Gå til innhold

Få Nav til å dekke utdanning


Anbefalte innlegg

Hei dere.

Er det noen her dom har erfaring med Nav om å få dekket utgifter til utdanning?

Jeg ønsker å ta opp R1 Mattematikk fra VGs for å kunne studere Biologi.
Dette er noe jeg har genuint vært interessert i fra barndommen av, og har engasjert meg i naturvern på frivillig basis.

Ble permitert fra jobben min for 2 år siden pga nedbemanning, og har siden vært en nav'er. Men sliter med å få jobb, og har dokumentasjon på reelle helsekomplikasjoner som krever litt tilrettelegging.

Setter utrolig stor pris på tips og tilbakemeldinger fra folk med erfaring om å få dekket ting fra Nav; hvordan gå, hva skal til for å få det dekket, hvilke argumenter osv.....

Gracias mucho.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold deg unna private aktører som Sonas. Det pissedyrt og bortkasta penger. Gjennom 23/5 regelen (som jeg tror du kvalifiserer til) trenger du ikke full studiekompetanse for å ta høyere utdannelse. Jeg meldte meg opp til eksamen i de fagene jeg manglet på privatistweb.no - betalte 800 kroner eller hva det var. Møtte opp på eksamen. Og thats it! En middels oppegående voksen person har null problem med å ta fag på videregående nivå på egen hånd.

Når det gjelder matte kan jeg på det sterkeste anbefale https://nb.khanacademy.org/ - det er gratis. Du kan gjøre det i ditt eget tempo og brukervennligheten er latterlig god. Når du er klar til eksamen, melder du deg opp gjennom privatistweb.no. Enkelt og greit. Sparer deg for tusenvis av kroner. 

Det er vanskelig å finne relevant jobb etter en utdannelse i biologi. Jobbutsiktende ved en slik utdannelse er ikke gode. Du skriver at du interesserer deg for hjelpearbeid, naturvern og frivillig arbeid. Vernepleier er derfor en utdannelse jeg tror passer deg mye bedre. Mindre teori og du kan ta praksis i utlandet om du ønsker det. Studien er mye mer allsidig i forhold til videre jobbutsikter - og det åpner opp ganske mye spennende innen slik yrkesretning. 

Vernepleien kan du ta offentlig. Lånekassen kan gi deg lån og stipend under utdannelsen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (10 minutter siden):

Hold deg unna private aktører som Sonas. Det pissedyrt og bortkasta penger. Gjennom 23/5 regelen (som jeg tror du kvalifiserer til) trenger du ikke full studiekompetanse for å ta høyere utdannelse. Jeg meldte meg opp til eksamen i de fagene jeg manglet på privatistweb.no - betalte 800 kroner eller hva det var. Møtte opp på eksamen. Og thats it! En middels oppegående voksen person har null problem med å ta fag på videregående nivå på egen hånd.

Når det gjelder matte kan jeg på det sterkeste anbefale https://nb.khanacademy.org/ - det er gratis. Du kan gjøre det i ditt eget tempo og brukervennligheten er latterlig god. Når du er klar til eksamen, melder du deg opp gjennom privatistweb.no. Enkelt og greit. Sparer deg for tusenvis av kroner. 

Det er vanskelig å finne relevant jobb etter en utdannelse i biologi. Jobbutsiktende ved en slik utdannelse er ikke gode. Du skriver at du interesserer deg for hjelpearbeid, naturvern og frivillig arbeid. Vernepleier er derfor en utdannelse jeg tror passer deg mye bedre. Mindre teori og du kan ta praksis i utlandet om du ønsker det. Studien er mye mer allsidig i forhold til videre jobbutsikter - og det åpner opp ganske mye spennende innen slik yrkesretning. 

Vernepleien kan du ta offentlig. Lånekassen kan gi deg lån og stipend under utdannelsen. 

Så det du sier er at man kan bare kjøpe noe bøker som følger div eller alle fag man trenger for studiekompetanse for så melde seg opp selv til eksamen ?

Trenger ikke noe typ Oslo kommune greier eller privatskole som NKI ?

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (15 timer siden):

Så det du sier er at man kan bare kjøpe noe bøker som følger div eller alle fag man trenger for studiekompetanse for så melde seg opp selv til eksamen ?

Trenger ikke noe typ Oslo kommune greier eller privatskole som NKI ?

Det stemmer!

