Gå til innhold

(LØST - igjen) Rimelig 10 Gbit hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Så...den nye switchen kom idag. Men det er et problem: 40mm Sunon viften som sitter på innsiden støyer alt for mye til min bruk.

TP-Link skrev "Low-noise operation" på esken, så jeg håpet dette ikke skulle bli et problem, men jeg må gjøre noe med dette før jeg kan ha den i nærheten (switchen skal henge på veggen foran meg).

Hva jeg planlegger nå er å lage et nytt skall i kryssfiner og skjære hull til 2stk. 120mm vifter, plassert som vist på bildet.

IMG_1219_25.thumb.jpg.db019ffda68a015727690aaf57ae803d.jpg

@sedsberg Jeg vet du kan slikt - er det noen grunn til at jeg ikke kan / bør bruke kryssfiner?
Jeg skal frese ut ventilasjonshull på høyre og venstre side for luft ut.

Den innebygde viften er forøvrig limt fast, så jeg tenker å la den være som den er inntil videre.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (36 minutter siden):

Eneste jeg kommer på måtte være pga. radiostøy. Tviler på den blir påvirket selv men den kan muligens påvirke annet utstyr.

Mange takk, slikt hadde jeg ikke tenkt på engang. :)

Plasseringen er vist på bildet her (på veggen, over skjermen til høyre - er erstatning for den sølvfargede switchen):
https://www.diskusjon.no/topic/368705-nerdebula-di-v2-les-førstinnlegg/?do=findComment&comment=26337956

Utifra monteringen så er det en switch til, ca. 20 cm til venstre, en UPS stående på skrivebordet ca. 15 cm fra veggen, og en strømpadde ca. 5 cm til høyre. Alle nettverkskabler i nærheten er skjermede (FTP / STP / SFTP - har ikke helt oversikten).

Med min begrensede kunnskap om slikt så tror jeg ikke radiostøy vil bli et problem. Kryssfinerplatene jeg bruker er forøvrig 10 mm, uten at jeg aner hvor blokkerende treverk er.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Dette er langt ifra første gangen jeg kombinerer mine hobbyer / lekmanssyrker, PC og snekring, og dette var ikke et prosjekt jeg hadde sett for meg å måtte gjøre...men det fungerer. :cool:

Gjorde en prøvemontering nå, og alt virker som ønsket.  Den innebygde 40 mm viften hylte ved oppstart, men roet seg fort ned. Har ikke gjort en driftstest (større filoverføring) ennå.

EDIT:
Oppdatert bilde (nye vifter).

IMG_1276_25.thumb.jpg.677d194f26f26843e9faaeea184cc678.jpg

Selv bedriftsutstyr kan tydeligvis bli stille  - alt man må gjøre er å øke kjølingen 6 ganger. Fra 40 mm til 240 mm. Eller fra 1U til 2U. ^^

EDIT:
Jeg spurte TP-Link om hvor mange Watt den interne 3-pins viftekontakten leverte og fikk nettopp til svar at den informasjonen har de ikke og at jeg har drevet med "modifisering av produktet som ikke dekkes av garantien" (siden jeg har åpnet toppdekslet). ^^

Men jeg kunne gjøre et lydopptak av den innebygde viften å sende dem hvis jeg syntes viften lagde "unormal støy" så de kunne erstatte den (det var da noe...).

IMG_1249_25.thumb.jpg.63d0ab0a39b4759801acb70c144b9628.jpg

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå som den nye 10 Gbit switchen er på plass, er det noen som har lyst til å kjøpe den gamle, en Zyxel XGS1250-12?
https://www.komplett.no/product/1183092/datautstyr/nettverk/switch/zyxel-switch-xgs1250-12

Tenker rundt 2000 Kr. Kjøpt hos Komplett for rundt 1 år siden så den er fortsatt innenfor garantien og kvittering følger med.

Send meg en PM hvis noen er interessert.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...