Gå til innhold

BPA-innhold i hermetikk vs papp


Anbefalte innlegg

Leser at diverse hermetiske varer som f.eks hakkede tomater absorberer BPA fra overflaten til hermetikkboksen.

Nå har det blitt vanlig at hakkede tomater o.l. kommer i pappemballasje. Men tar man en titt på innsiden av pappkartongen ser man at det er coatet med et metallisk lag. Lurer på om det er noen som vet om det har blitt målt BPA-verdier her, og om det evt er bedre BPA-wise å bruke papp enn hermetikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BPA er et bindestoff som er helt nødvendig for å lage polykarbonatplast (emballasje). Du lurer på hva som er "verst" av papp eller hermetikk. Svaret er helt klart hermetikk. Men - uansett er det absolutt ingen ting å bry seg om.

I 2015 kom det nye regler for hvor mye BPA som er tillatt. Stoffet, som er ganske omdiskutert finnes over alt. Fra plasten på tannpasta-tuben din, emballasje på såpe, kosmetikk og husholdningsprodukter. Kassalappen du får i butikken. Kjøkkenredskaper og alt som er i kontakt med mat. BPA finnes til og med i støv - som du puster inn hver dag. 

MEN; nivåene vi får i oss av BPA er så mikroskopiske at det sannsynligvis ikke betyr noe som helst. Vi blir eksponert for hundrevis av kunstige kjemikalier hver eneste dag. BPA er kun en av disse, og er utrolig vanskelig å kontrollere. Andre kjemikaler kommer fra nesten alt du foretar deg i det daglige. Klær du har på deg (stoffene blir absorbert gjennom huden din), vaskepulvert ditt, vaskemaskinen (trommelen osv). Dasslokket du sitter på. Kosmetikk, såpe, klær, emballasje, eventuelle leker du måtte ha, verktøy du bruker + + + +

Så det å skifte ut hermetikken til fordel for pappemballasje er en dråpe i havet i den store sammenheng. 

Det viktigste man derimot kan gjøre. Er å være nøysom med hva man kjøper. Da tenker jeg spesielt på ting man importerer fra Kina gjennom nettsider som Wish. Folk er ikke så beviste på det. Men så godt som ingenting er regulert i Kina. Her i Europa, gjennom EU som Norge forplikter å følge gjennom EØS-avtalen - har vi de strengeste reglene i verden. Norge har i mange tilfeller også sine egne grenseverdier for inntak av stoffer som BPA, som har en ekstremt stor sikkerhetsmargin. Det betyr at man må innta store mengder for at det skal påvirke hormonbalansen i kroppen din, virke irriterende og eventuelt trigge astma eller allergier (slik som BPA gjør). 

Det er også derfor det er dato-stempel på vannflaskene i butikken, hermetikk og andre varer som egentlig skal holde i en evighet. Fordi ved langvarig kontakt med plastemballasjen øker verdiene sakte. MEN; igjen - det har absolutt ingen ting å bety.

Ønsker man å redusere antall giftstoffer man får i seg, kan man gjøre dette
- Aldri handle på nettsider som Wish, DX, eBay
- Handle sertifisert økologisk mat i glassbeholdere (man får uansett i seg litt BPA gjennom lokket 😜)
- Aldri bruk turklær/treningstøy og lignende. Disse er laget av syntetiske stoffer... fy fy. (Satt veldig på spissen).
- Gå kun i klær av ull eller bomull. 
- Bruk hele såpestykker, ikke flytende såpe / husholdningsprodukter.
- Kun bruk kjøkkenutstyr av heltre, glass eller keramikk
- Hver forsiktig med hva slags panner og gryter du bruker. Mange inneholder en fancy legering (blanding) av ulike farlige metallstoffer.
- Ikke bruk billig dopapir type FirstPrice. Disse bruker gjenvunnet papir som er malt opp og tilsatt et bindingsvev som har et mye høyere andel kjemiske stoffer enn 100% nyfiber slik som Lambi. Aller helst, tørk rassen med vann.
- Du må for all del ikke bruke plaster, bandasje eller medisinsk utstyr, sportstape, hårprodukter (spray, gele, voks). 
- Ikke gå til tannlegen. 
- Ikke bo i en storby.
- Aldri gå på kafe / bar / resturante
- Ikke spis importerte matvarer (større innehold antibiotika og sprøytemidler)
- Ikke mal veggene dine hjemme. 

ja ja 

Alt dette er selvfølgelig litt ironisk ment. Poenget mitt er at det er umulig å kontrollere alle faktorer i livet når gjelder inntak av stoffer som BPA. Skal man fokusere på mikroskopiske ting som hermetikk vs papp. Da er det bedre å helle fokusere på hva man kjøper og konsumerer i en helhet. Skal man unngå alt dette må man gjøre ekstreme forandringer i livet - som for de fleste av oss ikke er mulig.

(Nå må jeg gå for å vaske hendene mine, jeg har fått BPA på fingerende av å taste på tastaturet mitt)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

@Milhouse85

jeg prøver faktisk så godt jeg kan å unngå alt av slike giftstoffer. Dette med såpe og dopapir var nytt for meg. Du tenker da på at stoffer fra plastbeholderen trekker inn i såpa? Har du noe referanse til det med dasspapiret?

 

synes forøvrig du hadde mange råd. Særlig det med å unngå kjøkkenredskaper i plast og storbyer :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

https://link.springer.com/article/10.1007/s11356-009-0107-7

Denne studien viser at det indre laget i Tetrapak, pappboksene som er alternativet til hermetikk, også ser ut til å lekke hormonforstyrrende stoffer over i mineralvann. På lik linje på plast. Mange har fremstilt Tetrapak som et sunt og miljøvennlig alternativ til hermetikk og vanlig plast, men nå brister kanskje den drømmen. 

Er virkelig ikke lett å unngå gift og hormonforstyrrende stoffer i dagens moderne verden. 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...