Gå til innhold

Ice+ konstant uten automatisk bytte? Data-frihet


Anbefalte innlegg

Hei,

Noen her som har peiling på hvordan man kan få telefonen til å IKKE bytte automatisk mellom ice og ice+ blant nettverksoperatørene? Skulle jo tro at om man skrudde av "velg automatisk" under nettverksoperatør og så valgte ice+ at den faktisk holdt seg der, men akk og ve at det skal være så lett. Har også lastet ned "force 4g/LTE" appen for å få tilgang til phone-info menyen (samsung telefon) og tvunget kun 4G i håp om at det skulle hjelp. Skrudd av roaming etc etc, men allikevel så finner den på innimellom å hoppe over til vanlig ice-nett uten at det egentlig virker som noen god grunn - dog jeg antar det kan skyldes lav kapasitet på grunn av mye pågang på nettet i området da dette var tilfelle i går i følge en på kundeservice. 

 

Kommende måneden nå er det viktig at den holder seg på ice+ da jeg har planer om å la en gammel telefon (galaxy s6, virker som at den holder seg på ice+ foreløpig, men vanskelig å vite, min primære telefon virket også til å fungere med å holde seg på ice+ helt til den ikke gjorde det lengre..) ligge koblet til ruteren her og dele internett til leiligheten mens vi er in-between internett-leverandører, men om vi sitter og streamer noe og den tilfeldigvis har funnet seg nok til rette for å hoppe over til ice uten + så forsvinner kvoten svært kjapt. Utrolig enerverende når den bytter nettverk automatisk selv når jeg helt konkret har bedt telefonen om å ikke gjøre det.

 

Fant for øvrig noen interessante alternativer inne på "SIM-tjenester" og under "NRA 2.20" der det ligger noen alternativer kalt "AutoTrig is: ON" "TrigMode is: SOR" (denne kan bytte mellom SOR og LOC ved å trykkes på), "CurNW: 242 14 FULLS" og "Trigger return", men siden jeg har null snøring på hva disse gjør så holder jeg meg fint unna :)

Setter enormt stor pris på svar! Redder også litt en masterlevering/skriving på fruen!

Endret av Larsi 47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Simkortet overstyrer alle innstillinger på en telefon. Det hjelper ikke å velge nettverk manuelt eller skru av roaming. Det er bare sånn det er.

 

Eneste jeg har klart å direkte låse til ice+ nettverk er mobilt bredbåndsroutere. Ikke en eneste av mine telefoner klarer å låses til ice+' nettverk, etter et par års forsøk nå 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, standard innstilling for "dataroaming" inn under mobilnett-innstillingene er avslått, men den har fortsatt byttet mellom ice og ice+. Fant akkurat inn under den "sim-tjenester" en for "internat. roaming" der om man trykket seg videre inn på modus kunne velge automatisk/manuell og deretter (etter manuell) hjemmenett eller roamingnett. Prøver nå med "hjemmenett." 

Igjen, forferdelig vanskelig å vite om det fungerer eller ikke uten å ta seg tida til nytte og vet jo aldri om den plutselig faller ut eller ikke før jeg eventuelt har brukt opp en del data

Lenke til kommentar
Kynxx skrev (5 minutter siden):

Simkortet overstyrer alle innstillinger på en telefon. Det hjelper ikke å velge nettverk manuelt eller skru av roaming. Det er bare sånn det er.

 

Eneste jeg har klart å direkte låse til ice+ nettverk er mobilt bredbåndsroutere. Ikke en eneste av mine telefoner klarer å låses til ice+' nettverk, etter et par års forsøk nå 

Ahh, den er lei, men takk for både hjelp og mye innsikt i den andre tråden. Har per nå et tvilling-sim på vei da jeg tenkte som så at jeg skulle slenge inn hoved-simkortet i den gamle telefonen og la den ligge igjen her for nett og tvillingsim i min primærtelefon - dette fordi ifølge ice ville ikke tvillingsim/datasim fungere opp mot datafrihet, men ser jo ut til at det ikke stemte basert på dine funn.

Utrolig teit gjennomført om man ikke kan tvinge bruk av nettverket med "nærmest" ubegrenset data. Vil jo ekstremt fort tappe den ordinære kvoten med bare en kvelds streaming dersom den faller ut.

