Gå til innhold

Kinesiske mobiler og Android


Anbefalte innlegg

Jeg leste for noen tid siden at Kinesiske mobiler ikke kunne selges med Android pga. av handelsblokade fra USA. Jeg har snust på OnePlus Nord, som er kinesisk, men spesifikasjonene sir at det er Android med et lag som heter Oksygen ovenpå.

Mit spørsmål er om det kan stemme at OnePlus Nord faktisk har Android i bund, om der kan være problemer med apper fra Google. Kan man f.eks styre/konfigurere Chromecastenheter fra telefonen via Googles programvare? Kort sagt: Fungerer telefonen som en helt vanlig Android, eller kan der dukke problemer med apper fra Play Butikk opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mikkii skrev (24 minutter siden):

Hvis jeg har forstått det rett så kan alle mobiler ha Android men ikke Google Play/Google  og det er kun nye Huawei mobiltelefoner som ikke har Google Play 

Hmm. Uten Google Play Butikk sliter jeg vel ganske kraftig med å få nødvendige apper inn. En av grunnene til at jeg ser på ny mobil er at appen We Connect ID for VW ID-biler ikke fungerer på min nåværende mobil.

Skulle gjerne sluppet de fleste av Google-programmene (Aviskiosk, Bøker, Filmer osv osv) som ikke kan fjernes fra min nåværende mobil, men kan jeg ikke få inn apper jeg trenger, så er en kinesisk mobil ikke aktuell.

Lenke til kommentar

Takk til mikkii og Complexity.

Høres ut som det er rimelig trygt å kjøpe OnePlus Nord da. Kjøper på nett, så kan den sendes tilbake innen 14 dager hvis det blir kluss.

Complexity, har du en Oneplus Nord? Tenker å få den billigste utgave 8/128 GB da jeg ikke har så stort lagringsbehov eller vilt mange apper.

Endret av jesperk2
Lenke til kommentar
jesperk2 skrev (2 timer siden):

Takk til mikkii og Complexity.

Høres ut som det er rimelig trygt å kjøpe OnePlus Nord da. Kjøper på nett, så kan den sendes tilbake innen 14 dager hvis det blir kluss.

Complexity, har du en Oneplus Nord? Tenker å få den billigste utgave 8/128 GB da jeg ikke har så stort lagringsbehov eller vilt mange apper.

Som det blir sagt, ingen problemer med OnePlus telefoner og android. Faktisk blant de beste android telefonene du får. 

Lenke til kommentar
jesperk2 skrev (3 timer siden):

Tenker å få den billigste utgave 8/128 GB da jeg ikke har så stort lagringsbehov eller vilt mange apper.

128 GB held lenge til enkel bruk. Klarte meg med til og med med ~12 GB i "ventepølsa", sjølv om det er herleg å hiva alt mulig inn på telefonen utan å prioritera eller tenka på det etter at eg fekk Oneplus 9 Pro.

Oneplus Nord er vel den telefonen som har fått best skussmål det siste året, med pris i bakhovudet, sjølv om ein kjenning valde Sony Experia 10 over Oneplus Nord pga. audio jack. Samanlikna med toppmodellane har Nord litt svakare prosessor, litt mindre sofistikert kamera, og litt mindre av "det nyaste", t.d. ingen trådlaus lading og ikkje like sofistikert skjerm. Om du ikkje "må" ha det nyaste av det nyaste, blir du sikkert nøgd. Einaste aber er at den har rukke å bli ein fjorårsmodell. Det kjem antakeleg ein arvtakar til sommaren.

Utestenginga frå Google sine tenester gjeld som sagt berre Huawei. Du kan trygt kjøpa Oneplus og Xiaomi etc.

Lenke til kommentar
3 hours ago, jesperk2 said:

Takk til mikkii og Complexity.

Høres ut som det er rimelig trygt å kjøpe OnePlus Nord da. Kjøper på nett, så kan den sendes tilbake innen 14 dager hvis det blir kluss.

Complexity, har du en Oneplus Nord? Tenker å få den billigste utgave 8/128 GB da jeg ikke har så stort lagringsbehov eller vilt mange apper.

Nei jeg vurderte Nord men gikk for en Pixel 5 istedenfor. Men det er vel omtrent samme innmat.

Mine 2 forrige telefoner var Oneplus og jeg var veldig fornøyd med dem.

Lenke til kommentar
sir-alex skrev (3 timer siden):

Regner med du har et budsjett og satt grense på hva morroa skal koste?

Hvis ikke ville jeg nok klint til med nye OnePlus 9.

 

sir-alex skrev (3 timer siden):

Regner med du har et budsjett og satt grense på hva morroa skal koste?

Hvis ikke ville jeg nok klint til med nye OnePlus 9.

Ja, jeg har tenkt max 5000. Min mobil er ofte "alene" i en bag, uten oppsyn, mens jeg er på seilbrett. Så også utsatt for saltvann fra våte fingre. Tror jeg har "druknet" 3 mobiler. Det vil jo si at Oneplus 9 pro er midt i blinken, men ganske ergerlig å få så dyr mobil stjålet. Så medmindre jeg kommer i klasse med Exit-guttane blir det OnePlus Nord :-)

Takk for innspill :-)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 8.5.2021 den 12.23):

Er kun Huawei som er nektet å selge telefoner med Play Store, men det er vel enkelt å legge inn manuelt.

Nei, det er faktisk ganske komplisert. Prøvde selv på en P40 Lite og fikk det aldri helt til. Fulgte oppskrifter på nett, men det var alltid noe som ikke gikk slik det skulle.

Lenke til kommentar
Just now, Sharpings said:

Nei, det er faktisk ganske komplisert. Prøvde selv på en P40 Lite og fikk det aldri helt til. Fulgte oppskrifter på nett, men det var alltid noe som ikke gikk slik det skulle.

Okei, har aldri prøvd selv men hørt av andre at det var lett. Varierer kansje litt mellom modellene.

Lenke til kommentar
jesperk2 skrev (På 8.5.2021 den 20.30):

 

Ja, jeg har tenkt max 5000. Min mobil er ofte "alene" i en bag, uten oppsyn, mens jeg er på seilbrett. Så også utsatt for saltvann fra våte fingre. Tror jeg har "druknet" 3 mobiler. Det vil jo si at Oneplus 9 pro er midt i blinken, men ganske ergerlig å få så dyr mobil stjålet. Så medmindre jeg kommer i klasse med Exit-guttane blir det OnePlus Nord 🙂

Takk for innspill 🙂

Tenker du blir fornøyd, jeg hadde Oneplus Nord før og det er en knalltelefon, jeg byttet til Oneplus 9 Pro nå, har hatt stort sett alle Oneplus telefonene untatt 7 og 8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...