Gå til innhold

Den ene elbilen er fire ganger så dyr. Er den fire ganger så god?


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (5 minutter siden):

Hvem er denne "bilentusiasten" som benekter at de brydde seg om 0 til 100 før Tesla, og "sutrer" over at Tesla nå er raskere? Hvem er denne "bilentusiasten" som mener at en bil bare er "god" om den presterer på bane med superbilegenskaper? Hvem er denne "bilentusiasten" som hevder av elbiler bare er leketøy?

Det er jo først og fremst Tesla-banden som begynner å sammenligne biler basert på tall for å skryte av at de gjør bedre banetider og 0 til 100 tider, så føler argumenteringen er å skyte seg selv i foten.

Hvorfor kaller du disse for "bilentusiaster"? Jeg forbinder ikke bilentusiaster med å skryte over hvem som har raskest bil eller hvem som har best tid rundt nordsløyfa. Når var det sist du så Audi-fanatikere dra frem specsheets og nordsløyfetider på sin A4 for å bevise at han gjorde et bedre kjøp enn han med en BMW 3-serie?

Jeg synes begge sider av den debatten om 0 til 100 tider og fartsrekorder rundt baner er barnslig og for folk som føler de har noe de må bevise. Bilentusiaster kjøper ikke en BMW M3 over en Model 3 fordi han vil ha den raskeste bilen. En BMW M3 er fortsatt mer "rå" i min bok. Din generalisering av oss bilentusiaster er mitt problem med det du skriver. Nå får du høre fra en som ikke velger en Model 3, om hvordan jeg tenker når jeg vurderer biler opp mot hverandre.

Siden debatten omhandler hva som gjør en bil god så er den ikke off-topic, som er grunnen til at jeg avslår å ta det over PM.

Kan du slutte med å påstå ting som jeg ikke har skrevet? JEG HAR IKKE DEFINERT hvem som er bilentusiaster eller ikke, det er det kun hver enkelt som kan gjøre. Kaller du deg bilentusiast, så er det din vurdering. Jeg har intet med å definere dette overfor deg.

Men du har tydeligvis sterke meninger om hva andre ser deg som. Igjen, glem personfokuset. Du er ikke subjekt i denne saken, og har aldri vært det. Selv om du putter deg selv i akkurat denne båsen. Jeg snakker rundere enn som så.

Men du mener bilentusiaster, og da fortrinnsvis den delen som er opptatt av racing, IKKE sammenligner rundetider, aks etc som målbare ytelsesforskjeller? Hvor mange av "bilentusiastene" som ikke vil se en elbileier som entusiast, snakker ikke om rundetider og rekorder? Er ikke akkurat dette  det som definerer DNAet i konkurransen mellom både modeller og merker? Og nå etter hvert drivlinje.

Nei, det eneste du gjør er å definere hvor du selv ligger, og samtidig påstår du indirekte at "dette er hva ekte bilentusiaster mener". Som om du har enehevd på hva en bilentusiast skal være.

Er nok mange av disse entusiastene som er/var veldig opptatt av at Audi stakk av med banerekord på Nordschleife, og at Tesla ikke klarte å komme i nærheten. OM TMS Plaid+ slår denne rekorden, eller den som er gjeldende på det tidspunktet dette eventuelt skjer, så vil det igjen koke i visse deler av bilmiljøet. Selvsagt også blant de du nevner som "Tesla-banden" (ja, DITT uttrykk), som vil bruke det for alt det er verdt.

Selvsagt har du og mange som snakker mere om kjøreegenskaper i svinger og kurver, og som ikke er mest opptatt av antall hk, sylindre, ventiler eller hva det nå er som trigger ens egen interesse. Og selv om 0-100 ikke nødvendigvis er den viktigste egenskapen, er den definitivt blant de måltallene som mange er/var opptatt av.

Du har og mange entusiaster som er mest opptatt av historikk og spesielle modeller, som ikke nødvendigvis er blant de motorsterke, men frister på mange andre områder. En sann 2CV-entusiast ser nok veldig bort fra slikt, da dette ikke er bilene for den gruppen.

Selv definerer jeg meg ikke som bilentusiast, i det jeg ikke er (sykelig) opptatt av å lese om alt og alle innen bilsport og bilhistorie. Jeg har dog vært opptatt av biler i hele min levetid, men jeg nøyer med å kalle meg for bilinteressert.

