Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli ung og ufør.


Anbefalte innlegg

Gjest 178d5...567

Jeg har fått ufør for ikke så lenge siden, vurdering om ung ufør. Realiteten er ikke slik som "drømmen" din. Sannheten er at helsevesenet og samfunnet generelt gir deg opp, du er ikke god nok. Det gjelder ikke bare helsemessig, det går utover det sosiale, kjæresteliv, for så å toppe det hele med et liv med elendig økonomi.

 

Livet som ufør for meg er ganske enkelt, lever i ett sus og venter på at noe tar knekken på meg, fordi jeg har ingen verdens ting å glede meg for eller å stå opp om dagene for. Det er ikke en situasjon du vil inn i. 

Anonymous poster hash: 178d5...567

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (1 time siden):

Hvis du har 140k inn og bruker 100 av de på utstyr får du kun avskrevet 30% det året og resultatet blir at du mister 46-50k i trygd selv om du har brukt pengene på utstyr. 

Vet lite om ENK men høres veldig rart ut om avskrivning føres opp som inntekt. Det må vel nulles ut på et vis opp mot utgifter?

BadCat skrev (1 time siden):

Avkorting etter 0,4G hadde gitt mening dersom brutto trygd var 100k høyere, men når gapet opp til 550k brutto er såpass stort, gir det ikke mening. Da du mister over 2/3 av det du tjener over 0,4 G skal du jobbe hardt for å komme opp i en anstendig lønn. I tillegg mister du de siste 60-70k av trygda hvis du kommer over maksbeløpet for når det utbetales 0 trygd. Det går ikke gradvis ned til 0, Det går rett fra lønnsintekt +70k i trygd til lønnsinntekt + 0 hvis du er 1 kr over. Jeg tror det er mer enn 70k i dag også for referansetabellen er noen år gammel.

550k er det lønn før uføretrygd? Om ikke det er noen sære regler for ENK så skal du kunne tjene opp til 440.000 kr og fremdeles få litt uføretrygd på toppen. 80% (av lønnen fra før ufør) + uføretrygd mener jeg blir nesten samme summen som lønnen du hadde før du ble uføretrygd (snitt av 3 år siste 5 år før sykdom).

Fra NAV:

Sitat

Jobb + uføretrygd = mer enn bare uføretrygd.

De som er ufør kan sjekke inntektskalkulatoren på NAV sine sider.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Vi snakker om ung ufør her. Det er ingen inntekstsberegning før trygd. Hvis du er vanlig ufør har du kanskje 4-450-500k da er det ikke et problem i samme grad.

Hvis du er ung ufør og må avskrive investeringer over flere år. Da går du mer i tap enn de 40k du kan tjene i utgangspunktet og husk at det er 40k brutto, du sitter ikke igjen med 40k, så da vil det i mange tilfeller være mer fornuftig å avstå fra å drive med virksomhet bortsett fra at man har noen meningsfullt å gjøre. Når du beregner skatt på den delen som er avkortet med mer enn 2/3, da sitter du sannelig ikke igjen med mye.

Nav har en kalkulator der du kan legge inn tall og se hva du sitter igjen med. Når du trekker fra skatt er det sannelig ikke mye. Det er ingen mellomting mellom ung ufør og full lønn, det er enten eller. I tillegg kommer vakuumet der du taper restbeløpet i trygd fordi arbeidsinntekten har blitt for stor.

Greit nok hvis du kan måke snø og alt du har i utgift er 500kr til snøskuffe eller 20k til snørfreser, men ofte er det større utgifter enn så. Arbeidsgivere vil i liten grad ansette folk som er uføretrygdet. Da blir man nødt til å starte noe selv, men det er det ikke lagt opp til. Alle må betale skatt på inntekten, men det er ikke slik at en vanlig mann blir avkortet med over 2/3 og så skatt på toppen. Hvordan er det meningen at en med uføretrygd og enk skal få det til å gå rundt når han i utgangspunktet ikke har nok penger til et liv over fattigdomsgrensen?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 timer siden):

