Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El-bil eller fossilbil kjøp.


Anbefalte innlegg

TL1000S skrev (Akkurat nå):

Burde ikke hatt rolle som moderator når du slenger ut slike uttalelser. 👎
For min del er det rå aks som betyr såpass mye at jeg velger å kaste bort penger på motorsterke motorsykler og har stor sans for el-biler som er kjappere en langt dyrere enn såkalte "supercars".
Motorlyd (bråk) kan være "golyd" for noen (også i mine øyne, men da snakker vi F1), men det er ihvertfall ikke noe savn for min del.

Jeg har sluttet å beklage min tilstedeværelse, og for å ytre meninger jeg står 100% bak. Det er lov å like magasuget under aksellerasjon, men det er ikke det samme som de som tror manndommen demmes består av evnen til å trykke ned gasspedalen og vise at de er en større mann enn han andre fyren med bil.

Poenget jeg vil ha frem er at en BMW M2 gir mer show under pådrag enn en Model 3 Performance, men sistnevnte gir deg muligheten til å uoppfordret nevne at du kan dominere han i en Ferrari, for å etablere din dominans. Sier ikke at noen her er slik, jeg sier bare at de eksisterer og lever på en annen planet enn meg.

Theo343 skrev (Akkurat nå):

Har også dette ønsket, men huff så dyrt i Norge og man må være god på å skru selv virker det som.

Så lenge man kan skru selv så er det en ganske gunstig hobby, men man må jo ha garasje, verktøy, evne, vilje og (selvsagt) penger.

PantZman skrev (9 timer siden):

Smart Roadster er min favorittbil og den er ikke akkurat noe racer på papiret. O til 100 på 10.7 er vel de offisielle tallene men gokart feelingen overgår det meste som er å finne på norske veier.

Veldig godt eksempel på en bil med beskjeden motor men mye moro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en Tesla model 3 performance. 

Den kjører i fra BMW M2 (på bane) hvis du skifter til nye klosser.

For å skjønne verditapet på en BMW M2 så er det bare å sammenligne årsmodellene. Har selv eid dyr performance bil, og verditapet er så brutalt at man bli nummen. Regn med 150000,- i året.

 

Screenshot 2021-05-07 at 09.23.36.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

For å skjønne verditapet på en BMW M2 så er det bare å sammenligne årsmodellene. Har selv eid dyr performance bil, og verditapet er så brutalt at man bli nummen. Regn med 150000,- i året.

Det kommer jo an på flere faktorer. Nå har du også i eksempelet tatt utgangspunkt i M2'n med høyest km-stand som ligger langt over snittet for disse bilene. Har selv en C43 som med realistiske beregninger har tapt seg 350' på godt over 3 1/2 år. Joda, klart det koster om man kjøper en ny bil i den klassen. Personlig tror jeg derimot at denne type biler vil holde seg bedre fremover, noe en med RS3 på VG sitt diskusjonsforum kan bekrefte.

Jeg har derimot størst tro på modeller før 2019 som ble ødelagt lydmessig av partikkelfiltere og strengere EU-regler ift. lyd.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se det er skrevet om det er ny bil som vurderes eller brukt, eller har jeg oversett det? Det er jo et vesentlig punkt ift. verditap. Personlig tror jeg enkelte biler i denne klassen vil holde seg godt i verdi og på lang sikt også stige, M2 er blant dem. 1M ser man allerede har hatt en verdiøkning. Men jeg ville sett på brukt før 2019 pga endringer ift. lyd, som nevnt i mitt forrige innlegg.

Kjøpte selv min første bil i denne klassen for 3 1/2 år siden. Syntes det var fryktelig mye penger med en normal inntekt, men hadde en del egenkapital spart opp over noen år og jeg har ikke angret et sekund siden. Normalt har jeg byttet bil hvert 2. år og har lurt på hva jeg skulle bytte til neste gang. Jeg vurderer derimot sterkt å beholde den jeg har lenge siden jeg er så fornøyd og ettersom man rett og slett ikke får tak i slike biler lenger. Vurderer heller å kjøpe en billig elbil ved siden av for kjøring til/fra jobb, butikk etc. og "spare" hovedbilen for dette.

Men hvem vet, det kan jo hende du ikke er så "bensinfanatiker" som meg og hadde vært fornøyd med en performance-utgave av en elbil? Du burde jo prøve en over tid. For min del gir det fryktelig lite følelsesmessig. Hjelper ikke at de er raske når de ikke trigger noen følelser. Har også kjørt andre performance-biler (både bensin og el.) som er en del raskere enn min, men med en helt annen og mer udramatisk oppførsel. Det gjør at jeg heller ville valgt min. 

Lenke til kommentar

Som andre også har skrevet så er det vesentlege å bestemme seg for om du skal kjøpe det som er økonomisk fornuftig og forutsigbart, eller om du skal kjøpe det du har lyst på og betale det det kostar.

