Mathias Klingenberg Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 Kjapp, komfortabel og gigantisk: Vi har sittet på med årets kanskje mest unike elbil Siter Lenke til kommentar
Imoj Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 Det heter fartspådrag på elektriske kjøretøy, ikke momentpedalen. Dette er terminologi som er benyttet fra elektriske kjøretøyers barndom. 1 Siter Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 Greit design, men tanken på at kinesiske myndigheter sannsynligvis har god kontroll over bilen og sporer hver meter den kjører gjør at jeg aldri vil kjøpe en kinesisk bil. 3 Siter Lenke til kommentar
harpix Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 Det var nytt for meg at dette ordet har eksistert på norsk i snart 150 år. Takk for info. Siter Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 (endret) 2 hours ago, Imoj said: Det heter fartspådrag på elektriske kjøretøy, ikke momentpedalen. Dette er terminologi som er benyttet fra elektriske kjøretøyers barndom. Vel, for å være så opptatt av å være presis er du noe upresis, synes jeg. Det er nok fartspådraget som innstilles vha pedalen, pedalen heter ikke fartspådrag. Og sålangt er begge deler helt uavhengig av driv-'stoffet'. Bare gasspedal er drivstoffavhengig; momentpedal, effektpedal, wattpedal, fartspådragspedal er alle strengt tatt drivstoffuavhengige. Endret 1. mai 2021 av trikola 5 Siter Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 Gjetter på 25 mil rekkevidde i 120 km/t. En slik front burde vært forbudt. Siter Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 1. mai 2021 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 I videoen og artikkelen snakkes det om norske forbrukeres skepsis mot kinesisk kvalitet og konkluderes med at kvaliteten er høy. Det er langt i fra den eneste bekymringen angående kinabiler. Kinesisk spionasje / overvåkning er nevnt i tråden allerede, men det er også mange som kvier seg for å støtte opp om det kinesiske regimet og det kinesiske næringsliv, på bekostning av f.eks Europeisk næringsliv med de rettigheter, kultur og verdier som ligger i det. Spoler vi tilbake til argumentet om kvalitet, så er det alt for tidlig å konkludere basert på å skue hunden på håret. De kinesiske selskapene har mye å bevise angående tekniske kvaliteter, holdbarhet, deletilgang ut over garantitida og servicenettverk. Har man bare tenkt å eie bilen i garantitida så er man nok likevel interessert i at den har en annenhåndsverdi etter det. Å velge kinesisk bil, fra selskaper som er helt ferske i Norge/Europa er gambling. Det har en risiko og kostnad som man ofte glemmer å ta med i regnestykket. Nordmenn tar det gjerne for gitt at biler skal vare 20 år om de ikke utsettes for noe alvorlig, at de har bruktverdi ut over garantitida, at det finnes et servicenettverk og deler, også om 5, 10 og 15 år. 9 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 Jeg tviler uansett om gjennomsnittlig levetid for elektriske biler havner på mer enn ca. 10 år. Ingen vet hvordan batteriene vil holde etter ca. 10 - 12 og vi vet allerede at for mange elbiler koster et nytt batteri mer enn hva bilen kostet som ny. Siter Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 4 hours ago, trikola said: Og sålangt er begge deler helt uavhengig av driv-'stoffet'. Bare gasspedal er drivstoffavhengig; momentpedal, effektpedal, wattpedal, fartspådragspedal er alle strengt tatt drivstoffuavhengige. Edited 4 hours ago by trikola Jeg kommer til å fortsette å kalle det gasspedal samme om det er snakk om el, bensin eller diesel. 1 1 Siter Lenke til kommentar
Eldin Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 Kult. Lurer på hvor mange slavearbeidere de bruker i produksjonen? Kjøp kinesisk, støtt et av de mest totalitære regimene vi har sett siden stortyskland. Siter Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 Tåkefyrste skrev (4 timer siden): Jeg kommer til å fortsette å kalle det gasspedal samme om det er snakk om el, bensin eller diesel. Eventuelt propanbil! DA er det gasspedal. Trår man inn "gasspedalen" til en bensin eller dieselmotor er det ikke en gass, men flytende væske som føres inn i motoren. 3 Siter Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 Ser ikke ut. Kvaliteten på designspråket minner meg om de første Hyundai som kom til Norge og ikke ligna grisen. 2 Siter Lenke til kommentar
Dag Sverre Seljebotn Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 "Importøren har dessverre ingen literangivelser for bagasjerommet, kun millimetermål du kan se i faktaboksen. " Ergelig. Om bare noen finner opp en måte å regne ut volum i liter når en får tre sider av en boks angitt i millimeter kunne dette problemet vært løst enkelt. 8 Siter Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2021 10 hours ago, Simen1 said: I videoen og artikkelen snakkes det om norske forbrukeres skepsis mot kinesisk kvalitet og konkluderes med at kvaliteten er høy. Det er langt i fra den eneste bekymringen angående kinabiler. Kinesisk spionasje / overvåkning er nevnt i tråden allerede, men det er også mange som kvier seg for å støtte opp om det kinesiske regimet og det kinesiske næringsliv, på bekostning av f.eks Europeisk næringsliv med de rettigheter, kultur og verdier som ligger i det. Hva som er på bekostning av hva kan fort være vanskelig å finne ut av. Skal du unngå alt som er produsert i kina kommer du nok imidlertid til å slite... 