Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El-bil eller fossilbil kjøp.


Anbefalte innlegg

Hejhej.

Har et dilemma angående bilkjøp i 2021. Planen var jo å kjøpe en bmw m2 til sommeren, men med all el-bil hysteriet nå de siste årene så er jeg kjempe usikker.  Frykten er mer rettet på markedsverdien på bilen om 2-3 år senere etter kjøpet. Vil bilen selges, hva blir markedsverdien om 2 år, og tilslutt, er det virkelig verdt det?.    Oppvokst som en bil fanatiker, så har motor og eksoslyd gitt meg en innvendig glede, men samtidig så bestemmer lommeboken over drømmer dessverre. Så spm nå er om det er virkelig vits å kjøpe en fossilbil i disse dager, eller kjøpe en performance versjon av en eller annen el-bil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøpe noe moro så kjøper du det du har lyst på, med utgiftene i bakhodet selvsagt.

Jeg anser meg selv som over middels interessert i bil og byttet ut min BMW E39 med en Honda e. Sistnevnte er en uendelig mye mer gøyal bil, selv om jeg savner motorlyd, manuell girkasse og helgemekk. Jeg har både strøm og bensin i blodet mitt.

Point-and-shoot biler gir ikke akkurat en involvert følelse, og jeg synes de fleste moderne biler faller under dette. Min neste plan er å kombinere min elbil med en amerikaner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøv så mange bilar du orkar så får du eit betre grunnlag for valget. Det er kanskje større økonomisk risiko å kjøpe fossilbil i dag, så det er noko du ev. må ta med i vurderinga. Ingen kan spå korleis det ser ut om 3 år.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Alle elbiler selges med 25% rabatt fra staten. I tillegg faller de ikke i nærheten like mye i verdi. Ta tesla model 3 som starter på 350k med 300hk. Det er utrolig mye gøy bil for pengene. 

 

Hvis du vil ha fossil morrobil og ikke kjøpe katta i sekken ville jeg vurdert noe som en brukt ford fiesta ST fra 2013/14. 

 

Å kjøpe ny sports fossilbil i 2021 med norske avgifter er ikke økonomisk fornuftig akkurat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 minutter siden):

Det er jo ikke bilens evne til å frakjøre en annen som gjør den moro da.

Jo, det er det, i aller høyeste grad. Ikke undervurder lyskryss-race.

Ekstra morro med folk i f.eks Ferrari som rett å slett ikke tør å prøve seg f.eks ut på E6, men som senere kommer forbi i miste lappen fart.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er rett og slett umulig å svare på, fordi ingen vet om dette 2025-målet blir en realitet. Og hvis det blir en realitet, hva skjer med de nåværende bensin/diesel/hybridbilene som allerede er på veien? Det selges en drøss med bensinbiler nå i 2021, og det er nok heller urealistisk at disse kan få et totalt kjøreforbud. Kanskje i Oslo, men da spørs det jo på hvor du befinner deg. Hvis det blir slik at bensinbilen blir pålagt kjøreforbud enkelte steder, vil nok dette definitivt kunne skade prisen i en negativ retning.

Så om du ikke befinner deg i f.eks Oslo, så kan du fort gjøre noen gode deals i 2025? Spørsmålet blir da om du er villig til å vente. Bør jo også forøvrig ta inn prisen på bensin inn i regnestykket, da det virker til at denne bare fortsetter å stige. Er nok heller ikke utenkelig at man vil oppleve høyere bompriser og veiavgifter også.

Har faktisk også satt opp en M2 som en potensiell mulig drømmebil, men har personlig lagt ideen litt på hyllen. Først og fremst er det prisen i mine øyne da, da jeg syns avgiftssystemet er helt grusomt. Selv har jeg heller gått til innkjøp av motorsykkel. Mye billigere, men kanskje også enda mer morsomt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 timer siden):

Det er jo ikke bilens evne til å frakjøre en annen som gjør den moro da. 0 til 100 er stort sett bare bragging rights for de med mindreverdighetskomplekser.

Smart Roadster er min favorittbil og den er ikke akkurat noe racer på papiret. O til 100 på 10.7 er vel de offisielle tallene men gokart feelingen overgår det meste som er å finne på norske veier.

Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (9 timer siden):

Spørsmålet er rett og slett umulig å svare på, fordi ingen vet om dette 2025-målet blir en realitet. Og hvis det blir en realitet, hva skjer med de nåværende bensin/diesel/hybridbilene som allerede er på veien? Det selges en drøss med bensinbiler nå i 2021, og det er nok heller urealistisk at disse kan få et totalt kjøreforbud. Kanskje i Oslo, men da spørs det jo på hvor du befinner deg. Hvis det blir slik at bensinbilen blir pålagt kjøreforbud enkelte steder, vil nok dette definitivt kunne skade prisen i en negativ retning.

Så om du ikke befinner deg i f.eks Oslo, så kan du fort gjøre noen gode deals i 2025? Spørsmålet blir da om du er villig til å vente. Bør jo også forøvrig ta inn prisen på bensin inn i regnestykket, da det virker til at denne bare fortsetter å stige. Er nok heller ikke utenkelig at man vil oppleve høyere bompriser og veiavgifter også.

