Gå til innhold

Aksjesparekonto og trading plattformer


Anbefalte innlegg

I konvensjonelle nettbanker er saken ganske grei, der oppretter man en aksjesparekonto og kan handle aksjer, fond og lignende ganske fritt før man realiserer noe.

Men vis jeg ønsker å trade på andre plattformer enn nettbanken, eksempelvis eToro, hvordan er reglene da. Er det så enkelt som at eToro funger som en slags "aksjesparekonto" slik at det er når jeg først tar penger ut fra eToro det eventuelt vil utløse skattespørsmål? Man vil typisk kjøpe og selge flere ganger i uken på på slike plattformer og jeg kan ikke lese noe sted at eToro har noe rapporteringsforpliktelse til skattemyndigheten, så hvordan har skattevesenet kontroll på hva vi driver med der inne, hvilket aksjer vi har og hva vi realiserer?

Håper på noe oppklarende svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skribenten_ skrev (22 minutter siden):

I konvensjonelle nettbanker er saken ganske grei, der oppretter man en aksjesparekonto og kan handle aksjer, fond og lignende ganske fritt før man realiserer noe.

Men vis jeg ønsker å trade på andre plattformer enn nettbanken, eksempelvis eToro, hvordan er reglene da. Er det så enkelt som at eToro funger som en slags "aksjesparekonto" slik at det er når jeg først tar penger ut fra eToro det eventuelt vil utløse skattespørsmål? Man vil typisk kjøpe og selge flere ganger i uken på på slike plattformer og jeg kan ikke lese noe sted at eToro har noe rapporteringsforpliktelse til skattemyndigheten, så hvordan har skattevesenet kontroll på hva vi driver med der inne, hvilket aksjer vi har og hva vi realiserer?

Håper på noe oppklarende svar.

Etoro selger veddemål i form av CFDer, og ikke aksjer, og du eier dermed ingen aksjer som kan stå på aksjesparekonto. 

CFDer beskattes hver for seg, dvs at en kontrakt skattlegges når den avsluttes, altså når du tar gevinst på en posisjon. Skattesatsen avgjøres av underliggende på veddemålet. 

Skatteetaten får ut det de ber om fra etoro. Men jeg vet ikke om etoro sender noe på eget initiativ. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Mener du når jeg tar ut gevinst inne i eToro systemet eller tar ut gevinst som i at jeg overfører penger fra eToro til min bankkonto? For meg høres det merkelig ut at skattemyndighetene skal kunne ha noe kronroll over ens aktivitet på eToro da man kan registrere seg med hvilket som helst navn og epostadresse. 

Men si at all aktivitet på eToro skal skatteføres, og at du har kjøpt og solgt (for moro skyld) jevnt og trutt i over et år. Da vil det jo bli veldig mange linjer, kanskje flere hundre, i skattemeldingen som forteller hva du har tapt og tjent. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Skribenten_ skrev (11 timer siden):

Mener du når jeg tar ut gevinst inne i eToro systemet eller tar ut gevinst som i at jeg overfører penger fra eToro til min bankkonto? For meg høres det merkelig ut at skattemyndighetene skal kunne ha noe kronroll over ens aktivitet på eToro da man kan registrere seg med hvilket som helst navn og epostadresse. 

Men si at all aktivitet på eToro skal skatteføres, og at du har kjøpt og solgt (for moro skyld) jevnt og trutt i over et år. Da vil det jo bli veldig mange linjer, kanskje flere hundre, i skattemeldingen som forteller hva du har tapt og tjent. Stemmer det?

Når du avslutter en handel inne i etoros system medfører det skatteplikt (og fradragsrett, som er vel så viktig ved cfd-handel)

Jeg tror i utgangspunktet bare du fører nettoen (evt brutto gevinst og brutto tap) i selve skattemeldingen, og legger ved totaloversikten som et vedlegg. 

Ifølge nettsidene til etoro må du identifisere deg for å få en konto. Og ifølge de samme nettsidene advarer de om at de kan måtte dele informasjon med skattemyndighetene. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 5/4/2021 at 12:42 AM, Herr Brun said:

Etoro selger veddemål i form av CFDer, og ikke aksjer, og du eier dermed ingen aksjer som kan stå på aksjesparekonto. 

CFDer beskattes hver for seg, dvs at en kontrakt skattlegges når den avsluttes, altså når du tar gevinst på en posisjon. Skattesatsen avgjøres av underliggende på veddemålet. 

Skatteetaten får ut det de ber om fra etoro. Men jeg vet ikke om etoro sender noe på eget initiativ. 

Hei. Jeg har fått utsettelse på skatten pga etoro har rapportert meg til skatteetaten. Jeg har hele tiden trodd at man bare skatter av det man tar ut av konto / etoro. Dette stemmer da ikke? Siden man ikke eier aksjer på etoro, hvor mye skatter man da, ved kjøp og salg av f. eks Tesla? 

Lenke til kommentar

22% på gevinst. Og 22% tapsfradrag på tap. Kan ikke gi grunnlag for skjermingsfradrag slik som aksjer og aksjefond. CFD går som andre finansprodukter/derivater. Men aksjer og ndre finansprodukter er det sammenslåingsprinsippet på transaksjonstidspunktet som gjelder om en har handlet i annen valuta enn NOK. Slik at om valutaen til produktet har styrket seg så vil en få valutagevinst og valutatap om omvendt bakt inn i kursutviklingen til selve verdipapiret. Om kursen ikke har beveget seg fra kjøps og salgstidpunktet vil en likevel og sannsynligvis få kursgevinst eller tap på valutanedingen. For formueverdi er det kurs den 1. Januar etter skatteåret som gjelder. Mulig at en alternativt kan bruke en gjennomsnittkurs for skatteåret fremfor på transaksjonstidspunktet. Eller den annonserte dagskursen fra Norges Bank, ECB FED eller lignende. Jo lenger tid det går jo vanskeligere er det å finne informasjon om kurs på spesifikke klokkeslett på dager tilbake tid. Salg, Kjøp, bytte avgjør kostpris og realisjonssvederlag og resulterer i skattepliktig eller skattefradrag for det inneværende skatteåret som en skal rapporte og vil få skatteregning eller fradrag i skatteoppgjøret som kommer påfølgende år. En kan oppdatere skattekortet fortløpende for gevinst og tap om en vil få mindre forskuddstrekk fortløpende eller prøve å få lavere restskatt påfølgende år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...