Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Venninne på 140kg - jeg er redd


Gjest 3c5b3...42a

Anbefalte innlegg

Gjest 3c5b3...42a

Jeg var på besøk hos ene venninna  mi i går, og jeg ble rett og slett sjokkert. Hun har alltid vært stor og rund, men siden jeg sist møtte henne, (septemeber), så har hun virkelig est ut voldsomt. Jeg måtte spørre rett ut om hun hadde lagt på seg, og ja, hun hadde gått opp rundt 30kg bare det siste året, sa hun. Skyldte på corona, hjemmekontor og lange kvelder hjemme med god mat. Så da jeg spurte om hvor mye hun veide så sa hun at hun nå hadde "passert" 140 kg. 

Vi snakket ikke så mye mere om det, for hun virket ikke være bekymret i det hele. Jeg ble derimot livredd. 30kg på et år? Over 140kg? Vi snakker stor sjanse for diabetes, hjertesykdom og andre alvorlige livsstilsykdommer. Eller overdriver jeg? Hun er fortsatt ung, 25 år, men likevel så er jeg faktisk redd dette gjør at hun ikke klarer seg lenge.

Anonymous poster hash: 3c5b3...42a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Black-March skrev (11 minutter siden):

Men 30, på ett år, noe er galt

Ja, spiseforstyrrelse heter det.
 

Gjest 3c5b3...42a skrev (20 minutter siden):

Eller overdriver jeg?

Nei, du overdriver ikke. Hun har definitivt behov for kvalifisert hjelp. Hva kan du gjøre? Støtte hennes fornuftige valg, kanskje til og med gi vennskapelige råd når det passer seg.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (1 time siden):

Hun har definitivt behov for kvalifisert hjelp.

Jeg er enig, men jeg tror vi tenker på 2 forskjellige ting. "Kvalifisert hjelp" i form av leger som har gitt opp denne oppgaven har hun definitivt ikke behov for, det beste de kan tilby er å kutte vekk magesekken. Hun har ikke gått opp i vekt fordi hun har en magesekk. De som ønsker å dele ut pharmaceuticals eller kutte i deg bør man unngå i denne sammenheng.

Jeg vil anbefale å ta tak i roten til problemet her, hun overspiser fordi hun har stor mangel på mineraler. Mineraler som i Krom(!!!), Magnesium, Sink, Selenium, Kalsium og sikkert andre også. Kroppen er ikke dum. Det er ikke uten grunn at man kan spise 1500 kalorier og så være sulten igjen 3 timer senere. Da er det selvsagt noe galt, jeg kan huske hvordan det var selv. Hadde det ikke vært for menneskelig arroganse så hadde denne oppgaven vært løst for tiår siden, slik veterinærer og live stock ranchers i USA har løst den når det skjer i dyreriket eller de har behov for å fete opp dyra rundt 6 måneder før slakt. Da tar man mineralene ut for å sørge for det. Når f.eks hester mangler essensielle mineraler så begynner dem å spise på alt mulig. Til og med tregjerde. Så dersom man ikke tar tak i problemet så kan hesten ødelegge tennene sine og da må man avlive dyret.

Mineralene er ikke i maten på samme måte som den var for 50 år siden, moderne jordbruk er nok noe av forklaringen.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
On 5/2/2021 at 7:46 PM, Ka9nen said:

Jeg er enig, men jeg tror vi tenker på 2 forskjellige ting. "Kvalifisert hjelp" i form av leger som har gitt opp denne oppgaven har hun definitivt ikke behov for, det beste de kan tilby er å kutte vekk magesekken. Hun har ikke gått opp i vekt fordi hun har en magesekk. De som ønsker å dele ut pharmaceuticals eller kutte i deg bør man unngå i denne sammenheng.

Jeg vil anbefale å ta tak i roten til problemet her, hun overspiser fordi hun har stor mangel på mineraler. Mineraler som i Krom(!!!), Magnesium, Sink, Selenium, Kalsium og sikkert andre også. Kroppen er ikke dum. Det er ikke uten grunn at man kan spise 1500 kalorier og så være sulten igjen 3 timer senere. Da er det selvsagt noe galt, jeg kan huske hvordan det var selv. Hadde det ikke vært for menneskelig arroganse så hadde denne oppgaven vært løst for tiår siden, slik veterinærer og live stock ranchers i USA har løst den når det skjer i dyreriket eller de har behov for å fete opp dyra rundt 6 måneder før slakt. Da tar man mineralene ut for å sørge for det. Når f.eks hester mangler essensielle mineraler så begynner dem å spise på alt mulig. Til og med tregjerde. Så dersom man ikke tar tak i problemet så kan hesten ødelegge tennene sine og da må man avlive dyret.

Mineralene er ikke i maten på samme måte som den var for 50 år siden, moderne jordbruk er nok noe av forklaringen.

