Gå til innhold

Kjøp av leilighet for første gang - kausjonist, lån, etc.


Anbefalte innlegg

Jeg (26) og min samboer (25) begynner å tenke på å kjøpe vår første leilighet i Oslo. Vi har nå så smått begynt å sette oss inn i det økonomiske for å undersøke hvilke rammer som vil gjelde for oss. Jeg har nemlig den oppfatning at den klassiske 5x inntekt og 15% egenkapital ikke alltid er likt for alle, i tillegg blir situasjonen annerledes ved kausjonist.

Situasjonen er slik: jeg tjener 520.000, og kommer til å ha en lønnsøkning til rundt 630.000 ved nyttår 2022. Samboeren tar master og er ferdig våren 2022. Hun har derfor ikke særlig inntekt (la oss si rundt 120.000). Jeg har oppspart egenkapital på omtrent 350.000 mens hun har 400.000 - til sammen altså 750.000. Total gjeld består primært av studielån på ca 650.000.

Foreldrene hennes er villige til å stille som kausjonist, og det er her jeg er litt nysgjerrig. Vi har jo 750.000 i egenkapital og kan derfor låne 5M utifra 15% regelen, men det er inntekten hennes som er flaskehalsen her ettersom 5x inntekt for oss begge kun blir 3.200.000 (3.750.000 hvis man regner med min lønnsøkning i 2022).

Er det mulig for kausjonister å stille med noen form for kompensasjon for mindre inntekt for hennes del? Hvordan er bankene i slike situasjoner? Hennes familie har et veldig godt og personlig forhold til deres lokalbank, og vi kan potensielt få noen gode avtaler der. 

Noen med erfaring/kompetanse som kan gi noen anslag på hva vi potensielt kan få i lån i denne situasjonen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler at dere dropper kausjonist så langt det lar seg gjøre - og i deres situasjon burde det absolutt ikke være nødvendig. Det er et stort ansvar dere pålegger hennes foreldre. Det åpenbare her er å vente til 2022 og håpe hun får seg jobb kjapt.

Med kausjonist vil det avhenge av hvilken økonomi foreldrene har. Banken tar da pant i eksempelvis boligen til hennes foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I slike tilfeller så ville jeg som rådgiver ha lagt opp 2 lån. 1 som dere selv kan håndtere basert på deres inntekt. Så 1 lån hvor foreldre er med som medlånetaler. Slik reduserer man foreldres rissiko i saken.

Når det kommer til 5x inntekts kravet så er det sjeldent man kommer opp i slike lånesummen på bare din årslønn. Som regel så vil betjeningsevnen stoppe før man når 5x inntekten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...