Når jevnaldrende har stasjonvogn, familie, leilighet og oppgradering til hus, hytte, ferier

I den beskrivelsen her er det nok mange som sjonglerer voldsomt med kredittkort for å få det til å gå ihop. Og der de jobber først og fremst for bankene sin hver måned... :) Mener å ha lest at nordmenn har verdensrekord i innkasso og kredittkortgjeld, det er ofte par som ser perfekte ut på facebook slik jeg har forstått det... :) Men du har gode poeng likevel her, altså. Det er bare ikke nødvendigvis en beskrivelse av det perfekte liv jeg siterer deg på her, men kanskje heller den perfekte fasade.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
aklla skrev (2 timer siden):

Ett problem er jo at du ikke står fritt til å reise verden rundt som ufør.
Kan være maks 6 måneder ute ila ett kalenderår.

Samt https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/jobbe-i-utlandet-og-folketrygden/frivillig-arbeid-i-utlandet
Du risikerer altså å miste det eller få store problemer med det selv om du holder deg innenfor 6 måneders grensen også.
Ut fra det jeg tolker det som, så vil både WorkAway og Woofing kunne regnes som lønnet da du jobber for mat og bolig.

NAV kan muligens også begynne å lure på om du faktisk er ufør om du kan jobbe fulltid som frivillig i f.eks Nepal.

Dette stemmer ikke. Det er riktig at man kan bli utmeldt av folketrygden med for lange utenlandsopphold. Men utbetaling av uføretrygd forutsetter ikke medlemskap i folketrygden. Men det er begrensninger likevel ved å flytte ut av Norge med uføretrygd. Og begrensningene kan hovedsakelig deles opp i 2. flytte til land Norge har trygdeavtale med, og flytte til land Norge ikke har trygdeavtale med. For å kunne flytte ut med uføretrygden uten konsekvens, til land Norge ikke har trygdeavtale med, kreves 20 års botid i Norge. Altså medlemskap i folketrygden fra fylte 16 år. Dvs det er fritt frem når man har blitt 36 år gammel. Men det er en ting man ikke får ta med seg, og det er tillegget «ung ufør» om man har fått dette. Men siden TS er 36 år, så er det uansett ikke mulig å få dette tillegget innvilget. 

Men vær klar over at om man melder seg ut av folketrygden ved å flytte ut av landet, og ikke oppretter ett frivillig medlemskap så opphører opparbeidelse av alderspensjon også. Det er ikke sikkert man får opprettet ett frivillig medlemskap heller, det må man i såfall søke om. Uføretrygd får man til alderspensjon overtar når man er 67 år. Har man f.eks. flyttet til ett annet land ved fylte 36 og bodd der til man er 67 år vil man få en veldig lav alderspensjon som konsekvens. Så ett frivillig medlemskap i pensjonsdelen av folketrygden om man skulle flytte ut av Norge er absolutt anbefalt om mulig.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er nettopp det som skjer. Du må drive bedriften med kredittkortet. Reglene er ikke tilpasset slik at det går i hop før man tjener så mye at man ikke lenger mottar trygd. Det må være ønskelig at uføre kommer i varig arbeid. Hvorfor er det ikke da tilrettelagt for at det skal være mulig å komme igang? Allerede første året med enk kommer vedkommende til å møte en vegg hvor det står "hit men ikke lenger" alt over dette blir et tap du må dekke med kredittkortet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (41 minutter siden):

Vi snakker om ung ufør her. Det er ingen inntekstsberegning før trygd. Hvis du er vanlig ufør har du kanskje 4-450-500k da er det ikke et problem i samme grad.

Hvis du er ung ufør og må avskrive investeringer over flere år. Da går du mer i tap enn de 40k du kan tjene i utgangspunktet og husk at det er 40k brutto, du sitter ikke igjen med 40k, så da vil det i mange tilfeller være mer fornuftig å avstå fra å drive med virksomhet bortsett fra at man har noen meningsfullt å gjøre. Når du beregner skatt på den delen som er avkortet med mer enn 2/3, da sitter du sannelig ikke igjen med mye.

