Gå til innhold

Hvorfor er Norge medlem av EØS?


Anbefalte innlegg

I tiden da Norge valgte å bli medlem av EØS, hva var det politikerne så at Norge kunne få med EØS som var bedre enn det EU kunne tilby, og dermed skrotet EU fremfor EØS. Gitt selvfølgelig at Norge valgte det de mener ganget oss best, noe jeg går ut i fra.

Dette er ikke noe diskusjon om for eller i mot EU og ønsker å holde meg til reelle fakta. Jeg skal bruke dette i en oppgave, men finner ingen gode svar på internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EU-søknaden blei jo skrota fordi folkeavstemminga var negativ.

"Fordelane" med å bare vera med i EØS er vel at landbruksvarer og fiskerettar er haldne utfor den interne marknaden - og det er dei områda det er mest skepsis mot å opna mot utlandet i det norske politiske klimaet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 5/4/2021 at 1:31 AM, Skribenten_ said:

I tiden da Norge valgte å bli medlem av EØS, hva var det politikerne så at Norge kunne få med EØS som var bedre enn det EU kunne tilby, og dermed skrotet EU fremfor EØS. Gitt selvfølgelig at Norge valgte det de mener ganget oss best, noe jeg går ut i fra.

Dette er ikke noe diskusjon om for eller i mot EU og ønsker å holde meg til reelle fakta. Jeg skal bruke dette i en oppgave, men finner ingen gode svar på internett.

At vi ønsket å være selvforsynt med mat, det har røtter til den store sultekatastrofen i Norge for en god stund siden. Det i kombinasjon med at vi er et lite og sterkt økonomisk land

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...