Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lyd fra bremser ved saktekjøring


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er en evig pessimist når det kommer til kjøp av bil. Jeg legger merke til ALT av lyder. På Fredag hentet jeg en Golf 7, 2013 modell, automat fra forhandler.  

Når jeg nå kjører/triller ut av gårdsplassen på asfalt i saktefart (Må sies at jeg hører det kun når radioen er skrudd av), og trykker inn bremsen hører jeg det som kan høres ut som en skrapelyd. Skivene og klossene er fine. Det høres ikke SÅ brutalt ut som når klossene er slitt ned til metallet heller. Det gir seg når jeg slipper opp bremsen. Forhandleren som jeg kjøpte bilen av, mener at klossene og skivene er nye og fine og kan ikke helt se problemet uten at han har tatt bilen inn. Men det endrer ikke det faktumet at jeg hører det jeg hører. Ved normal kjøring hører jeg det nødvendigvis ikke før farten har blitt så lav at det er rett før bilen stopper i ett lyskryss. 

Er det normalt at man "hører at bilen bremser" selvom alt er i sin skjønneste orden? Er verst når jeg har stått over natten, og det forstår jeg. Da kan det ligge støv og drit på skiva. Det værste blir borte når jeg har bremset ett par ganger da, men noe lyd er der fortsatt. 

Endret av Cdvries
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (1 time siden):

Be forhandleren ta den inn. Det er ikke nødvendigvis et problem, men når du hentet bilen på fredag så er det ikke urimelig at alle potensielle problemer blir utredet.

Ja, jeg har sagt jeg ønsker at de skal se på det. Men han mener jeg også bør ta den opp i høy fart og ta en hard nedbremsing før jeg kommer inn med den. Han vet jeg er litt skeptisk til lyder, og siden den har stått hos dem litt før den ble solgt, så kan det være at den trenger en ordentlig "rens" med høy fart og brems. Møller sa det samme. At jeg skulle ta den opp i høy fart og så skru på håndbrekket (Elektrisk håndbrekk), og så en gang til hvor jeg trår inn bremsen? 
 

Noen som har prøvd og "rense" bremsene ved og ta den opp i høy fart for så og sette på det elektriske håndbrekket? Det høres så feil ut! Redd for og ødelegge håndbrekket? 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Ikke høy fart, men 10-15 km/t ja. Poenget er å la skoene skli i trommelen ikke koke skiten og risikere at du låser bakhjulene dine.

Møller bil snakket om mye høyere fart enn det? Han mente det ikke var noe farlig? Han sa det ikke var noe man skal gjøre hele tiden selvfølgelig, men for og få "renset" bremsene så sa han jeg skulle ha ganske høy fart. 

Lenke til kommentar

Høy fart er bare unødvendig risiko. Det er ingen grunn til at høy fart skal kunne slite av rust bedre enn lav fart så lenge du får like mange rotasjoner.

Få nok fart slik at du kjenner den sleper skoene inni trommelen og gjør det heller flere ganger fremfor å stole på at den rusta mekanismen din ikke vil låse hjulene og sende deg i et tre. Kan hende at 15 km/t er for lavt, men ikke gjør slike ting i 80.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

Høy fart er bare unødvendig risiko. Det er ingen grunn til at høy fart skal kunne slite av rust bedre enn lav fart så lenge du får like mange rotasjoner.

Få nok fart slik at du kjenner den sleper skoene inni trommelen og gjør det heller flere ganger fremfor å stole på at den rusta mekanismen din ikke vil låse hjulene og sende deg i et tre. Kan hende at 15 km/t er for lavt, men ikke gjør slike ting i 80.

Ved for lav fart vil ikke bakbremsene aktiveres nevneverdig.

Går helt fint, så lenge man vet man har bremser, å ta harde nedbremsinger fra 60-80. Selvfølgelig ikke når det er trafikk og uoversiktelig!

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (5 minutter siden):

Ved for lav fart vil ikke bakbremsene aktiveres nevneverdig.

Går helt fint, så lenge man vet man har bremser, å ta harde nedbremsinger fra 60-80. Selvfølgelig ikke når det er trafikk og uoversiktelig!

Man skal selvsagt ikke ha for lav fart, men når man sier "høy fart" uten å presisere så er det lett å tolke dette som 80, som kan gi dødelige resultater.