Men jeg har hørt mer enn nok diskusjoner opp gjennom tidene, som fremstår som rene "pissekonkurranser" blant folk som helt klart kaller seg bilentusiast. Både innenfor merkeentusiaster,  og de som er veldig opptatt av racing i en eller flere former. Og selvsagt blant andre motorinteresserte.

Nei, du har malt deg selv i et hjørne, og nekter å innse det. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det nokon som har gjort ei spørreundersøking av elbileigarar og spurt dei kor mange ganger dei har drive med dragrace eller kjørt frå 0-100?

Av alle spesifikasjonar så er det kanskje av dei minst interessante for folk flest. Bilentusiastar, ja kanskje, men sjølv der tvilar eg på det er så mange som driv med dragracing.

Det var sjølvsagt tema før elbilar òg, men då primært på Top Gear og fokus mot bilentusiastar. Det har av ein eller anna grunn blitt eit viktig argument for Ola Nordmann som skal kjøre ungane på to og fire i barnehagen kvar dag.

Er einig med Gavekort at det er noko som har skjedd etter at teknologifans vart interessert i bil.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (41 minutter siden):

Kan du slutte med å påstå ting som jeg ikke har skrevet? JEG HAR IKKE DEFINERT hvem som er bilentusiaster eller ikke, det er det kun hver enkelt som kan gjøre. Kaller du deg bilentusiast, så er det din vurdering. Jeg har intet med å definere dette overfor deg.

Du later som om det ikke er et subjekt du skildrer og påfører meninger, for hver kan jeg tester deg på en påstand så sier du bare at påstanden ikke eksisterer. Eneste jeg gjør er å påpeke disse skildringene, av hvem enn det måtte være, ikke passer begrepet bilentusiaster.

Sitat

Men du har tydeligvis sterke meninger om hva andre ser deg som. Igjen, glem personfokuset. Du er ikke subjekt i denne saken, og har aldri vært det. Selv om du putter deg selv i akkurat denne båsen. Jeg snakker rundere enn som så.

Men du mener bilentusiaster, og da fortrinnsvis den delen som er opptatt av racing, IKKE sammenligner rundetider, aks etc som målbare ytelsesforskjeller? Hvor mange av "bilentusiastene" som ikke vil se en elbileier som entusiast, snakker ikke om rundetider og rekorder? Er ikke akkurat dette  det som definerer DNAet i konkurransen mellom både modeller og merker? Og nå etter hvert drivlinje.

Nei jeg glemmer ikke personfokuset. Du kom brasende inn i denne tråden med personfokus, så da skal du jammen meg stå bak dine ytringer også.

Hvis du går på en racingbane og skryter av 0 til 100 tiden på din Model 3 Performance, så får du ikke mange venner. Du får heller ingen venner når du kaller dem sytete og uærlige i sin formening om 0 til 100 tider før Tesla.

Sitat

Nei, det eneste du gjør er å definere hvor du selv ligger, og samtidig påstår du indirekte at "dette er hva ekte bilentusiaster mener". Som om du har enehevd på hva en bilentusiast skal være.

Nå var det du som kom inn her og fortalte oss hvordan bilentusiaster var, så er det jeg som fortalte deg mine standpunkter som en veldig representativ bilentusiast.

Sitat

Selvsagt har du og mange som snakker mere om kjøreegenskaper i svinger og kurver, og som ikke er mest opptatt av antall hk, sylindre, ventiler eller hva det nå er som trigger ens egen interesse. Og selv om 0-100 ikke nødvendigvis er den viktigste egenskapen, er den definitivt blant de måltallene som mange er/var opptatt av.

Som jeg har nevnt så liker jeg gode 0 til 100 tider. Jeg står bare fast på at det ikke beviser noe, med mindre man definerer sin manndom rundt å ha bil med høyest tall. Klart de finnes blant både de som kjører på bensin og strøm, men av de jeg har sett her inne så er det bare av de sistnevnte.

Sitat

Du har og mange entusiaster som er mest opptatt av historikk og spesielle modeller, som ikke nødvendigvis er blant de motorsterke, men frister på mange andre områder. En sann 2CV-entusiast ser nok veldig bort fra slikt, da dette ikke er bilene for den gruppen.

Selv definerer jeg meg ikke som bilentusiast, i det jeg ikke er (sykelig) opptatt av å lese om alt og alle innen bilsport og bilhistorie. Jeg har dog vært opptatt av biler i hele min levetid, men jeg nøyer med å kalle meg for bilinteressert.

