Gå til innhold

Linux og Mac hva blir alternativet til Adobe indesign og Illustrator


Anbefalte innlegg

Hei noen som har peiling på alternativer til Illustrator og indesign?

For har ekstremt dårlig opplevelse av:

Disse programmene kan man ikke regne med kan åpne filer en gang. Selv libreoffice\openoffice har bedre støtte mot microsoft office.

https://wiki.scribus.net/canvas/Get_Started_With_Scribus:2

Nå er det ikke godt tegn når wikisiden ikke er oppdatert på flere år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan muligens testes i wine sammen med Corel Draw men kunne ønske litt bedre svar.

fikk svar fra VivaDesigner koster

A Personal Edition for private use only : 1311,85 NOK
A Commercial Edition: 4163,81 NOK

Så er høy kostnad for ubrukelig apper\programmer for linux.

Lenke til kommentar

Open Source:

Inkscape

Scribus

Ikke gratis:

Affinity Designer (Windows/ Mac)

Affinity Publisher (Windows/ Mac)

internett adresser for å finne alternativer:

alternativeto.net/software/adobe-illustrator/

alternativeto.net/software/adobe-indesign/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Men nå er det neppe fulle altermativer, godt mulig Scribus  kan lage vektorer og lage 3d men bruker nok filformat som er uvanlig og ikke kompaktibelt med indesign eller illistrator.

Gimp og Inkscape blir vel omtrent samme kan fint lese og redigere bilder, men lage vektorer på samme nivå som illustrator tviler jeg på det kan, heller neppe samme funksjoner som photoshop som lett kan manipulere bilder med mindre  jeg har lite peiling.

Nå er jeg ikke veldig god i design men har vel noe greie på gimp vertfall.

Har så vidt fått testet det, men virker ut som Svg er eneste filformatet

Spørs om det gjør det enkelt å importere fra gimp og inkscape får feilmelding at filen ikke støtter alle egenskapene og blir som bilde istedenfor vektor fil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
4 hours ago, LMH1 said:

Men nå er det neppe fulle altermativer, godt mulig Scribus  kan lage vektorer og lage 3d men bruker nok filformat som er uvanlig og ikke kompaktibelt med indesign eller illistrator.

Hvorfor i alle dager har du lyst til å lage vektorgrafikk i programvare laget for layout av tekst?

4 hours ago, LMH1 said:

Gimp og Inkscape blir vel omtrent samme kan fint lese og redigere bilder, men lage vektorer på samme nivå som illustrator tviler jeg på det kan, heller neppe samme funksjoner som photoshop som lett kan manipulere bilder med mindre  jeg har lite peiling.

Er det konkrete ting i Illustrator du savner i Inkscape, eller kaster du bare ut en påstand du ikke har peiling på om stemmer? Og hvorfor blander du brått inn gimp og photoshop?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Markedsleder vs linux alternativ

For bilder: Adobe Photoshop - Gimp

For vektror grafikk: Adobe Illistrator - Inkscape

For desktop publishing: Adobe Indesign - Scribus (VivaDesigner er et alternativ)

Å ja du kan ikke regne med at open source programmet er like bra, men det kan i noen tilfeller være bra nok for det du skal gjøre.

Når det gjelder filformater så bruker ofte hvert program sitt eget. Men det er mulig og importere og eksportere filer i standard filformater f.eks JPEG for bilder, SVG for vektorgrafikk, PDF for dokumenter.

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Meningen er å se om linux programmer funger like bra bare gratis for er umulig å vite om betaling programmer er best.

Om de var nøyaktig identiske ville ingen betalt, og det er opplagt at det er forskjeller i de. Spørsmålet du bør stille er ikke om det er forskjeller, men om hva som dekker behovet ditt. Altså ikke et hypotetisk behov, men konkrete funksjoner du bruker. Hva er det Illustrator har av funksjoner som du bruker, og som du ikke finner i Inkscape?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er vel mange 3d funksjoner og effekter som ikke er tilgjengelig.