Sa vel aldri at det er inntektsbegrensning på uføretrygd. Uføretrygden forsvinner ikke før du tjener nesten det samme du tjente før du var ufør. Som nevnt er det meste én kan få i uføretrygd 66% av 6G som tilsvarer 401.350 kr i dag.

For ung ufør er minsteytelsen 2,91G / ca 295.000 og 2,66G ca 270.000 kr for de som er gift/samboer.

Det med investeringer osv. høres veldig rart ut og siden jeg ikke vet stort om ENK har jeg ikke stort å tilføye. Jeg har fremdeles vanskelig for å se at å kjøpe utstyr (dvs penger ut) som ENK skal regnes som inntekt.

Endret av PantZman
Leste feil
Lenke til kommentar

Hvis du leser en gang til ser du at det står BEREGNING, ikke begrensning. Altså beregning av trygd basert på inntekt før uføretidspunktet. Det skal ikke regnes som inntekt, men du får ikke ført mer enn 30% som utgift per år. Det vil si at resten regnes som lønn og blir avkortet. 70k blir til noe mellom 20 og 24k. Det vil si at ca 46k spises opp av NAV. De 46k må du ta på kredittkortet og håpe at du får betalt det ned igjen i år 2 og 3. Eventuelt kan man ta deler av matbudsjettet og leve på havregryn og nudler 365 dager i året. Da blir man syk, så det går ikke. Når man allerede har lav inntekt er det ikke så lett å ta av det man skal leve for til å dekke kostnader ved næringsvirksomhet.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Deinosuchus skrev (8 timer siden):

Ung og ufør. 

Hei, jeg lurer på om det er noen som kunne være så snille og gi meg litt tips og råd vedrørende å få innvilget ung og ufør?

Er en mann på 36år, som har dokumentasjon på sterke søvnproblemer og psykiske problemer siden barneskolen av fra ting som har skjedd meg, hvor jeg gikk til psykolog under ungdomsskolen.

Er en veldig snill og idealistisk type, genuint opptatt av rettferdighet, bærekraft og miljø. Likevel i 2015 bodde jeg 5 måneder på et barnehjem i Nepal, og underviste i Engelsk. Dette var både før og mens landet ble rammet av de 2 verste jordskjelvene i landets historie. 

Til tross for tragedien, så var opplevelsen av å bo på barnehjem som en utrolig fin og alt-omvende opplevelse for meg, og jeg lærte mye om verden og meg selv. Men har slitt veldig med depresjon og ulykkelighet etter å komme tilbake til det ‘’normale’’ livet i Norge etter å ha bodd flere år i utlandet.

Går fortsatt i ‘’behandling’’ hos psykolog, men det hjelper jo ingenting, fordi jeg vet hva som gjør meg deppa og hva som jeg virkelig vil, og hvor jeg kan bruke meg selv på en hensiktsmessig måte.

Jeg føler meg ikke lykkelig eller hjemme i Norge og livet her, klarer ikke å bli motivert og eller ville noe særlig her i heimlandet. Dette høres kanskje ekstremt eller fjollete ut, men det er veldig virkelig i mitt hode og liv.

Men derimot så har jeg virkelig lært hva som virkelig gjør meg lykkelig og det livet som jeg vil ha: Å fortsette med å bo ‘’enkelt’’ og nomadisk, hjelpe barn og dyr med det jeg kan (Engelsk). Det er dette jeg føler at jeg virkelig er god på og som føles helt ‘’riktig’’ for meg og det livet jeg vil ha. 

Å bli ufør, eller om vi bare hadde hatt BORGERLØNN så hadde problemet mitt vært løst, fordi da hadde jeg fått økonomisk sikkerhet, og jeg trenger ikke mye penger for å ha det bra. Men trenger å bruke seg selv og bidra i verden.

Jeg er desperat etter å fa dette til, please dont judge me    

Setter stor pris på noens erfaringer og tilbakemeldinger.
 