Jeg putter deg under kategorien technerd bilentusiast. Det er ikke et nedlatende begrep, men beskriver de som kommer fra en bakgrunn med å sammenlige iPhone og Android, og som nå har arvet Tesla som sin nye favorittdingseboms. Det er foreløpig en hypotese, men jeg antar at du kommer fra en Apple-bakgrunn med ditt brukernavn og profilbilde.

Jeg er en tradisjonell bilentusiast som liker både elbil og bensinbil, og som vanligvis bruker mer av tiden min på å beskrive følelser rundt en bil fremfor å rangere dem. I stedet for å spørre om en Taycan er 4 ganger bedre enn en Model 3, så kan du heller spørre om en Taycan er verdt pengene for deg.

Sitat

Men jeg har hørt mer enn nok diskusjoner opp gjennom tidene, som fremstår som rene "pissekonkurranser" blant folk som helt klart kaller seg bilentusiast. Både innenfor merkeentusiaster,  og de som er veldig opptatt av racing i en eller flere former. Og selvsagt blant andre motorinteresserte.

Nei, du har malt deg selv i et hjørne, og nekter å innse det. 

Jeg også, og jeg føler dette er en av de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (27 minutter siden):

Du later som om det ikke er et subjekt du skildrer og påfører meninger, for hver kan jeg tester deg på en påstand så sier du bare at påstanden ikke eksisterer. Eneste jeg gjør er å påpeke disse skildringene, av hvem enn det måtte være, som arrogante og feilaktige.

Nei jeg glemmer ikke personfokuset. Du kom brasende inn i denne tråden med personfokus, så da skal du jammen meg stå bak dine ytringer også.

Hvis du går på en racingbane og skryter av 0 til 100 tiden på din Model 3 Performance, så får du ikke mange venner. Du får heller ingen venner når du kaller dem sytete og uærlige i sin formening om 0 til 100 tider før Tesla.

Nå var det du som kom inn her og fortalte oss hvordan bilentusiaster var, så er det jeg som fortalte deg mine standpunkter som en veldig representativ bilentusiast.

Som jeg har nevnt så liker jeg gode 0 til 100 tider. Jeg står bare fast på at det ikke beviser noe, med mindre man definerer sin manndom rundt å ha bil med høyest tall. Klart de finnes blant både de som kjører på bensin og strøm, men av de jeg har sett her inne så er det bare av de sistnevnte.

Jeg putter deg under kategorien technerd bilentusiast. Det er ikke et nedlatende begrep, men beskriver de som kommer fra en bakgrunn med å sammenlige iPhone og Android, og som nå har arvet Tesla som sin nye favorittdingseboms. Det er foreløpig en hypotese, men jeg antar at du kommer fra en Apple-bakgrunn med ditt brukernavn og profilbilde.

Jeg er en tradisjonell bilentusiast som liker både elbil og bensinbil, og som vanligvis bruker mer av tiden min på å beskrive følelser rundt en bil fremfor å rangere dem.

Jeg også, og jeg føler dette er en av de.

Oppi all svada og antagelse, så skal jeg bare svare deg på to ting.

Brukernavnet mitt kom før jeg visste at Apple kom med en OS-versjon med det navnet, og jeg har kun eid ett Apple-produkt etter et feilkjøp. Søstera til ekskona ville ha en iPod, og jeg kjøpte en med 60 GB disk i, siden det var det jeg trodde hun ville ha. Viste seg at hun ville ha iPod Nano, den slanke, høye med fargeskjerm.

Selv har jeg Android, fra da det kom, men har brukt både Nokia og Sony/SonyEricsson frem til det ble naturlig å hoppe innom en windowsmobil-enhet, og så fortsette på Android. Har og hatt en gammel, svær klump fra Motorola, fra de første 1-kronesmobilene kom for å lokke oss til å kjøpe mobiltelefon. 

Mitt brukernavn er derfor blir som en personlig liten spøk med Apple-entusiaster, for hvem kunne forvente applekritikk (saklig, og på funksjon, ekskona kjøpte iPhone fra starten av, så jeg har litt erfaring fra hva som gikk og ikke gikk å gjøre på den) fra en med mitt brukernavn? Det er derfor farlig å gjøre antagelser og basere svaret ut fra det, og ikke det som skrives.

Og, surprise surprise, jeg har IKKE Tesla...

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

 

Det er ikke svada og antagelser. Jeg synes måten din å debattere på er skitten og uærlig, med hersketeknikker fremfor å imøtekomme meningsmotstandere med forsøk på å forstå. I stedet for å bare konstatere at jeg tolker deg feil så kan du hjelpe meg i å tolke formeningene dine. Hvilken nytte har din ytring om du bare blir misforstått?