Lenke til kommentar

Kjører ICE ung 10GB med data frihet, data-SIM og tvilling-SIM. 416kr mnd, bruker kun ICE for data. Har Skymobil 1GB til 125,- til samtaler/sms/bankid da Telenor er faktisk overlegne på dekning og samtalekvalitet i Nord-Norge. Går mye raskere å motta en verfikasjonskode på sms på telenor sitt nett, og mindre kluss med bankid på mobil. Bruker Hoved-SIM fra ICE som SIM2 i min P30 Pro kun for data. Bruker tvilling-SIM i en ZTE MF91D 4g Router, og data-SIM i en ICE 4g router som står på hytta. Så lenge disse er koblet til ICE+ bruker de kun av data frihet. Ligger på rundt 100GB mnd da jeg jobber en del natt og bruker Chromecast med 4g router. 10 Mbit/s fungerer fint til streaming, nedlastning er noe annet. Sjeldent jeg ikke har ICE+ dekning, og må legge til at det er kjekt å ha tilgang til alle nettverksoppratørene på 1 telefon. Totalpris 541kr mnd.

Lenke til kommentar

Jeg benytter selv ice som hoved sim og happybytes til backup (samtaler til 70 kr/med) da jeg er veldig avhengig av full dekning uansett hvor jeg er med tanke på mye nødsamtaler til 112 og 113 via jobb. Da er det ikke rom for at de ikke hører hva jeg sier når det står på minutter ved f.eks hjerneslag eller hjertestans/brukne ryggrader osv. Det har hjulpet meg mye å ha tilgang til 3 nettverk på en telefon med plass til 2 SIM-kort.

Lenke til kommentar
Kynxx skrev (1 time siden):

Jeg benytter selv ice som hoved sim og happybytes til backup (samtaler til 70 kr/med) da jeg er veldig avhengig av full dekning uansett hvor jeg er med tanke på mye nødsamtaler til 112 og 113 via jobb. Da er det ikke rom for at de ikke hører hva jeg sier når det står på minutter ved f.eks hjerneslag eller hjertestans/brukne ryggrader osv. Det har hjulpet meg mye å ha tilgang til 3 nettverk på en telefon med plass til 2 SIM-kort.

Går ikke nødsamtaler gjennom andre mobilnett (som telenors) selv om man har Ice og ikke dekning? 

Lenke til kommentar

Joa, men jeg er også avhengig av å ha mobildata tilgjengelig da jeg ved en del tilfeller i det siste har brukt video samtaler med 113 f.eks når de skal sjekke ut pasientene mine. Det er når de er usikre på om det er en rød eller gul tur. rød = akutt-vær-der-innen-5-min-akutt.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Larzi skrev (På 1.5.2021 den 17.58):

Hei,

Noen her som har peiling på hvordan man kan få telefonen til å IKKE bytte automatisk mellom ice og ice+ blant nettverksoperatørene? Skulle jo tro at om man skrudde av "velg automatisk" under nettverksoperatør og så valgte ice+ at den faktisk holdt seg der, men akk og ve at det skal være så lett. Har også lastet ned "force 4g/LTE" appen for å få tilgang til phone-info menyen (samsung telefon) og tvunget kun 4G i håp om at det skulle hjelp. Skrudd av roaming etc etc, men allikevel så finner den på innimellom å hoppe over til vanlig ice-nett uten at det egentlig virker som noen god grunn - dog jeg antar det kan skyldes lav kapasitet på grunn av mye pågang på nettet i området da dette var tilfelle i går i følge en på kundeservice. 

 

Kommende måneden nå er det viktig at den holder seg på ice+ da jeg har planer om å la en gammel telefon (galaxy s6, virker som at den holder seg på ice+ foreløpig, men vanskelig å vite, min primære telefon virket også til å fungere med å holde seg på ice+ helt til den ikke gjorde det lengre..) ligge koblet til ruteren her og dele internett til leiligheten mens vi er in-between internett-leverandører, men om vi sitter og streamer noe og den tilfeldigvis har funnet seg nok til rette for å hoppe over til ice uten + så forsvinner kvoten svært kjapt. Utrolig enerverende når den bytter nettverk automatisk selv når jeg helt konkret har bedt telefonen om å ikke gjøre det.

 

Fant for øvrig noen interessante alternativer inne på "SIM-tjenester" og under "NRA 2.20" der det ligger noen alternativer kalt "AutoTrig is: ON" "TrigMode is: SOR" (denne kan bytte mellom SOR og LOC ved å trykkes på), "CurNW: 242 14 FULLS" og "Trigger return", men siden jeg har null snøring på hva disse gjør så holder jeg meg fint unna :)

Setter enormt stor pris på svar! Redder også litt en masterlevering/skriving på fruen!

Det du beskriver inne på SIM-tjenester, under NRA 2.20, kan du velge LOC og trykke på «Trigger return», da vil den gå tilbake til Ice+ om mobilen er på Telia-dekning :) Men den går over til Telia igjen, dersom signalstyrken på Ice+ er dårlig, sånn omtrent -115 dbm i mottak. Men da kan du bare trykke på «Trigger return» igjen, så går den tilbake til Ice+

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...