Det andre du må finne ut av er kva som er formålet med bilen. Er det pendlarbil eller bil nummer to? Bur og jobbar du i ein stor by eller i meir landlege omgivnadar? Skal bilen være reint transportmiddel eller også hobby og rekreasjon? Kva er årleg køyrelengde?
Fossile bilar vil bli det foretrukne alternativet for alle som har behov for langkøyring i lang tid til, folk flest køyrer ikkje så mange kilometerane i løpet av ein dag så for veldig mange vil ein elbil oppfylle det daglege transportbehovet.

Det kjem til å være fossilbilar på vegane i mange mange år tid, men så lenge den politiske viljen er å løfte fram elbilane som det foretrukne køyretøyet så må du rekne med at enkelte ting blir både dyrare og meir tungvindt. Fleire stadar er det langt dyrare å finne parkering til fossile bilar, det er sannsynleg at det kan bli nokre køyrerestriksjonar på fossilebilar blant anna i sentrumsgatene eller ved dyrare rushavgift. Det sagt så vil nok også mange av elbilfordelane forsvinne etterkvart som ein får mange nok over på elbil utan å måtte finansiere frynsegoder.

 

Lenke til kommentar

 

2 hours ago, liehen said:

Det kommer jo an på flere faktorer. Nå har du også i eksempelet tatt utgangspunkt i M2'n med høyest km-stand som ligger langt over snittet for disse bilene. Har selv en C43 som med realistiske beregninger har tapt seg 350' på godt over 3 1/2 år. Joda, klart det koster om man kjøper en ny bil i den klassen. Personlig tror jeg derimot at denne type biler vil holde seg bedre fremover, noe en med RS3 på VG sitt diskusjonsforum kan bekrefte.

Jeg har derimot størst tro på modeller før 2019 som ble ødelagt lydmessig av partikkelfiltere og strengere EU-regler ift. lyd.

Det er først når man skal selge at man begynner å gråte. Prisene på finn reflekterer ikke det man får som regel. Verditapet på slike biler som er dyre å vedlikeholde stuper som en stein når garantier er ute. 

De stabiliserer seg et sted rundt 200.000,- 300.000 ja, men faller urovekkende fort dit. Hilsen en som høres ut som var i samme sits som deg, og også hadde bil i den klassen. (Panamera 4S)

Angrer jeg på at jeg kjøpte den? Nei.

Ville jeg gjort det igjen? Nei. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørs på bilen. For å holde oss i Porsche-verdenen så har 997 hatt veldig lite verditap. 996, tidlig Panamera 970 og tidlige Cayenner har derimot stupt i verdi blant annet pga. IMS-lager, oljesulting og motorbank.

Er bilen unik nok så kan den også snu og gå opp i verdi, slik som luftkjølt 911 gjør nå.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Gavekort said:

Det spørs på bilen. For å holde oss i Porsche-verdenen så har 997 hatt veldig lite verditap. 996, tidlig Panamera 970 og tidlige Cayenner har derimot stupt i verdi blant annet pga. IMS-lager, oljesulting og motorbank.

Er bilen unik nok så kan den også snu og gå opp i verdi, slik som luftkjølt 911 gjør nå.

Vet ikke helt hva du kaller lite verditap.

997 4S hadde en listepris på 1.450.000,- i 2008. Som alle som har vært innom konfiguratoren på en Porsche vet så må man legge på ca 250k i ekstra utstyr. 
 

eksempelet mitt under her kostet i hvert fall 1.650.000 ny.

- 550.000,- salgspris nå

1.100.000 verditap nå

Tapet er ikke lineært, og det er meget lett å gå på 150k - 200k i verditap i året. Selv på en 911

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91619801

 

97B12CF3-347F-4124-83AA-BD10DE4F47AD.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det understreker bare poenget mitt.

Kjøp den 2009 til 796’ ha den i 2 år. Og så får du igjen 550000,-

Du har plukket 997.2 her. De 4S PDK med sport chrono der kostet over 1.900.000,- når de rullet ut av butikken.

Så rundt 1.100.000 i verditap på 11 år. Igjen ikke lineært, så meget lett å tape 200k på et år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Det understreker bare poenget mitt.

Kjøp den 2009 til 796’ ha den i 2 år. Og så får du igjen 550000,-

Du har plukket 997.2 her. De 4S PDK med sport chrono der kostet over 1.900.000,- når de rullet ut av butikken.

Så rundt 1.100.000 i verditap på 11 år. Igjen ikke lineært, så meget lett å tape 200k på et år.

Igjen så synes jeg du overdriver voldsomt.

Veiledende pris for en 997.2 S med PDK er ca. 1.6 millioner, og en 2008-modell selges for 650.000kr i dag, så det er 950.000kr verditap fordelt på 13 år, som er ca. 75.000kr verditap p.a.

Det er ikke mye.

Lenke til kommentar
On 5/7/2021 at 1:56 PM, bzzlink said:

 

Det er først når man skal selge at man begynner å gråte. Prisene på finn reflekterer ikke det man får som regel. Verditapet på slike biler som er dyre å vedlikeholde stuper som en stein når garantier er ute. 