Forskjellen på håndbrekk og "harde nedbremsinger" er at sistnevnte har ABS og bremser på alle fire hjulene.

Skal ikke diskutere dette ihjel, TS kan selv velge hva han vil gjøre, men det skal ikke være nødvendig med høy fart. Jeg har pusset nok håndbrekktromler selv uten å risikere liv og helse.

Lenke til kommentar

Det er minimalt med økning i risiko å bremse effektivt ned fra 80. Selvfølgelig er det en fordel å ha bremser, men en 2013 mod. Golf har ingen kjente feil med bremsesystemet så vidt jeg vet. Det virker som om bilen har bremser i utgangspunktet. Trekking ved nedbremsing erfares også ved lettere nedbremsing som oftest.

Du skal trekke bra godt i brekket for å rense skiver, da er de mye tryggere å vite at ABS er med på laget, om vi skal snakke sikkerhet og risiko.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det ikke nødvendigvis er unormalt å høre litt lyd dersom den har stått lenge, slik forhandler/Møller sier. Samme gjelder gjerne hvis du har vasket bilen og parkert den uten å kjøre en tur først. Det er i alle fall ikke farlig å ta en kraftig oppbremsing fra 80 km/t på rett vei så lenge du ikke har noen bak deg, så hvorfor ikke prøve det enkle først?

Lenke til kommentar

Hadde ikke forhandler inne i bildet er vel det naturlige å ta av bremsene, smøre opp glidebolter, bakside av bremseklosser og kantene mellom calipper og kloss. Selvsagt børste bort møkk først. Er ikke dette gjort skikkelig, selv om skiver og klosser er nye, vil det naturlig nok  gi litt lyd.

Og selv om det er nevnt, sier jeg det også: Vår kliss nye bil piper også i bremsene på vei ut av gårdsplassen. Det er så lite plass mellom skive og bremsekloss at rustpartiklene som dannes på bremseskiveoverflaten over natta nødvendigvis vil gi litt subbe/pipelyd før dette er bremset bort. 

Jeg har en bror som er ekstremt sensitiv mot alskens lyder. Han kommer til å være en marerittkunde enten han kjøper ny eller brukt bil så lenge han lever. Min anbefaling er å jobbe med sensitiviteten din, ikke ha av bremsene, pusse og smøre opp før du kjører hver morgen. Det er upraktisk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SecoY skrev (59 minutter siden):

Hadde ikke forhandler inne i bildet er vel det naturlige å ta av bremsene, smøre opp glidebolter, bakside av bremseklosser og kantene mellom calipper og kloss. Selvsagt børste bort møkk først. Er ikke dette gjort skikkelig, selv om skiver og klosser er nye, vil det naturlig nok  gi litt lyd.

Og selv om det er nevnt, sier jeg det også: Vår kliss nye bil piper også i bremsene på vei ut av gårdsplassen. Det er så lite plass mellom skive og bremsekloss at rustpartiklene som dannes på bremseskiveoverflaten over natta nødvendigvis vil gi litt subbe/pipelyd før dette er bremset bort. 

Jeg har en bror som er ekstremt sensitiv mot alskens lyder. Han kommer til å være en marerittkunde enten han kjøper ny eller brukt bil så lenge han lever. Min anbefaling er å jobbe med sensitiviteten din, ikke ha av bremsene, pusse og smøre opp før du kjører hver morgen. Det er upraktisk.

Subbelyd var en fin beskrivelse. Subbelyd/Skrapelyd. Jeg er nok litt som broren din. Dette er dog fordi jeg har vært uheldig før. Jeg er usikker på om klossene og skivene er flunka nye, men de skal visst være forholdsvis nye hvertfall, og det er fine skiver og godt igjen på klossene. 
 

Det skal sies at lyden er værre når den er stått over natta, og dette er jeg klar over at kan skje pga støv, rust osv, og så fort jeg har bremset litt så blir den værste lyden borte når jeg bremser, men det er fortsatt litt subbe/skrapelyd igjen der fordet.
 

Enkleste er og ta en bremsetest i høy fart, og det skal jeg gjøre, men bremseskjoldet foran løsnet (Skjønner dere jeg er skeptisk?) to dager etter jeg hentet bilen, så kjører ikke bilen før den skal inn til forhandler så de får fikset det. Men skal ta en bremsetest på vei ditt. 
 

Mye mulig jeg er oversensitiv :)

Endret av Cdvries
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...