3 hours ago, Simen1 said: Eventuelt propanbil! DA er det gasspedal. Trår man inn "gasspedalen" til en bensin eller dieselmotor er det ikke en gass, men flytende væske som føres inn i motoren. Skal vi være presise må vi bemerke at bensinen eller dieselen fordampes før den forbrennes. Så en gass blir det også der. 2 hours ago, Dag Sverre Seljebotn said: "Importøren har dessverre ingen literangivelser for bagasjerommet, kun millimetermål du kan se i faktaboksen. " Ergelig. Om bare noen finner opp en måte å regne ut volum i liter når en får tre sider av en boks angitt i millimeter kunne dette problemet vært løst enkelt. Om dette presist beskriver boksen så kan det jo la seg gjøre, men ofte er den ikke helt regulær. Forøvrig er ikke standard litermål på bagasjerom helt rett frem. VDA/ISO3832/DIN70020 prosedyren som mange bruker består i å telle hvor mange blokker på 200x50x100mm som får plass. Opp til øverkant på setet foran om det er et åpent bagasjerom. SAE har sin egen standard som gir andre resultater. Hva kinesiske produsenter forholder seg til aner jeg ikke. 3 Siter Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 2. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2021 (endret) Finner det rart at folk steiler så voldsomt over "ren"produserte biler fra Kina, men som glatt hopper over faktum at svært mange av de store produsentene produserer en god del delere eller hele biler i Kina. For meg er dette en logisk brist; er dere redde for privatlivet bør dere holde dere unna tradisjonelle nettlesere og nettsider i samme slengen, da eventuelt spionering fra Kina blir en liten fotnote i forhold til hva som fanges opp via Internett. Altså, Kina skal ha mye kritikk for mye, men jeg vet ikke om jeg er mer redd for at de spionerer mer enn de andre på oss. Ps: rettferdiggjør ingen av handlingene til Kina, påpeker bare at dere er nokså inkonsekvente. Endret 2. mai 2021 av The Very End 6 Siter Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 2. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2021 The Very End skrev (6 timer siden): Finner det rart at folk steiler så voldsomt over "ren"produserte biler fra Kina, men som glatt hopper over faktum at svært mange av de store produsentene produserer en god del delere eller hele biler i Kina. For meg er dette en logisk brist; er dere redde for privatlivet bør dere holde dere unna tradisjonelle nettlesere og nettsider i samme slengen, da eventuelt spionering fra Kina blir en liten fotnote i forhold til hva som fanges opp via Internett. Altså, Kina skal ha mye kritikk for mye, men jeg vet ikke om jeg er mer redd for at de spionerer mer enn de andre på oss. Ps: rettferdiggjør ingen av handlingene til Kina, påpeker bare at dere er nokså inkonsekvente. Håpløs kommentar.. Hvis du blant annet sikter til min kommentar over her så bommer du totalt når du gjetter på hva jeg mener og tenker om dette. Snakk for deg selv, ikke andre 🙃 2 Siter Lenke til kommentar
FiveInline Skrevet 2. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2021 (endret) Skarre værra en hånki? Nei takk. Endret 2. mai 2021 av FiveInline 3 Siter Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2021 Joooakim skrev (På 1.5.2021 den 9.24): Greit design, men tanken på at kinesiske myndigheter sannsynligvis har god kontroll over bilen og sporer hver meter den kjører gjør at jeg aldri vil kjøpe en kinesisk bil. De er nok MEGET opptatt korleis avg Ola kjører hjemmefra til nærmeste Kiwi. Du gir fra deg mye, mye meir data ved bruk av telefon, gps, etc til Google, FB, Apple. Og de bruker den i alle fall like grovt som kinesere. 3 Siter Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2021 (endret) Det er ikke ofte jeg sier en bil er stygg men denne ville jeg ikke tatt i mot gratis en gang. Den ligner på den kinesiske "kistebilen" noen år tilbake. Endret 2. mai 2021 av Theo343 1 Siter Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2021 The Very End skrev (9 timer siden): Finner det rart at folk steiler så voldsomt over "ren"produserte biler fra Kina, men som glatt hopper over faktum at svært mange av de store produsentene produserer en god del delere eller hele biler i Kina. For meg er dette en logisk brist; er dere redde for privatlivet bør dere holde dere unna tradisjonelle nettlesere og nettsider i samme slengen, da eventuelt spionering fra Kina blir en liten fotnote i forhold til hva som fanges opp via Internett. Altså, Kina skal ha mye kritikk for mye, men jeg vet ikke om jeg er mer redd for at de spionerer mer enn de andre på oss. Ps: rettferdiggjør ingen av handlingene til Kina, påpeker bare at dere er nokså inkonsekvente. Hvis det er meg du sikter til så skulle man jo tro at du ikke har lest poster fra meg tidligere på forumet. Jeg er nokså konsekvent angående andre typer kinavarer, komponenter fra Kina, andre tvilsomme regimer og spionasje fra andre regimer. 2 Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.