Gå til innhold

Ung pensjonist-plan


Anbefalte innlegg

Jeg drømmer om å tjene så mye (på jobb og krypto-trading) at jeg til slutt kan slutte å jobbe fast, med minst mulig hassle.

Jeg har en visjon her, og lurer på om den er realistisk, eller om det er noe jeg ikke tenker på:

Jeg har allerede hus. La oss si at jeg tjener noen ekstra millioner, selger huset, og får råd til å bygge følgende:

Et jækla stort hus som deles på midten med en gjennomgående vegg; begge sidene har 4 soverom og veldig høy og moderne standard. "Min side" er litt større, slik at jeg kan leie ut den andre delen skattefritt.

La oss si at jeg leier ut den andre delen for 20 000 mnd – all inclusive (nett, strøm, forsikring, vann, kommunale avgifter) – utifra hva jeg ser på Finn er dette realistisk i mitt fylke, så lenge huset har en ganske høy standard.

La oss si at jeg også bygger 2 ekstra garasjer på eiendommen som jeg leier ut (er det skattefritt?) for 1000 kr  i mnd hver.

Regnestykket mitt er da som følger:

Utgifter for forsikring ("full pakke" med hus og innbo): 3000 kr mnd

Fiber-internett, stor nok hastighet til begge husstander: 1000 kr mnd

Strøm for begge husstander: Estimert opp til 4000 kr mnd (hvis jeg bygger energivennlig, og installerer varmepumper)

Kommunale avgifter: 2000 kr mnd

22 000 minus 10 000

Da vil jeg sitte igjen med 12 000 kr måneden til mat, underholdning, oppsparing til reiser, og oppsparing til vedlikehold på boligen. Har ikke bil.

Er det noen utgifter jeg ikke tenker på? Er det noen som har erfaring med lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir nok en del utgifter ja, og såklart endel jobb med å leie ut og finne nye leietagere. Hvis det er snakk om en studentby er dette kanskje enklere enn andre.  

Er litt usikker på om ideen din er så mye bedre enn å f.eks. sette pengene i banken og ta ut 4% av avkastningen hvert å til å leve på. Det blir ihvertfall en god del mindre styr enn å styre med utleie. 

Hvis du kunne levd med 200 000k utbetalt hvert år trenger du "bare" 5 millioner i banken. Å bygge det huset du snakker om, blir kanskje fort 7-8 millioner? Isåfall kanskje downsize til en leilighet for 1,5 mill og sette 5 mill i banken og leve på disse. 

Men er vanskelig å gi konkrete råd uten å vite hvordan du planlegger og ønsker å leve, og om det viktigste er å slutte i jobb, eller du tenker å skaffe familie etc. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 9.5.2021 den 14.53):

Blir nok en del utgifter ja, og såklart endel jobb med å leie ut og finne nye leietagere. Hvis det er snakk om en studentby er dette kanskje enklere enn andre.  

Er litt usikker på om ideen din er så mye bedre enn å f.eks. sette pengene i banken og ta ut 4% av avkastningen hvert å til å leve på. Det blir ihvertfall en god del mindre styr enn å styre med utleie. 

Hvis du kunne levd med 200 000k utbetalt hvert år trenger du "bare" 5 millioner i banken. Å bygge det huset du snakker om, blir kanskje fort 7-8 millioner? Isåfall kanskje downsize til en leilighet for 1,5 mill og sette 5 mill i banken og leve på disse. 

Men er vanskelig å gi konkrete råd uten å vite hvordan du planlegger og ønsker å leve, og om det viktigste er å slutte i jobb, eller du tenker å skaffe familie etc. 

4% avkastning fra bank? 
Når man snakker om denne "regelen", er ikke det basert på midler f.eks i (indeks)fond?

Lenke til kommentar
m4rv skrev (53 minutter siden):

4% avkastning fra bank? 
Når man snakker om denne "regelen", er ikke det basert på midler f.eks i (indeks)fond?

Ja, indeksfond. Du trenger bare å spare opp 5 mill i banken, for så å putte dem i indeksfond. 

Lenke til kommentar

Normalt bør du ikke budsjettere med mer enn 10 mnd leieinntekt pr år. Vedlikeholdskostnadene på nye hus er lave, men noen kostnader pr år bør du ta med. Leier du ut med hvitevarer, er du ansvarlig for at de til enhver tid fungerer osv. Jeg har leid ut i mange år, og det finnes noen uforutsette kostnader, hvor oppsigelse/bytte av leietaker er desidert dyrest. 1-2 mnd uten leieinntekt koster deg dyrt. 