Chiao🙂

Ikke noe av det du skriver her tyder på at du kvalifiserer til å få uføretrygd. "Å passe dårlig inn i Norge, manglende motivasjon, ville bo nomadisk"....dette har ingenting med diagnoser som gir noen som helst rett på uføretrygd, heller ikke AAP.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ung og ufør er nok ikke så kult i Norge. 

Men det er fortsatt ypperlig for meg som ønsker å bo i utlandet, og dermed gjøre det jeg virkelig vil. Dessuten er ikke det å hjelpe fattige folk i verda en nobel ting? 

I Norge har vi det allerede utrolig godt og enkeltsammenlignet med restenav verda, og jeg kan utrette mer nyttig for meg der.

Til de som mener at jeg er egoistisk: ALLE er vi egoister, alle vil vi bare leve det livet vi selv ønsker. Du kan ikke for at du er født og alle samfunnets krav tredd nedover deg.

Dersom du får en mulighet til friheten til tross på bekostning av samfunnets beste så hadde 99% av oss gjort det, og de rike og suksessfulle gjør det allerede på andres bekostning. Slik er bare virkeligheten. Så jeg har ikke så dårlig samvittighet over det. 

Jeg blir seriøst helt kvalm og deprimert av samfunnet, jeg har grunn til det. Har bodd 9 måneder i Nepal og sett mer i verden. 

Lenke til kommentar
Deinosuchus skrev (19 minutter siden):

Ung og ufør er nok ikke så kult i Norge. 

Men det er fortsatt ypperlig for meg som ønsker å bo i utlandet, og dermed gjøre det jeg virkelig vil. Dessuten er ikke det å hjelpe fattige folk i verda en nobel ting? 

I Norge har vi det allerede utrolig godt og enkeltsammenlignet med restenav verda, og jeg kan utrette mer nyttig for meg der.

Til de som mener at jeg er egoistisk: ALLE er vi egoister, alle vil vi bare leve det livet vi selv ønsker. Du kan ikke for at du er født og alle samfunnets krav tredd nedover deg.

Dersom du får en mulighet til friheten til tross på bekostning av samfunnets beste så hadde 99% av oss gjort det, og de rike og suksessfulle gjør det allerede på andres bekostning. Slik er bare virkeligheten. Så jeg har ikke så dårlig samvittighet over det. 

Jeg blir seriøst helt kvalm og deprimert av samfunnet, jeg har grunn til det. Har bodd 9 måneder i Nepal og sett mer i verden. 

Bare vær klar over det jeg skrev i innlegget litt ovenfor her. Om at du ikke kan ta med deg tillegget «ung ufør» om du flytter ut av Norge. Og konsekvensene utmelding av folketrygden kan få for deg etter fylte 67 år.

Siden du er 36 år så er det uansett for sent for deg å søke om «ung ufør» tillegg.

Ellers er det ikke en «oppskrift» du kan få her for å oppnå dette målet ditt. Du må bare snakke med lege/NAV eventuelt andre om du mener du ikke er i stand til å fungere i arbeid. Første stopp vil være AAP som du da må søke på. Dette går normalt over 3 år hvor du, NAV, lege og eventuelt andre hjelpere skal forsøke å utrede arbeidsevnen din ved å prøve ulike tiltak. Kan eksempelvis være arbeidsutprøvning eller behandling. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
BadCat skrev (14 minutter siden):

Hvis du leser en gang til ser du at det står BEREGNING, ikke begrensning

Beklager leste feil i farten.

BadCat skrev (45 minutter siden):

Altså beregning av trygd basert på inntekt før uføretidspunktet. Det skal ikke regnes som inntekt, men du får ikke ført mer enn 30% som utgift per år. Det vil si at resten regnes som lønn og blir avkortet. 70k blir til noe mellom 20 og 24k. Det vil si at ca 46k spises opp av NAV. De 46k må du ta på kredittkortet og håpe at du får betalt det ned igjen i år 2 og 3. Eventuelt kan man ta deler av matbudsjettet og leve på havregryn og nudler 365 dager i året. Da blir man syk, så det går ikke.

70% (70.000 * 0,7 = 49.000) av kjøpet regnes som inntekt på selvangivelsen?

