Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg maskin som 'henger', men lav ressursbruk?


Anbefalte innlegg

Hei!

Opplever nå og da at det virker som maskinen er helt sirup. Merket det i dag spesielt på et handelsprogram jeg har for aksjer. Ninjatrader. Men merket senere at det virket som det gjaldt resten av systemet også (nettsurfing, Word, osv.).

En omstart virket å løse problemet i dag, men jeg frykter det vil gjenta seg.

Er ingen dataekspert, men jeg sjekket oppgavebehandling og ser ikke noe som skriker meg i øynene der? Er vel ganske lav ressursbruk? Dette var tatt før omstart og når systemet var sirup.

Maskinen er ellers nettopp blitt oppgradert med splitter ny SSD på 1GB og med ny installering av Windows. Kanskje det kan være noen drivere som mangler?

Strømsparing / batterinnstillinger

Etter et innspill når jeg søkte litt tidligere i kveld gjorde jeg litt innstiller på strømplanen og forsøkte sette den til High Performance. Her har det vært standardinnstillinger fra før av.

Mulig det gjør susen? :)

På forhånd takk!

Hilsen Duke.

Oppgavebehandling.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nok ha på plass hva dette er for slags maskin, hvilke komponenter den består av og alder på disse.

Noen muligheter:

  • Lite RAM ?
  • Lite plass igjen på SSD'en ?
  • Varmgang eller dårlig avledning av varme (f.ex hvis kjølepasta på CPU-kjøler er stivnet - eller annen årsak til at CPU ikke blir avkjølt effektivt) ?
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (9 timer siden):

Er ikke 1GB SSD noe lite for dagens datamaskiner?

Korrekt. Skrivefeil. Oppgraderte nettopp fra 128 GB til 1 TB. :)

Dubious skrev (9 timer siden):

Dette hinter som regel til at man har for lite minne.

Ja, men i følge skjermdumpen av oppgavebehandling står det at minnebruken er 43 %. Har sjeldent eller aldri sett den over 50 %. Har nemlig snuset på å oppgradere minne tidligere, men fikk vel til svar at det mer eller mindre var bortkastet om bruken lå hvor den typisk er (under 50 %).

geir__hk skrev (8 timer siden):

Må nok ha på plass hva dette er for slags maskin, hvilke komponenter den består av og alder på disse.

Noen muligheter:

  • Lite RAM ?
  • Lite plass igjen på SSD'en ?
  • Varmgang eller dårlig avledning av varme (f.ex hvis kjølepasta på CPU-kjøler er stivnet - eller annen årsak til at CPU ikke blir avkjølt effektivt) ?


Hei,

Postet litt om maskinen nylig under en tråd hvor jeg etterspurte nettopp levetid på maskinen. Fikk vel mer eller mindre til svar at jeg har en svært god PC som bør vare noen år til. :)

I stedet for å kjøpe ny PC valgte jeg derfor å oppgradere til en ny og raskere Kingston 1 TB SSD + Clean Install Windows + komplett vifterens med ny kjølepasta. Dette ble gjort på et profesjonelt verksted. Harddisken er vel mer eller mindre helt ledig. 

Etter dette merket jeg at maskinen booter vesentlig raskere og jeg synes også oppstart av programmer virker raskere. Så alt virker å være bedre, men det til tross så fikk jeg de problemene jeg nevnte innledningsvis.

Linker til tråden under og også spesifikajoner:


https://www.diskusjon.no/topic/1899641-levetid-p%C3%A5-laptop/#comments

 

Dell Inspiron 7577 med (klipp og lim):

  • Intel® Core™ i7-7700HQ Quad Core (6 MB hurtigbuffer, opptil 3,8 GHz), 
  • 16 GB, DDR4, 2400 MHz,
  • To disker med 128 GB SSD + 1 TB 5400 o/min harddisk,
  • NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti med 4 GB GDDR5 grafisk minne.

 

 

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Takk for tipset! :) 

Jeg hadde snurredisk, men den er nå fjernet.