De stabiliserer seg et sted rundt 200.000,- 300.000 ja, men faller urovekkende fort dit. Hilsen en som høres ut som var i samme sits som deg, og også hadde bil i den klassen. (Panamera 4S)

Angrer jeg på at jeg kjøpte den? Nei.

Ville jeg gjort det igjen? Nei. :)

Men igjen: Han/hun har fortsatt ikke spesifisert om det er snakk om ny eller brukt. Brukt så blir det jo en helt annen historie og jeg ville valgt en 3 år gammel her av flere årsaker, som allerede nevnt :) 

Når det gjelder kostnader kommer det helt an på type bil. M2 koster sannsynligvis noe mer å vedlikeholde enn min, som er som en hvilken som helst ordinær C-klasse så lenge det ikke blir snakk om bremser e.l. En Porsche i den prisklassen vil jeg anta har høyere vedlikeholdskostnader enn en M2, men det blir kun antagelser. Jeg sjekket opp slikt + forsikring etc. før jeg kjøpte min.

Lenke til kommentar
On 5/9/2021 at 2:52 PM, Gavekort said:

Igjen så synes jeg du overdriver voldsomt.

Veiledende pris for en 997.2 S med PDK er ca. 1.6 millioner, og en 2008-modell selges for 650.000kr i dag, så det er 950.000kr verditap fordelt på 13 år, som er ca. 75.000kr verditap p.a.

Det er ikke mye.

Du har ikke kjøpt Porsche noen gang skjønner jeg.

Sjekk hva vinterhjulsett til 911 koster. De bilene der kostet over 1,9 når de rullet ut av butikk. Regnestykket ditt er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Du har ikke kjøpt Porsche noen gang skjønner jeg.

Sjekk hva vinterhjulsett til 911 koster. De bilene der kostet over 1,9 når de rullet ut av butikk. Regnestykket ditt er feil.

Jeg tok utgangspunktet fra en demobil på DinSide [2], startprisen er 1,4 etter S-utgaven og PDK.

Tror jeg er ferdig med bevisbyrden min, så nå er det din tur å bevise hvor du får en halv million fra.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gavekort said:

Jeg tok utgangspunktet fra en demobil på DinSide [2], startprisen er 1,4 etter S-utgaven og PDK.

Tror jeg er ferdig med bevisbyrden min, så nå er det din tur å bevise hvor du får en halv million fra.

1,4 er for en tohjulstrekk med manuell kasse.

2010 4S med PDK som var i eksempelet ditt, kostet 1.679.000 i 2010 (Skatteetaten)

Legg på Sport Chrono
Vinterhjul
Sportstoler 18 veis
Utvidet skinnpakke, som er i eksempelet ditt, så passerer den 1,9 mill.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

1,4 er for en tohjulstrekk med manuell kasse.

2010 4S med PDK som var i eksempelet ditt, kostet 1.679.000 i 2010 (Skatteetaten)

Legg på Sport Chrono
Vinterhjul
Sportstoler 18 veis
Utvidet skinnpakke, som er i eksempelet ditt, så passerer den 1,9 mill.

 

Du må bestemme deg hvilken bil og konfigurasjon vi snakker om, for i det ene eksempelet så drar du frem en manuell 4S ribbet for utstyr og i det andre så kleiser du på 300.000kr i ekstrautstyr, inklusive det oppskrytte tidsuret.

La oss kaste på 300k i regnestykket da, som gir 96.153kr (5%) verditap p.a. Som fortsatt ikke er mye. Da gjør selv inflasjon på 2% et betydelig innhugg i verditapet. 

Faktumet er at 911 har en enorm etterspørsel på bruktmarkedet, mens tidlige Panameraer og Cayenner er sorte får og tekniske mareritt som selges for skrap. Derfor er det urettferdig å ekstrapolere dette utover alle sportsbiler.

Overlater mer rom i tråden til elbil. Tror poenget mitt er understreket, enten man er enig eller ei.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gavekort said:

Du må bestemme deg hvilken bil og konfigurasjon vi snakker om, for i det ene eksempelet så drar du frem en manuell 4S ribbet for utstyr og i det andre så kleiser du på 300.000kr i ekstrautstyr, inklusive det oppskrytte tidsuret.

La oss kaste på 300k i regnestykket da, som gir 96.153kr (5%) verditap p.a. Som fortsatt ikke er mye. Da gjør selv inflasjon på 2% et betydelig innhugg i verditapet. 

Faktumet er at 911 har en enorm etterspørsel på bruktmarkedet, mens tidlige Panameraer og Cayenner er sorte får og tekniske mareritt som selges for skrap. Derfor er det urettferdig å ekstrapolere dette utover alle sportsbiler.

Jeg gjør ikke annet enn å plukke opp ditt eksempel. Du sa at 997 911 hadde meget god restverdi. Den er ikke verst til å være en så dyr bil, men den er allikevel betydelig, nok til å gjøre et sinnsykt innhogg i økonomien til vanlig lønnsmottagere. Det er meget lett å tape 150k til 200k ved å eie en 911 ett år.

En bil med Sport Chrono, PASM, sportsseksos og Skinnpakke er ikke ribbet....
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...