Gå til innhold

Hvilken elbil kommer lengst med 25 min. lading?


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 time siden):

Et av problemene med å teste Porsche er at de ikke er ærlige på forbrukstallene, de har bevisst oppgitt for lav rekkevidde i forhold til det WLTP-målinger vil vise. Da blir kolonnen 'prosentvis tap i forhold til offisiell rekkevidde' meningsløs.

Om du skal sammenlikne Porsche med andre biler da er metoden med samtidige paralelle tester den som gir best resultat siden du da har så nær identiske forhold det er mulig å komme. 

Ingen er uærlige. Måtte lage et regne ark for å forstå dette selv. Poenget er at en bils effekt forbruk består av 3 ledd. Et konstantledd, ett for rullemotstand og et for luftmotstand. Bruker man null strøm på lys vifter pumper cpu er osv vil bilen bruke mindre desto lavere hastighet man kjører. Dette er konstant leddet. Det vil gjøre at bilen bruker uendelig mye strøm pr km når den står i ro.

 

Lang historie kort. WLTP foregår i svært lav snitt hastighet. Her vil konstant ledd spille stor rolle Øker du hastighet vil rulle motstand og vind bli mer dominerende. Dette betyr at Porsche har sannsynligvis vesentlig høyere strømforbruk til internt bruk. 

Dette vil gjøre at når du øker hastighet til 50-60 vil ofte forbruk pr km synke. Fordi konstantleddet blir fordelt over flere kjørte km.

Dette kan gi en effekt kurve som er omtrent lik ved 35 km/h som ved 90km/h noe vi ser på VW/BMW/Porsche. Det er ikke lureri men ren fysikk.

Er du opptatt av å få lengst mulig wltp rekkevidde kan du slå av alt som bruker strøm under testen.(Assist systemer, kjøling av batterier, ventilasjon, lys, computere ,pumper osv.  Det vil gjøre underverker. At Tyske fabrikanter ikke gjør dette kreative trikset for å få gode salgstall(Biler med lang wltp rekkevidde) er ikke godt å si. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (5 timer siden):

Teslabjørn har et regneark for dette liggende på googledrive. Resultatene han får avviker mye fra disse testene. 
 

Dessuten tester han det i praksis ved å kjøre 1000km så raskt som mulig. 
 

Porsche kjører mye lenger en model 3 på 10 eller 24-timer så hvor er feilen?

Ehm Nei? 

Screenshot_20210430-181327_Drive.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Men du sa 1000km🤷

Jeg presiserte at han ikke hadde kjørt det bare beregnet tiden, som Forøvrig er feil i arket hans. På rekkevidde er km/h effektiv ladehastighet beregnet. Der er Porsche også best. Poenget er at Porsche slår alle el biler på reisehastighet, men det er sannsynlig at tesla hadde vert raskest om maksimalhastighet hadde vert 45km/h. Men det ville ikke ha hjulpet på reisehastighet bare kjørelengde/25min lading, noe naf test indikerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Jeg presiserte at han ikke hadde kjørt det bare beregnet tiden, som Forøvrig er feil i arket hans. På rekkevidde er km/h effektiv ladehastighet beregnet. Der er Porsche også best. Poenget er at Porsche slår alle el biler på reisehastighet, men det er sannsynlig at tesla hadde vert raskest om maksimalhastighet hadde vert 45km/h. Men det ville ikke ha hjulpet på reisehastighet bare kjørelengde/25min lading, noe naf test indikerer. 

Igjen, hvor er testene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Ingen er uærlige. Måtte lage et regne ark for å forstå dette selv. Poenget er at en bils effekt forbruk består av 3 ledd. Et konstantledd, ett for rullemotstand og et for luftmotstand. Bruker man null strøm på lys vifter pumper cpu er osv vil bilen bruke mindre desto lavere hastighet man kjører. Dette er konstant leddet. Det vil gjøre at bilen bruker uendelig mye strøm pr km når den står i ro.

Jo, Porsche er uærlige. De oppgir lavere WLTP-rekkevidde enn de syntetiske testene skulle tilsi. De er i sin fulle rett til å gjøre det men jeg synes det hadde vært bedre om de hadde oppgitt den  'ekte' WLTP-rekkevidden og heller supplert med tall fra tester i 90,150, 200 km/t.

Trestein skrev (4 timer siden):

Er du opptatt av å få lengst mulig wltp rekkevidde kan du slå av alt som bruker strøm under testen.(Assist systemer, kjøling av batterier, ventilasjon, lys, computere ,pumper osv.  Det vil gjøre underverker. At Tyske fabrikanter ikke gjør dette kreative trikset for å få gode salgstall(Biler med lang wltp rekkevidde) er ikke godt å si. 

Porsche og BMW lar markedsavdelingen justere rekkevidden. De kjenner nok kundene sine og vil helst unngå klager om at det er vanskelig å oppnå WLTP-rekkevidden.

 

Sjekk 'målt forbruk' i tabellen fra Motor. Taycan bruker 50% mer energi per km enn TM3. På ladetesten på 50kW lader så lader da også TM3 50% fler km/t. På 350kW ladere har Porsche tatt igjen mye av forspranget men TM3 ligger fortsatt 18% foran. Nå er det -21 modellen av TM3 som har blitt testet, den med varmepumpe og octovalve og det ser vi på det lave forbruket. Jeg mistenker at vi også ser det på ladehastigheten på lynladeren siden makseffekt for TM3 var 178kW på denne testen. TM3-21 har hatt problemer med temperatursensorer og programmering av klimaanlegget og det har ført til at forvarming av batteriet ikke har virket optimalt. Klagene over klimaanlegget har så godt som forstummet på elbilforum men så har det også blitt varmere. Om Tesla har fått forvarming av batteri til å spille sammen med octovalve og varmepumpe ser vi vel først neste vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 timer siden):

Jo, Porsche er uærlige. De oppgir lavere WLTP-rekkevidde enn de syntetiske testene skulle tilsi. De er i sin fulle rett til å gjøre det men jeg synes det hadde vært bedre om de hadde oppgitt den  'ekte' WLTP-rekkevidden og heller supplert med tall fra tester i 90,150, 200 km/t.

