Gå til innhold

Den ene elbilen er fire ganger så dyr. Er den fire ganger så god?


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (2 timer siden):

Hvordan en forhjulsdrevet bil kan være morsom å kjøre har jeg aldri forstått. Må være ved rygging. 

Begge deler har sin sjarm syns jeg. Det går like mye trening å være rask i begge, men det er nok enklere å være gjennomsnittlig rask med forhjulstrekkeren, og mange som kjøper sin første bilcrossbil havner ofte der. 

Uansett forhjul, bakhjul eller 4wd så krever det ulike tilnærminger for å pushe dem ut til grensen og det å være god på å akkurat holde seg der. 

Skal man kun herje, så er bakhjulsdrift gøyest. 😅 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (17 timer siden):

Jo du gjorde faktisk det i det første innlegget jeg svarte på, og jeg synes du fremstod som veldig arrogant når du fortalte meg at jeg måtte like "superbilytelser", og at jeg sluttet å bry meg om 0 til 100 først da Tesla kom på banen og at dette handler om å gruse hverandre på strak vei.

Jeg føler meg absolutt truffet av disse påstandene dine, og jeg kan oppriktig si at jeg ikke kjenner meg igjen en plass. Disse karikaturene dine høres ut som menn som forsøker å etablere sin maskulinitet utifra å ha den raskeste bilen.

Det må være fint å sitte på "fasiten" om hva andre "egentlig" mener. Syns dette bringer begrepet arroganse til helt nye høyder. Og du modererer her... Høyst betenkelig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 timer siden):

Det er ikke svada og antagelser. Jeg synes måten din å debattere på er skitten og uærlig, med hersketeknikker fremfor å imøtekomme meningsmotstandere med forsøk på å forstå. I stedet for å bare konstatere at jeg tolker deg feil så kan du hjelpe meg i å tolke formeningene dine. Hvilken nytte har din ytring om du bare blir misforstått?

Interessant. Men hvilken side du er på endrer jo ikke hypotesen min. Poenget er at det er folk som kommer fra en tech-bakgrunn der man sammenligner produkter basert på spesifikasjoner og tall, og at disse frontkolliderer med tradisjonelle bilentusiaster som verdsetter biler på en helt annen måte.

Det er to tiltak som kan bidra til å skape mer fred på denne fronten, det første er å være åpensinnet og innse at det er mer til en bil enn tall, og det andre er å ikke uoppfordret forsøke å dominere andre med å snakke om 0 til 100 og nordsløyfetider. Men ok, denne digresjonen ble off-topic, så skal la den ballen ligge død.

Hvem er disse bilentusiastene? De utgjør jo 0,1% av befolkningen, de virkelig entusiastene mener jeg. 

Eller mener du rånerne, de som i time etter time luffer rundt i oppjassede 240'er senket så mye at rakrøret subber i asfalten? 

Eller mener du de som har lagt penger i "skikkelig" bil tidligere? De som eksempelvis legger mye penger i Tysk kvalitet? 

Det blir et veldig billig poeng å si, ja, Tesla er populær, men bilentusiastene vil ikke ha den. Det er på ingen måte noe du har tall på, annet enn enkeltindivider, kanskje inklusive deg selv, som definerer seg som bilentusiastene og ikke vil ha Tesla. 

For, sannheten er at JÆVELIG MANGE har kjøpt Tesla, og det inkludere alle gruppene jeg nevner over og fler. Å si at den gående diskusjonen om tall stammer fra folk med Tech-bakgrunn er bare tull. Det stammer fra det faktum folk som i beste fall hadde 150Hk før nå har biler som flytter på seg når de gir gass. Ny opplevelse gir ny interesse, selvfølgelig vil de snakke om og vektlegge dette.

Og for the record,  bilentusiastene du nevner, samme hvilken kategori de faller inn i, har da vel hamret inn i skallen på de rundt dem som bare kjører bil fra A til B hvilke specs bilene deres har i mange tiår nå. De har vel ikke brydd seg om japansk holdbarhet for å si det sånn. Men, nå som "alle" har biler som parkerer bilene deres så er det plutselig ikke noe som man skal snakke om? 

Endret av Serpentbane
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (10 timer siden):

Og kanskje er alt det du skriver også svaret på det du skriver. 

Hvilken menigmann har hatt råd til 3, 4, 500 + HK i bilene sine her til lands? Det har vært forbeholdt de veldig interesserte eller de som tjener veldig godt over snittet. 