Jeg fikk studiekompetanse gjennom 23/5 regelen.

Fra utdanning.no:

Sitat

23/5-regelen

Hvis du ikke har fullført eller bestått videregående opplæring kan du få godskrevet generell studiekompetanse hvis du har:

  • fylt 23 år
  • 5 års praksis og/eller utdanning, og
  • fullført og bestått de seks fellesfagene 
Sitat

Slik blir du privatist  

Du som tar fag på videregående melder deg opp og betaler eksamensavgiften på privatistweb.no

Hvordan du forbereder deg til privatisteksamen er helt opp til deg. Du bestemmer selv om du vil

  • lese på egen hånd
  • hospitere i et fag ved en videregående skole. Kontakt skolen du ønsker å hospitere ved for å høre om de tilbyr en slik løsning.
  • følge undervisning på privat skole eller følge undervisning på nettet i det aktuelle faget. Dette må du vanligvis betale for.

Ønsker du å ta fag på høgskole- og universitetsnivå, får du informasjon om privatistordningen hos hvert enkelt lærested.

Dessverre tror mange at man man MÅ gå på skole for å få studiekompetanse. Noe mange sliter med. Går man på en pissedyr privatskole faller mange ut gjennom sosiale distraksjoner, at klassen underviser raskere enn du klarer å følge med, eller at du ikke klarer å sitte på en skolebenk i mange timer til forhåndsbestemte timer.

Jeg er overbevist om at nettsider som Khan som er helt gratis - på mange måter er mye bedre enn Sonans. Det krever litt selvdisiplin - men totalt sett kan man spare mange timer og ikke minst kroner på å gjøre dette selv. 

På den tiden jeg tok opp disse fagene, brukte jeg Khan og andre nettsider på jobb mens jeg arbeidet som nattevakt. På selve eksamen ble jeg overrasket over hvor "enkelt" det var. Men kanskje fordi jeg er en relativt voksen person, og dette er noe 17-18 åringer skal klare. Med livserfaring og helt normal allmenn kunnskap, er dette noe alle får til. Det er jeg overbevist om. 

Når det er sagt - det er ikke alt av høyere utdannelse man kan ta med 23/5 regelen. Men mye. 

Endret av Kris85
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 7.5.2021 den 23.58):

Hold deg unna private aktører som Sonas. Det pissedyrt og bortkasta penger. Gjennom 23/5 regelen (som jeg tror du kvalifiserer til) trenger du ikke full studiekompetanse for å ta høyere utdannelse. Jeg meldte meg opp til eksamen i de fagene jeg manglet på privatistweb.no - betalte 800 kroner eller hva det var. Møtte opp på eksamen. Og thats it! En middels oppegående voksen person har null problem med å ta fag på videregående nivå på egen hånd.

Når det gjelder matte kan jeg på det sterkeste anbefale https://nb.khanacademy.org/ - det er gratis. Du kan gjøre det i ditt eget tempo og brukervennligheten er latterlig god. Når du er klar til eksamen, melder du deg opp gjennom privatistweb.no. Enkelt og greit. Sparer deg for tusenvis av kroner. 

Det er vanskelig å finne relevant jobb etter en utdannelse i biologi. Jobbutsiktende ved en slik utdannelse er ikke gode. Du skriver at du interesserer deg for hjelpearbeid, naturvern og frivillig arbeid. Vernepleier er derfor en utdannelse jeg tror passer deg mye bedre. Mindre teori og du kan ta praksis i utlandet om du ønsker det. Studien er mye mer allsidig i forhold til videre jobbutsikter - og det åpner opp ganske mye spennende innen slik yrkesretning. 

Vernepleien kan du ta offentlig. Lånekassen kan gi deg lån og stipend under utdannelsen. 

Privatistgebyret har økt ganske mye fra noen få hundrelapper til i og med 2015 og etter statsbudsjettet da
https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/ta-fag-som-privatist/#eksamensgebyrer

https://www.nrk.no/norge/prissjokk-for-privatist-elever-1.12176854

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Hva med ASK privatist? Det er nettbasert med fleksible ordninger - du kan enten ta helår som koster kr. 5000, halvår 3000 pr semester eller månedlig. Jeg tok 3 års pensum i norsk med 1 mnd undervisning på ASK. Fikk 5 i hovedmål og 4 i sidemål. Er kanskje en løsning som ikke koster skjorta? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...