Gå til innhold

Crusader Kings-utvikleren skremmes bort fra sitt eget forum av sinte spillere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nokon som er aktive på Paradox-forumet som kan vise til eksempel på dette? Er brukarane på forumet så respektlause som det blir framstilt eller er det utviklarane som er hårsåre?

Eg har skumlest litt men ser ingen umiddelbare eksempel på mishandling. På meg så virker det som at utviklarane har satt seg eit hårete mål om å ha høgt fokus på historiske detaljar, då burde det ikkje være uventa at ein får svært mange forbetringsforslag på alle mulige slags historiske smådetaljar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er rimelig stygt på forumet der.

Er nedsiden med at de har vært aktive med å svare og kommunisere. Da blir det også rimelig stygge personangrep når ting ikke er gode også.

Gjelder også HOI4 og EU4 også, siste EU4 DLCene som kom sist uke var en katastrofe med bugs etc. Da kom det så mye stygge saker at jeg forstår dem godt om de ikke ønsker å gå i dialog med mange...

Ingen unnskyldning for en elendig DLC som virkelig burde vært playtesta før release, men disse personangrepene har vært langt over grensen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å skjerme utviklere fra kunder er veldig viktig, uansett om man driver med B2B eller er spillutvikler. Vet ikke hvordan Paradox praktiserer, men tenker jo at her må de ansette egne folk til å moderere forumet. Da kan man også legge lista høyt for kvalitet på innlegg, for å skape en god kultur. Ikke sensurere naturligvis, men kreve en høflig og konstruktiv tone. Da blir det mulig for PMs å organisere tilbakemeldingene fra forumet og ta med tilbake til utviklerne.

Lenke til kommentar

Sånn er det med folk..
Så fort du sitter med baken trygt planta foran en PC-skjerm så er man trygg på at ingen slår nesa di flat hvis du er stygg i språket.

I min mening er 99% av spillforum helt ubrukelige og kan trygt ignoreres av både spillerbasen og utviklerne.
Opprett heller et tilbakemeldingssystem i spillet, så får i hvertfall ikke trollene sittet i ekko-kammeret sitt og skreket om hvordan spillutviklerne burde bli skutt fordi de har klusset det til litt i favorittspillet deres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Randalf the Black skrev (1 time siden):

Sånn er det med folk..
Så fort du sitter med baken trygt planta foran en PC-skjerm så er man trygg på at ingen slår nesa di flat hvis du er stygg i språket.

I min mening er 99% av spillforum helt ubrukelige og kan trygt ignoreres av både spillerbasen og utviklerne.
Opprett heller et tilbakemeldingssystem i spillet, så får i hvertfall ikke trollene sittet i ekko-kammeret sitt og skreket om hvordan spillutviklerne burde bli skutt fordi de har klusset det til litt i favorittspillet deres.

Næ er da hyggelig å snakke med andre spillere fra tid til annen på et forum? Fin måte for utviklere å følge med på hva folk er opptatt av også. En ting er en direkte tilbakemelding, men å se en diskusjon utfolde seg må jo også gi mye verdifull informasjon. 

Det er ganske trist når folk ikke klarer å holde seg saklige, men.... ja det sklir ut fort. Bare å ta en titt her på forumet det, under enhver anmeldelse. Ikke så ille her, men likevel det skjer. Kjedelig å få kjeft for en anmeldelse man har jobbet med en stund, men tenk hvor kjipt det er å få dødstrusler og annet dritt kastet etter seg når man har jobbet med ett prosjekt man har brukt år, blod svetter og tårer på å utvikle. Demoraliserende for de fleste. Men ja de burde bare ansette noen til å moderere forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Randalf the Black said:

I min mening er 99% av spillforum helt ubrukelige og kan trygt ignoreres av både spillerbasen og utviklerne.
Opprett heller et tilbakemeldingssystem i spillet, så får i hvertfall ikke trollene sittet i ekko-kammeret sitt og skreket om hvordan spillutviklerne burde bli skutt fordi de har klusset det til litt i favorittspillet deres.

Det tragiske med paradox forumene er at de var kjempebra for noen år siden og utviklerne brukte mye tid på å kommunisere via forumene. Nå er de blitt ødelagt av den samme typen gamere som ødelegger alle andre spillforum og utviklerne gidder selvsagt ikke lenger kommunisere med spillerne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Reg2000 said:

Det tragiske med paradox forumene er at de var kjempebra for noen år siden og utviklerne brukte mye tid på å kommunisere via forumene. Nå er de blitt ødelagt av den samme typen gamere som ødelegger alle andre spillforum og utviklerne gidder selvsagt ikke lenger kommunisere med spillerne. 

Det er vel minuset ved å lage mer populære spill... De er blitt større, og da får man litt voksesmerter...

Kanskje de kunne filterert forumene på registreringsdato. En egen "dev-mode", med ingen synlige poster fra brukere registrert etter 2019 :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har full forståelse for at utviklerne ikke gidder lese side opp og ned med kvalme kommentarer. Veldig synd at de bråkete brukerne bak (disse som helt sikkert ikke er en spesielt stor prosentandel av forumbrukerne totalt) ødelegger det fullstendig for alle.