Eneste grunnen til at det kan påvirke uføretrygden er om det regnes som en inntekt. Det er heller ikke 1:1 forhold mellom inntekt og reduksjon i uføretrygd.

BadCat skrev (56 minutter siden):

Når man allerede har lav inntekt er det ikke så lett å ta av det man skal leve for til å dekke kostnader ved næringsvirksomhet.

Er vel ikke lettere for andre i lavt lønnet arbeid eller står uten arbeid som ønsker å starte ENK.

Lenke til kommentar
Deinosuchus skrev (55 minutter siden):

Ung og ufør er nok ikke så kult i Norge. 

Men det er fortsatt ypperlig for meg som ønsker å bo i utlandet, og dermed gjøre det jeg virkelig vil. Dessuten er ikke det å hjelpe fattige folk i verda en nobel ting? 

I Norge har vi det allerede utrolig godt og enkeltsammenlignet med restenav verda, og jeg kan utrette mer nyttig for meg der.

Til de som mener at jeg er egoistisk: ALLE er vi egoister, alle vil vi bare leve det livet vi selv ønsker. Du kan ikke for at du er født og alle samfunnets krav tredd nedover deg.

Dersom du får en mulighet til friheten til tross på bekostning av samfunnets beste så hadde 99% av oss gjort det, og de rike og suksessfulle gjør det allerede på andres bekostning. Slik er bare virkeligheten. Så jeg har ikke så dårlig samvittighet over det. 

Jeg blir seriøst helt kvalm og deprimert av samfunnet, jeg har grunn til det. Har bodd 9 måneder i Nepal og sett mer i verden. 

Og hvordan skulle det gått med samfunnet vårt om alle skulle tenke som deg; fordi livet er kjipt og vi ikke for livet vi ønsker skal vi prøve å få uføretrygd selv om vi ikke er syke? Du er klar over at det er noen som BETALER for dette? Og tror du at de nødvendigvis stortrives i jobben de holder på med eller dagliglivet sitt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Deinosuchus said:

Men det er fortsatt ypperlig for meg som ønsker å bo i utlandet, og dermed gjøre det jeg virkelig vil. Dessuten er ikke det å hjelpe fattige folk i verda en nobel ting?

Jeg vil sammenlikne dette litt som at du ønsker å kjøre racerbil, og ønsker av NAV skal betale grunnlønnen din. Skattebetalerne ønsker neppe å betale for at du skal kjøre racerbil, men de fleste synes det er OK at rettmessig uføre får et noenlunde liv.

Du er frisk nok til å skjønne at du ikke trives her, men trives i et helt annet land og samfunn. Da er det jo "bare" å jobbe for noen som betaler kost og losji da. Eller prøve å samle inn penger til veldedigheten din, sånn at du kan gjøre akkurat det du ønsker. Å be NAV om hjelp blir i alle fall feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (1 minutt siden):

Jeg vil sammenlikne dette litt som at du ønsker å kjøre racerbil, og ønsker av NAV skal betale grunnlønnen din. Skattebetalerne ønsker neppe å betale for at du skal kjøre racerbil, men de fleste synes det er OK at rettmessig uføre får et noenlunde liv.

Du er frisk nok til å skjønne at du ikke trives her, men trives i et helt annet land og samfunn. Da er det jo "bare" å jobbe for noen som betaler kost og losji da. Eller prøve å samle inn penger til veldedigheten din, sånn at du kan gjøre akkurat det du ønsker. Å be NAV om hjelp blir i alle fall feil.