Interessant. Men hvilken side du er på endrer jo ikke hypotesen min. Poenget er at det er folk som kommer fra en tech-bakgrunn der man sammenligner produkter basert på spesifikasjoner og tall, og at disse frontkolliderer med tradisjonelle bilentusiaster som verdsetter biler på en helt annen måte.

Det er to tiltak som kan bidra til å skape mer fred på denne fronten, det første er å være åpensinnet og innse at det er mer til en bil enn tall, og det andre er å ikke uoppfordret forsøke å dominere andre med å snakke om 0 til 100 og nordsløyfetider. Men ok, denne digresjonen ble off-topic, så skal la den ballen ligge død.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, Gavekort said:

Så jeg er ikke "bilentusiasten" her? Du har gått glipp av poenget om du tror bilentusiaster bare bryr seg om ytelse som 0 til 100, før og etter elbiler. 0 til 100 er forbeholdt menn med mindreverdighetskomplekser. Bilentusiaster kjøper Mazda MX-5, ikke nødvendigvis Porsche 911. Førstnevnte gir mer moro for penga enn sistnevnte.

Det ser fortsatt ut som du skriver det jeg tror du skriver.

Hadde vært fint om du droppet slike karakteristikker for framtiden. Passer seg ihvertfall ikke for en "admin". 😒

Det finnes mange "genrer" innenfor "bilentusiaster" slike jeg ser det. For noen er prisen viktig fordi de samler på verdifulle gjenstander.
Noen er opptatt av dragrace, noen av banekjøring, noen av utseende/"modding", noen restaurerer.. "the list goes on".
Kan vi slutte å definere hva som er viktig for andre eller beskylde andre for noe de ikke mener?
:)


 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (1 minutt siden):

Noen er opptatt av dragrace, noen av banekjøring, noen av utseende/"modding", noen restaurerer.. "the list goes on".
Kan vi slutte å definere hva som er viktig for andre eller beskylde andre for noe de ikke mener?

Er det ikke nettopp det jeg sier? At man ikke skal konstruere en stråmann, kalle stråmannen "bilentusiaster" og fremstille dem som smålige menn med noe å bevise.

Sitat

Hadde vært fint om du droppet slike karakteristikker for framtiden.

Hvorfor det? Mener du at det ikke eksisterer de som kjøper raske biler for å etablere en form for maskulin dominans? Det er mange andre grunner til å kjøpe en rask bil, men da har man vanligvis ikke en trang til å dra på nettforum og lage bråk etterpå.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (16 timer siden):

Det er ingen vonde intensjoner bak det. Det er helt klart at Tesla Model 3 er en gøyal bil for mange og at magasuget får frem et smil. Det er ikke en veldig engasjerende bil, på godt og vondt, så den er typisk ikke på samme lista som mange sportscoupe bensinbiler, med mindre formålet er å overgå naboen sin Porsche med 0 til 100 tid.

Det er ikke "bilentusiaster" som driver å krangler om smålige detaljer, noe som er tydelig reflektert i at tradisjonelle bilmiljøer er veldig åpne og forståelsesfulle ovenfor hverandres bilvalg og hvilken motorstørrelse man har. Dette er absolutt ikke er tilfellet i teknologiavisene sine kommentarfelt, samt i elbilgrupper.

Jeg er både elbileier og en av disse bilentusiastene, og jeg merker virkelig forskjell på disse to miljøene.

Jeg var nok en større bilentusiast i ungdommen . Da gikk diskusjon på amerikanske muskelbiler vs tyske og italienske sportsbiler. Ser litt av samme argumentene i el bil debatten. Ja amerikanerne slo de fleste europeiske biler på drag stripa men bilene var som regel utrolig enkle og primitive i oppbygning.
 

Også den gangen var det diskusjon om hva som var viktig. Jeg har alltid hatt sansen for hjuloppheng med lav masse, hjuloppheng som gir optimal vinkel mellom hjul og vei. Dessuten hadde europeiske motorer oftere høyere middeltrykk, høyere stempelhastighet og følgelig lavere spesifik vekt på motor og gear som jeg mente var en fordel. 
 

Dessuten ble amerikansk bilindustri offer for lean konseptene som ga lav pris men som førte til at underleverandører kuttet all utvikling og produktene ble bare dårligere og billigere. Samtidig kom Mercedes og bmw med w124 og e34 som når de kom gav med en wow følelse jeg aldri har fått verken før eller senere. Husker at jeg prøvekjørte en e34 520i og uttalte. En slik skal jeg ha, men motoren i denne er for svak 129hk. Kjøpe en 24V noen måneder etterpå. 
 

