriver , det er ikke noe problem med og bruke 3X10 mm . Men det blir veldig skjev , belastning på nettet. 

Så Jan Tore , skal du skrive i TU så kom med litt mere saklig informasjon.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

I prinsippet er jeg enig med artikkelforfatteren. I et IT nett burde ikke N inn på ladestasjonen vært tilkoblet. For trefase IT lading burde bilen fått spenning på L1, L2 og L3. For enfase lading kunne ladestasjonen koblet om og satt spenning over N-L1. Noe av problemet er at internforsyningen i de fleste ladestasjoner er koblet mellom N og L1.Hvis ikke N er tilkoblet så er ladestasjonen død. Det samme ser en på forskjellig annet utstyr, blant annet endel jordfeilbrytere.

I de fleste tilfeller er det antagelig ikke farlig om ikke N blir monitorert, siden sikringene skal slå ut. Jeg tror ikke engang det er krav om at ladestasjonen skal monitorere strømmen på hver leder. Men det kan jo i prinsippet kobles til en 20A Type2 kabel til en boks som er sikret med 32A.

Sikkerheten ligger da i at det sitter en motstand i begge ender av Type 2 kablene, som angir hvor mye strøm de tåler. Så både bil og ladestasjoner har mulighet for å sjekke dette. Det er bilen som styrer strømmen. Ladestasjonen kan bare komme med et ønske. Og eventuelt bryte.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg ser ikke noe problem med trekant belastning 230 volt x 1.73 x 28A = 11 kW. Lik strøm i alle faser. Per nå er det vel kun en eneste modell som klarer dette, og kun 2-3 veggbokser det funker med (funker ikke på TWC)

En 230 volt 3-fas kurs på 16 ampere tilkoblet som åpen delta vil skape problemer. Strømtrekk vil bli 16, 16 og 28 ampere. Veggboks stilt inn som 16a vil da føre til utkobling i boks eller sikring som går. Pilotsignal må stilles til 9A skal man få 16A i felles leder.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
15 minutes ago, kremt said:

En 230 volt 3-fas kurs på 16 ampere tilkoblet som åpen delta vil skape problemer. Strømtrekk vil bli 16, 16 og 28 ampere. Veggboks stilt inn som 16a vil da føre til utkobling i boks eller sikring som går. Pilotsignal må stilles til 9A skal man få 16A i felles leder.

Ikke nødvendigvis. Det spørs hvordan bilen behandler pilotsignalet. Min Tesla Model X belaster med 9,9,16 når den får 16A pilotsignal. Mens min Model 3 belaster 16,16,16 på samme ladestasjon, med samme innstilling. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Toast Is Pimp! skrev (5 minutter siden):

Det er vell ikke noe Nøytraleder på IT-Nett?

Nei, men siden laderen er beregnet for TN har den en klemme for nøytral som sannsynligvis blir overbelastet hvis laderen drar 16A fra to faser på IT slik som beskrevet.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Er det ikke bare Sørlandet som har tilgang på 400V? Eller er det noe som kan installeres på alle nye boliger? Finnes det en oversikt eller et kart over hvor i landet man har IT nett og TN nett?

Edit: Sørlandet har TT nett.

Edited by FrihetensRegn

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev (8 minutter siden):

Er det ikke bare Sørlandet som har tilgang på 400V? Eller er det noe som kan installeres på alle nye boliger? Finnes det en oversikt eller et kart over hvor i landet man har IT nett og TN nett?

Edit: Sørlandet har TT nett.

400V begynner å bli normalt nå. Hvis det bygges ut en blokk eller et nytt byggefelt som krever ny trafo, skal det mye til at det ikke blir 400V.

Det har vært noen spredte forsøk på å bygge om eksisterende også, men det ser ut til å blitt forlatt på grunn av kostnader.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Mange lurer nok på hvorfor det ikke går like mye strøm gjennom N-leder ved en- og tofase lading. Jeg syns ikke artikkelforfatter belyser dette godt nok. 
hvis man ser for seg en likesidet trekant med N i midten og fasene på hvert hjørne, så er vinkelen 120 grader fra N og hvilke som helst to faser. Men vinkelen fra en fase til en annen er bare 60 grader. Normalt vil enfase lading og tofase lading i TN-systemet gi samme resultat i N-strøm. Når man i stedet kobler fra ytterpunktene i trekanten blir strømmen i den ene fasen større enn den kunne blitt i N-leder. 
På land vet vi at alle faser er sikret for de strømmer som kan påregnes. Vi vet ladestasjonen ikke vil tillate overlast. Vi vet vernene i sikringsskapet har jordfeildeteksjon og at ikke en og en fase kan ryke som på gamle smeltesikringer. Men vi vet ikke om bil-leverandøren har nok margin på «N» som faktisk kobles som en fase. 
Jeg er ikke det minste bekymret for installasjonen eller ladestasjonen. Men det er sant som de sier; en «kinabil», som det nå kommer en del av fra nå, kan definitivt få problemer og i beste fall gå i stykker - i verste fall brenne. 
Med større batteripakker og raskere ombordladere kan det faktisk hende vi nærmer oss noe skummelt. Hvor lenge er det egentlig forsvarlig å ha dette 230 V IT-nettet?

 

EN ting jeg mener er helt feil i artikkelen er at skjevbelastningen blir større i IT-nettet med last over to fastsett kontra bare det ene. Jeg mener den blir nøyaktig det samme. 
 

Share this post


Link to post

Når det settes opp avganger i IT nett er det alltid sikringer til alle fasene så overbelastning på "N" fasen vil medføre at sikringen går og ettersom alle elbiler kan 1 fase lades på både IT og TN nett er de også dimensjonert for full faselast på N lederen i både lader og kabling tilhørende N.
Og skulle bil og lader tillate scenariet beskrevet i artikkelen vil installasjonen være i strid med FEL fordi ladeanlegget ikke fungerer som forutsatt

  • Like 5

Share this post


Link to post
perpyro skrev (31 minutter siden):

Når det settes opp avganger i IT nett er det alltid sikringer til alle fasene så overbelastning på "N" fasen vil medføre at sikringen går og ettersom alle elbiler kan 1 fase lades på både IT og TN nett er de også dimensjonert for full faselast på N lederen i både lader og kabling tilhørende N.
Og skulle bil og lader tillate scenariet beskrevet i artikkelen vil installasjonen være i strid med FEL fordi ladeanlegget ikke fungerer som forutsatt

At sikringen går, forutsetter jo at det er en 16A.

Nå ser det ut som om noen klarer å dra 16A fra to faser, og da må det også være større sikring. Da er plutselig ikke nøytralklemma/leder beskyttet, og vi er tilbake til det han skriver om hvor lovlig det er. Det er ikke helt tilfeldig at kravene for å få installasjonsrett har blitt strammet kraftig inn, men det blir en annen diskusjon.

  • Like 1

Share this post


Link to post
2N1711 skrev (1 time siden):

400V begynner å bli normalt nå. Hvis det bygges ut en blokk eller et nytt byggefelt som krever ny trafo, skal det mye til at det ikke blir 400V.

Det har vært noen spredte forsøk på å bygge om eksisterende også, men det ser ut til å blitt forlatt på grunn av kostnader.

Så uansett hvor på landet man bor så kan man nå få tilgang til 400V TN nett så lenge trafo bygges om eller det kommer på plass en ny?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...