Gå til innhold

Samletest: Disse elbilene blir trolig blant årets mest solgte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ber hel absurd at Volvo med den svært korte rekkevidden foretrekkes i denne for meg noe suspekte sammenligning

med Ford Mustang Mach-E og det er vist bare dere som mener Volvo er å foretrekke foran Mustangen

Her tror jeg vi har med Volvofans å gjøre. Hvem vil kjøre så kort som det Volvo gjør i 2021?

Dette er første gang jeg ser Volvo går foran Ford Mustang Mach-E i en autotest og det legges svært stor vekt på kjørelengde

som jo er det folk ønsker seg mest og burde vektlegges høyere en det vi ser her. Folk flest ønsker jo å komme frem til hytta på

fjellet uten rekkeviddeangst. Nei Volvo xc40 kommer til kort i 2021.

 

 

 

Lenke til kommentar
toro1 skrev (8 timer siden):

Det ber hel absurd at Volvo med den svært korte rekkevidden foretrekkes i denne for meg noe suspekte sammenligning

med Ford Mustang Mach-E og det er vist bare dere som mener Volvo er å foretrekke foran Mustangen

Her tror jeg vi har med Volvofans å gjøre. Hvem vil kjøre så kort som det Volvo gjør i 2021?

Dette er første gang jeg ser Volvo går foran Ford Mustang Mach-E i en autotest og det legges svært stor vekt på kjørelengde

som jo er det folk ønsker seg mest og burde vektlegges høyere en det vi ser her. Folk flest ønsker jo å komme frem til hytta på

fjellet uten rekkeviddeangst. Nei Volvo xc40 kommer til kort i 2021.

 

 

 

Jeg hadde lett valgt Volvoen i dette selskapet. Den har god nok rekkevidde til å nå de 4 nærmeste flyplassene her jeg bor t/r, og da har jeg ikke bruk for noe mer. I steden prioriterer jeg kvalitet, sikkerhet, skandinavisk design og finnish.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
toro1 skrev (8 timer siden):

Det ber hel absurd at Volvo med den svært korte rekkevidden foretrekkes i denne for meg noe suspekte sammenligning

Nå dikterer jo ikke forfatterne hva du skal foretrekke, men forteller hva de foretrekker (med knapp margin).

Det sagt så er jo en bil mye mer enn bare rekkevidde. Man skal ikke kimse av at folk foretrekker en totalpakke på tross av noe kortere rekkevidde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det sier vel litt om bilkjøpere at VW har gått opp i Cd for ID4, for å få den til å se mer "moderne" ut. Slik at den havner betydelig høyere i luftmotstand enn den tradisjonelt utseende Enyaq, med bl.a en svær grill. Likevel får ID lengre rekkevidde enn Enyaq med firhjulstrekk, det virker litt merkelig.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke følgende:

Jeg tar Skoda og Ford som eksempel. I rekkevidde-figuren (stolpediagrammet) har Ford 419 km, mens Skoda har 409 km i "reell rekkevidde", altså en forskjell på 10 km. 

Lenger nede under overskriften "Lading", sier dere at dere kjørte alle bilene 250 km, med en start på rundt 90% batterikapasitet. Dette medørte da at Skoda hadde 16-19% igjen på batteriet, mens Ford hadde 35% igjen. Altså brukte Skoda 71-74% av batteriet sitt, mens Ford brukte 55% av batteriet sitt. Basert på dette kan det gjøres et omtrentlig anslag på at rekkeviddene er ca 454 km (250/0,55) og 352 km (250/0,71) - og det ser derfor ut som Ford har over 100 km lenger rekkevidde enn Skoda.

Jeg skulle gjerne hatt en forklaring på denne forskjellen. En eventuell rekkeviddeforskjell på 10 km vs 100+ km er vesentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
EnuLun skrev (1 time siden):

Skjønner ikke følgende:

Jeg tar Skoda og Ford som eksempel. I rekkevidde-figuren (stolpediagrammet) har Ford 419 km, mens Skoda har 409 km i "reell rekkevidde", altså en forskjell på 10 km. 

