Gå til innhold

Nio kommer til Norge i september: Åpner stasjoner for å bytte batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig skeptisk til dette. 3 minutter? Hvor tett sitter denne pakken da? 100% garantert mot støv, vann og ikke minst salt? Og selve batteriet er jo største problemet med en elbil. Nå skal det altså ikke produseres kun ett batteri per bil, men 1,2 eller enda mer alt etter hvor mange biler de selger...

Lenke til kommentar

Enig.

Og hvor ofte trenger "vanlige" folk å bytte et 100 kWh-batteri? Jeg kan klare å se et slags behov for drosjer og andre biler som brukes døgnet rundt, politi, ambulanser etc. Men det er vel sjelden at privatbilister har det så travelt at de kjører 400 km og så bare kan vente noen minutter før de kjører 400 km til? Uansett skal det godt gjøres at det er en batteribyttestasjon med et fulladet batteri akkurat der du er når batteriet er tomt?

Det hadde kanskje gitt litt mer mening om batteriet hadde vært mye mindre (og billigere), men det hadde stilt mye større krav antallet batteribyttestasjoner og plasseringen av disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg en mellomløsning hvor en bil har et fast batteri med nok kapasitet til daglig bruk, for eksempel 200-250km og plass til ett eller flere byttbare batterier som man kan leie ved langtur. De byttbare batteriene burde da være standardiserte slik at de kunne brukes av flere bilmodeller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se om de får dette til å gå rundt. Renault/Better Places og Tesla fikk det ikke til. 

Bruksområdet synes noe marginalt da, drosjer og nødetater er nevnt men også der er det et behov for de få?

 

Da er jeg mer skeptisk til tanken om at de *også* skal ha sitt eget ladenettverk. De burde da kunne henge seg på Ionity i det minste? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er nok det som kommer til å bli fremtiden for elbiler, men og det er et stort men. Jeg tror de gjør en stor feil ved å la norge være først ute. Norge er et litt for spesielt marked. I norge er det ingen storbyer hvor folk er avhengige av felles infrastruktur. Dvs at de fleste som lader elbil, kan gjøre det hjemme og med biler med en sånn rekkevidde, så faller behovet vesentlig for lading "på farten"

Ser man derimot på land som faktisk har storbyer, så er dette noe som kommer til å slå an fordi folk har et behov for at all lading foregår på en "ladestasjon"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser flere er skeptiske her. Men jeg ser derimot på dette med som noe positivt, Det med at det skulle være fare for å skade batteriene, så tipper jeg at dette er nok sjekket ut under testing og utvikling. Kobling mellom bil og batteripakke er nok designet på en trygg måte her. Ellers så er det flere brukergrupper som vil dra nytte av denne løsningen. Fordi det å koble seg på og av hurtigladere ikke alltid er like enkelt, selv uten fysiske utfordringer. Det vil og være greiere å slippe å måtte ut av bilen i vinterkulde, eller når det er surt vær. Ellers vil jo det bli mulig å lade på "vanlig" måte også med disse bilene, i hverdagen. Og det er slik at de og vil stille seg i kø for å lade på lynladere ved behov. Det må i tilfelle bli flere steder enn de planlagte, om det skal være minimalt behov for. Ser og at det kan bli nyttig for taxiene og etterhvert tyngre kjøretøy, om de utvikler dette videre. Da vil det spares inn mye i reisetid og ikke minst for taxinæringen, muligheten for flere kunder enn å måtte vente i 15-20min. bare for å få nok strøm til å kunne ta flere turer. Til "molna": Det vil ikke bli mange ekstra batterier totalt sett, men de vil kunne ha noen i reserve som da vil være full-ladet til neste som kommer innom, en byttestasjon. Selv om batteriene brukes i 8-10 år i en elbil (eller noe lenger tid), så vil de kunne brukes til andre formål etter det, og har dermed mye lengre levetid enn som så. Og det jobbes med å få til 100% resirkulerbare materialer i batteriene, slik at dette vil gå seg til. Forøvrig lader vi med elbil mesteparten ikke på en hurtig- eller lynlader, men hjemme. Det er på ferieturer mange av oss har behov for å stoppe både en og flere ganger for å kunne komme oss videre. Så som sagt: Dette er en grei løsning for flere som altså ikke har et fornuftig valg i dag. Til slutt: Dette med 3 minutter, så har de nok sitt på det tørre her. Hvis ikke ville de sagt noe annet. Selv om det skulle gå 6 minutter, så er det fortsatt noe helt annet enn å få nok energi på batteriene i dagens elbiler via hurtig- og lynladere. Kia og Huyndai sine nye elbiler skal klare 10 mil på 10 minutter under optimale forhold ved ladestopp. Når denne er klar til 100% på under halve tiden, og da 4-5 ganger så langt (i dag, men mer med større batteripakke), så sier det seg selv at dette vil være høyst farbar vei å gå. Jeg regner på langtur med 60% rekkevidde inkludert øvre og nedre buffer (ikke under 20% med strøm, og ikke over 80% med kapasitet etter lading). Så da blir dette regnestykket langt bedre enn som så. En vil og garantert ha batterier som er 100% og ikke har tapt særlig under langvarig bruk heller. En vinn-vinn situasjon med andre ord.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (39 minutter siden):

