Gå til innhold

Hjelp til valg - Plejd eller xComfort?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg holder på å bygge bolig og har såvidt startet kommunikasjonen mot elektrikker. Jeg har en del tanker om Nettverket/WiFi (egen tråd), og her tenkte jeg lufte tankene rundt smarthus. Etter en kort samtale med elektrikker i dag kan jeg velge mellom to "løsninger", enten fra annerkjente xComfort, eller fra ikke-så-annerkjente (?) Plejd. Sistnevnte er iflg. elektrikkeren min halvparten av prisen, men han kjenner ikke så godt til systemet da han kun de siste flere månedene har startet installasjonen av dette produktet (noen få hus). xComfort har han jobbet med i 25 år mener jeg han sa, "uten noe tull". 

Så, er det noen av dere som har erfaring med Plejd? 

Jeg er av typen som mer enn gjerne betaler litt mer for noe som er mye bedre, men er lite lysten på å betale mye mer for noe som bare er litt bedre..

På forhånd takk for erfaringene deres!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

xComfort virker en del mer modent og supportert enn Plejd. Sånn sett må nok Plejd justere ned prisen for å konkurrere. Spørsmålet er jo om den verdien er verdt det over tid, eller om en bare skal gå for markedslederen og nyte godt av at du kommer til dekket bord heller enn IKEA-pakken for montering av kjøkkenet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan noen si litt om det faktum at Plejd har valgt Bluetooth som overføringsprotokoll? Jeg leser mye negativt om dette (ikke åpent, vanskeligere integrasjon mot andre lignende systemer mv.), men er det egentlig så dårlig? Hva er i så fall årsaken til at Plejd har valgt Bluetooth (2.4GHz) og ikke zigbee (vel også 2.4GHz) eller Z-wave el.l.? 
 

Bluetooth er vel ca. 2.4GHz. Er interferensproblematikk mot WiFi (2.4 GHz) en teoretisk utfordring eller reell? 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Interferens mellom Bluetooth og WiFi 2.4 GHz er en reell problemstilling. Et eksempel: en kamerat opplever stadig at bluetooth tastatur og mus slutter å virke når han bruker det på en Raspberry Pi og samtidig bruker WiFi. Workaround: enten bruke kablet nett, eller ikke bruke bluetooth tastatur og mus.

Om problemet oppleves kommer an på mange faktorer, ikke minst antennekonstruksjon på enhetene og antallet enheter av hver type. Noen opplever aldri problemer med dette.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, tingo said:

Interferens mellom Bluetooth og WiFi 2.4 GHz er en reell problemstilling. Et eksempel: en kamerat opplever stadig at bluetooth tastatur og mus slutter å virke når han bruker det på en Raspberry Pi og samtidig bruker WiFi. Workaround: enten bruke kablet nett, eller ikke bruke bluetooth tastatur og mus.

Om problemet oppleves kommer an på mange faktorer, ikke minst antennekonstruksjon på enhetene og antallet enheter av hver type. Noen opplever aldri problemer med dette.

Jeg hadde ei billig-mus fra elkjøp med samme problemet. Det er ganske sikkert et brudd på bluetooth-standarden, og har ikke skjedd med noen logitech-produkter jeg har eid.

Jeg har ingen erfaring med BT mtp smarthus. Men BT har en tendens til å være tregt og selv lite-versjonen høres ut som er "over-engineered" for denne type oppgaver. Og det er ingenting som er mer irriterende enn at lys/varme i huset ikke fungerer. Om du må restarte en sentral eller bytte batteri for å slå på lyset på badet, så vil du bli temmelig lei ganske raskt.

Jeg har kun smart-løsninger (hjemmemekka) for sentralvifte og temperatur. Jeg venter med resten til ting er mer stabilt. Jeg hadde ihvertfall ikke risikert ei utesta løsning, da hadde jeg heller hatt brytere med tråd.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. Samtidig så undres jeg jo hva årsaken kan være at Plejd da har valgt Bluetooth dersom det er en del dårligere enn e.g. Z-wave. Jeg ser at nyheten Elko Smart også har valgt 2.4 Ghz frekvensen (zigbee); dersom interferens er så vanlig, hva er årsaken til at flere velger denne frekvensen?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Anterialis said:

Takk for tilbakemeldingene. Samtidig så undres jeg jo hva årsaken kan være at Plejd da har valgt Bluetooth dersom det er en del dårligere enn e.g. Z-wave. Jeg ser at nyheten Elko Smart også har valgt 2.4 Ghz frekvensen (zigbee); dersom interferens er så vanlig, hva er årsaken til at flere velger denne frekvensen?

