Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansatt leverer ikke tilbake verktøy


cptCory

Anbefalte innlegg

Hei,

Har to ansatte som har sluttet i firma A uten å levere tilbake firmaets verktøy/eiendeler. Disse har nå startet konkurrende virksomhet vi kaller det firma B hvor det er overhengende sannsynlig at dette utstyret blir brukt. De to er skriftlig informert om å levere tilbake verktøy umiddelbart da dette er eiendeler tilhørende firma A.

Disse to eier også aksjer i firma A hvor de sluttet, tilsammen 28% og er fortsatt styremedlemmer. Det er med bakgrunn i dette de mener de ikke trenger å levere inn noe verktøy da de selv mener de står fritt til å benytte firma A sine eiendeler så lenge de er medeiere og styremedlemmer i firma A.

Har jeg rett til å trekke i feriepenger eller lønn tilsvarende kostnaden for å erstatte verktøy de ikke har levert inn? Tenker da på arbeidsmiljøloven § 14-15 bokstav e.

Hva annet kan jeg gjøre her?

Endret av cptCory
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg eier aksjer for 100 000 kroner i Norsk Hydro så betyr ikke det at jeg kan bevege meg fritt innenfor industriområdene deres eller ta med meg verktøy derifra.

Med deres eierandel har de rett til en andel av utbyttet samt en viss grad av styrerett gjennom styremøter og avstemninger. Men med mindre styret godkjenner at de tar med seg utstyret så er det godt mulig at dette kan ansees som tyveri.

Så jeg ville ha ringt politiet, forklart situasjonen.

Hvis dette har foregått en stund ville jeg også ha sett på mulighetene for å kreve erstatning for bruken av verktøyet, eventuelt andre tap.

Og hvis de nekter å levere det tilbake så blir det en sak for enten politiet eller forliksrådet i neste omgang. Husk å dokumentere alle utgifter og all tidsbruk du har i forbindelse med denne saken. Hvis du for eksempel må kjøpe inn nytt verktøy fordi de nekter å levere tilbake noe du trenger så er det en ekstra utgift du har på grunn av at de har stjålet med seg verktøyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Black-March skrev (24 minutter siden):

Selv om jeg eier aksjer for 100 000 kroner i Norsk Hydro så betyr ikke det at jeg kan bevege meg fritt innenfor industriområdene deres eller ta med meg verktøy derifra.

De sitter også i styret. Men styret skal jo jobbe på vegne av eierne, og jeg kan ikke se at å ta verktøyet fra bedriften og bruke den i en konkurrerende bedrift er å jobbe til aksjonærenes beste.

Står litt om det her:

https://www.forretningsjuridisk.no/2015/12/08/har-du-konkurrenter-i-styret-ditt/

Styremedlemmer kan også bli holdt personlig ansvarlig for overtramp.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
2 minutes ago, hekomo said:

De sitter også i styret. Men styret skal jo jobbe på vegne av eierne, og jeg kan ikke se at å ta verktøyet fra bedriften og bruke den i en konkurrerende bedrift er å jobbe til aksjonærenes beste.

Står litt om det her:

https://www.forretningsjuridisk.no/2015/12/08/har-du-konkurrenter-i-styret-ditt/

Det har ikke dritt å si om de sitter i styret. Styremedlemmer har ikke bruksrett på utstyr som tilhører et selskap.

Som styremedlemmer så kan de ta opp saken, i styret, men med mindre de klarer å sikre seg en majoritet for å ta med seg verktøyet så har de ingen som helst rettigheter til å gjøre det.

Og med mindre det finnes et styrevedtak som garanterer dem bruksrett på verktøyet så er det den som er daglig leder som bestemmer om de får lov eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg er daglig leder.

Stordelen av styret er temmelig passive og konfliktsky, dette vet spesielt ett styremedlem som er en av de to som har sluttet og startet konkurrerende virksomhet. Dette utnytter han til sitt fulle.

Kan også legge til at det vanskeligste styremedlemmet har vært sjef for flere av de andre i en årrekke og det sitter  tydeligvis dypt at han i utgangspunktet alltid har rett samme hvor banale hans påfunn og utsagn er og han er vant til å få viljen sin.

Så her må alt inn med teskje og det må henvises til paragrafer etc, likevel har enkelte styremedlem vist seg å gi etter bare for å holde god stemning med tidligere sjef selv om det strider både mot deres eget beste fra et økonomisk perspektiv og selskapets beste. 

PS: Styreleder og aksjemajoritet er på min side. Men kan ikke garantere at vi har 2/3 flertall da enkelte er truendes til å stemme blankt for å unngå konflikt.

 

Endret av cptCory
Lenke til kommentar
12 minutes ago, cptCory said:

Kan legge til at jeg er daglig leder.

Stordelen av styret er temmelig passive og konfliktsky, dette vet spesielt ett styremedlem som er en av de to som har sluttet og startet konkurrerende virksomhet. Dette utnytter han til sitt fulle.

Kan også legge til at det vanskeligste styremedlemmet har vært sjef for flere av de andre i en årrekke og det sitter  tydeligvis dypt at han i utgangspunktet alltid har rett samme hvor banale hans påfunn utsagn er og han er vant til å få viljen sin.

Så her må alt inn med teskje og det må henvises til paragrafer etc, likevel har enkelte styremedlem vist seg å gi etter bare for å holde god stemning med tidligere sjef selv om det strider både mot deres eget beste fra et økonomisk perspektiv og selskapets beste. 