Dette er nok det som kommer til å bli fremtiden for elbiler, men og det er et stort men. Jeg tror de gjør en stor feil ved å la norge være først ute. Norge er et litt for spesielt marked. I norge er det ingen storbyer hvor folk er avhengige av felles infrastruktur. Dvs at de fleste som lader elbil, kan gjøre det hjemme og med biler med en sånn rekkevidde, så faller behovet vesentlig for lading "på farten"

Ser man derimot på land som faktisk har storbyer, så er dette noe som kommer til å slå an fordi folk har et behov for at all lading foregår på en "ladestasjon"

Enig der. Norge har fri vei for elbiler med tilgjengelig privat parkering opp mot 70% på landsbasis om jeg husker rett. Det er det motsatte av bilflåten globalt sett, der kun 30% har tilgang til privat parkering. I enkelte storbyer som London, så er det enda verre. 

Batteribytte gir liten mening her før man når et landsdekkende markedsandel på rundt 70%. Det er først da man må få lurt en større mengde folk i å vurdere elbil selv når elbilens største fordel ikke gjelder dem. Altså satser man nå, så blir dette et tapsprosjekt i endel år. Bedre å ta for seg storbyene i utlandet først. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Da er jeg mer skeptisk til tanken om at de *også* skal ha sitt eget ladenettverk. De burde da kunne henge seg på Ionity i det minste? 

Kan jo tenkes at de som eier de eksisterende ladenettverkene er fornøyde med dagens løsning, og ikke ønsker batteribytte som et alternativ. Slik at Nio må bygge sitt eget nettverk for å kunne tilby det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er og blir vel fortsatt et faktum at de type biler vi og NIO snakker om typisk står 80+ % av døgnet. Og da STÅR de et sted, uansett om stedet er privat eller offentlig.

Batteribyttestasjonene er i et kappløp med etablering av (sakte-)ladestasjoner på stå-over-natt-eller-av-andre-grunner-stedene. Jeg tror ikke at batteribyttestasjonene vinner der.

Lenke til kommentar

Dette fjerner en hindring for en del som bor i byer og ikke har egen fast lademulighet.

Dersom de også lager en løsning der det kan leveres et mindre batter i til daglig bruk og så bestiller en et større til å leie for langtur så kan dette være et kjempebra konsept. Både for miljøet og for eierne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (3 timer siden):

Kan jo tenkes at de som eier de eksisterende ladenettverkene er fornøyde med dagens løsning, og ikke ønsker batteribytte som et alternativ. Slik at Nio må bygge sitt eget nettverk for å kunne tilby det.

Du mener at Ionity ikke vil ha Nio med på laget? Eller kanskje Ionity sine vilkår er for dårlige for Nio? 

Porsche har meldt at de skal bygge et konkurrerende/supplerende ladetilbud i tillegg til Ionity-medlemskapet sitt. Da burde det være greit om Nio bygger batteribyttestasjoner..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (3 timer siden):

Regner med batteribyttestasjoner blir like utbredt som hydrogenstasjoner, og vi får to stasjoner i nærheten av utsalgsstedet. Veldig nyttig.

Batteribyttebiler har den fordelen i forhold til hydrogenbiler at bilen kan både hurtig- og saktelades om det ikke er batteribytte i nærheten.  :)

(jeg mener fortsatt behovet og markedet er marginalt)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (5 timer siden):

Ser man derimot på land som faktisk har storbyer, så er dette noe som kommer til å slå an fordi folk har et behov for at all lading foregår på en "ladestasjon"

Ser en på storbyer så er det svært få som har bil der. Behovet for parkering og lading av noe en ikke har er svært lavt.

Lenke til kommentar
Fridtjof Eilertsen skrev (4 timer siden):

SNIP!

Det vil og være greiere å slippe å måtte ut av bilen i vinterkulde, eller når det er surt vær. Ellers vil jo det bli mulig å lade på "vanlig" måte også med disse bilene, i hverdagen.