Hvis man vil leve en "nomadisk livsstil" så får man gjøre det slik ekte nomader eller vagabonder gjør da. Skaffe seg en gitar og ta imot slanter; opptre for kost og losji her og der; selge egenprodusert kunst eller nipsgjenstander fra en vogn. Å leve en "nomadisk stil" for norske trygdepenger er ikke en ekte "nomadisk livsstil".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Deinosuchus Du er negativ til Norge og skriver rett ut at du ikke ønsker å delta i dette "dumme samfunnet" vårt, der alt er trist og kjedelig. Samtidig som du ber om å få utnytte det største sikkerhetsnettet vi har av velferd på bekostning av andre. En sikkerhet vi har opparbeidet oss som nasjon gjennom tilliten vi har til hverandre og en solidaritetsfølelse der folk i arbeid aksepterer å betale høy skatt fordi vi får mye igjen for skatten vi betaler. Samtidig skriver du at vi alle er egoister av natur. Dette handler ikke om egoisme - men om holdninger og moral. Du har rett i at mennesker er egoister av natur. Alle ønsker å forme et best mulig liv for seg selv. Men holdningene til de fleste av oss; hindrer oss i å gjøre dette på bekostning av andre. Du tar derfor grundig feil når du skriver at "99% ville gjort det samme". 

Innleggene dine forteller meg at du lever i en naiv liten boble. Jeg har også reist veldig mye i verden som backpacker over lengre perioder. Jeg har besøkt 50+ land. (Det var før jeg ble alvorlig syk). Der møtte jeg også mange omreisende nomader som levde på smuler. Dersom du har 1500 kr,- pr mnd - er det mer enn nok til alt du trenger, dersom du ønsker å leve som en ekte nomade, som @Morromann skriver. De fleste tar strøjobber. Det er ikke vanskelig å tjene penger - og spesielt ikke i Norge. En sommerjobb to måneder i året er nok til å finansiere en hippie-livsstil. For å gjenta meg selv; du har WOOFING, WorkAway, Couchsurfing, HouseSitting, WarmShowers.... det kryr av miljøer der ute. Når jeg var i Kirgisistan leide jeg meg et rom for 28 kroner dagen (!) - mat kostet 20 kr,-. Langs kysten av Marokko kryr det av nomader som lever godt for 1500 kr,- pr mnd. Om du absolutt skal snylte på velferdsstaten får du søke om sosialhjelp et par måneder og hente matposer hos Frelsesarméen. Så har du nok til å drive dank i Marokko i nesten et år.

Innleggene dine bærer preg av mye negativitet til Norge. Dersom du ikke liker deg her - står du fritt til å emigrere. 

Men for å gi deg et seriøst tips!

Start en veldedig organisasjon med et klart mål for hva du ønsker å gjøre av hjelpearbeid, i for eksempel Nepal. Bruk bilder du allerede har tatt fra Nepal. Sett opp en nettside. Start kronerulling gjennom nettsider som Spleis. Da vil du fort se at det er overraskende lett å samle inn penger til slike formål. Gjør du en god, ÆRLIG og informativ jobb - får du et femsifret beløp på no-time.
 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Deinosuchus skrev (1 time siden):

Ung og ufør er nok ikke så kult i Norge. 

Men det er fortsatt ypperlig for meg som ønsker å bo i utlandet, og dermed gjøre det jeg virkelig vil. Dessuten er ikke det å hjelpe fattige folk i verda en nobel ting? 

I Norge har vi det allerede utrolig godt og enkeltsammenlignet med restenav verda, og jeg kan utrette mer nyttig for meg der.

Til de som mener at jeg er egoistisk: ALLE er vi egoister, alle vil vi bare leve det livet vi selv ønsker. Du kan ikke for at du er født og alle samfunnets krav tredd nedover deg.

Dersom du får en mulighet til friheten til tross på bekostning av samfunnets beste så hadde 99% av oss gjort det, og de rike og suksessfulle gjør det allerede på andres bekostning. Slik er bare virkeligheten. Så jeg har ikke så dårlig samvittighet over det. 

Jeg blir seriøst helt kvalm og deprimert av samfunnet, jeg har grunn til det. Har bodd 9 måneder i Nepal og sett mer i verden. 

Når jeg leste førsteinnlegget ditt følte jeg et snev av medfølelse for en som er deprimert og tilsynelatende sliter.

Nå lurer jeg på om du bare er rett fram bortskjemt og vil ha uten å gi en dritt tilbake.

Om du blir kvalm og deprimert av samfunnet er det ingen som hindrer deg i å flytte til Nepal igjen. Bare ikke regn med at Norge (les oss) gidder å betale for det.

