Gå til innhold

Skade på skjermkort kjøpt på finn


Anbefalte innlegg

Noen som vet hva denne skaden kan være? (se vedlagte bilder, skader/kortslutning? midt på pci sloten) Kjøpte dette kortet på Finn og oppdaget skaden på pci pinnene da jeg skulle sette kortet i en riser. Da jeg startet opp ble GPUen ikke funnet av mining'oset. Gjorde da en dobbel sjekk ved å sette det rett i hovedkortet på gaming pcen. Pc'en gikk i svart 2 ganger under oppstart av windows, 3dje gangen fikk jeg bootet ved å sette et annet kort i primær pci sloten, windows fant da begge gpuene, men etter 2 minutter fikk jeg feilmeldinger og beskjed om at windows måtte repareres, før den tilslutt hengte seg totalt.

 

Selger nekter å refundere hvis jeg ikke "beviser" at det er ødelagt ved å laste opp en video av boot. Dette ønsker jeg ikke da jeg er redd dette kortet skal rasere hovedkortet mitt. Har allerede testet det 3 hasardiøse ganger.

Han mener også at kortet var 100% i orden da han sendte det, og at jeg selv skal skru det opp for å sjekke om det er kortslutning noen sted.. hallo

IMG_0358.JPG

XZMH0459.JPG

Endret av StuenMining
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, StuenMining said:

Noen som vet hva denne skaden kan være? (se vedlagte bilder, skader/kortslutning? midt på pci sloten) Kjøpte dette kortet på Finn og oppdaget skaden på pci pinnene da jeg skulle sette kortet i en riser. Da jeg startet opp ble GPUen ikke funnet av mining'oset. Gjorde da en dobbel sjekk ved å sette det rett i hovedkortet på gaming pcen. Pc'en gikk i svart 2 ganger under oppstart av windows, 3dje gangen fikk jeg bootet ved å sette et annet kort i primær pci sloten, windows fant da begge gpuene, men etter 2 minutter fikk jeg feilmeldinger og beskjed om at windows måtte repareres, før den tilslutt hengte seg totalt.

 

Selger nekter å refundere hvis jeg ikke "beviser" at det er ødelagt ved å laste opp en video av boot. Dette ønsker jeg ikke da jeg er redd dette kortet skal rasere hovedkortet mitt. Har allerede testet det 3 hasardiøse ganger.

Han mener også at kortet var 100% i orden da han sendte det, og at jeg selv skal skru det opp for å sjekke om det er kortslutning noen sted.. hallo

IMG_0358.JPG

XZMH0459.JPG

Ser ut som MSI 10X0/20X0 av noe slag? så altså ikke av nyere dato. Kan hende de pinnene sitter igjen i hovedkortet til han forrige, og derfor aldri ga han noen feil 😂

Lenke til kommentar
shinsengumi skrev (4 minutter siden):

På tlf ser det ut for meg at det har flaket av på pinner, men da beklager jeg på det sterkeste. Det var en grotesk feil av meg.

Kan kanskje være enig i at pinnene er flaket av, men at pinnene sitter igjen i hk derimot. Du motsier ditt første innlegg, men vi er nå i hvetfall litt mer enige.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Svein M said:

Er det noen små prikker (grønn) på de blanke pinnene du mener. Går det å vaske de bort?

Edit: Kan hende en må skrape/slipe det bort.

Ja, det ligger ett eller annet grønt mellom pinnene. Har prøvd å skrape forsiktig med en tablet  plastpenn, men det var til ingen nytte.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oddeh said:

Kan kanskje være enig i at pinnene er flaket av, men at pinnene sitter igjen i hk derimot. Du motsier ditt første innlegg, men vi er nå i hvetfall litt mer enige.

Jeg mente fortsatt det jeg mente. At de pinnene hadde flaket av og satt igjen i pci-e sokkelen, men fortsatt oppretthold kontakt i forrige maskin den sto i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Ephrus said:

Hvilket kort er det snakk om? Mest sansynlig så har ikke selger vert erlig,  og burde eller mest sannsynlig viste at kortet ikke var i orden. 

 

1070 MSI something something. 

 

Tror han er en liten luring ja. Kortet var forøvrig ekstremt dårlig pakket inn i en flat pakning av helt myk papp, og løs teip, med litt bobleplast inni. Så helt jævlig ut når jeg hentet den, og da hadde allerede postnord registrert skade på forpakning. Så skaden kan ha skjedd under frakt og.

Hentet forøvrig flere pakker med skjermkort(kjøpt fra andre finn brukere) og de var helt nydelig pakket, og skjermkortene så ut som ny.

Endret av StuenMining
Lenke til kommentar

 

shinsengumi skrev (5 minutter siden):

Jeg mente fortsatt det jeg mente. At de pinnene hadde flaket av og satt igjen i pci-e sokkelen, men fortsatt oppretthold kontakt i forrige maskin den sto i. 

Du skrev at pinnene og ikke flakene satt igjen. Flakene ville uansett trolig ved neste GPU-innsettelse blitt skyvet ned, men dette er godt mulig ikke selger kunne vite.

Endret av oddeh
Lenke til kommentar
4 minutes ago, StuenMining said:

1070 MSI something something. 

 

Tror han er en liten luring ja. Kortet var forøvrig ekstremt dårlig pakket inn i en flat pakning av helt myk papp, og løs teip, med litt bobleplast inni. Så helt jævlig ut når jeg hentet den, og da hadde allerede postnord registrert skade på forpakning. Så skaden kan ha skjedd under frakt og.

Hentet forøvrig flere pakker med skjermkort og de var helt nydelig pakket, og skjermkortene så ut som ny.

Det er vel forsikring på pakken og evnt reklamasjon på kortet om du har kvitto

Lenke til kommentar

Kobber + vann + elektrisitet = grønn korrosjon ganske raskt.   Så spørs det om kobberet kommer fra pin 29-31 (ca) i seg selv eller fra dypere lag.  Sannsynligvis er det vel bare pins'ene her i kontaktområdet (dvs ikke flere lag med kobber-print).  Kobber i seg selv korroderer raskt, så derfor forgylt på pins.  Men litt mekanisk slitasje fra å ta ut kortet ut og inn av slots kan slite det bort og eksponere kobber.

Vann kan enten komme fra vanndråper, brus-søl o.l. (evt lekk vannkjøling ?). Vann kan også kondensere på metall (f.eks. pins'ene) fra luftfuktighet om det tas brått inn fra vinter temp til sommer temp.

Det grønne må helt bort og bør kunne pusses bort med type q-tips og kontaktrens-spray eller bakepulver/eddik-miks (oppskrifter på youtube)

Når du har fått bort alt det grønne (korrodert grønn kobber er elektrisk ledende) så kan du evt gjøre et forsøk igjen.

Enten fungerer da kortet eller så er det "bricked" - dvs kortslutningen mellom pins'ene har skadet kortet når det har vært strøm på det.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...