SNIP!

Tror det vil bli en annen løsning som vil slå bedre an her, og det er trådløs lading. Det testes ut trådløs induksjonslading i over 250 kW effekt, selv om det nok først vil komme som saktelading og semi-saktelading, altså opp til 22 kW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (2 timer siden):

Dette fjerner en hindring for en del som bor i byer og ikke har egen fast lademulighet.

Dersom de også lager en løsning der det kan leveres et mindre batter i til daglig bruk og så bestiller en et større til å leie for langtur så kan dette være et kjempebra konsept. Både for miljøet og for eierne.

Batteribytte virker veldig sløsete. Det er allerede problemer med kapasitet til å få produsert nok batterier som det er, og så skal Nio produsere flere  batterier enn det er biler?

Det gir ikke mening.

Jeg tror dette er mer en gimmick som enten kommer til å dø etter hvert, eller som kommer til å bli Nios undergang.

Og når det gjelder lademulighet i by, så vil lading bygges ut over tid. Etter hvert vil man neppe klare å finne en parkeringsplass som ikke har mulighet for lading. De har jo allerede begynt å eksperimentere å lade gjennom lyktestolper. Og selvsagt vil man kunne lade bilen på butikker og andre steder man måtte finne på å kjøre.

Nei, batteribytte har jeg null tro på. Tungvint, unødvendig, og det vil nok bli ekstremt dyrt for Nio, og begrense antall biler de kan få solgt (for de må ha flere batterier enn biler). Eventuelt vil folk rett og slett ikke gidde å benytte seg av batteribytte fordi det er enklere å bare plugge bilen i der man parkerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Batteribytte virker veldig sløsete. Det er allerede problemer med kapasitet til å få produsert nok batterier som det er, og så skal Nio produsere flere  batterier enn det er biler?

Det gir ikke mening.

Dersom batteribytte var en godt innarbeidet og de facto standard på elbiler i dag, ville du sett at det ikke ga sløsing vedr. batteri-produksjon. Faktisk snarere omvendt!

I dag produseres og kjøpes det biler med ekstremt mye lengre rekkevidde enn hva vi trenger 99% av tiden. Nettopp fordi å svinge innom en tradisjonell hurtiglader annenhver time er ekstremt upraktisk på langtur. 

En eldre med Leaf med 24 kWh batteri er mer enn godt nok for å dekke dine vanlige behov i hverdagen. Men vi kjøper biler med 75-100 kWh kapasitet, slik at vi kommer litt fler kilometer de få gangene man skal lengre. 

Tenk å kunne ha 15-20 kWh som basis-pakke, også svippe innom en byttestasjon og oppgradere til 100+ for den ene langturen?!

Hele bilflåten kunne altså hatt 20 kWh som utgangspunkt, i stedet for 100. På den måten kan dagens batterier fordeles på fem ganger så mange biler! Riktignok må vi sette av batteri til bytte-pakken også. Men la oss si at dagens battericelle-beholdning rekker til ca fire ganger så mange biler, da?!

Prisene pr bil ville forøvrig  kunne droppet med 30-40% (dersom selve batteribyttet og leie av annet batteri betales til kostpris eller mer). Skal byttemulig integreres i kjøpspris (tenk Tesla sitt ladenettverk i starten), vil prisreduksjon såklart bli mindre. 

Men ... her skisserer jeg et hypotetisk og ikke-eksisterende tilbud .. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Tror det vil bli en annen løsning som vil slå bedre an her, og det er trådløs lading. Det testes ut trådløs induksjonslading i over 250 kW effekt, selv om det nok først vil komme som saktelading og semi-saktelading, altså opp til 22 kW.

Jeg for min del er litt usikker på trådløs lading. Det er vel så vidt jeg forstår basert på induksjon fra ladeplate til batteri. Ikke det at jeg er noen ekspert på området, men det er (i alle fall for meg) grunn til å spørre om det er tryggere å sitte over et batteri under induksjonslading enn det er å bo under en høyspentledning?

For de som lader 5-10 ganger i året er kanskje ikke dette så veldig farlig, men for f.eks. en taxi-sjåfør som kanskje lader 2-3 ganger per skift blir bildet litt annerledes.
Kanskje det lar seg gjøre å skjerme vekk slikt i en lastebil der man sitter høyere og den relative vektøkningen ved skjerming ikke vil ha stor betydning, men i en personbil der det nødvendigvis er en god del mindre plass og mindre å gå på mht. vekt vil det kunne ha betydning.

Eller kanskje jeg bare er helt på bærtur... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...