Jump to content
Cdvries

Lyd fra bremser ved saktekjøring

Recommended Posts

Hei, 

Jeg er en evig pessimist når det kommer til kjøp av bil. Jeg legger merke til ALT av lyder. På Fredag hentet jeg en Golf 7, 2013 modell, automat fra forhandler.  

Når jeg nå kjører/triller ut av gårdsplassen på asfalt i saktefart (Må sies at jeg hører det kun når radioen er skrudd av), og trykker inn bremsen hører jeg det som kan høres ut som en skrapelyd. Skivene og klossene er fine. Det høres ikke SÅ brutalt ut som når klossene er slitt ned til metallet heller. Det gir seg når jeg slipper opp bremsen. Forhandleren som jeg kjøpte bilen av, mener at klossene og skivene er nye og fine og kan ikke helt se problemet uten at han har tatt bilen inn. Men det endrer ikke det faktumet at jeg hører det jeg hører. Ved normal kjøring hører jeg det nødvendigvis ikke før farten har blitt så lav at det er rett før bilen stopper i ett lyskryss. 

Er det normalt at man "hører at bilen bremser" selvom alt er i sin skjønneste orden? Er verst når jeg har stått over natten, og det forstår jeg. Da kan det ligge støv og drit på skiva. Det værste blir borte når jeg har bremset ett par ganger da, men noe lyd er der fortsatt. 

Edited by Cdvries

Share this post


Link to post

Be forhandleren ta den inn. Det er ikke nødvendigvis et problem, men når du hentet bilen på fredag så er det ikke urimelig at alle potensielle problemer blir utredet.

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (1 time siden):

Be forhandleren ta den inn. Det er ikke nødvendigvis et problem, men når du hentet bilen på fredag så er det ikke urimelig at alle potensielle problemer blir utredet.

Ja, jeg har sagt jeg ønsker at de skal se på det. Men han mener jeg også bør ta den opp i høy fart og ta en hard nedbremsing før jeg kommer inn med den. Han vet jeg er litt skeptisk til lyder, og siden den har stått hos dem litt før den ble solgt, så kan det være at den trenger en ordentlig "rens" med høy fart og brems. Møller sa det samme. At jeg skulle ta den opp i høy fart og så skru på håndbrekket (Elektrisk håndbrekk), og så en gang til hvor jeg trår inn bremsen? 
 

Noen som har prøvd og "rense" bremsene ved og ta den opp i høy fart for så og sette på det elektriske håndbrekket? Det høres så feil ut! Redd for og ødelegge håndbrekket? 

Share this post


Link to post

Ikke høy fart, men 10-15 km/t ja. Poenget er å la skoene skli i trommelen ikke koke skiten og risikere at du låser bakhjulene dine.

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Ikke høy fart, men 10-15 km/t ja. Poenget er å la skoene skli i trommelen ikke koke skiten og risikere at du låser bakhjulene dine.

Møller bil snakket om mye høyere fart enn det? Han mente det ikke var noe farlig? Han sa det ikke var noe man skal gjøre hele tiden selvfølgelig, men for og få "renset" bremsene så sa han jeg skulle ha ganske høy fart. 

Share this post


Link to post

Høy fart er bare unødvendig risiko. Det er ingen grunn til at høy fart skal kunne slite av rust bedre enn lav fart så lenge du får like mange rotasjoner.

Få nok fart slik at du kjenner den sleper skoene inni trommelen og gjør det heller flere ganger fremfor å stole på at den rusta mekanismen din ikke vil låse hjulene og sende deg i et tre. Kan hende at 15 km/t er for lavt, men ikke gjør slike ting i 80.

Share this post


Link to post

Er så heldig å bo langs motorvei med avkjøringsramper, så bremser ekstra kraftig på de rampene.
Fra 100 til 30 på sekunder.

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (15 minutter siden):

Høy fart er bare unødvendig risiko. Det er ingen grunn til at høy fart skal kunne slite av rust bedre enn lav fart så lenge du får like mange rotasjoner.

Få nok fart slik at du kjenner den sleper skoene inni trommelen og gjør det heller flere ganger fremfor å stole på at den rusta mekanismen din ikke vil låse hjulene og sende deg i et tre. Kan hende at 15 km/t er for lavt, men ikke gjør slike ting i 80.

Ved for lav fart vil ikke bakbremsene aktiveres nevneverdig.

Går helt fint, så lenge man vet man har bremser, å ta harde nedbremsinger fra 60-80. Selvfølgelig ikke når det er trafikk og uoversiktelig!

Share this post


Link to post
ExcaliBuR skrev (5 minutter siden):

Ved for lav fart vil ikke bakbremsene aktiveres nevneverdig.

Går helt fint, så lenge man vet man har bremser, å ta harde nedbremsinger fra 60-80. Selvfølgelig ikke når det er trafikk og uoversiktelig!

Man skal selvsagt ikke ha for lav fart, men når man sier "høy fart" uten å presisere så er det lett å tolke dette som 80, som kan gi dødelige resultater.

Forskjellen på håndbrekk og "harde nedbremsinger" er at sistnevnte har ABS og bremser på alle fire hjulene.

Skal ikke diskutere dette ihjel, TS kan selv velge hva han vil gjøre, men det skal ikke være nødvendig med høy fart. Jeg har pusset nok håndbrekktromler selv uten å risikere liv og helse.