Selv den gangen var ikke dette noe voldsomt rask bil. Dette er snart 30år siden. 
 

Det var kombinasjonen av kjøreegenskaper, byggekvalitet, støydemping, comfort, og ikke minst lyden når man lukket dørene. 
 

Detaljer som oppvarmede dørlåser, oppvarmede spylerdyser, oppvarmede spei, vindusviskere som var så sterke at man ikke turte å slå dem på når det var is, fordi man fryktet at de ville rive løs frontruta. 
 

Savner den!

Poenget. Bil er mye mere enn 0-100

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Mener du at det ikke eksisterer de som kjøper raske biler for å etablere en form for maskulin dominans? Det er mange andre grunner til å kjøpe en rask bil, men da har man vanligvis ikke en trang til å dra på nettforum og lage bråk etterpå.

Her greier jeg ikke å la være å blande meg inn altså. Det er helt sikkert sant at det eksisterer mennesker som kjøper raske biler for å etablere en form for maskulin dominans, men det er ikke det du sier med

Sitat

0 til 100 er forbeholdt menn med mindreverdighetskomplekser.

Og å argumentere i mot det siste siterte utsagnet er heller ikke det samme som å mene at det ikke finnes mennesker som kjøper raske biler for å etablere en form for maskulin dominans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (25 minutter siden):

Her greier jeg ikke å la være å blande meg inn altså. Det er helt sikkert sant at det eksisterer mennesker som kjøper raske biler for å etablere en form for maskulin dominans, men det er ikke det du sier med

Og å argumentere i mot det siste siterte utsagnet er heller ikke det samme som å mene at det ikke finnes mennesker som kjøper raske biler for å etablere en form for maskulin dominans.

Det siste utsagnet var satt på spissen, det kan jeg være enig i. Som jeg nevnte et sted lenger bak så er det lov å like 0 til 100 uten at det nødvendigvis gir deg egokomplekser.

Men slik det ble fremstilt så var det opplagt snakk om noen som hadde et eller annet de skulle bevise, og det ble da et sleivspark mot bilentusiaster, en gruppe jeg identifiserer meg med.

Trestein skrev (27 minutter siden):

Da gikk diskusjon på amerikanske muskelbiler vs tyske og italienske sportsbiler. Ser litt av samme argumentene i el bil debatten. Ja amerikanerne slo de fleste europeiske biler på drag stripa men bilene var som regel utrolig enkle og primitive i oppbygning.

Slik sammenligning gjør jeg også. Jeg hadde ikke valgt min bil om den ikke hadde uavhengig hjuloppheng, 50:50 vektdistribusjon, bakhjulsdrift og mye dreiemoment. Jeg valgte derimot ikke bilen min utifra om jeg slår andre bilister i et lyskryss.

Jeg kjøpte bilen min for meg selv og mine opplevelser, ikke utifra hva jeg kan vise andre hva bilen kan gjøre. Om den gjør 0 til 100 på 6 sekunder eller 3 er ikke så voldsomt viktig så lenge den gir godt drag på gassen. Elbiler skuffer nesten aldri på gassen, selv om de mangler litt av den helhetlige opplevelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 timer siden):

Det siste utsagnet var satt på spissen, det kan jeg være enig i. Som jeg nevnte et sted lenger bak så er det lov å like 0 til 100 uten at det nødvendigvis gir deg egokomplekser.

Men slik det ble fremstilt så var det opplagt snakk om noen som hadde et eller annet de skulle bevise, og det ble da et sleivspark mot bilentusiaster.

Slik sammenligning gjør jeg også. Jeg hadde ikke valgt min bil om den ikke hadde uavhengig hjuloppheng, bakhjulsdrift og mye dreiemoment. Jeg valgte derimot ikke bilen min utifra om jeg slå andre bilister i et lyskryss.

Jeg kjøpte bilen min for meg selv og mine opplevelser, ikke utifra hva jeg kan vise andre hva bilen kan gjøre. Om den gjør 0 til 100 på 6 sekunder eller 3 er ikke så voldsomt viktig så lenge den gir godt drag på gassen.

Bakhjulsdrift vs fremhjulsdrift  har jeg diskutert mange ganger. Nå ser det heldigvis ut til at flere biler får tilbake bakhjulsdriften. Herlig!

Hvordan en forhjulsdrevet bil kan være morsom å kjøre har jeg aldri forstått. Må være ved rygging. 
 

