Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skifte blandebatteri selv?


Anbefalte innlegg

Hei,

vi har en leilighet fra 1949, men der kjøkkenet ble pusset opp for to år siden. Vi synes imidlertid at forrige boligeier valgte et både stygt og upraktisk blandebatteri fra iKEA, så har gått til innkjøp av et fra Grohe i stedet. Minta Touch mener jeg modellen heter. Så er spørsmålet. Grohe har en video av at de monterer blandebatteriet. Her ser det veldig overkommelig ut. Men de sier ingenting om det bare er å bytte blandebatteriet uten å fikse noen andre deler? Hva må vi gjøre med vannet, dersom vi bor i borettslag? Har vi da egen hovedkran, eller må vi ta vannet fra alle eventuelt? Er ikke så handy, men fikk lyst å prøve ettersom videoen ikke så veldig gale ut. 

 

 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig har dere egen hovedstoppekran i leiligheten. Men det kan også hende at du kan stenge vannet under vasken.

Det tryggeste er uansett å ta hovedkrana, så jeg ville leita etter den først. Har du feks et skap i taket på badet, i gangen eller kanskje i en bod? Stoppekrana er gjerne plassert i et slikt skap.

Hvis du legger ved et bilde av hvordan rørene kommer ut av veggen/gulvet under vasken din, så kan jeg forklare litt mer rundt det jeg skrev i første avsnitt. 

Lenke til kommentar

Ikke alle borettslag har egne stoppekraner i leilighetene. så viss dere ikke har det regner jeg med at de krever at det brukes rørlegger for å gjøre det på kortest mulig tid.

Har dere stoppekran, så er det bare å prøve seg fram på egen risiko, helt lovlig.
Vann/rørlegging er en av få ting man faktisk kan gjøre selv i Norge.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Henrik.H said:

Mest sannsynlig har dere egen hovedstoppekran i leiligheten. Men det kan også hende at du kan stenge vannet under vasken.

Det tryggeste er uansett å ta hovedkrana, så jeg ville leita etter den først. Har du feks et skap i taket på badet, i gangen eller kanskje i en bod? Stoppekrana er gjerne plassert i et slikt skap.

Hvis du legger ved et bilde av hvordan rørene kommer ut av veggen/gulvet under vasken din, så kan jeg forklare litt mer rundt det jeg skrev i første avsnitt. 

Her er bilde under vasken og varmtvannstanken separat. Vet ikke om det hjelper. :)

Det jeg lurte litt også på er om "hullet" slangene skal ned i universalt? Altså at størrelsen på krana vil dekke hullet i benkeplata. Og er bitsene eller hva du vil kalle de, som du monterer under vasken, alltid samme størrelse som de i videoen?

 

20210502_210724.jpg

20210502_210736.jpg

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

To fine blåe stoppekraner der.

Den ene stopper vel kaldvannet til vasken, og den andre stopper vel kaldvannet til varmtvannstanken = stopper varmtvannet.

Bruker å være standard hull for vask men når det kommer til VVS er det vanvittig mange rare kombinasjoner så greit å dobbelsjekke.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kor står varmtvannsberederen? Den nederste blå stoppekrana kan muligens også gå til oppvaskmaskin.
Uansett når du stenger den øverste blå stoppekrana så stopper du kaldtvatnet inn på blandebatteriet.
Varmevatnet ser du er merka med ein raud tape-bit, det røyret går rett i veggen så ei stoppekran for varmevatnet må eventuelt stå bak veggen.

Før du starter er det viktig at du finner ut kvar hovudstoppekrana i bygget/oppgangen er. Dersom det skulle skje eit eller anna uventa med den lokale stoppekrana så må du til hovudstoppekrana for å stenge av vatnet.

Det som kan gå gale begrenser seg til vannsøl og vannskade. Enten ved at vatnet spruter ut for full kraft og du får mykje vatn i leiligheita som i verste fall trekker nedover til etasjene under, eller ved at du ikkje skrur godt nok til slik at du får ei lita lekkasje som du ikkje merker og som over tid lager vannskade.

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (10 timer siden):

Her er bilde under vasken og varmtvannstanken separat. Vet ikke om det hjelper. :)

Det jeg lurte litt også på er om "hullet" slangene skal ned i universalt? Altså at størrelsen på krana vil dekke hullet i benkeplata. Og er bitsene eller hva du vil kalle de, som du monterer under vasken, alltid samme størrelse som de i videoen?

 

20210502_210724.jpg

20210502_210736.jpg

Den øverste blå krana på bilde 1 stenger nok kaldtvannet. Det kan du enkelt teste, ved å vri den med klokka også prøve å skru på kaldt vannet i springen.

Varmtvannet, som du kan se (det andre røret merket med rødt) har ingen kran, og kan derfor ikke stenges akkurat der.

Det som ble foreslått over her, med å stenge tilførselen til berederen, kan hende er et godt forslag. Men da må du vel eventuelt tømme hele varmtvannstanken hvis det skal ha noe effekt. Og der er det vel noen feller å gå i der og. Men jeg veldig usikker! Har selv kun hatt fjernvarme og kan derfor svært lite om varmtvannsberedere.

 

Edit: For å svare på det andre spørsmålet ditt; Standard hull for gjennomføring av blandebatteri er 35mm. Det med bitsene vet jeg ikke, men ville tippet at det er nokså standardisert.

Endret av Henrik.H
Lenke til kommentar

Tømme hele berederen? Fjerner man trykket inn på den så fjerner man trykket ut av den.

Ikke noe magisk men en varmtvannsbereder, er bare varmelement som varmer vannet som passerer gjennom den.

Virker jo forøvrig som at det er waterguard på begge bildene og, så merkes det lekasje på noe vis vil disse og stenge vannet med de motoriserte kranene (blå firkanter)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Tømme hele berederen? Fjerner man trykket inn på den så fjerner man trykket ut av den.

Ikke noe magisk men en varmtvannsbereder, er bare varmelement som varmer vannet som passerer gjennom den.

Herlig! Da lærte jeg noe nytt. 
 

Men du er enig i at på bilde 1 så ser det ut som om den nederste krana kun stenger for kaldtvannet inn på oppvaskmaskinen? 

Bilde nr 2 (berederen) syntes jeg det var vanskelig å tyde noe kran.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom du ikke har gjort noe slikt (rørleggerjobb) før så vær obs på at det fint kan være forskjell i tilkobling (slanger) fra nytt blandebatteri i forhold til det dere har nå.
Det finnes overganger, men ofte er det like greit å kappe kobber-røra og lage ny kobling. 
Men dette finner du sikkert ut av. 😜
Complexity ser ut til å gi deg den hjelp du trenger 👍

Edit:
Her er det i tillegg PEX-rør som går rett i overganger/stoppventiler så da blir det overganger i tilfelle.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...