Har du budsjettert med renteoppgang, eller fullfinansierer du dette prosjektet? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Eiendom er en elendig investering for de som ikke har fryktelig mye kapital. Alle gjør det, og ingen tjener fett. Det har alt mot seg for å være bra. Du trenger mange penger, det er usikkert om du tjener på det, det er veldig enkelt, så alle kan. Det er en grunn til at fotballproffer gjerne har eiendomsporteføljer. Det er fordi deres finansrådgiver ser at dette er en fyr som må være barbeint for å telle lenger enn til 10. Å putte de pengene i en utleiebolig, som noen andre har driftsansvaret for en en sikker og enkel investering, som gjør at de ikke brenner 30 mill på joggedresser. Det er bare å motta overskudd hver måned. Ikke bruk opp alt før neste måned. 

 

Hvis du skal tjene penger på krypto, hvorfor putter du ikke de pengene i mer krypto? Jeg har ikke særlig troa på krypto, men det er jo tydeligvis noen som har det, og de tjener penger. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (9 timer siden):

Eiendom er en elendig investering for de som ikke har fryktelig mye kapital. Alle gjør det, og ingen tjener fett. Det har alt mot seg for å være bra. Du trenger mange penger, det er usikkert om du tjener på det, det er veldig enkelt, så alle kan. Det er en grunn til at fotballproffer gjerne har eiendomsporteføljer. Det er fordi deres finansrådgiver ser at dette er en fyr som må være barbeint for å telle lenger enn til 10. Å putte de pengene i en utleiebolig, som noen andre har driftsansvaret for en en sikker og enkel investering, som gjør at de ikke brenner 30 mill på joggedresser. Det er bare å motta overskudd hver måned. Ikke bruk opp alt før neste måned. 

 

Hvis du skal tjene penger på krypto, hvorfor putter du ikke de pengene i mer krypto? Jeg har ikke særlig troa på krypto, men det er jo tydeligvis noen som har det, og de tjener penger. 

Så hva mener du egentlig at man burde investere i?

Lenke til kommentar

Utleie er høy risiko. I Norge er det mest vanlig å eie bolig. Utleie er mest vanlig blant studenter, de som er økonomisk vanskeligstilt / lavtlønnet, nav-klienter - og andre som av ulike årsaker ikke er i stand til å kjøpe egen bolig. 
Jeg kjenner flere som har skrevet kontrakt med tilsynelatende oppegående og høflige folk - men så snur det tvert om når de har flyttet inn. Ligger du på markedsnivå eller til og med litt over (tar maksimalt det du kan), kan du forvente ofte utskiftninger av leietakerne. 

Jeg tror fra et økonomisk ståsted er det mer lukrativt å leie ut en nokså vedlikeholdsfri leilighet i et sentrumsområde/nær studiested. 

På papiret kan utleie se lovende ut. Men fallhøyden er stor. Fordi det er så mange usikre faktorer som spiller inn. 

Vedlikehold, skatt, manglende innbetalt husleie, konflikt med leietaker, hurtige inn/utflytninger (økt slitasje). Større risiko for skjulte skader (vann/råte/mugg pga manglende lufting). Nei takk. 

Nå vet ikke jeg hvor du bor. Men jeg hadde faktisk foretrukket kortidsutleie gjennom Airbnb eller tilsvarende. 

Jeg kjenner mange som har jobbet 2-300% i en periode over flere år. Typisk er dette i helseomsorgen, der man tar dagvakt i en kommune, kveldsvakt i en annen - og natt/hvilende natt privat. Eller medleveturnus der du er på jobb 24/7. Det er absolutt realistisk å tjene mye penger ved å jobbe mye i en periode, ofre store deler av sitt sosiale jobb - og kun prioritere jobb et par år. Men det krever ekstremt stor selvdisiplin.
 


Her har du 868 innlegg å lese gjennom. 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (2 timer siden):

 

Jeg kjenner mange som har jobbet 2-300% i en periode over flere år. Typisk er dette i helseomsorgen, der man tar dagvakt i en kommune, kveldsvakt i en annen - og natt/hvilende natt privat. Eller medleveturnus der du er på jobb 24/7. Det er absolutt realistisk å tjene mye penger ved å jobbe mye i en periode, ofre store deler av sitt sosiale jobb - og kun prioritere jobb et par år. Men det krever ekstremt stor selvdisiplin.

Virker som et slit, hvorfor gjør de det? For å kjøpe bolig eller pensjonere seg tidlig?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (9 minutter siden):

Virker som et slit, hvorfor gjør de det? For å kjøpe bolig eller pensjonere seg tidlig?

