Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne flekker (fett?) i taket?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle ha fjernet noen mørke flekker fra innvendig kjøkketak. Det har tidligere vært et ventilasjonsanlegg fra kjøkkenvifta opp til loftet (dette ble senere fjernet og erstatte med ny kjøkkenvifte med kullfilter) og jeg mistenker at det har vært lekkasjer i metallrørene som har ført til at stekefett har rent ned på takplatene fra loftet.

fettflekker1.jpg.a6c669fa981eec0f8fe1e1c4faece71d.jpg

fettflekker2.thumb.jpg.f0e72463d1380a7d0c24d0a7c901521f.jpg

 

Jeg har prøvd å fjerne det med en våt klut med salmiakkvann, men det virker ikke å ha gjort så mye godt, selv etter gjentatte ganger. Kanskje overflatefettet er borte, men flekkene må males over?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan virke slik ja. Må vel male over hele taket for at det skal se likt ut også.

Jeg har blitt tipset om å bruke en fettløserspray fra Plumbo. Kanskje den trekker ut de siste restene av fettet fra rett under overflaten? Det er egentlig det jeg bekymrer meg mest over -at fett inni takplatene vil sive ned til overflaten og dermed lage nye flekker i malingen. Men det er kanskje derfor jeg videre ble tipset om å først bruke en Jotun kvist og sperregrunning før jeg dekker over med maling (rull med teleskopstang er vel lurt her, og egen takmaling kanskje?).

Forresten, er det ikke noe som heter trekkpapir som trekker til seg fukt av alle slag? Kanskje etter å ha sprayet på fettløsersprayen så kan dette brukes til å suge ut restene av fettet. Noen som vet noe mer om slikt og evt. hvor slikt papir selges eller er fortsatt tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Det å ha mer fett på dette tror jeg neppe er særlig lurt. Det kommer sannsynligvis bare til å gjøre det styggere. Stemmer mer for å prøve å fjerne fettet (slik han allerede har prøvd med salmiakk) og så male over.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
20 hours ago, newman221 said:

Merkelig at det bare er i skjøtene. Hadde jeg ikke hatt peiling på hva som skjer i etasjen over hadde jeg nesten vært bekymret for vannlekkasje...  

Det har gått fleksible aluminiumsrør fra kjøkkenvifta og bla. badet og videre opp på loftet der det har vært en vifte som har trukket dette ut, men så har det vært mus som antageligvis har gnagd seg gjennom rørene. Jeg går ut fra at matfett fra rørene har derfor lekket ut og funnet den letteste veien ned (altså mellom skjøtene på takplatene).

Tror nok ikke jeg kommer til å påføre mer fett på flekkene i håp om å få det fjernet. Ikke alle kjerringråd er like verdifulle 😉

Forresten.... hvis jeg får åpnet opp deler av gulvet over kjøkkentaket, og dermed har mulighet til å løfte opp taplatene -virker dette ut fra bildene noe som er standard og kan fås kjøpt nye? Huset er fra slutten av 80-tallet. Da kan jeg slippe å male hele taket og bare skifte ut platene med fettflekker på. Har ikke målene foran meg dessverre.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Ja, du har et godt poeng med fargeforskjell.
Men i tilfelle det viser seg at det er mye fett som har rent inn i en/flre av platene kan det allikevel være en ide å skifte ut disse, og deretter male hele taket. Da slipper jeg iallefall å streve med å få ut fettrestene og håpe på at det ikke sprer seg etter at jeg har malt alt sammen!

Jeg vet ikke hvordan det er montert, men er det slik å forstå at de har spor i siden og "låser" seg inntil hverandre? Litt som parkett eller laminat? Eller kan de løftes opp fra oversiden (fra loftet)? Kan ikke huske å ha sett noen spikermerker på disse men skal ta en nærmere titt.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...