Jeg er ikke helt enig. En god fastlege kan godt være en fin inngangsport for å ha et sted å starte. Man må kartlegge hvorfor denne personen spiser så mye, kartlegge hvordan egeninnsikt denne personen har til egen vekt, og hvordan man kan nå et mål med å gå ned i vekt. Det er mange veier å gå, men hvis denne personen viser seg å lide av lavt stoffskifte, så er det dumt at man ikke har vært hos legen først. Om alt viser seg normalt, så må man jo starte i den ene ende og åpne alle muligheter. 

Hvordan vet du at hun overspiser fordi hun har stor mangel på mineraler? Har du målt mineralværdiene? I mitt lille hode så tenker jeg at en person som overspiser seg til alvorlig fedme angivelig ikke lider av noen mangler, tvert imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 5/2/2021 at 7:46 PM, Ka9nen said:

Jeg er enig, men jeg tror vi tenker på 2 forskjellige ting. "Kvalifisert hjelp" i form av leger som har gitt opp denne oppgaven har hun definitivt ikke behov for, det beste de kan tilby er å kutte vekk magesekken. Hun har ikke gått opp i vekt fordi hun har en magesekk. De som ønsker å dele ut pharmaceuticals eller kutte i deg bør man unngå i denne sammenheng.

Dette er helt fullstendig galt og viser enten null innsikt i fastlegeyrket eller et kraftig bias mot fastleger.

Det er ingen fastleger som opererer ut magesekken eller lignende tiltak. Det eneste de kan gjøre er å henvise deg videre, og det kan de først etter mange konsultasjoner hvor det er en laaaaaang rekke tiltak og vurderinger som skal gjøres. Majoriteten av de som ønsker en fedmeoperasjon får det ikke, det er et trangt nåløye. Mange velger derfor å dra til utlandet, der man kan kjøpe seg en slik operasjon. Det er noe jeg vil fraråde på det sterkeste.

Fastlegene er godt utdannet og bør involveres asap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW

Det finnes utrolig mange gode og dårlig råd hva gjelder dette - men det viktigste er at du er ærlig med henne og sier at du er bekymra.. at du ønsker å hjelpe henne men at hun må ville det selv. Du kan ikke "redde" henne.. også er det jo mange ulike innfallsvinkler her. Mitt første forslag er en tur til fastlegen for en helt vanlig sjekk.

Meg personlig? Jeg, som mann har veid alt fra 63kg til 113kg på samme høyde (185cm). Nøkkelen for min del for å gå ned i vekt var å spise mye mat med stort volum og lite kalorier, som f.eks epler og brokkoli. Noe jeg innså etterhvert vat grunnen til at jeg spiste mye og derav gikk opp i vekt var fordi jeg ikke følte meg mett på den kaloriene kroppen faktisk trang...

Kort fortalt spiste jeg alltid ett eple, eller en porsjon brokkoli før hvert måltid. Høres simpelt ut, men hvis man tidligere i livet alltid har regulert hvor mye man spiser etter "hvor sulten man føler seg" så funker det ofte svært dårlig, særlig hvis aktivitetsnivået ditt har gått ned i det siste.. 

Det skal godt gjøres å overspise på brokkoli og epler. Ikke sikkert dette er veien for din venninne, men en anekdote til ettertanke. Lykke til - viktigste er at hun må ville det selv - men du må gjerne fortelle henne hva du syns så hun innser alvoret.

Lenke til kommentar

Ekstremt lang vei å gå for å bli kvitt så mye overvekt. Har selv sett hvordan folk sliter ved fysisk aktivitet når de er overvektig. Puster og peser som en flodhest bare for å gå opp en trapp. Det er ikke så ille når man er bare i 20 eller 30-åra. Nærmer deg 40-50 da blir det noe annet, kroppen vil være sliten. Alt er tungt og tregt. Svært overvektige personer er en fare for seg selv og samfunnet, de ser det bare ikke selv. På lang sikt er de pleiepasienter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 5/2/2021 at 7:08 PM, Guest 3c5b3...42a said:

Jeg var på besøk hos ene venninna  mi i går, og jeg ble rett og slett sjokkert. Hun har alltid vært stor og rund, men siden jeg sist møtte henne, (septemeber), så har hun virkelig est ut voldsomt. Jeg måtte spørre rett ut om hun hadde lagt på seg, og ja, hun hadde gått opp rundt 30kg bare det siste året, sa hun. Skyldte på corona, hjemmekontor og lange kvelder hjemme med god mat. Så da jeg spurte om hvor mye hun veide så sa hun at hun nå hadde "passert" 140 kg. 

Vi snakket ikke så mye mere om det, for hun virket ikke være bekymret i det hele. Jeg ble derimot livredd. 30kg på et år? Over 140kg? Vi snakker stor sjanse for diabetes, hjertesykdom og andre alvorlige livsstilsykdommer. Eller overdriver jeg? Hun er fortsatt ung, 25 år, men likevel så er jeg faktisk redd dette gjør at hun ikke klarer seg lenge.

Anonymous poster hash: 3c5b3...42a

Det hørtes alvorlig ut ja. Ville antakelig ha tatt opp diskusjonen igjen selv om det er vanskelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...