Nå er det titusenvis av vanlige folk som opplever effekt når de tramper på pedalen, og du synes det er rart at de trekker fram dette? 

Jeg datt litt av her av den andre diskusjonen.

Det stemmer at vi alltid har klaget på avgiftene, men vi har allikevel kjøpt nye toppspekkede biler. Ergo var avgiftene en (velbegrunnet) sutresak, ikke en hindring. Det er en grunn til at de billigste innstegsmodellene aldri var til salgs i Norge, eller at du ofte fant de billige stoffsetene i stedet for de dyre skinnsetene i selv premiumbiler den gangen vi kunne reise på sommerferie ut i Europa. Vi har alltid avvikt fra europeiske kunder når det kommer til bilvalg og -prioriteringer.

Hvis Ola Nordmann i 2010 fikk valget mellom to like dyre biler, hvorav den ene var en billig 2 liter turbodieselmotor, skinnseter og ledlys, og den andre var en dyrere 2 liter turbobensinmotor som akselererer raskere og har høyere toppfart, men med xenonlys og stoffseter - så er jeg villig til å vedde penger på at +75% av nordmenn ville valgt dieselen med utstyr.

De aller fleste som kjøpte nybil før elbilene, hadde råd til de største motorene. Unntaket er de få som akkurat hadde råd til minste motor og dårlig utstyrt bil. Mange hadde derimot andre prioriteringer. Det er allmenn viten at nordmenn setter utstyr høyere på agendaen enn hestekrefter, så pengene har aldri vært et problem. Jeg kaster selv stein i glasshus her, for det var sjeldent jeg kjøpte den største motoren heller. Men for meg er heller ikke 0-100 en viktig egenskap - det ligger faktisk helt på fjerdeplass over viktige egenskaper når man skal kjøre aktivt:

  • Bremser
  • Kjøreegenskaper i svinger
  • Vekt
  • Motor

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (59 minutter siden):

Jeg datt litt av her av den andre diskusjonen.

Det stemmer at vi alltid har klaget på avgiftene, men vi har allikevel kjøpt nye toppspekkede biler. Ergo var avgiftene en (velbegrunnet) sutresak, ikke en hindring. Det er en grunn til at de billigste innstegsmodellene aldri var til salgs i Norge, eller at du ofte fant de billige stoffsetene i stedet for de dyre skinnsetene i selv premiumbiler den gangen vi kunne reise på sommerferie ut i Europa. Vi har alltid avvikt fra europeiske kunder når det kommer til bilvalg og -prioriteringer.

Hvis Ola Nordmann i 2010 fikk valget mellom to like dyre biler, hvorav den ene var en billig 2 liter turbodieselmotor, skinnseter og ledlys, og den andre var en dyrere 2 liter turbobensinmotor som akselererer raskere og har høyere toppfart, men med xenonlys og stoffseter - så er jeg villig til å vedde penger på at +75% av nordmenn ville valgt dieselen med utstyr.

De aller fleste som kjøpte nybil før elbilene, hadde råd til de største motorene. Unntaket er de få som akkurat hadde råd til minste motor og dårlig utstyrt bil. Mange hadde derimot andre prioriteringer. Det er allmenn viten at nordmenn setter utstyr høyere på agendaen enn hestekrefter, så pengene har aldri vært et problem. Jeg kaster selv stein i glasshus her, for det var sjeldent jeg kjøpte den største motoren heller. Men for meg er heller ikke 0-100 en viktig egenskap - det ligger faktisk helt på fjerdeplass over viktige egenskaper når man skal kjøre aktivt:

  • Bremser
  • Kjøreegenskaper i svinger
  • Vekt
  • Motor

 

Kjenner flere som var i båten "skal aldri bruke penger på nybil, brukt er mer en godt nok, er ikke interessert i bil, har ikke råd, osv", men når Tesla hypen kom, klarte de å overtale seg selv til å "skaffe økonomi" og utføre handel. En vanskelig avgjørelse som også krever rettferdiggjøring når hypen er over.

Ett mentalt skifte, på godt og vondt, men er uansett vanskelig å få en ufarget mening (hvis det er mulig å si) av folk som ikke har nybil erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 5.5.2021 den 10.36):

 

En ting jeg ikke forstår meg på technerdenes inntog i bilverdenen er hvorfor alt skal handle om å specsheets og konkretisering av subjektive verdier.