Det er en av få frekvenser-bånd som er ledig for kommersiell bruk. Uten å ha sjekket, så ligger nok ikke Bluetooth og Wifi på akkurat samme frekvens, men de har frekvenser som er i nærheten av hverandre, på rundt 2.4GHz. Det er regler for hvor mye man kan utstråle utenfor sitt eget frekvensområde, og enkelte enheter bryter disse reglene. Da får en interferens. Evt kan mottaker også plukke opp et for bredt frekvensområde. 

Zigbee vs Z-wave vs Bluetooth kan være bestemt av f.eks lisens-kostnad. At den ene er dårligere eller vanskeligere å implementere var kanskje ikke kjent da produktet ble utviklet, så kan være flaks/uflaks.

Lenke til kommentar

Ja Homey har jeg faktisk, har prøvd meg med litt småting (ikea-lys, værstasjoner, sensor for lux, lyd, bevegelse etc.). Alltid gøy å få kaffemaskinen til å starte dersom jeg går i trappa en hverdag mellom 06:40 og 07:00 😃

Jeg kan lite om dette, men det er i alle fall lett for meg å tenke at dersom Plejd - et svensk firma som iflg. elektrikeren «min» kan sakene sine - har valgt å gå for bluetooth i stedet for andre protokoller - så må det jo fungere på et vis. Som elektrikeren sa, det er jo fem års reklamasjon om det ikke fungerer slik det er ment. 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (24 minutter siden):

Ja Homey har jeg faktisk, har prøvd meg med litt småting (ikea-lys, værstasjoner, sensor for lux, lyd, bevegelse etc.). Alltid gøy å få kaffemaskinen til å starte dersom jeg går i trappa en hverdag mellom 06:40 og 07:00 😃

Jeg kan lite om dette, men det er i alle fall lett for meg å tenke at dersom Plejd - et svensk firma som iflg. elektrikeren «min» kan sakene sine - har valgt å gå for bluetooth i stedet for andre protokoller - så må det jo fungere på et vis. Som elektrikeren sa, det er jo fem års reklamasjon om det ikke fungerer slik det er ment. 

Jeg hadde gått for xcomfort av de to du har valgt.. Det er anerkjent og fungerer godt, men begrenser utvalget selvfølgelig med en god del ting. 
Det flotte med mere åpne systemer, er at du kan integrere nesten absolutt alt du vil. 
 

Lenke til kommentar

Ja, vurderer det ene opp mot det andre. Pris er selvsagt en viktig rolle, iflg. elektrikeren er xComfort minst dobbel kostnad. Dessuten har angivelig xComfort ikke vribrytere til dimming, kun «knapp-hold-inne». Jeg liker skrudimmer.. 

Jeg ser også at Homey har en app for Plejd, men jeg har ikke fått snakket med noen som faktisk har brukt systemet. Dvs. det er en bolig i samme område hvor jeg har kjøpt (alt er nybygg) som har installert Plejd, og iflg. elektrikeren er han veldig fornøyd og har ikke hatt noe å si på systemet. Dog har han kun bodd der i 5-6 uker nå… 

Lenke til kommentar

Gikk selv for xComfort når jeg pusset opp for noen år siden. Har fungert godt så langt. Eneste problem jeg har hatt er at batteri på gulvsensor går tomt og gulvet da plutselig blir kaldt når gulvvarmen går i beskyttelsesmodus. Kunne vært unngått om jeg hadde fulgt litt med i web-grensesnittet.

Har som du nevner ikke vrihjul på dimmere, men føler det ikke er noe mangel da jeg stort sett bruker scenario for lys.

Viktig ting å tenke på når man velger system er at man skal ha dette i veldig mange år og det bør funke smertefritt. Elektrisk anlegg er liksom noe man ikke bytter ut før man totalrenoverer igjen.

xComfort er som du nevner en løsning som har vært på markedet i en årrekke og blir stadigt utvilklet. Vil også regne det som et stort pluss at produsenten bak er stor og anerkjent. Plejd kjenner jeg ikke til så kan ikke utale meg direkte, men vil si jeg er generelt skeptisk på "nye" leverandører da man risikerer at de mister dampen og utviklingen stopper opp eller i værste fall kaster inn håndkleet.

Lenke til kommentar

Bor du tett med mye folk rundt deg bør du unngå 2,4 GHz. For min del fant jeg flere hundre trådløsnett når jeg sjekket, så det å ligge på en annen frekvens enn det er nok lurt. Bor du mer eller mindre "alene" har du mye mer valgmuligheter. Det er jo ganske vesentlig at det man bruker penger på å sette opp faktisk fungerer den dagen en vil slå av og på lyset.