PS: Styreleder og aksjemajoritet er på min side. Men kan ikke garantere at vi har 2/3 flertall da enkelte er truendes til å stemme blankt for å unngå konflikt.

 

At styret et passivt har ikke noe å si for verktøyene sin del.

 

For inntil den tid de to personene har et styrevedtak som spesifikt gir dem tillatelse til å bruke verktøyene i en annen bedrift så er det daglig leder som bestemmer. Det er så enkelt.

Med mindre det for eksempel eksisterer en annen avtale, for eksempel at de har fått skriftlig tillatelse av tidligere daglig leder.

For en aksjeeier eller et styremedlem har ikke bruksrett på verktøy tilhørende en bedrift. Alt de kan gjøre er å spørre fint om å låne det, og hvis de ikke har fått lov men tar seg til rette allikevel så er det ulovlig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger og bekreftelse av egne vurderinger. 

Selv om det også støttes opp av logikk og fornuft så må jeg nesten spørre om du vet om noe skriv eller lovparagrafer som omhandler dette så jeg kan informere mine meningsfeller og konfrontere de som har sluttet. Da blir det hele litt enklere.

Vet du om retten til å trekke feriepenger slår inn her? Vil tro verktøyet returneres brennkvikt og nyvasket om feriepengene er i spill.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, cptCory said:

Takk for gode tilbakemeldinger og bekreftelse av egne vurderinger. 

Selv om det også støttes opp av logikk og fornuft så må jeg nesten spørre om du vet om noe skriv eller lovparagrafer som omhandler dette så jeg kan informere mine meningsfeller og konfrontere de som har sluttet. Da blir det hele litt enklere.

Vet du om retten til å trekke feriepenger slår inn her? Vil tro verktøyet returneres brennkvikt og nyvasket om feriepengene er i spill.

Nei, jeg har ikke lovparagrafer men det sier seg selv at man ikke automatisk har rett til å bruke verktøy som tilhører et aksjeselskap hvis man ikke er ansatt i selskapet. Det utstyret er felleseie i selskapet.

Det jeg ville ha gjort er å:

1. Ringt Politiet på mandag, fått en mening på om de kan hente det som tyvgods eller om denne saken må gå via forliksrådet.

2. Gi beskjed om at du kommer til å holde dem ansvarlige for tap og ekstrautgifter i forbindelse med at de ikke har returnert det. Feks fakturere for tidsbruk i forbindelse med arbeid du gjør med å få verktøyet tilbake, kreve leie, kreve erstatning for slitasje osv.

Og jeg tviler meget sterkt på at du har rett til å trekke i lønn, det har man nesten aldri under norsk lov. Men det kan hende at du har lov til å holde lønn tilbake inntil verktøyet blir returnert. Men hvis du skal prøve deg på noe slikt må du nesten bare kontakte advokat.

Forøvrig er det ikke dumt å kontakte en advokat uansett, en kort telefonsamtale fra en advokat kan fort løse hele saken.

Lenke til kommentar

Du vil ikkje kunne foreta trekk i lønn eller feriepengar. For at du skal kunne trekke i lønn så må du enten ha konkret lovheimel til det, skriftleg avtale med arbeidstakaren, eller når arbeidstakaren har påført økonomisk tap enten med vilje eller ved grov uaktsomheit OG arbeidstakaren har vedgått erstatningsansvar skriftleg eller du har dom på forholdet.
Dette betyr enkelt og greit at du må gå vegen om anmelding.

Det at dei to er styremedlemmar og medeigarar i firma A bidreg til at det ikkje er innlysande at dette er underslag.
Eg kan sjå argumentet med at dei som deleigarar og styremedlem av verksemda også er deleigarar av utstyret og på den bakgrunn har bruksrett til utstyret på lik linje med dei andre eigarane. Det sagt så er det nok uansett illojalt ovanfor firma A at ein tek beslag i utstyr for bruk i eit konkurrerande selskap. (Kva skjer f.eks. om firma A går konkurs og dette utstyret inngå i boet til firma A)?
Eit anna moment er at eit eller to styremedlemmar har uansett ikkje fullmakt til bestemme slike ting på eiga hand. Styret som eining kan gi løyve til å låne ut utstyr, men enkeltstyremedlemmar i mindretal kan ikkje bestemme slike ting sjølv (med mindre dei har fått tildelt slik fullmakt til å fatte beslutningar på vegne av firma A sitt styre).

 

Sjølv om det ikkje er nødvendig så kan det være ryddigast å kalle inn til ekstraordinær generalsforsamling for å sparke ut dei to styremedlemmane, deretter gi ein kort frist for tilbakelevering av utstyret, og deretter ta rettslege skritt når dei er ute av styret om utstyret ikkje er tilbakelevert.

Det vil også være fornuftig å snakke med advokat om dette for å vurdere denne konkrete saka før du tek saka vidare. Det kan være andre forhold som bidreg til å styrke dei to styremedlemmane sin argumentasjon. Verdien av verktøyet målt opp mot risikoen for å tape saka (samt tidsbruk som du ikkje får erstatta) blir nok viktig å vurdere. Det er tvilsomt at denne saka vi gå så på skinner at du berre treng å levere ein politianmeldelse så tek politiet og namnsmannen seg av resten slik at du berre kan sitte å vente til at verktøyet enten blir tilbakelevert eller namnsmannen tvangsinndreg erstatning for verktøyet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...