Porsche og BMW lar markedsavdelingen justere rekkevidden. De kjenner nok kundene sine og vil helst unngå klager om at det er vanskelig å oppnå WLTP-rekkevidden.

 

Sjekk 'målt forbruk' i tabellen fra Motor. Taycan bruker 50% mer energi per km enn TM3. På ladetesten på 50kW lader så lader da også TM3 50% fler km/t. På 350kW ladere har Porsche tatt igjen mye av forspranget men TM3 ligger fortsatt 18% foran. Nå er det -21 modellen av TM3 som har blitt testet, den med varmepumpe og octovalve og det ser vi på det lave forbruket. Jeg mistenker at vi også ser det på ladehastigheten på lynladeren siden makseffekt for TM3 var 178kW på denne testen. TM3-21 har hatt problemer med temperatursensorer og programmering av klimaanlegget og det har ført til at forvarming av batteriet ikke har virket optimalt. Klagene over klimaanlegget har så godt som forstummet på elbilforum men så har det også blitt varmere. Om Tesla har fått forvarming av batteri til å spille sammen med octovalve og varmepumpe ser vi vel først neste vinter.

Vell tror ikke du forstår helt. Wltp er nok korrekt. Det er bare at om du optimerer bilen for godt forbruk på 45km/h slik at det blir optimal punkt, fr du en vanvittig bra wltp rekkevidde. Optimerer du bilen for 60km/h får du høyere wltp forbruk slik at forskjellen mellom wltp og 90km/h blir mindre.Det er ikke uærlighet, bare at optimal hastighet for Max rekkevidde ligger høyere enn tesla. 
 

Som sagt dette er enkelt å leke med i et regneark. For eksempel vil optimal hastighet ofte være høyere om vinteren fordi konstant leddet(oppvarmingen) er høyere. 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Trestein said:

Jeg presiserte at han ikke hadde kjørt det bare beregnet tiden, som Forøvrig er feil i arket hans. På rekkevidde er km/h effektiv ladehastighet beregnet. Der er Porsche også best. Poenget er at Porsche slår alle el biler på reisehastighet, men det er sannsynlig at tesla hadde vert raskest om maksimalhastighet hadde vert 45km/h. Men det ville ikke ha hjulpet på reisehastighet bare kjørelengde/25min lading, noe naf test indikerer. 

Vel Porsche slår alle på teoretisk reisehastighet. I den virkelige verden så går det ca. dobbelt så raskt med en Tesla, avhengig av reiserute selvsagt.

Jeg tar gjerne et «pinkslip» race mot en Taycan. Min TM3 LR. Herfra til Polarsirkelen og tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 timer siden):

Vel Porsche slår alle på teoretisk reisehastighet. I den virkelige verden så går det ca. dobbelt så raskt med en Tesla, avhengig av reiserute selvsagt.

Jeg tar gjerne et «pinkslip» race mot en Taycan. Min TM3 LR. Herfra til Polarsirkelen og tilbake.

Det er dessverre motsatt. Tesla har teoretisk overtak ved å se på Max ladehastighet og wltp forbruk. Porsche gjør det bedre i praksis.

https://www.thedrive.com/news/38578/a-porsche-taycan-just-beat-tesla-for-the-fastest-ev-cannonball-run-record

 

Endret av Trestein
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Det er dessverre motsatt. Tesla har teoretisk overtak ved å se på Max ladehastighet og wltp forbruk. Porsche gjør det bedre i praksis.

https://www.thedrive.com/news/38578/a-porsche-taycan-just-beat-tesla-for-the-fastest-ev-cannonball-run-record

 

Helt idiotisk  test. 45 timer. Hva med å vise til noe som er relevant  for folk flest?  1000km feks som du tidligere påsto men manglet kildene på..

Det hadde  vært interessant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

Helt idiotisk  test. 45 timer. Hva med å vise til noe som er relevant  for folk flest?  1000km feks som du tidligere påsto men manglet kildene på..

Det hadde  vært interessant. 

Lurer på hvor idiotisk den hadde vært om et annet merke hadde vært best :rofl: 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 30.4.2021 den 11.48):

Litt merkelig test når man ikke inkluderer Leaf på 50kW. En av de vi har flest av i Norge.

Ellers er jo testen også litt tullete.

- "Alle bilene har under 10%"
Avhenger av størrelsen på batteripakken og om man hadde 9% eller 5% ved lading.

- "Kommer lengst på 15 eller 25min lading"
Avhenger av støttet ladehastighet og temperatur på batteriet før lading.

Man kunne heller bare laget en liste med hvilke biler som har gitt ladehastighet, temperaturstyring og batteristørrelse og tatt en generell rekkevidde test.

Når man lader står man den tiden man trenger for å komme til den % man trenger for å komme dit man skal.

Huyndai Ioniq er heller ikke med i testen. Noe som er pussig

Lenke til kommentar
33 minutes ago, bzzlink said:

Nord for Trondheim så kan ikke Taycanen lade over 50 kW..... så ville blitt en lett match :)

Ser en del Porche Taycan her i Tromsø. Må være kjipt å aldri få ladet over 50kW.

Gjelde vel forøvrig alle elbiler her untatt Tesla.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...