Boligkjøp. Det er faktisk realistisk etter 3-4 år med en slik livsstil. 
Tenk deg selv: Betale ned på et boliglån i 25-35 år. Eller jobbe beinhardt i 3-4 år for å få ferdig nedbetalt bolig. Når man jobber tilnærmet døgnet rundt har man heller ikke tid til å bruke penger. Kolleger jeg jobbet med som jobbet slik, bodde gjerne nokså alternativt. Type campingvogn, båt eller faktisk ingen plasser (de sov bare på jobb eller i bilen mellom slagene).

Jeg har jobbet ekstremt mye i et års tid - da for å kvitte meg med idiotgjeld fra ungdomstiden min. Du kommer inn i en rytme, og det går helt fint. Å arbeide som miljøarbeider er ikke så fysisk hardt. Men det kan være mentalt krevende. Selv om grunnlønna ikke er all verden. Så tilsvarte tillegg slik som helg/natt/kveld/risiko samt overtid, forkjøpet vakt etc. nesten halve lønna alene.  

Det sykeste jeg var borti, var en fyr som hadde 1,2 million brutto på et år. Dette var i helseomsorgen. Han var sykepleier.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (24 minutter siden):

Boligkjøp. Det er faktisk realistisk etter 3-4 år med en slik livsstil. 
Tenk deg selv: Betale ned på et boliglån i 25-35 år. Eller jobbe beinhardt i 3-4 år for å få ferdig nedbetalt bolig. Når man jobber tilnærmet døgnet rundt har man heller ikke tid til å bruke penger. Kolleger jeg jobbet med som jobbet slik, bodde gjerne nokså alternativt. Type campingvogn, båt eller faktisk ingen plasser (de sov bare på jobb eller i bilen mellom slagene).

Jeg har jobbet ekstremt mye i et års tid - da for å kvitte meg med idiotgjeld fra ungdomstiden min. Du kommer inn i en rytme, og det går helt fint. Å arbeide som miljøarbeider er ikke så fysisk hardt. Men det kan være mentalt krevende. Selv om grunnlønna ikke er all verden. Så tilsvarte tillegg slik som helg/natt/kveld/risiko samt overtid, forkjøpet vakt etc. nesten halve lønna alene.  

Det sykeste jeg var borti, var en fyr som hadde 1,2 million brutto på et år. Dette var i helseomsorgen. Han var sykepleier.

Interessant, har aldri møtt noen sånne selv. Men forstår jo litt. Samtidig skulle jeg jobbet slik hadde jeg heller satt pengene i indeksfond og tatt opp lån på bolig. Men forstår at noen har det mentalt slik at de sterkt misliker å ha gjeld. 

For min del virker livet litt for risikabelt til å jobbe døgnet rundt flere år, med mindre det er noe man trives med. Å ha tid til venner og familie er viktig det også. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (8 minutter siden):

Interessant, har aldri møtt noen sånne selv. Men forstår jo litt. Samtidig skulle jeg jobbet slik hadde jeg heller satt pengene i indeksfond og tatt opp lån på bolig. Men forstår at noen har det mentalt slik at de sterkt misliker å ha gjeld. 

For min del virker livet litt for risikabelt til å jobbe døgnet rundt flere år, med mindre det er noe man trives med. Å ha tid til venner og familie er viktig det også. 

Det er en risiko med alt - også med indeksfond. Jeg mener personlig at eiendom er en bedre investering. 

Eier du en bolig 100% kan du ta opp et lån og kjøpe en bolig/leilighet ekstra. Denne kan du leie ut, som da vil (minst) dekke avdragene på lånet. Etter noen år; kan du gjenta prosessen. Et lån på 2 millioner over 25 år gir ca 8500 kr,- i månedlige avdrag. 😜

Det jeg merket; er at folk som har den type livsstil - vi holdt et tettere bånd enn resten av "8-16" -kollegaene våre. Så sånn sett ble kolleger også gode og nære venner. Det var ganske interessant på mange måter. Men det å ofre det sosiale er helt klart vanskelig om ikke umulig for mange. Spesielt om du har barn - da er det helt umulig og jeg vil si uforsvarlig med en slik livsstil. 

"FIRE" -bevegelsen: 
https://en.wikipedia.org/wiki/FIRE_movement
... er ganske stor. Så det finnes utrolig mange muligheter å komme seg dit. 
Søk bare på Youtube, på nett, ulike forum osv... på "FIRE movement" og se selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...