Gå til innhold

Regne ut saltinnhold i kokt pasta


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tar medisin mot høyt blodtrykk, og i den forbindelse er jeg begynt å følge med på hvor mye salt jeg spiser. I de fleste tilfellene er det egentlig veldig lett, men på et punkt har jeg en utfordring: Koking av pasta. 

En del av saltet man tilsetter vil jo bli slått ut med vannet, derfor lurer jeg på om det finnes noen måte å regne ut hvor mye av saltet som trenger inn i pastaen. Og er det forskjell på størrelsen, f.eks. makaroni vs spaghetti. 

Før noen sier noe annet: Jeg ser ikke for meg å kutte ut salt i pasta, da jeg anser det som nødvendig for smaken :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://forskning.no/mat-og-helse/forskere-krangler-om-hvor-mye-salt-som-er-sunt/1223932

Det er ganske stor uenighet i fagmiljøet om hvor mye salt som er sunt/usunt. Men skyhøyt saltinnhold har helt klart sammenheng med høyt blodtrykk. Salt i pastaen er jeg ganske sikker på du ikke trenger å bry deg om :) Den største fallgruven er ferdigmat. For lite salt kan også være farlig. Selv har jeg Ulcerøs Kolitt og har blitt anbefalt å ØKE saltinntaket mitt for å unngå slapphet/trøtthet/hodepine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...