Nå er vel neppe egnet for jobb eller profesjonelt bruk,

SureColor V7000 10-Color 4' x 8' UV Flatbed Printer

Flatbed Printer FB-2030R

https://www.stylecnc.com/plasma-cutter/CNC-plasma-cutting-table-for-sale-with-good-price.html?gclid=EAIaIQobChMI8oL-qOG08AIVmRh7Ch138AWjEAQYByABEgKksfD_BwE

Slike maskiner er vel ingen helt 100% optimalt å lage mal på hjemmekontor, er ikke så enkelt det kan legges til som vanlig skriver, er eget program vet det finnes noe som baserer seg på linux i maskinen men vet ikke om det finnes noe som egner seg for hjemmekontor.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, LMH1 said:

Er vel mange 3d funksjoner og effekter som ikke er tilgjengelig.

Hvilke? Hva koknkret er det du savner? Hva er det du ønsker å bruke programvaren til, som du ikke får gjort i Inkscape eller Scribus?

Ikke kom med vissvass om at ting mangler. Det har du sagt et par ganger nå. Hva mangler?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er et par ting jeg stusser over. Først og fremst at du sammenligner Illustrator og Scribus. Har du noensinne prøvd Scribus?

Videre spurte jeg vel etter hvilke funksjoner du savnet, ikke fem youtubevideoer med tutorials for Illustrator?

Endret av barfoo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Først og fremst at du sammenligner Illustrator og Scribus. Har du noensinne prøvd Scribus?

Ser vel i forrige innlegg at jeg har testet det sorry blir for dumt hvis du ikke vil hjelpe er det ditt valg men må bare rapportere deg for blir for dumt å fortsette denne diskusjonen.

Prøver å løse problemet i gimp men ser ut som små ting er veldig vanskelige i disse programmene, vet ikke om jeg gjør ting helt feil men er ganske håpløs hvor mye tid man må bruke på å gjøre ting enkelt, hadde tenkt å lage blender tråd men ser når ikke får ting små ting å rotere til sirkel og ligdene er det håpløs å lage noe i 3d eller vektor.

gimp issue.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (22 minutter siden):

Ser vel i forrige innlegg at jeg har testet det sorry blir for dumt hvis du ikke vil hjelpe er det ditt valg men må bare rapportere deg for blir for dumt å fortsette denne diskusjonen.

du har enda til gode å komme med en eneste problemstilling som du trenger hjelp til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (46 minutter siden):

du har enda til gode å komme med en eneste problemstilling som du trenger hjelp til. 

Jo faktisk prøv å lag en sirkel form med (Høytaller)

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=19411201

ca størrelse på høytalleren Zachry XLNT-402 4": (12 cm innvendig og 14 cm utvendig (2 cm dybde) samme hva slags program det brukes, men håper å importere prosjektet inn i blender senere, så fordel om de er enkelt, vet man kan enkelt lange en firkant og sirkel men håper å lage 3d dimisjonalt form lykke til.

For vet lite hva noe slik heter men ikke lett å lage noe i paint vertfall som blir pent.

s-l500.jpg

Noe slik er ekstremt vanskelig å lage som bilde som kan importeres i blender.

form.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Adobe pakken pleide å kunne kjøre ganske greit i Wine om jeg husker rett(er riktignok 10 år siden jeg gjorde det så kan ha endret seg). Og kjører native på Mac. Så om du ikke liker de open source alternativene der ute så er jo det en mulighet.

On 5/6/2021 at 9:13 AM, ilpostino said:

Herfra og utover blir det bare oppkonstruerte problemer og antagelser om hvorfor ting ikke er like bra, 

Hadde ikke vært en LMH1 tråd om det ikke ble sånn.

Lenke til kommentar

Hvor mange timer/uker/måneder/år med erfaring har du innen grafisk design og 3D modellering?
Hvis du sliter med å lage sirkler i et (hvilket som helst) tegneprogram, så tror jeg du må sette noen mer realistiske delmål.

Om jeg i dag bestemmer meg for å bli filmregissør, så bør jeg ikke ha forventningen om at min første hjemmesnekra film skal bli den neste Avatar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...