Lenke til kommentar
Big_JT skrev (11 timer siden):

Viktig ting å tenke på når man velger system er at man skal ha dette i veldig mange år og det bør funke smertefritt. Elektrisk anlegg er liksom noe man ikke bytter ut før man totalrenoverer igjen.

xComfort er som du nevner en løsning som har vært på markedet i en årrekke og blir stadigt utvilklet. Vil også regne det som et stort pluss at produsenten bak er stor og anerkjent. Plejd kjenner jeg ikke til så kan ikke utale meg direkte, men vil si jeg er generelt skeptisk på "nye" leverandører da man risikerer at de mister dampen og utviklingen stopper opp eller i værste fall kaster inn håndkleet.

Jeg er helt enig det du sier, det viktigste er høy konefaktor, stabilitet og lite vedlikehold. Etter min forståelse vil alltid lysene fungere (tilkoblet strøm på vanlig måte), men automatiseringen(e) og trådløs kontroll kan jo feile. Jeg innhenter tilbud på begge systemer (Plejd, xComfort) og får se hva prisforskjellen blir. Som skrevet har jeg vel fem års reklamasjon, med mindre Plejd går konkurs. 

vidor skrev (9 timer siden):

Bor du tett med mye folk rundt deg bør du unngå 2,4 GHz.

Jeg vet ikke hva definisjonen på å «bo alene» er, og den varierer sikkert fra hvor du bor (Oslo, vs. Folldal). Det er et område med flere eneboliger bygget noe tett (tre-fire meter mellom ytterveggene?). Men det er ingen leiligheter el.l. i nærheten, så jeg forventer å få inn kanskje to-fire andre 2.4GHz nett. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 5/22/2021 at 8:50 AM, Anterialis said:

Jeg vet ikke hva definisjonen på å «bo alene» er, og den varierer sikkert fra hvor du bor (Oslo, vs. Folldal). Det er et område med flere eneboliger bygget noe tett (tre-fire meter mellom ytterveggene?). Men det er ingen leiligheter el.l. i nærheten, så jeg forventer å få inn kanskje to-fire andre 2.4GHz nett. 

Da er du nok ikke spesielt i risiko-gruppen. Etter at jeg flyttet mer urbant enn jeg bodde før er det så mye elektro-smog at selv det fjernstyrte utstyret jeg bruker reagerer på servoene når selv radio-senderen står på og urørt en meter unna. Da er det betydelig med støy.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Beklager å bumpe opp en "gammel" tråd, men tenkte å gi en tilbakemelding fra en som har gått for Plejd:
Jeg har et hus med 9 soner med LED Downlights og andre lys i 1 etg.
Har en nevø som er elektriker, og han hadde gode erfaringer med Plejd, og erstattet alle dimmerne mine med dette systemet.

Så langt må jeg si at systemet fungerer utmerket, enhetene skaper sitt eget bluetooth MESH-nettverk, og appen er lettfattelig.
Muligheten med å sette opp scenarioer er glimrende, med en modus når jeg står opp om morran, en modus for natta, og en for film.
Alle dimmere er i tillegg satt opp med tradisjonell dimmer, slik at kona som hater apper og slikt fortsatt kan ta lyset på den "analoge" metoden. Dette er så vidt jeg vet ikke mulig på xComfort?

Fjernstyring av lysene utenfor hjemmet er per nå ikke nødvendig, men er fullt mulig å gjøre ved å kjøpe en gateway til ca 1300kr, som kommuniserer med omverdenen via WiFi, kan integreres mot f.eks. Google Home.

Ble fortalt at de ila kort tid også skal komme med termostater til varmekabler, og da begynner det å bli veldig interessant å koble dette i en gateway og videre mot f.eks. Tibber.

Har trua på Plejd, og kommer nok flere produkter der etterhvert også.

PS! Plejd løste et problem på badet.
Der hadde vi en vanlig vippebryter, som tok lampa over speilet. Jeg ville sette på dimmer her, men det gikk ikke, fordi denne bryteren også tok stikk-kontakten ved siden av speilet.
Med Plejd, så var ikke det noe problem: Pilla ble montert ETTER stikk-kontakten, så stikk-kontakten har alltid strøm. En ekstra dimmebryter fra Plejd der vippebrytern var, som kommuniserer med pilla i veggen, tar seg av lyset over speilet. I tillegg til app-styring selvfølgelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...