Det viser vel litt hvor rett du hadde når en bruker de neste 40 innleggene til å krangle om temaet, og det viser seg at de fleste ikke engang skjønte kommentaren de diskuterer. Det handler ikke om å ignorere alle tall, men omat en biljournalist skal formidle hele bildet av hvordan en bil er. Jeg er også interessert i rekkevidde og ladetid ved ulike temperaturer og hvor bra en bil akselererer, men det forteller forsvinnende lite om bilen. Det er jo litt ironisk, at dersom man ønsker å få vite noe om en ny elbil, så må man henvende seg til de "gamle" mediene og de tradisjonelle biljournalistene, da den "nye" generasjonen stort sett lirer fra seg uvitende, ubrukelig tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er Porsche mye bedre enn resten på markedet? Ja. Er den 4 ganger bedre? Nei. Er det verdt å betale prisen? Om du har råa og ønskjer det beste - ja.

Det koster mye å gå fra "ok" til "god" og enda mer fra "neste beste" til "beste".

 

"Den heter Turbo men har ikkje Turbo". Taycan betyr hest, men det er ein bil. Cayenne er også bil og ikkje pepper. Get over it.

Endret av aomt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 6.5.2021 den 17.11):

Begge deler har sin sjarm syns jeg. Det går like mye trening å være rask i begge, men det er nok enklere å være gjennomsnittlig rask med forhjulstrekkeren, og mange som kjøper sin første bilcrossbil havner ofte der. 

Uansett forhjul, bakhjul eller 4wd så krever det ulike tilnærminger for å pushe dem ut til grensen og det å være god på å akkurat holde seg der. 

Skal man kun herje, så er bakhjulsdrift gøyest. 😅 

Det jeg hadde problemer med var svingkjøring på glatt føre. Med forhjulstrekk var det ofte vanskelig å beregne gasspådrag. For mye kunne gi voldsom understyring når farten var for høy, slapp man gassen kunne det føre til at motoren bremset for mye og ny understyring, andre ganger slapp bakhjula med overstyring som resultat. Med bakhjulstrekk er det enklere fordi forhjula ruller fritt hele tiden. Med litt trening kan man nesten bare korrigere kursen med forhjula. Mye mere svinging med forhjulstrekk. 
 

På dårlig vei må man også holde mye hardere i rattet fordi drivhjul påvirker styringen. Ikke veldig komfortabelt. Noen biler har kraftig styring som motvirker dette men det ødelegger følingen med forhjula. 
 

Dessuten liker jeg bakhjulstrekk fordi det som regel er mere plass til å komme til vannpumpe, dynamo og startmotor. Man slipper dyre akslinger med konstantspeed lager. 
 

Moderne biler med 50/50 vektfordeling får også vesentlig bedre grep ved akselerasjon. Også når bilen er lastet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Porsche er en av få produsenter som har fått rettslig kjennelse mot seg for å fikse motorfeil i 996/997 911 modellene helt opp mot 10 år gamle biler pga dårlig konstruksjon. At Porsche ikke har store feil når de er inne til EU kontroll er ikke så unaturlig. Enten så kommer de til kontroll eller så står de hjemme i garasjen med seriøse feil med eiere som sparer til regninga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 5.5.2021 den 10.36):

En ting jeg ikke forstår meg på technerdenes inntog i bilverdenen er hvorfor alt skal handle om å specsheets og konkretisering av subjektive verdier.

Eh, bilnerder har da alltid nerdet på tall og beregninger og alt mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Quote

 

Quote

En ting jeg ikke forstår meg på technerdenes inntog i bilverdenen er hvorfor alt skal handle om å specsheets og konkretisering av subjektive verdier.

Eh, bilnerder har da alltid nerdet på tall og beregninger og alt mulig.

Nettopp. Jeg som er ett kroneksempel på nerding har alltid først sjekket *facts*, *testdata*... "synsing", "butt-dyno" og lyrisk prosa om hvor bra den ligger i svingene og hvor fin lakken er i solnedgang har aldri fenget for min del.

Nå som jeg har blitt "gammel" så har jeg sett verdien av *totalopplevelsen* av en bil/MC/<whatever>, men jeg studerer alltid *dokumenterte testdata* inngående først.
Er f.eks. 0-200 "dårlig" så faller en ellers interessant modell ut i første omgang.. 😜

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...