Lenger nede under overskriften "Lading", sier dere at dere kjørte alle bilene 250 km, med en start på rundt 90% batterikapasitet. Dette medørte da at Skoda hadde 16-19% igjen på batteriet, mens Ford hadde 35% igjen. Altså brukte Skoda 71-74% av batteriet sitt, mens Ford brukte 55% av batteriet sitt. Basert på dette kan det gjøres et omtrentlig anslag på at rekkeviddene er ca 454 km (250/0,55) og 352 km (250/0,71) - og det ser derfor ut som Ford har over 100 km lenger rekkevidde enn Skoda.

Jeg skulle gjerne hatt en forklaring på denne forskjellen. En eventuell rekkeviddeforskjell på 10 km vs 100+ km er vesentlig.

Tydelig at tall er vanskelige for enkelte. Godt påpeket.

Det er dessuten interessant at de tar to 2-hjulstrekkere (Skoda og VW) og sammenligner med 4WD-biler (Ford og Volvo), og i konklusjon og beregning er det ikke tatt høyde for dette. Her skulle de selvsagt målt opp mot 2WD-utgaven av Ford Mach-E, og fått enda større forskjell. Volvoen er dessverre ikke mulig å få i 2WD-versjon ennå, så den ville uansett hatt et handicap her.

En tilsvarende test med bare 4WD-versjoner, ville skapt større forskjeller, og da i Skoda og VW sin disfavør. Og de bør fremover basere seg på egne målinger, og ikke "gjettometeret" sin visning. Den kan endre seg i forhold til kjørestil og føre, og da kommer det helt an på hvilken av bilene som er mest realistisk. 

Alternativt, fyll til 100 % før start, og kjør tom, eller nær tom. Fyll så til 100% igjen, og sjekk faktisk forbruk ut fra hvor mye strøm man faktisk må fylle. Da ser man både hvor langt man kom, og faktisk forbruk, inkludert ladetap.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er overraskende. De imponerer jo ikke enormt mtp. plass noen av disse 'SUVene' så for min del hadde det vært helt uaktuelt å velge noe annet enn model 3 eller Y og dra nytte av ladenettverket, infotainment og en app som faktisk fungerer.

Endret av Sampson
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (3 minutter siden):

Personlig synes jeg det er overraskende. De imponerer jo ikke enormt mtp. plass noen av disse 'SUVene' så for min del hadde det vært helt uaktuelt å velge noe annet enn model 3 eller Y og dra nytte av ladenettverket, infotainment og en app som faktisk fungerer.

For egen del, er det kun 3 høyaktuelle biler i klassen foreløpig, og det er i tillegg til TMY, Ioniq 5 og Kia EV6,  de to siste gitt at man kjører stort sett der det finnes 800V-ladere å utnytte, eller ikke hurtig/lynlader ofte.

Jeg ser dog ikke bort i fra at disse er fristende for mange flere, men tilhengervekt på 750 kg er ikke godt nok, og ingen taklast er og for dårlig. Men av de 4 er det vel egentlig kun Mach-E som kunne fristet, om de fikk fikset støtte for grei taklast og helst doblet hengervekt.

1200 kg kan helt klart fungere, men det er vanskelig å få leid hengere som har lav nok totalvekt, uten at de samtidig blir for små. Og skal man trekke campingvogn, ville fort de 300 kg opp til 1500 kg, være svært ettertraktet. Dog, har man bare B på lappen, så må bilene komme seg under 2 tonn totalvekt, og få minst 3500 kg i vogntogvekt for å få utnyttet all tilhengerkapasitet, lovlig.

Beregnet fra 2021 TM3, så kan maks totalvekt på henger være 1268 kg, mens henger med last er begrenset til 1000 kg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (14 timer siden):

Personlig synes jeg det er overraskende. De imponerer jo ikke enormt mtp. plass noen av disse 'SUVene' så for min del hadde det vært helt uaktuelt å velge noe annet enn model 3 eller Y og dra nytte av ladenettverket, infotainment og en app som faktisk fungerer.

