Gå til innhold

Lading på MG ZS EV funker ikke på Tesla lader, noen som har tips?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Broderen har fått ny leietager i kjelleren som kjører en MG ZS EV, broderen har en Tesla lader på veggen som han naturlignok bruker å lade sin Model 3, når leietageren prøver å koble til laderen med sin MG så får han ikke lade... Tenkte kanskje at laderen var i "tesla mode" som var grunnen, men fikk fint til å lade E-Soulen min på laderen, men ikke f om MGen ville. Noen som har en teori på hva som kan være feil her? :hmm:Laderen er koblet til 3 fas, men burde jo ikke ha noe å si i utgangspunktet?

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Type 2 lading implementerer en kommunikasjonsprotokoll mellom bil og lader, og erfaringsmessig så vet jeg at det kan være bugs i slike kommunikasjonsprotokoller som de aller fleste aksepterer, men siden det innebærer udefinert oppførsel så er det situasjoner der noen reagerer på ting som ikke er i henhold til standarden. Si f.eks. at respons kommer 50 ms for sent, eller at de ignorerer å svare på noe som laderen spør om.

MG er jo ikke kjent for å ha feilfri firmware, så jeg tipper at de har en litt grov implementasjon av protokollen, og Tesla sin lader liker ikke dette. Nøyaktig hva som skjer er ikke lett å si uten innsyn i detaljnivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

MG ZS EV støtter vel ikke 3 fase?

Ser og mange melder om problemer med å lade disse bilene på Zaptec ladere, og Zaptec sier det ikke er noe å gjøre da det ikke skal være noe problem med ladere deres.

Om en lader er koblet som 3 fas skal ikke ha noe å si, E-Soulen støtter heller ikke 3 fas, men lader helt fint fra 3 fas lader da bilen selv regulerer dette selv, som og er slik standarden for type 2 skal være. 

Problemet med Zaptec laderene på MG slik jeg leser det er måten de regulerer seg selv ved lastbalansering hvor det var tilfeller hvor laderen kuttet ladingen i perioder som da bilen tolket som at ladeøkten var over og ikke ville starte igjen automatisk når laderen forsøkte å levere mer strøm. Slik styring skal ikke Tesla laderen ha.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Om en lader er koblet som 3 fas skal ikke ha noe å si, E-Soulen støtter heller ikke 3 fas, men lader helt fint fra 3 fas lader da bilen selv regulerer dette selv, som og er slik standarden for type 2 skal være. 

Problemet med Zaptec laderene på MG slik jeg leser det er måten de regulerer seg selv ved lastbalansering hvor det var tilfeller hvor laderen kuttet ladingen i perioder som da bilen tolket som at ladeøkten var over og ikke ville starte igjen automatisk når laderen forsøkte å levere mer strøm. Slik styring skal ikke Tesla laderen ha.

Men så har man jo både 230V 3-fase og 400V 3-fase, TN\IT kansje det blir noe surr der? Tesla spiser jo alt og kansje e-soul og er ganske røs med støtten sin.

Er ikke overasket om MG er veldig kresen. Vi snakker om en bil som tømte batteriet når den ble forvarmet - selv om den var tilkoblet lader med mer effekt enn den brukte til oppvarming. Den kunne jo heller ikke forvarmes med mindre dørene var låst så man måtte ha ett vindu åpent for å aktivere det om man ikke ville sitte i bilen å vente på at den ble varm. 

Mye har vel blitt fikset i oppdateringen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Men så har man jo både 230V 3-fase og 400V 3-fase, TN\IT kansje det blir noe surr der? Tesla spiser jo alt og kansje e-soul og er ganske røs med støtten sin.

Er ikke overasket om MG er veldig kresen. Vi snakker om en bil som tømte batteriet når den ble forvarmet - selv om den var tilkoblet lader med mer effekt enn den brukte til oppvarming. Den kunne jo heller ikke forvarmes med mindre dørene var låst så man måtte ha ett vindu åpent for å aktivere det om man ikke ville sitte i bilen å vente på at den ble varm. 

Mye har vel blitt fikset i oppdateringen da.

Om det er 400 eller 230 volt 3 fas skal heller ikke spille så mye rolle da 400 volten alltids vil ha en nøytralleder bilen kan hente fra om den ikke støtter 400 volts lading, de aller fleste type 2 ladestasjoner en finner ute langs veien er 400 volt for å kunne levere 22kw til de få bilene som måtte støtte det. Men i dette tilfelle er det 3 fas 230 volt IT nett. 

Men ja, kan hende det bare er MG som er teit og ikke støtter de lade standardene resten av elbilene støtter 🤷‍♂️. Kanskje de satser på at folk bruker medfølgende nødlader, det alternativet nekter dog broren min leietager å bruke ettersom han verken ønsker brann eller plutselig besøk av elkontrollen som pålegger han å installere ny lader for leietager, så tanken var at leietager kunne låne laderen hans når han trengte det ettersom han ikke lader teslaen mer enn typ 1 gang i uka uansett.

Lenke til kommentar

Det går fint å lade en bil uten 3-fas på en 3-fas lader. Laderen har individuelle releer for hver fase, og noen ladere slik som Easee kan til og med krysse faser for å lastfordele med at biler får en fase hver.

EVSE type 2 er en konkret standard, så det er ingenting som tilsier at en MG ikke skal kunne lade på hvilken som helst type 2 lader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...