Argumentasjonen din er så hoderystende at jeg ikke har ord.

Alle har rett til sin mening, og det har også du. Men det å snylte av våre felles goder undergraver de fantastiske velferdsordningene vi har her i landet.

Det er også et hån mot alle de som mer enn noe annet har lyst til å jobbe, men som ikke kan det.

Jeg håper du blir tvunget ut i arbeid og må jobbe for feriene dine slik som oss fleste andre. Alternativet er selvfølgelig "frihet", men at mine skattepenger skal gå til å sponse latsabber som deg provoserer meg. Da får du være fri uten våre penger i lomma.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Vi snakker om ung ufør her. Det er ingen inntekstsberegning før trygd. Hvis du er vanlig ufør har du kanskje 4-450-500k da er det ikke et problem i samme grad.

Hvis du er ung ufør og må avskrive investeringer over flere år. Da går du mer i tap enn de 40k du kan tjene i utgangspunktet og husk at det er 40k brutto, du sitter ikke igjen med 40k, så da vil det i mange tilfeller være mer fornuftig å avstå fra å drive med virksomhet bortsett fra at man har noen meningsfullt å gjøre. Når du beregner skatt på den delen som er avkortet med mer enn 2/3, da sitter du sannelig ikke igjen med mye.

Nav har en kalkulator der du kan legge inn tall og se hva du sitter igjen med. Når du trekker fra skatt er det sannelig ikke mye. Det er ingen mellomting mellom ung ufør og full lønn, det er enten eller. I tillegg kommer vakuumet der du taper restbeløpet i trygd fordi arbeidsinntekten har blitt for stor.

Greit nok hvis du kan måke snø og alt du har i utgift er 500kr til snøskuffe eller 20k til snørfreser, men ofte er det større utgifter enn så. Arbeidsgivere vil i liten grad ansette folk som er uføretrygdet. Da blir man nødt til å starte noe selv, men det er det ikke lagt opp til. Alle må betale skatt på inntekten, men det er ikke slik at en vanlig mann blir avkortet med over 2/3 og så skatt på toppen. Hvordan er det meningen at en med uføretrygd og enk skal få det til å gå rundt når han i utgangspunktet ikke har nok penger til et liv over fattigdomsgrensen?

Kan være sleip, ha en god kompis som skatter for deg som eks.

Jeg mener nå at uføre burde kunne tjene så mye de vil uten at det påvirker trygden..Hvorfor skal de ikke kunne det ?

Trygd er vel en slags ting man får innført fordi det er usikkert om man noen gang ville kunne fungere i jobb over lenger tid ?

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bør få trekk i trygden, men kanskje etter 2-300k, ikke etter 40. En annen faktor er at evnen til å jobbe kan være periodisk. Hvis man ser for seg at en ufør tjener 100k ved siden av trygden ett år. Det blir ikke veldig mye hvis man legger vekt på at han ikke hadde noe ekstrainntekt de foregående 10 årene. Det er ikke slik at man plutselig blir veldig rik av å jobbe litt hvis man først er kommet i etterkant etter flere år med lav inntekt.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 424b6...7cd

Hei.

Er ikke helt sikker på hvordan NAV tilkjenner Ung ufør tillegget, men tror du er for gammel.

 

Jeg er 36 (snart 37) og har en prosess for å få invilget ufør gående nå og jeg har vært i nav systemet fra før de skiftet navn ifra Aetat.

År med krangling om diagnoser og utallige tiltak gjennomført for å få kartlagt arbeidsevne etc før nav plutselig kom på at "Joda, nå skal det søkes".

Og nå er det noe alvår til trenering og krangling med rådgivende lege og diagnoser sendt frem og tilbake over en lav sko. 🤔

 

Så lett å få ufør er det ikke.

 

(Skal nevnes at jeg hele tiden har hatt lyst til å komme ut i ett ordinært arbeidsliv men at man nå først inser at det er umulig)

Anonymt cause reasons.

Anonymous poster hash: 424b6...7cd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...