Har aldri kjøpt biler med forhjulstrekk. Kona hadde en for over 30år siden. Helt umulig å kjøre. 
 

Kappkjøring i lyskryss har jeg aldri hatt noe behov for. Det viktigste er at bilen er forutsigbar/repeterbar i alle situasjoner. 
 

Hadde bilen hatt halv ytelse med 10% igjen på tanken hadde jeg nok vert misfornøyd.

 

Lenke til kommentar

«0 til 100 er forbeholdt menn med mindreverdighetskomplekser»
For meg er 0 til 100 (egentlig mest 30 til 80) viktig, og det selv om jeg overhodet ikke har komplekser eller ønsker om å fremheve min allerede kraftige maskuline dominans😅

I hele vinter har jeg kjørt rundt i kjerringa sin Hyundai i20, og herre så jeg gleder meg til å kjenne at det skjer noe når pedalen trykkes ned, og lyden av seks sylindre. i20 er utvilsomt en mer fornuftig bybil enn min, men den tilbyr tilnærmet null følelse av akselerasjon og null komma null kjøreglede.✌🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (38 minutter siden):

Det siste utsagnet var satt på spissen, det kan jeg være enig i. Som jeg nevnte et sted lenger bak så er det lov å like 0 til 100 uten at det nødvendigvis gir deg egokomplekser.

Men slik det ble fremstilt så var det opplagt snakk om noen som hadde et eller annet de skulle bevise, og det ble da et sleivspark mot bilentusiaster, en gruppe jeg identifiserer meg med.

Slik sammenligning gjør jeg også. Jeg hadde ikke valgt min bil om den ikke hadde uavhengig hjuloppheng, 50:50 vektdistribusjon, bakhjulsdrift og mye dreiemoment. Jeg valgte derimot ikke bilen min utifra om jeg slår andre bilister i et lyskryss.

Jeg kjøpte bilen min for meg selv og mine opplevelser, ikke utifra hva jeg kan vise andre hva bilen kan gjøre. Om den gjør 0 til 100 på 6 sekunder eller 3 er ikke så voldsomt viktig så lenge den gir godt drag på gassen. Elbiler skuffer nesten aldri på gassen, selv om de mangler litt av den helhetlige opplevelsen.

Så, til slutt innrømmer du altså at det finnes folk som kjøper/kjøpte biler etter fartsressurser og 0-100 som en viktig del av pakken. Og du innrømmer og at du ble personlig truffet av at jeg, etter din tolkning, angrep bilentusiaster. Dette samtidig som du trykker ned disse folkene som "menn som kjøper raske biler for å etablere en form for maskulin dominans" og "0 til 100 er forbeholdt menn med mindreverdighetskomplekser".

Men du klarte ikke å se forskjellen mellom en bilentusiast og en "bilentusiast", og som jeg og hentydet lenger ned i innlegget er de som hevder elbiler bare er "radiobiler/lekebiler/dildoer på hjul". Dette er gjerne gjennomgangstonen til mange av de som nå hevder 0-100 ikke er eller var et viktig måltall.

Det er faktisk ikke vanskeligere enn at man hos båtfolket snakker om 3-fots-syke (eller psyken), naboen som bare må ha mere ekstrautstyr, og helst kraftigere motor enn naboen, eller rett og slett bare en dyrere bil, for å være "kongen i gata/nabolaget/vennekretsen".

Det finnes mange typer bilentusiaster, og hva folk mener er viktig/viktigst, er veldig individuelt. Men å hevde at 0-100 bare ble viktig for "techheads og nørder", som vedkommende jeg reagerte mot hevdet, bør det snart bli slutt på. Den er tilbakebevisst for mange år siden, men gjentas til det kjedsommelige.

Samme med påstanden om at de som er blitt begeistret for elbiler og bl.a. aksen på disse, ikke er sanne bilentusiaster, bare elbil-entusiaster. Ja, selvsagt finnes det noen som havner i den kategorien, men det blir fremdeles ikke riktig å skjære alle over en kam. Det er mange som setter stor pris på biler med forskjellig drivlinje, og liker biler av alle/flere slag. 

Endret av Snowleopard
Setningsoppbygning
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Så, til slutt innrømmer du altså at det finnes folk som kjøper/kjøpte biler etter fartsressurser og 0-100 som en viktig del av pakken. Og du innrømmer og at du ble personlig truffet av at jeg, etter din tolkning, angrep bilentusiaster. Dette samtidig som du trykker ned disse folkene som "menn som kjøper raske biler for å etablere en form for maskulin dominans" og "0 til 100 er forbeholdt menn med mindreverdighetskomplekser".