Kan det ha vært så enkelt som at strømstyringen (balansert strømplan) kan ha sørget for mindre optimal ytelse?

Maskinen er rask og responsiv nå, men nå har jo dette vært et problem som ikke oppstår hele tiden, så jeg kan ikke si sikkert om det er borte for godt.

Duke

 

Lenke til kommentar

En minnelekkasje vil ha disse symptomene. Altså et program som har en bug, som fører til at programmet tar for mye minne og/eller ikke gir slipp på minnet. Jeg er usikker på om task manager vil vise minne brukt til en minnelekkasje. 

Windows har en resource manager. Den er noe mer avansert, og kan kanskje hjelpe?

Evt oppgradere noen av programmene du bruker til siste versjon, evt nedgradere til en gamlere versjon.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 10.5.2021 den 23.21):

En minnelekkasje vil ha disse symptomene. Altså et program som har en bug, som fører til at programmet tar for mye minne og/eller ikke gir slipp på minnet. Jeg er usikker på om task manager vil vise minne brukt til en minnelekkasje. 

Windows har en resource manager. Den er noe mer avansert, og kan kanskje hjelpe?

Evt oppgradere noen av programmene du bruker til siste versjon, evt nedgradere til en gamlere versjon.

Mulig. :) 

Programmene skal være av siste versjon, så tenker at det ikke ligger der uansett. 

Det skjer typisk når jeg bruker Ninjatrader. Mistenker at feilen ligger der. 

Dubious skrev (På 11.5.2021 den 0.00):

Oppgavebehandling er veldig dårlig måte å finne feil, da idet du åpner programmet så får den prioritet og alt som var galt har fått lav prioritet.

Hvordan ville du funnet det da? :) 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et liknende problem, dog med et spill. Min konklusjon var at applikasjonen det gjaldt har dårlig optimalisering, og at dette er en type feil som kan komme med en programoppdatering, hvor enkelte systemer har på mikrokodenivå (og langt utenfor mitt kompetansefelt) plutselig fått et problem med måten maskinvare og programvare snakker sammen på.

Hendelsen for meg var: jeg spilte League of Legends, og første gang i hver match jeg brukte et ingame ping "frøs" hele maskinen. Spillet stoppet opp fullstendig, men CPU-bruken falt til omtrent null mens det pågikk. Ingen minnelekkasje og ingen unormal diskbruk (OS og Spill var på separate NVMe SSD-er).

Omtrent 5 sekunder senere fikk jeg CPU-spike på alle kjernene og alt fungerte som om ingenting hadde skjedd. Dette var på en maskin med en 9700K, mer enn nok for gamle League of Legends. Dette var heller ikke et problem jeg hadde på forrige system, med en 3770K, og er heller ikke tilstedet på nåværende 10900K. Og problemet for meg oppstod plutselig etter en obligatorisk spillklientoppdatering.

@ TS:
- Går problemet over av seg selv etterhvert, uten behov for restart av maskinen?
- Oppstår problemet også når du ikke bruker programmet du mistenker er årsaken til hendelsen?
- Kan problemet gjenskapes? Hvis det kan det, sitt med Task Manager oppe, hak på "Alltid Øverst" (ligger under Alternativer) og se på CPU-bruken når det oppstår.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
PaladinNO skrev (På 13.5.2021 den 22.40):

@ TS:
- Går problemet over av seg selv etterhvert, uten behov for restart av maskinen?
- Oppstår problemet også når du ikke bruker programmet du mistenker er årsaken til hendelsen?
- Kan problemet gjenskapes? Hvis det kan det, sitt med Task Manager oppe, hak på "Alltid Øverst" (ligger under Alternativer) og se på CPU-bruken når det oppstår.

Hei! Takk for svar. :)

- Så vidt jeg vet går det ikke over seg etter hvert. Tror restart har vært eneste løsning...

- Jeg TROR det kun har skjedd med bruk av Ninjatrader som er programmet jeg mistenker å være årsaken.

- Ikke nødvendigvis, men det skjer typisk når jeg bruker nevnte program. Skal følge med.

Mvh

Duke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...