Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp med valg av terassebord til balkong


Anbefalte innlegg

Hei,

vi har 8 kvm balkong i en halvmåneformet fasong. Så trengs litt tilkutting og slikt. Vi ønsker helst å ha noe vedlikeholdsfritt, samtidig som det er mykt å gå på / kjennes ut som tre. Har vært litt usikker på kompositt og hvor bra dette er blitt i dag. :)

Vi vurderer:

1) Ikea gulvplater 

https://www.ikea.com/no/no/p/runnen-gulvplater-utendors-brunbeiset-90234226/

 

runnen-gulvplater-utendors-brunbeiset__0

 

2) Terassebord Strix - royalimpregnert futu

https://www.monter.no/sesong/terrassebord-3d86fbff/terrassebord/talgo-terrassebord-strix-impregnert-moreroyal-furu-45edad19/7558274/

terrassebord-strix-28x120-gra-tmt-00450_

3) Varmebehandlet termofuru

https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngre-byggevarer/terrassebord/2345256?v=ObsBygg-7040431893096&utm_source=prisguiden.no&utm_medium=referral&utm_campaign=obs bygg prisguiden&utm_content=prissammenligning

258798_7040431893096_.jpg?ref=DB9F3D49A4

 

4) Fiberon kompositt

https://www.maxbo.no/terrassebord-fiberon-kompositt-glm-bungalow-24x133x4880-mm-p3463609/

350340_pb.pjpeg

 

Noen erfaringer eller tanker? :) Pris er sekundært. Mest opptatt av kvalitet. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husk og sjekk hva som er lov med royal impregnert nå,da det ikke er lov og bruke det som kledning på hus pdd,da det er mere brennbart en man trodde før,mener jeg har hørt at det ikke er lov med royal terrassebord om terrassen/balkongen er høyere en 1. etasje

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (54 minutter siden):

Ikea gulvplater 

Det lå noe tilsvarende på balkongen til en leilighet jeg kjøpte. Skriver  da plasten på undersiden regelrett hadde smuldret opp. Aner ikke hvor lenge de hadde ligget der eller merke men blir ikke mitt førstevalg neste gang jeg skal legge et dekke.

Pass på at avstanden fra toppen av rekkverk minus (avstand fra originalt dekke pluss det du legger oppå) ikke blir under krav til høyde på rekkverket. Denne minimumshøyden er litt ulik, avhengig av standard som var gjeldende når bygget ble oppført og hvor høyt oppe balkongen er.  Eks. så har TEK17TEK10 

Sitat

(3) Balkonger, terrasser, tribuner, passasjer og lignende skal ha rekkverk med høyde

a) minimum 1,2 m der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m

b) minimum 1,0 m der nivåforskjellen er inntil 10,0 m.

Eldre forskrifter mener jeg anga lavere minimumshøyde. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Oter said:

husk og sjekk hva som er lov med royal impregnert nå,da det ikke er lov og bruke det som kledning på hus pdd,da det er mere brennbart en man trodde før,mener jeg har hørt at det ikke er lov med royal terrassebord om terrassen/balkongen er høyere en 1. etasje

Oi! Det var ny info for meg. Rart de ikke opplyser om det på hjemmesidene hvor det kan kjøpes. Vår leilighet ligger i 3. etasje, så dette må jeg nesten finne litt ut av. :( Noen som definitivt vet gjeldende regelverk?

7 minutes ago, NoBo said:

Det lå noe tilsvarende på balkongen til en leilighet jeg kjøpte. Skriver  da plasten på undersiden regelrett hadde smuldret opp. Aner ikke hvor lenge de hadde ligget der eller merke men blir ikke mitt førstevalg neste gang jeg skal legge et dekke.

Pass på at avstanden fra toppen av rekkverk minus (avstand fra originalt dekke pluss det du legger oppå) ikke blir under krav til høyde på rekkverket. Denne minimumshøyden er litt ulik, avhengig av standard som var gjeldende når bygget ble oppført og hvor høyt oppe balkongen er.  Eks. så har TEK17TEK10 

Eldre forskrifter mener jeg anga lavere minimumshøyde. 

Oisann. :P Ikea har også en sort variant som er mer plast-basert. Tror likevel undersiden er samme løsning.

https://www.ikea.com/no/no/p/runnen-gulvplater-utendors-mork-gra-90238111/

Mtp. TEK tror jeg ikke vi må være så redde. Leilighet fra 1949. 

3 minutes ago, kremt said:

Gulvplater er hvertfall det mest jalla du finner, ødelagt på få år med snø, frost osv. Sett på slike terrassebord med riller, som er ganske mørke? Syns de er pene selv, og skal være edelt tre i de.

Har du eksempel på slike? :)

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (5 minutter siden):

De var veldig fine ja! Men også disse royalimpregnerte. Er de da ikke lov å bruke i 3. Etasje i gammelt borettslag, eller hvordan? 😝

det må du nesten høre om,all royal produktene ble branntestet rundt nytt år,og de er mere brannfarlig en man har trodd,så akkurat nå så er det ikke lov til og bruke på hus

Lenke til kommentar
4 hours ago, newman221 said:

Kebony. Rimelig vedlikeholdsfritt, trenger bare en lett vask hver vår. Blir fint og sølvfarget etter en liten sommer. 