Enig! Akkurat sånn tenker jeg også. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 timer siden):

Enig! Akkurat sånn tenker jeg også. 👍

Tror jeg hadde fått motbør om jeg kom hjem med en bil til 600 000kr som støyet, hadde upraktisk lasteluke, ikke klarte svingen inn i garasjen og hadde dårlige seter,men med knallgod app. Har du blond nok kone går vel det muligens. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Tror jeg hadde fått motbør om jeg kom hjem med en bil til 600 000kr som støyet, hadde upraktisk lasteluke, ikke klarte svingen inn i garasjen og hadde dårlige seter,men med knallgod app. Har du blond nok kone går vel det muligens. 

Ja, det er sikkert langt bedre å komme hjem med en bil med lysende hitlerbart i frontleppa...! Og med ytelser som et esel i motvind og motvilje, og som er like spennende som en utedass.

Hver sine prioriteringer...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Ja, det er sikkert langt bedre å komme hjem med en bil med lysende hitlerbart i frontleppa...! Og med ytelser som et esel i motvind og motvilje, og som er like spennende som en utedass.

Hver sine prioriteringer...

Syntes ikke noen av disse bilene har spesielt stygt design og alle er vel rimelig raske. Om de er spennende er vel en annen sak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 timer siden):

Tror jeg hadde fått motbør om jeg kom hjem med en bil til 600 000kr som støyet, hadde upraktisk lasteluke, ikke klarte svingen inn i garasjen og hadde dårlige seter,men med knallgod app. Har du blond nok kone går vel det muligens. 

Du har mange fjollete oppfatninger, som du selv sikkert tror er fakta, men det gjør deg utrolig lite interessant å diskutere med.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (49 minutter siden):

Du har mange fjollete oppfatninger, som du selv sikkert tror er fakta, men det gjør deg utrolig lite interessant å diskutere med.

Synes vel ikke Tresteins bemerkniner her er helt urimelige. Små sedaner utenfor premiumsegmentet og biler med amerikansk finnish har tradisjonellt vært helt uselgelige i Europa, så han er ikke alene om den oppfatningen i såfall.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hitler, ja. Akkurat som man ikke allerede har klart å fabrikere nok grunner for å ikke handle bil hos Teslas argeste konkurrent.

Ellers blir vel neppe Model Y årets mest solgte i år.  Selv om den sikkert er mye bedre satt sammen og alt mulig så bør nok fabrikken i Tyskland(Hitler?) opp og kjøre. Blir nok andre boller i 2022.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 timer siden):

Hitler, ja. Akkurat som man ikke allerede har klart å fabrikere nok grunner for å ikke handle bil hos Teslas argeste konkurrent.

Ellers blir vel neppe Model Y årets mest solgte i år.  Selv om den sikkert er mye bedre satt sammen og alt mulig så bør nok fabrikken i Tyskland(Hitler?) opp og kjøre. Blir nok andre boller i 2022.

Greit at noen fjollete kommentarer går andre veien for en gangs skyld. 

Selvsagt var kommentaren min satt veldig på spissen, fordi den svarte på en allerede overteit kommentar. Jeg la meg derfor i samme leia, bare for å vise hvor dum slik argumentering er...

Selvsagt er det greit å ikke like interiøret i den ene kontra den andre bilen, men TM3/TMY er ikke så dårlig og ikke mot ID4/Enyaq. Det er bare snakk om hva man foretrekker.

Men den med å ikke klare å svinge inn i garasjen, den viser jo at det bare er tull det som skrives.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Men den med å ikke klare å svinge inn i garasjen, den viser jo at det bare er tull det som skrives.

Tror ikke du tok poenget. Det var at om man har spesifikke krav til en bil. Som plass til hundebur, høy bakkeklaring, barnevogn osv, så kommer man ikke hjem med en liten sedan fordi appen var så god.

Når jeg sidt kjøpte ny bil for 9år siden kunne jeg velge appstyring på bilen. Husker ikke hva det kostet. Man kunne være på internett, få trafikkinformasjon osv låse opp, lukke bilen, forvarme osv.

Gjett om jeg har savnet det. Valgte blant annet elektrisk hengerfeste, sportsseter med lombard støtte og skinninteriør i stedet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...