Gå til innhold

Kjapp, komfortabel og gigantisk: Vi har sittet på med årets kanskje mest unike elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Imoj said:

Det heter fartspådrag på elektriske kjøretøy, ikke momentpedalen. Dette er terminologi som er benyttet fra elektriske kjøretøyers barndom.

Vel, for å være så opptatt av å være presis er du noe upresis, synes jeg.

Det er nok fartspådraget som innstilles vha pedalen, pedalen heter ikke fartspådrag.

Og sålangt er begge deler helt uavhengig av driv-'stoffet'. Bare gasspedal er drivstoffavhengig; momentpedal, effektpedal, wattpedal, fartspådragspedal er alle strengt tatt drivstoffuavhengige.

Endret av trikola
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tviler uansett om gjennomsnittlig levetid for elektriske biler havner på mer enn ca. 10 år. Ingen vet hvordan batteriene vil holde etter ca. 10 - 12 og vi vet allerede at for mange elbiler koster et nytt batteri mer enn hva bilen kostet som ny.

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, trikola said:

Og sålangt er begge deler helt uavhengig av driv-'stoffet'. Bare gasspedal er drivstoffavhengig; momentpedal, effektpedal, wattpedal, fartspådragspedal er alle strengt tatt drivstoffuavhengige.

Edited 4 hours ago by trikola

Jeg kommer til å fortsette å kalle det gasspedal samme om det er snakk om el, bensin eller diesel.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (4 timer siden):

Jeg kommer til å fortsette å kalle det gasspedal samme om det er snakk om el, bensin eller diesel.

Eventuelt propanbil! DA er det gasspedal. Trår man inn "gasspedalen" til en bensin eller dieselmotor er det ikke en gass, men flytende væske som føres inn i motoren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

I videoen og artikkelen snakkes det om norske forbrukeres skepsis mot kinesisk kvalitet og konkluderes med at kvaliteten er høy. Det er langt i fra den eneste bekymringen angående kinabiler. Kinesisk spionasje / overvåkning er nevnt i tråden allerede, men det er også mange som kvier seg for å støtte opp om det kinesiske regimet og det kinesiske næringsliv, på bekostning av f.eks Europeisk næringsliv med de rettigheter, kultur og verdier som ligger i det.

Hva som er på bekostning av hva kan fort være vanskelig å finne ut av. Skal du unngå alt som er produsert i kina kommer du nok imidlertid til å slite...

3 hours ago, Simen1 said:

Eventuelt propanbil! DA er det gasspedal. Trår man inn "gasspedalen" til en bensin eller dieselmotor er det ikke en gass, men flytende væske som føres inn i motoren.

Skal vi være presise må vi bemerke at bensinen eller dieselen fordampes før den forbrennes. Så en gass blir det også der.

2 hours ago, Dag Sverre Seljebotn said:

"Importøren har dessverre ingen literangivelser for bagasjerommet, kun millimetermål du kan se i faktaboksen. "

Ergelig. Om bare noen finner opp en måte å regne ut volum i liter når en får tre sider av en boks angitt i millimeter kunne dette problemet vært løst enkelt.

Om dette presist beskriver boksen så kan det jo la seg gjøre, men ofte er den ikke helt regulær. Forøvrig er ikke standard litermål på bagasjerom helt rett frem. VDA/ISO3832/DIN70020 prosedyren som mange bruker består i å telle hvor mange blokker på 200x50x100mm som får plass. Opp til øverkant på setet foran om det er et åpent bagasjerom. SAE har sin egen standard som gir andre resultater. Hva kinesiske produsenter forholder seg til aner jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finner det rart at folk steiler så voldsomt over "ren"produserte biler fra Kina, men som glatt hopper over faktum at svært mange av de store produsentene produserer en god del delere eller hele biler i Kina. For meg er dette en logisk brist; er dere redde for privatlivet bør dere holde dere unna tradisjonelle nettlesere og nettsider i samme slengen, da eventuelt spionering fra Kina blir en liten fotnote i forhold til hva som fanges opp via Internett.

Altså, Kina skal ha mye kritikk for mye, men jeg vet ikke om jeg er mer redd for at de spionerer mer enn de andre på oss.

Ps: rettferdiggjør ingen av handlingene til Kina, påpeker bare at dere er nokså inkonsekvente.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 timer siden):

Finner det rart at folk steiler så voldsomt over "ren"produserte biler fra Kina, men som glatt hopper over faktum at svært mange av de store produsentene produserer en god del delere eller hele biler i Kina. For meg er dette en logisk brist; er dere redde for privatlivet bør dere holde dere unna tradisjonelle nettlesere og nettsider i samme slengen, da eventuelt spionering fra Kina blir en liten fotnote i forhold til hva som fanges opp via Internett.

Altså, Kina skal ha mye kritikk for mye, men jeg vet ikke om jeg er mer redd for at de spionerer mer enn de andre på oss.

Ps: rettferdiggjør ingen av handlingene til Kina, påpeker bare at dere er nokså inkonsekvente.

Håpløs kommentar..

Hvis du blant annet sikter til min kommentar over her så bommer du totalt når du gjetter på hva jeg mener og tenker om dette.

Snakk for deg selv, ikke andre 🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Joooakim skrev (På 1.5.2021 den 9.24):

Greit design, men tanken på at kinesiske myndigheter sannsynligvis har god kontroll over bilen og sporer hver meter den kjører gjør at jeg aldri vil kjøpe en kinesisk bil.

De er nok MEGET opptatt korleis avg Ola kjører hjemmefra til nærmeste Kiwi. Du gir fra deg mye, mye meir data ved bruk av telefon, gps, etc til Google, FB, Apple. Og de bruker den i alle fall like grovt som kinesere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (9 timer siden):

Finner det rart at folk steiler så voldsomt over "ren"produserte biler fra Kina, men som glatt hopper over faktum at svært mange av de store produsentene produserer en god del delere eller hele biler i Kina. For meg er dette en logisk brist; er dere redde for privatlivet bør dere holde dere unna tradisjonelle nettlesere og nettsider i samme slengen, da eventuelt spionering fra Kina blir en liten fotnote i forhold til hva som fanges opp via Internett.

Altså, Kina skal ha mye kritikk for mye, men jeg vet ikke om jeg er mer redd for at de spionerer mer enn de andre på oss.

Ps: rettferdiggjør ingen av handlingene til Kina, påpeker bare at dere er nokså inkonsekvente.

Hvis det er meg du sikter til så skulle man jo tro at du ikke har lest poster fra meg tidligere på forumet. Jeg er nokså konsekvent angående andre typer kinavarer, komponenter fra Kina, andre tvilsomme regimer og spionasje fra andre regimer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...