Nesten som man skulle tro at begge deler eksisterte 😀

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (13 timer siden):

Hvorfor skulle jeg ikke det, når det er den eneste egenskapen enkelte trekker frem som positivt med Teslaene sine? 

Det er en herlig ironi at vi nordmenn er et av de landene i vesten med lavest interesse for bilsport, har færrest bilsportutøvere, de få vi har når sjeldent opp til toppdivisjonen i grenene til tross for verdens beste utganspunkt (verdens rikeste land), er blant landene med færrest baner å kjøre på, har tradisjonelt sett hatt mest bilfiendtlig politikk, har tradisjonelt kjøpt biler med minst motor og heller brukt pengene på å lesse bilene fulle med utstyr, samt trivdes svært godt med å ha landbruksmaskiner i motorrommet de senere årene. Så fort Tesla kom på markedet: "aNdRe eLbiLeR eR sÅ rÆvA oG hEnGeR TiÅr BaK tEsLa, fOrDi De iKkE GrEiEr 0-100 pÅ uNdEr 4 sEkUnDeR" 🤦‍♂️

Skal sies at Mikrogh tok opp flere positive ting med Tesla, så det var rettet mot den første setningen hans og ikke hele innlegget.

Og kanskje er alt det du skriver også svaret på det du skriver. 

Hvilken menigmann har hatt råd til 3, 4, 500 + HK i bilene sine her til lands? Det har vært forbeholdt de veldig interesserte eller de som tjener veldig godt over snittet. 

Nå er det titusenvis av vanlige folk som opplever effekt når de tramper på pedalen, og du synes det er rart at de trekker fram dette? 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
9 minutes ago, Snowleopard said:

Samme med påstanden om at de som er blitt begeistret for elbiler og bl.a. aksen på disse, ikke er sanne bilentusiaster, bare elbil-entusiaster. Ja, selvsagt finnes det noen som havner i den kategorien, men det blir fremdeles ikke riktig å skjære alle over en kam. Det er mange som setter stor pris på biler med forskjellig drivlinje, og liker biler av alle/flere slag. 

Ett godt eksempel på en kanskje noe "spisset" entuisast er Brock på DragTimes med sin Youtube Channel.
Han tjener tydeligvis godt og har garasjen full av "versting-biler", McLaren, Ferarri, Lamborghini... og Tesla..
"Spisset" i den forstand at han og hans "fellow" *bilentusiaster* er veldig opptatt av å være kjappest på "strip'n". Dette er vel en "greie" som har tradisjon "over there".
Jeg synes dette er gøy både å følge med på og prøve sjøl IRL ("in Mexico") uavhengig av "drivlinje".
Men ja.. det er litt "spesielt" å være så opptatt av det. Innrømmer glatt det :)
 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (9 timer siden):

Ett godt eksempel på en kanskje noe "spisset" entuisast er Brock på DragTimes med sin Youtube Channel.
Han tjener tydeligvis godt og har garasjen full av "versting-biler", McLaren, Ferarri, Lamborghini... og Tesla..
"Spisset" i den forstand at han og hans "fellow" *bilentusiaster* er veldig opptatt av å være kjappest på "strip'n". Dette er vel en "greie" som har tradisjon "over there".
Jeg synes dette er gøy både å følge med på og prøve sjøl IRL ("in Mexico") uavhengig av "drivlinje".
Men ja.. det er litt "spesielt" å være så opptatt av det. Innrømmer glatt det :)
 

Av en eller annen grunn likte jeg (som vanlig) videoen til denne karen som forklarer rimelig lettfattelig om en bils akselerasjon.

Enklere kan ikke dragracing forklares. Det bunner ut i hva som er bilens maksimale grep. Ikke om kraftelektronikk og software.

Og ikke mins hva som er 0-100km/h

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (2 minutter siden):

Ett godt eksempel på en kanskje noe "spisset" entuisast er Brock på DragTimes med sin Youtube Channel.
Han tjener tydeligvis godt og har garasjen full av "versting-biler", McLaren, Ferarri, Lamborghini... og Tesla..
"Spisset" i den forstand at han og hans "fellow" *bilentusiaster* er veldig opptatt av å være kjappest på "strip'n". Dette er vel en "greie" som har tradisjon "over there".
Jeg synes dette er gøy både å følge med på og prøve sjøl IRL ("in Mexico") uavhengig av "drivlinje".
Men ja.. det er litt "spesielt" å være så opptatt av det. Innrømmer glatt det :)
 

Ingen problem med å innrømme at det kan være litt "smalt" å være veldig opptatt av dette. Men av mangel på baner man kan øve på, gjerne i kombinasjon med mangel på "lensmann" (Politi) til å kontrollere og bøtelegge for slikt, så var dette nesten eneste øvelsen man kunne drive med, uten å sette andre i fare. Ihvertfall etter egen vurdering.