Sammen med Camo skrumal og skråskruing får man ingen skruehull, og det holder seg fint og flisfritt for barbeinte føtter leeeenge

Vurderte det, men synes ikke sølvgrå er helt vår farge dessverre. Jeg forbinder det med slitt terasse framfor noe annet. :P 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Agentspoon said:

Vurderte det, men synes ikke sølvgrå er helt vår farge dessverre. Jeg forbinder det med slitt terasse framfor noe annet. 😛

Termofuru blir også grått over tid dersom man ikke oljer det inn årlig. Så da kan man like gjerne gå for vanlig CU-imp og beise eller behandle med pigmentert olje. Da sparer du 5-10x prisen på materialene 

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (På 1.5.2021 den 14.15):

Mtp. TEK tror jeg ikke vi må være så redde. Leilighet fra 1949. 

Sant nok men om eks. rekkverket er ~90 cm høyt og man hever gulvet med 2-3 cm+ så kan det (rekkverket) oppleves ubehagelig lavt. …som var noe av grunnen til at jeg valgte å ikke legge nytt dekke når jeg fjernet gulvplatene. 4. etg. og lavt rekkverk var det flere som kommenterte at de opplevde som ubehagelig. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

On 5/1/2021 at 2:05 PM, NoBo said:

Det lå noe tilsvarende på balkongen til en leilighet jeg kjøpte. Skriver  da plasten på undersiden regelrett hadde smuldret opp. Aner ikke hvor lenge de hadde ligget der eller merke men blir ikke mitt førstevalg neste gang jeg skal legge et dekke.

Pass på at avstanden fra toppen av rekkverk minus (avstand fra originalt dekke pluss det du legger oppå) ikke blir under krav til høyde på rekkverket. Denne minimumshøyden er litt ulik, avhengig av standard som var gjeldende når bygget ble oppført og hvor høyt oppe balkongen er.  Eks. så har TEK17TEK10 

Eldre forskrifter mener jeg anga lavere minimumshøyde. 

 

On 5/4/2021 at 5:17 PM, NoBo said:

Sant nok men om eks. rekkverket er ~90 cm høyt og man hever gulvet med 2-3 cm+ så kan det (rekkverket) oppleves ubehagelig lavt. …som var noe av grunnen til at jeg valgte å ikke legge nytt dekke når jeg fjernet gulvplatene. 4. etg. og lavt rekkverk var det flere som kommenterte at de opplevde som ubehagelig. 

Hmm, jeg har målt rekkverket vårt nå. Det er akkurat 100 cm høyt. Fallet er på cirka 1,5 cm i kantene. Kanten inn til balkongdøren er på 11 cm. 

Hva tenker du her? Når bygget er fra 50-tallet, hvilket regelverk gjelder? Hvis vi kjører lekter, hvor høy skal den være? Ser Maxbo selger 30 x 48 mm f. eks. Da vil 30 mm + 28 mm = 5,8 cm lavere rekkverk = 94 cm cirka. Er det ubehagelig lavt? 

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (På 19.5.2021 den 19.18):

Hva tenker du her? Når bygget er fra 50-tallet, hvilket regelverk gjelder? Hvis vi kjører lekter, hvor høy skal den være? Ser Maxbo selger 30 x 48 mm f. eks. Da vil 30 mm + 28 mm = 5,8 cm lavere rekkverk = 94 cm cirka. Er det ubehagelig lavt? 

Regelverk - Tipper Byggeforskrifter av 15. desember 1949 bind II;

Sitat

4.Balkongrekkverk eller brystning skal være av forsvarlig konstruksjon og utforming. Rekkverk eller brystning skal ikke ha mindre høyde enn 0,90 m. Bygningsrådet kan påby større høyde eller ekstra sikringsanordning over brystning og rekkverk.

…men ikke ta det jeg skriver som fasit; ikke mitt fagfelt ;-)

Ville ha lagt ut noe som bygger ~6 cm, stått på det og vurdert om det oppleves greit. Balkongen jeg fjernet dekke fra har rekkverk på 90 cm og for meg som er lang, lavt uansett.

Lenke til kommentar
On 5/20/2021 at 5:25 PM, SMO said:

Har samme utfordring som deg, ser tilbakemeldingene på disse fra Jysk virker lovende, eller er det ødelagt innen året for dere som har prøvd? 

Basert på tilbakemeldinger, ser det ut som slike fort blir slitt ned. Synes heller ikke det er så pent forøvrig, men det er egen smak. 

4 hours ago, NoBo said:

Regelverk - Tipper Byggeforskrifter av 15. desember 1949 bind II;

…men ikke ta det jeg skriver som fasit; ikke mitt fagfelt ;-)

Ville ha lagt ut noe som bygger ~6 cm, stått på det og vurdert om det oppleves greit. Balkongen jeg fjernet dekke fra har rekkverk på 90 cm og for meg som er lang, lavt uansett.

90 cm stor det der! Da har jeg litt margin. Takker. :)

Gikk til innkjøp hos en lokal forhandler der jeg fikk bra pris. Ble royalimpregnert brun furu gitt!

Lenke til kommentar

Litt i samme situasjon. Leilighet i blokk fra 69 med veranda i halvmåne jeg ønsker å bygge opp med terrassebord. Akkurat nå er det bare bar betong som ikke ser veldig pent ut.

Jeg ønsker noe som varer, og som er tilnærmet vedlikeholdsfritt. Så har blitt anbefalt kompositt av en tømrer med god peiling.

Jula har tilbud på kompositt nå. Har derfor lurt litt på om det kunne være noe. Litt usikker på kvaliteten da jeg har noen dårligere erfaringer med Jula med enkelte kjøp som ikke har levd opp til forventningene. https://www.jula.no/search/?query=komposittdekke

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...