Gå til innhold

Gråtrost


Anbefalte innlegg

Hva bør man gjøre og ikke gjøre nøyaktig når det det sitter 2 gråtrost og ruger på hver sine egg utenfor huset, den ene over markisen og den andre rett utenfor inngangsdøra? 

Dette er i et skogholt utenfor byen og jeg er nyinnflyttet og ikke kjent med verken fuglearten eller hvorfor den bygger rede såpass nærme folk og fe. Dette har nok tatt et par dager siden da jeg dro hjemmefra så var det tomt der. Nå er det mye fugledritt, bråk og en gjeng på 8-10 troster rundt huset. 

Jeg har dobbeltsjekket at det er lovlig å gå ut og inn av huset og sitte på terrassen og slikke sol eller regn, men jeg har også dobbeltsjekket at det er samtidig ulovlig å fjerne, ødelegge, forstyrre fugler i hekketiden og felle trær. 

Eventuelt en kompromiss for at både fuglene og jeg kan slippe å være redd for hverandre. 

Del dine erfaringer og tips. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare én dør ut og inn av huset. Selvfølgelig er de fredet under hekketiden, men de må regne med å bli forstyrret og skremt unna fra redet hver gang jeg går ut og inn, men kanskje de regnet med det såpass siden de visste nok at det bor mennesker i nærheten og vi ikke er farlige. Har hørt at man kan få dispensasjon fra en eller annen myndighet dersom de blir aggressive når ungene klekker. Er det viltforvalter som tar på seg sånne oppdrag eller mattilsynet mon tro eller kanskje jeg må gjøre det selv og risikere å få lopper og det ene og det andre. Jeg hadde vært snill mot fuglene å isolere meg inne et par uker, men jeg må jo nesten gå ut hver dag for å gjøre ærend. Vel de har i hvertfall ikke angrepet meg enda, lurer på om det er fordi jeg ikke har rørt reiret eller fordi ungene ikke har klekket enda. Jeg er jo litt glad for at dette ikke var en rovfugl. De er litt skumlere 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...