Share this post


Link to post

Det er minimalt med økning i risiko å bremse effektivt ned fra 80. Selvfølgelig er det en fordel å ha bremser, men en 2013 mod. Golf har ingen kjente feil med bremsesystemet så vidt jeg vet. Det virker som om bilen har bremser i utgangspunktet. Trekking ved nedbremsing erfares også ved lettere nedbremsing som oftest.

Du skal trekke bra godt i brekket for å rense skiver, da er de mye tryggere å vite at ABS er med på laget, om vi skal snakke sikkerhet og risiko.

Share this post


Link to post

Vi snakker om å aktivere trommel-håndbrekket i 80, ikke bremse fra 80. Aktiverer du et rustent håndbrekk i 80 så kan du risikere å låse bakhjulene.

Share this post


Link to post

Så vidt jeg vet er det ingen tromler på en MKVII Golf.

Men virker som vi er enige om at en god kontrollert nedbremsing ved bruk av pedal er tingen. Gjerne fra 60-80km\t.

Share this post


Link to post

For vanlig nedbremsing med pedal så kan du gjerne gasse opp til 80 og så bremse hardt etter du har sjekket bakspeilet.

Om MK7 Golf ikke har tromler for håndbrekk så er det ikke nødvendig å bremse med håndbrekket i det hele tatt.

Share this post


Link to post

Denne har ikke tromler nei! Skiver og klosser bak! Men mener dere altså at det er helt unormalt og høre noe som helst når man bremser i rolig tempo og det er helt stille i bilen? Friksjonen mellom klosser og skiver? 

Share this post


Link to post

Jeg vil si det ikke nødvendigvis er unormalt å høre litt lyd dersom den har stått lenge, slik forhandler/Møller sier. Samme gjelder gjerne hvis du har vasket bilen og parkert den uten å kjøre en tur først. Det er i alle fall ikke farlig å ta en kraftig oppbremsing fra 80 km/t på rett vei så lenge du ikke har noen bak deg, så hvorfor ikke prøve det enkle først?

Share this post


Link to post

Hadde ikke forhandler inne i bildet er vel det naturlige å ta av bremsene, smøre opp glidebolter, bakside av bremseklosser og kantene mellom calipper og kloss. Selvsagt børste bort møkk først. Er ikke dette gjort skikkelig, selv om skiver og klosser er nye, vil det naturlig nok  gi litt lyd.

Og selv om det er nevnt, sier jeg det også: Vår kliss nye bil piper også i bremsene på vei ut av gårdsplassen. Det er så lite plass mellom skive og bremsekloss at rustpartiklene som dannes på bremseskiveoverflaten over natta nødvendigvis vil gi litt subbe/pipelyd før dette er bremset bort. 

Jeg har en bror som er ekstremt sensitiv mot alskens lyder. Han kommer til å være en marerittkunde enten han kjøper ny eller brukt bil så lenge han lever. Min anbefaling er å jobbe med sensitiviteten din, ikke ha av bremsene, pusse og smøre opp før du kjører hver morgen. Det er upraktisk.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
SecoY skrev (59 minutter siden):

Hadde ikke forhandler inne i bildet er vel det naturlige å ta av bremsene, smøre opp glidebolter, bakside av bremseklosser og kantene mellom calipper og kloss. Selvsagt børste bort møkk først. Er ikke dette gjort skikkelig, selv om skiver og klosser er nye, vil det naturlig nok  gi litt lyd.

Og selv om det er nevnt, sier jeg det også: Vår kliss nye bil piper også i bremsene på vei ut av gårdsplassen. Det er så lite plass mellom skive og bremsekloss at rustpartiklene som dannes på bremseskiveoverflaten over natta nødvendigvis vil gi litt subbe/pipelyd før dette er bremset bort. 

Jeg har en bror som er ekstremt sensitiv mot alskens lyder. Han kommer til å være en marerittkunde enten han kjøper ny eller brukt bil så lenge han lever. Min anbefaling er å jobbe med sensitiviteten din, ikke ha av bremsene, pusse og smøre opp før du kjører hver morgen. Det er upraktisk.

Subbelyd var en fin beskrivelse. Subbelyd/Skrapelyd. Jeg er nok litt som broren din. Dette er dog fordi jeg har vært uheldig før. Jeg er usikker på om klossene og skivene er flunka nye, men de skal visst være forholdsvis nye hvertfall, og det er fine skiver og godt igjen på klossene. 
 

Det skal sies at lyden er værre når den er stått over natta, og dette er jeg klar over at kan skje pga støv, rust osv, og så fort jeg har bremset litt så blir den værste lyden borte når jeg bremser, men det er fortsatt litt subbe/skrapelyd igjen der fordet.
 

Enkleste er og ta en bremsetest i høy fart, og det skal jeg gjøre, men bremseskjoldet foran løsnet (Skjønner dere jeg er skeptisk?) to dager etter jeg hentet bilen, så kjører ikke bilen før den skal inn til forhandler så de får fikset det. Men skal ta en bremsetest på vei ditt. 
 

Mye mulig jeg er oversensitiv :)

Edited by Cdvries

Share this post


Link to post

Har klosser fra biltema og der ruster det ytterste belegget mot stempelet på kaliberen(husker ikke hva det kalles) og det lager en slik lyd du beskriver.

Share this post


Link to post

Til info så hadde jeg denne lyden senest i går. Vasket bilen søndag og kjørte bare rett inn i garasjen der den stod til i går (normalt kjører jeg et stykke før parkering). Men lyden ble borte etter å ha brukt bremsene noen få ganger.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...