Har faktisk også satt opp en M2 som en potensiell mulig drømmebil, men har personlig lagt ideen litt på hyllen. Først og fremst er det prisen i mine øyne da, da jeg syns avgiftssystemet er helt grusomt. Selv har jeg heller gått til innkjøp av motorsykkel. Mye billigere, men kanskje også enda mer morsomt :)

Totalt kjøreforbud blir det neppe, bare at det blir dyrere og dyrere å kjøre fossil.

Lenke til kommentar

Ikkje nødvendigvis. Eg håpar det heller til samanlikning blir billegare å ha elbil, men at ikkje dei med besin/diesel blir for hardt straffa. Om mange nok går over til elbil betyr det ikkje så mykje om det er ein andel bensin/diesel igjen. I tillegg er det dyrt å skifte bil, så det er ganske usosialt å straffe dei som ikkje kan skifte bil. Ikkje er det hensiktsmessig for miljøet heller å parkere alle bensin- og dieselbilar for å kjøpe ny elbil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
22 hours ago, Gavekort said:

Det er jo ikke bilens evne til å frakjøre en annen som gjør den moro da. 0 til 100 er stort sett bare bragging rights for de med mindreverdighetskomplekser.

Burde ikke hatt rolle som moderator når du slenger ut slike uttalelser. 👎
For min del er det rå aks som betyr såpass mye at jeg velger å kaste bort penger på motorsterke motorsykler og har stor sans for el-biler som er kjappere en langt dyrere enn såkalte "supercars".
Motorlyd (bråk) kan være "golyd" for noen (også i mine øyne, men da snakker vi F1), men det er ihvertfall ikke noe savn for min del.

 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (1 minutt siden):

Burde ikke hatt rolle som moderator når du slenger ut slike uttalelser. 👎
For min del er det rå aks som betyr såpass mye at jeg velger å kaste bort penger på motorsterke motorsykler og har stor sans for el-biler som er kjappere en langt dyrere enn såkalte "supercars".
Motorlyd (bråk) kan være "golyd" for noen (også i mine øyne, men da snakker vi F1), men det er ihvertfall ikke noe savn for min del.

 

Hvorfor? 😛 var bare en generell uttalelse, eller følte du deg truffet?

Lenke til kommentar
On 5/1/2021 at 11:42 AM, Gavekort said:

Skal du kjøpe noe moro så kjøper du det du har lyst på, med utgiftene i bakhodet selvsagt.

Jeg anser meg selv som over middels interessert i bil og byttet ut min BMW E39 med en Honda e. Sistnevnte er en uendelig mye mer gøyal bil, selv om jeg savner motorlyd, manuell girkasse og helgemekk. Jeg har både strøm og bensin i blodet mitt.

Point-and-shoot biler gir ikke akkurat en involvert følelse, og jeg synes de fleste moderne biler faller under dette. Min neste plan er å kombinere min elbil med en amerikaner.

Har også dette ønsket, men huff så dyrt i Norge og man må være god på å skru selv virker det som. Har i mange år tenkt motorsykkel som et billigere alternativ men risikoen er desto større om det skjer en ulykke og er ikke fan av å måtte kle på meg så mye for å ta en kosetur.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 minute ago, PgUp said:

Hvorfor? 😛 var bare en generell uttalelse, eller følte du deg truffet?

Du trenger ikke fiske, men jeg biter på likevel.
Jeg har bare hatt dilla på "dragrace" siden jeg var ganske ung uten at jeg er en "dragartist" av den grunn.🤪
Skikkelig kick å kjenne G-krefter samt mestre en god "launch" med en rå motorsykkel (med en kjapp elbil er det jo ingen "kunst" overhodet.. alt er overlatt til en god TC).
Synes det generelt ikke bør skrives slike kommentarer av noen som liksom skal moderere andre.
Andre kan godt få slenge slik d***kommentarer. Helt greit det. Slår vel egentlig mer tilbake på de som kommenterer på den måten.

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (4 minutter siden):

Du trenger ikke fiske, men jeg biter på likevel.
Jeg har bare hatt dilla på "dragrace" siden jeg var ganske ung uten at jeg er en "dragartist" av den grunn.🤪
Skikkelig kick å kjenne G-krefter samt mestre en god "launch" med en rå motorsykkel (med en kjapp elbil er det jo ingen "kunst" overhodet.. alt er overlatt til en god TC).
Synes det generelt ikke bør skrives slike kommentarer av noen som liksom skal moderere andre.
Andre kan godt få slenge slik d***kommentarer. Helt greit det. Slår vel egentlig mer tilbake på de som kommenterer på den måten.

Så lenge det er lov mtp forumet retningslinjer kan vel moderatorer skrive hva de ønsker. Og jeg tolket det som han sin mening, ikke som noe retta mot deg. Var heller ikke et forsøk på å fiske, vet ikke hva du mente med det. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...