Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Legevisitt på sykehus kontra fastlege o.l.


Gjest ed3ef...a84

Anbefalte innlegg

Gjest ed3ef...a84

Har vært innlagt på sykehus en periode, og det er noe jeg stusser litt over.

Vi er jo vant med, at når man går til fastlege, eller en annen lege, så foregår alltid konsutlasjonene mellom bare deg og legen.
Det er en selvfølge at den i utgangspunktet er konfidensiell melleom de to, og ingen andre er tilstede innenfor de samme veggene når du er hos legen. Med mindre noe annet er avtalt.

På sykehuset derimot, virket det som en selvfølge at det er tvert motsatt. Det var alltid
en eller flere sykepleiere som var med legen ( often en student i tillegg til en), som sto der og overhørte alt. 
Ikke bare det, når det var et rom med to eller flere på, tok de ingen hensyn til at andre pasienter overvar samtalene med legen.
De spurte ikke en gang om det var greit, bare durte inn og kjørte på.

Så jeg bare lurer litt, gjelder ikke samme regler på sykehus, siden de ikke tar hensyn til at både sykepleiere og andre pasienter
følger samtalene du har med legen?

Anonymous poster hash: ed3ef...a84

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene er det samme, uavhengig av hvor du er. Likevel er det noen regler som sier at, med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelage opplsyninger gis til samarbeidene personell når det er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp (Helsepersonelloven, § 25). Det er dog slik at informasjon rundt din helsetilstand og sykdomsforhold som innhentes av helsepersonell i sin rolle ikke skal gjøres tilgjengelig for andre (Helsepersonelloven, § 21). 

Jeg forstår din tanke og det er et problem, pasienter ligger på samme rom uten at det er noe lydisolasjon mellom disse delene. Dette gjør jo at all informasjonen du deler blir hørt av andre som i sin helhet egentlig ikke skulle hatt denne informasjonen. Jeg tror at det kan ligge en slags antagelse hvor hvis du ikke motsier deg at de skal snakke høylytt om denne informasjonen tolkes det som en enighet

Helsepersonelloven - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64

Helsepersonelloven med kommentarer - https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/taushetsplikt-og-opplysningsrett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved visitt på sykehus er det veldig vanlig, faktisk ønsket, at både sykepleiere og studenter følger med inn til visitt-samtalen. Når du er lagt inn på sykehus, så er det ikke kun legen som har ansvaret, sykepleiere er også delegert et stort ansvar som skal ivareta pasienten over hele døgnet - medisinere, overvåke, varsle lege om endring i tilstand. Dersom ikke sykepleiere er med på visitten, mister de mye viktig informasjon og skaper grobunn for feil, samt at de ikke involveres i et ansvar de har, det er feil om ikke sykepleiere er med på visitten. Studenter bør alltid være med, dette er deres måte å høste erfaring på før de står der alene.

Andre på rommet kan man godt be om å gå ut, de har ingenting med din innleggelse å gjøre. Dessverre er det slik at mange pasienter ofte overhører hverandres visitter, det glipper nok ganske ofte. 

På fastlegekontoret er det kun legen som har ansvar. Da er man ikke så syk at det er behov for tverrfaglig samarbeid med sykepleiere og andre fagfolk, det er kun legen som er involvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er uakseptabelt at de ikke spør deg om det med student. Dette er normalt opplyst om i innkalling, der du kan gi beskjed om at du vil reservere deg, eller du vil bli spurt der og da.

Når det gjelder sykepleiere, er det fordi de har ansvaret for å behandle deg.

Andre pasienter burde ikke overhøre, men det er vanskelig å unngå der det er dobbeltrom.

Lenke til kommentar
Gjest ed3ef...a84 skrev (På 2021-4-30 den 17.12):

Har vært innlagt på sykehus en periode, og det er noe jeg stusser litt over.

Vi er jo vant med, at når man går til fastlege, eller en annen lege, så foregår alltid konsutlasjonene mellom bare deg og legen.
Det er en selvfølge at den i utgangspunktet er konfidensiell melleom de to, og ingen andre er tilstede innenfor de samme veggene når du er hos legen. Med mindre noe annet er avtalt.

På sykehuset derimot, virket det som en selvfølge at det er tvert motsatt. Det var alltid
en eller flere sykepleiere som var med legen ( often en student i tillegg til en), som sto der og overhørte alt. 
Ikke bare det, når det var et rom med to eller flere på, tok de ingen hensyn til at andre pasienter overvar samtalene med legen.
De spurte ikke en gang om det var greit, bare durte inn og kjørte på.

Så jeg bare lurer litt, gjelder ikke samme regler på sykehus, siden de ikke tar hensyn til at både sykepleiere og andre pasienter
følger samtalene du har med legen?

Anonymous poster hash: ed3ef...a84

Det som er så bra med sykehus, er at dette er empatiens høyborg. Her er de ikke opptatt av andre ting enn pasientens ve og vel, og alt du sier er hundre prosent konfidensielt. Legene og sykepleierne bryr seg ikke om hvem du er eller andre uvedkommende ting. De ser et sykt menneske, og gjør alt de kan for å hjelpe denne personen. (bevisst sarkasme)

Jeg kan fortelle deg en anekdote fra da jeg var 17 år. Jeg fikk såkalt testikkel-vri da jeg var ute og gikk, og ble innlagt på sykehuset. Det var akutt og voldsomt smertefullt, men jeg fikk ikke varige men. Da jeg våknet fra narkose lå jeg på et 6-mannsrom sammen med en masse gamlinger og andre. Jeg løfter dyna, og ser at jeg har blitt kledd opp i en slags gjennomsiktig nettingtruse for å holde ballsteinene på plass. Så hører jeg stemmer og fotskritt i korridoren utenfor. Inn strømmer en morsk hvitkledd overlege, fulgt av 14 medisiner-studenter. Til min forskrekkelse setter de kursen rett mot meg. Legen river dyna til side, peker på underlivet mitt og mumler medisinske uforståeligheter. Studentene samler seg som gribber i en sirkel rundt senga, ser ned på meg, nikker og alle tar notatater. Dyna legges over meg igjen, og alle haster videre, mens jeg ligger vettskremt igjen i senga. 

Endret av mwy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...