Heldigvis er ikke alle spillforum sånn. Mindre utviklerselskap har ofte en veldig god tone med brukerne på forumene sine og bruker innspill de får, både de gode og de mer negative.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (21 minutter siden):

Kanskje de kunne filterert forumene på registreringsdato. En egen "dev-mode", med ingen synlige poster fra brukere registrert etter 2019 :p

Eller ein kunne løyst det på samme måte som alle andre seriøse forum, med moderering av forumet.
Det kan ikkje være ei uoverkomeleg oppgåve å sette krav om alle kritiske innlegg også må ha eit løysingsforslag, og deretter slette innlegg og sparke ut forumdeltakarar som ikkje held seg til reglane. Når utviklerane ikkje lenger vil lese forumet fordi det er for mykje kritikk å lese gjennom for å finne dei konstruktive bidraga så blir det også mindre interessant å skrive kome med konstruktive tilbakemeldingar som uansett ikkje blir lest, og då blir det enda mindre interessant for utviklerane å lese på forumet, og slik går nok spiralen.

Det burde være heilt innafor å kreve at dei plagsomme forumbrukarane får finne seg andre forum enn det offisielle til å kritisere.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, The Avatar said:

Eller ein kunne løyst det på samme måte som alle andre seriøse forum, med moderering av forumet.
Det kan ikkje være ei uoverkomeleg oppgåve å sette krav om alle kritiske innlegg også må ha eit løysingsforslag, og deretter slette innlegg og sparke ut forumdeltakarar som ikkje held seg til reglane. Når utviklerane ikkje lenger vil lese forumet fordi det er for mykje kritikk å lese gjennom for å finne dei konstruktive bidraga så blir det også mindre interessant å skrive kome med konstruktive tilbakemeldingar som uansett ikkje blir lest, og då blir det enda mindre interessant for utviklerane å lese på forumet, og slik går nok spiralen.

Det burde være heilt innafor å kreve at dei plagsomme forumbrukarane får finne seg andre forum enn det offisielle til å kritisere.

Problemet er hvor en skal sette grensen. Det jeg synes er plagsomt, ville kansje noen andre  synes er greit.

Men ja, ser ikke noe annen mulighet. Alternativet er at dev's ikke leser forumet, og at Paradox blir Ubisoft. Gud forby! Paradox er det beste som har skjedd i spillindustrien, sammen med indie, de siste 20 årene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Couchfighter said:

Heldigvis er ikke alle spillforum sånn. Mindre utviklerselskap har ofte en veldig god tone med brukerne på forumene sine og bruker innspill de får, både de gode og de mer negative.

Når de kommer over en kritisk masse av brukere blir alle spillforum slik dessverre. Det er blitt godtatt som "normalt" å omtale utviklere slik og hvis du prøver å påpeke det blir du nedstemt og av samme folkene som mener det angriper deres "rett til å klage" når de er misfornøyde. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 3.5.2021 den 11.02):

Nokon som er aktive på Paradox-forumet som kan vise til eksempel på dette? Er brukarane på forumet så respektlause som det blir framstilt eller er det utviklarane som er hårsåre?

Eg har skumlest litt men ser ingen umiddelbare eksempel på mishandling. På meg så virker det som at utviklarane har satt seg eit hårete mål om å ha høgt fokus på historiske detaljar, då burde det ikkje være uventa at ein får svært mange forbetringsforslag på alle mulige slags historiske smådetaljar.

Jeg har vært på det forumet siden 2001. Vil si jeg har vært inne et par ganger i måneden i snitt siden den gang.

Folk bryr seg om spillene. Folk har sterke meninger når spill/utvidelser/patcher ikke lever opp til forventningene, og enkelte kan nok formulere seg sterkere enn nødvendig.

Det skal sies at Paradox-spill og bugs alltid har gått hånd i hånd. Budsjettene de opererer med er lave og spillene er komplekse. Ingen Paradoxspill jeg har kjøpt, absolutt ingen, har vært fullt spillbare ved release. Alle spillene, absolutt alle, trenger minst 1 år etter launch før man virkelig kan kose seg med dem. Spillene jeg har kjøpt er Hoi 1 - 4 , Victoria 2 og Europa Universalis 3.

Og det skal sies: Ingen andre spill har gitt meg så mye tilbake for pengene.

Tilbake til topic:

Noe som kan tolkes som "abuse"  rettet mot individuelle utviklere vil jeg påstå jeg aldri har sett på forumet de 20 årene jeg har vanket der. Å se spøkelser på høylys dag, unnskyld; mishandling der det kun er kritikk, er en uting og noe som kjennetegner tidsånden vi lever i.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SanityAssassin skrev (2 timer siden):

Jeg er helt uenig med deg. Jeg er også på forumene. Når folk oppfordrer til review bombing (...)

Kunne du lenket til eksempler på oppfordring til reviewbombing?

Har ikke grunn til å ikke tro deg, men er nysgjerrig. Som nevnt ikke sett dette selv.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Jeg bruker spillforum i hovedsak for å finne ut av ting jeg ikke forstår i spill, for eksempel hvordan man skal få tak i en ting som ikke har et åpenbart svar. I de trådene er tonen god og hjelpsom.

Men jeg har ingen grunn til å tvile på det de sier her. Det som er veldig synd med det er jo at det får slike konsekvenser. Fordi noen ikke klarer å oppføre seg så forsvinner i praksis en kommunikasjonskanal inn mot utviklere. Noe som er veldig synd for alle oss andre. Stiller meg bak de her som etterlyser moderatorer. Å bruke litt ressurser på det er nok nødvendig når man vokser og forumet er aktivt.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis helt åpenlyst, men sjekk f.eks tråden "Review Bombing Imperator Rome is not the solution" så vil du finne folk som forsvarer review bombing. Jeg spissformulerte meg nok litt, men å ikke ta avstand fra review bombing er å si at det er greit. Og mekanikken bak review bombing er jo at folk kommer og skal kopiere en. Man trenger ikke være så veldig eksplisitt. Så lenge man hinter om at det er en ok å gjøre, så er det noen som vil gjøre det. Da er ballen i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...