Gå til innhold

Surround-lyden forsvant fra min Denon-receiver.


Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg ny TV på mandag. LG OLED 6CX 65". Siden den har bedre SmartTV-funksjoner enn den gamle jeg hadde bestemte jeg meg for å se Netflix, Viaplay og andre tjenester fra denne istedenfor fra min XBoxOne jeg vanligvis bruker. Dette gir meg også mulighet til å teste ut 4K på strømmetjenestene inntil jeg får meg en 4K-konsoll. For lyden brukte jeg en optisk kabel fra TV'en til Denon og satte opp inngangen "TV AUDIO" på min Denon til å hente lyden fra den optiske inngangen. Det fungerte fint det, jeg får lyd fra min tv og styrer volumet med receiveren. Men etter dette virker det som jeg har mista helt surround-lyden. Jeg har 2 bakhøytalere, 2 sidehøytalere framme, en center-høytaler og en Subwoofer. Men nå virker det som jeg bare får lyd fra de to front-høytalerene uansett hva jeg gjør. Til og med PS4 gir ikke noe surround-lyd selv om den gjorde det tidligere. Er det noen jeg har gjort feil eller innstillinger jeg har kommet borti som har forandret ting? Hva bør jeg gjøre for å få Surround-lyden tilbake? Også helst fra ting som spilles av med tv'en. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelp!!

Nå har jeg fått satt opp TV og Receiver med HDMI ARC og det fungerer flott. 

Jeg brukte lang tid på å få det til å fungere. Var inne på Receiver og TV og prøvde ulike innstillinger til jeg til slutt fant ut at jeg måtte ha ny HDMI-kabel pluss at jeg oppdaget at ARC-inngangen var HDMI 2. Hvorfor gjøre det så vanskelig?

I tillegg måtte jeg inn på Device Connections instillings-menyen og aktivere SIMPLINK før lyden dukket opp. 

Hvorfor forstår jeg ikke. Ingen av guidene jeg fant på nettet fortalte meg at dette var viktig. 

Lenke til kommentar

Det er vel fordi at når de som lager tv og surroundreceivere har laget HDMI CEC, så er det fordi at da snakker komponentene sammen,

og fabrikantene synes vel at det er en selvfølge at dette er aktivert i en setup med moderne TV og surroundreceivere.

Har alltid vært aktivert hos meg, ca. siste 5 år.

Av samme grunn som man bruker HDMI for å koble ting sammen.

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...