Straks man skulle drive med noe annet enn dette, og kanskje drifting på snø/is/grus på et nogenlunde egnet område, så ville det ført til farlige situasjoner for fotgjengere og andre myke trafikanter, og også for andre typer trafikanter. Dessverre ikke alle som tenkte i slike baner, men da ble altså lyskryssrace, enten det faktisk fantes et lyskryss eller ikke, noe av det som fenget. 

Selv bodde jeg i nærheten av noen åpne plasser man kunne leke med bil eller mc/moped med, men det var fremdeles nok av folk som reagerte på bråket, og ringte lensmann. Så istedet for å få leke med eget kjøretøy, på et område som ikke var til fare for andre bilister, og derved bli kjøreteknisk bedre, så ble man gjerne jaget vekk.

Så da ble industriområder vekke fra naboskue, benyttet til slike akselerasjonstester. Har selv gjort dette, også med min daukjørte Datsun 120Y, rett og slett bare for å finne ut hva den var god for, selv om jeg viste det var 2-sifret foran komma. Dog uten konkurranse fra andre.

Men til vanlig kjøring, så er altså det å skyte ut av lyskryss en barnslig morsomhet som man bare elsker å utføre. Som regel er det jo fra stillestående til fartsgrensa+, som mange steder er opp til maks 70 km/t. Å dundre rundt på skogsveier i 180 eller over, er ihvertfall ikke noe for meg. Men jeg ser det finnes de som gjør slikt, selv midt i byen. Og da er også aks veldig viktig, dog ikke alltids fra stillestående.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 minutes ago, Trestein said:

Av en eller annen grunn likte jeg (som vanlig) videoen til denne karen som forklarer rimelig lettfattelig om en bils akselerasjon.
<snip>

Enklere kan ikke dragracing forklares. Det bunner ut i hva som er bilens maksimale grep. Ikke om kraftelektronikk og software.

Og ikke mins hva som er 0-100km/h

Burde ikke la meg trigge av deg, men la gå :)
<nerd>
Har "kranglet" litt med denne entusiastiske "fysikkprofessoren" på hans channel.. nettopp i en annen video om aks vs fysiske lover.
Han har ikke feil, men dette med rollout er faktisk ganske viktig begrep innen dragrace. Hvor mye det utgjør er avhengig av hvor bra feste/hvor kjapp bilen/motorsykkel er. (Jo kjappere.. jo mindre utgjør rollout i tid. Tester dette en del med mine "kjøretøy" og ser det er opptil 6tiendeler på en "treg" bil, men 2-3tiendeler på en rå motorsykkel/Tesla. *På vei/tørr grov asfalt*).
På en preppet strip (også på f.eks. grov asfalt) så kan man fint oppnå ett bra stykke over 1G (1G gir 2.7sec til 100 forresten).
Det er helt vanlig med 60 foot(ca 18m) times på 1.2 tallet med en "stretched" *stock* 1000cc MC. Da snakker vi 0-200 på 5-tallet.. 0-100 er under 2sec men ja.. litt uniteressant egentlig.
Det er nå ett par biler som klarer 0-60mph (*rollout* riktignok) på under 2sec. Såkalte SuperCars. *Rollout*. På en dragstrip.
Tesla Plaid/Plaid+ vil definitivt klare det, men ja.. ikke på vanlig asfalt med lovlige dekk (for gate). Vi får se når Brock en gang får levert denne (og Roadster) fra Tesla.
Mye av de utrolige gode akstidene (60 foot/0-100) til Tesla skyldes faktisk elektronikk/software. :)

</nerd>

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

On topic:
Er en Taycan fire ganger så bra som en Tesla 3 Performance?
For noen er den sikkert 400 ganger så bra.
For de som ikke bryr seg om panelgaps, dårlig lakk og "Apple-GUI" så vil det å få en såpass sprek bil til relativt rimelig penge være nok til å kjøpe.
Men ikke for meg.. enn så lenge.
Mulig det blir en Tesla Plaid om ett års tid.. 
For meg vil slike ytelser (aks) bety langt mer enn å betale det dobbelte for "tysk kvalitet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...