Gå til innhold

Facebook truer med å ta betalt fra Iphone-brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lastet ned json av brukerdataene mine fra Facebook ifjor. Den havna på 13gb. Mener å huske det var mye på gråkanten de hadde lagret, sånn som meldingshistorikk på vanlig sms og telefonsamtale historikk. Inneholdt en god del data om hvordan gjenkjenne meg på random bilder (er jo en del av foreslått bruker på opplastet bilde funksjonen), hadde jo vært greit hvis det aldri ble solgt (ikke det at jeg regner med at det blir det med det første, men man vet jo aldri hvordan framtida er).

Helt greit hvis de må starte å ta betalt for applikasjonene sine, istedenfor å ta vare på slike data. Tvinge forbrukeren til å ta et valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konsekvensen er at annonsene blir 'mindre presise', ikke at de blir borte. FB vil fortsatt tjene penger på å annonsere men inntjeningen per annonse vill sannsynligvis bli dårligere.

Skjønner godt at FB ikke liker dette siden de ved å vite alt om alle også vil kunne by på enormt mye bedre presisjon på annonseringen enn konkurrenter som *ikke* vet alt om alle. Fordelen de har ved å være størst og vite mest vil med andre ord bli mindre.

Lenke til kommentar

Den positive måten å tolke denne meldinga frå Facebook og Instagram er jo at eit betalingsalternativ for å betale Facebook direkte vil ta vekk behovet for å samle inn personopplysningar som skal selgast vidare.

Eg reknar med at det nok er mange som vil være villige til å betale ein fast sum for ein reklamefri Facebook, eller i det minste ein Facebook som ikkje tilbyr personleg tilpassa innhold og derfor ikkje har behov for å samle inn slike opplysningar.

I forhold til Facebook sitt brennande hjerte for lokale bedrifter som treng å bruke Facebook til å nå ut potensielle kundar så burde det være fint mulig å gi eit tilvalg dei ein tillet å dele grov posisjon basert på basepunkt, det burde være rikeleg nøyaktignok for lokale bedrfiter utan at brukaren treng å rapportere eksakt posisjon til Facebook.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

PS. Du har allerede betalt med salg av sjela di. (alle dine brukerdata, forbrukshistorikk, linker du har klikket på, alt du har likt, utlevering av ditt kontaktnettverk, annonsevisninger, tidspunkter, synspunkter, vaner etc)

Derfor trykker jeg konsekvent bare liker på ting jeg egentlig ikke liker...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sitat "Facebook hevder for øvrig at Apples nye innstramminger i IOS handler om profitt og ikke personvern. "

Hva er det ved Facebåkk da som ikke "handler om profitt" og som er personvern?

Absolutt ingenting.

Dette er en krangel mellom Fanden og Fanden Jr.

Og det heter ikke "persontilpasset" annonse. Det heter "Annonse basert på overvåking av personers privatliv"...

 

Lenke til kommentar
AllFather skrev (På 3.5.2021 den 12.42):

Bruker Facebook til å dele morsomme videoer og Messenger til å kommunisere med foreldre så blir ikke store tapet. Får bruke Facetime og imessage.

 

Problemet er at når du har facebook-konto, så har du i realitieten akseptert at du logges for all din PC-bruk, også de som ikke direkte er knyttet til FB, og selv når du har logget ut. Det nytter heller ikke å bytte browser, da nettsider som bruker FB sine funksjoner, i realiteten åpner for å spionere på aktiviteten din via dems nettsted. Og som det skrives over, selv ikke dine private sms'er, mms'er eller email er noe de føler for å holde seg unna.

Selv har jeg ikke FB-konto (ei heller iPhone, men det er uvesentlig her), men har desverre ingen tiltro til at de vet noe særlig mindre om meg. Eneste praktiske forskjellen er at de ikke kan selge infoen om meg og andre som ikke har FB konto, på samme måte som for allerede registrerte brukere, for om de blir tatt for slikt, vil de få store problemer med myndighetene. Dessuten må de vel på en eller annen måte skjule at de har info om ikke-brukere.

Alt fra starten her det selskapet demonstrert en stor uvilje mot å ta brukernes personvern på alvor, og selv i nyere tid demonstreres det at dette ikke har spesielt høy status hos dem. Det er kun akkurat så de ikke kan saksøkes for kjente problemstillinger, men jeg er vel den som minst blir overrasket om det skulle komme langt værre info frem. Så kjøper de opp en tjeneste jeg bruker, og jeg blir klar over det, så vil det bety slutten på det kundeforholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man kommer med trusler bør man ha noe å fare med.

Jeg ka nikke tenke meg annet at den dagen Facebook krever betalt for dette asosila makkverket som brukes for å spre løgn og konspirasjoner vil folk ta til vett og slette kontoene sine.

Facebook er en forbannelse for demokratiet. Å kalle det "sosialt" medium er en omdefinering av ordet sosialt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...