Gå til innhold

Kjøpe fast plass på camping?


Anbefalte innlegg

Dama har lyst å kjøpe seg en fast plass på campingplass, jeg er skeptisk siden campinglivet aldri har appellert til meg. Ferie for min del er å reise rundt og se nye ting. Ikke sitte på en plass hele sommeren. Men jeg har sagt meg villig til å teste. Har foreslått at vi leier en campingvogn på en plass en uke eller to for å se om dette er noe for oss, høres det fornuftig ut?

Ser at det er mange som selger vogn på fast plass til svært høye priser. Vogner på om i mot 20 år og med en liten platting og spikertelt som de skal ha flere hundretusener for. Jeg er lite greie  på campingvogner, men har hørt at fukt er et gjennomgående problem på gamle vogner. Så hvis man kjøper en dyr plass med en gammel vogn risikerer man å måtte skrote vogna og kjøpe en ny en. Hva har man da betalt kanskje 400 000 for? Retten til å leie en plass?

Noen som har erfaring med slikt?

Endret av sviskekompott
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur ikkje det er så veldig hensiktsmessig å skulle prøve ut campinglivet i nokre veker. For mange som har fast campingplass så er det ikkje berre det å bu i campingvogn som appelerer, det er også at ein hyggelege campingnaboar som i motsetting til dine vanlege naboar alltid er i feriehumør når du treffer dei.

Det du stort sett betalar for når du kjøper campingvogn med spikertelt på ein campingplass er plassen, samt det som blir kalla spikerteltet. Spikertelt er eit smutthol i plan og bygningslova som opner for at ein særdeles billig kan bygge seg hytte med alle fasilitetar utan å måtte bry seg om alle krav som fundamenterte bygg må følge. Så sjølv om campingvogna er gamal så er mesteparten av arealet og oppholdsrommet i spikerteltet. Mange bruker berre campingvogndelen til soveplass, kjøkkenet og badet i vogna. Men det er også fleire som bygger kjøkken i spikerteltet, setter inn stor sovesofa i spikerteltet i staden for å bruke soveplassen i vogna, og at ein ikkje bruker badet i vogna ettersom campingplassen har fulle garderobefasilitetar tilgjengeleg.

Eksakt kor stort hyttepreg spikerteltet har vil variere ein del frå campingplass til campingplass ettersom det er campingplasseigaren som bestemmer kor mykje ein kan ta seg til rette. Enkelte stadar har ein berre vanleg fortelt i med veggar av duk inntil campingvogna, andre stadar er alt innebygg med veggar og tak slik at campingvogna ikkje ein gong er synleg. Dette er eit viktig poeng å merke seg med tanke på om det er praktisk mulig å bytte ut vogna eller om investering i ny campingvogn også medfører behov for å bygge nytt spikertelt.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (25 minutter siden):

Eg trur ikkje det er så veldig hensiktsmessig å skulle prøve ut campinglivet i nokre veker. For mange som har fast campingplass så er det ikkje berre det å bu i campingvogn som appelerer, det er også at ein hyggelege campingnaboar som i motsetting til dine vanlege naboar alltid er i feriehumør når du treffer dei.

Det du stort sett betalar for når du kjøper campingvogn med spikertelt på ein campingplass er plassen, samt det som blir kalla spikerteltet. Spikertelt er eit smutthol i plan og bygningslova som opner for at ein særdeles billig kan bygge seg hytte med alle fasilitetar utan å måtte bry seg om alle krav som fundamenterte bygg må følge. Så sjølv om campingvogna er gamal så er mesteparten av arealet og oppholdsrommet i spikerteltet. Mange bruker berre campingvogndelen til soveplass, kjøkkenet og badet i vogna. Men det er også fleire som bygger kjøkken i spikerteltet, setter inn stor sovesofa i spikerteltet i staden for å bruke soveplassen i vogna, og at ein ikkje bruker badet i vogna ettersom campingplassen har fulle garderobefasilitetar tilgjengeleg.

Eksakt kor stort hyttepreg spikerteltet har vil variere ein del frå campingplass til campingplass ettersom det er campingplasseigaren som bestemmer kor mykje ein kan ta seg til rette. Enkelte stadar har ein berre vanleg fortelt i med veggar av duk inntil campingvogna, andre stadar er alt innebygg med veggar og tak slik at campingvogna ikkje ein gong er synleg. Dette er eit viktig poeng å merke seg med tanke på om det er praktisk mulig å bytte ut vogna eller om investering i ny campingvogn også medfører behov for å bygge nytt spikertelt.

Takk for et fyldig svar. Jeg er ikke kun ute etter å teste å sove i en campingvogn, men få en følelse av hvordan det er å oppholde seg på en campingplass over lengre tid. Støy, hvor tett det blir, komfort osv...mange faktorer. Og hvis jeg forstår deg rett, så kan det man tror er en enkelinvestering fort blir noe helt annet hvis vogna er gammel, spikertelt må byttes/justeres osv? 

Ser at noe legger ut campingvogner på over 15 år med forskjellige typer spikertelt til opp i mot en halv million. Selve vogna kan umulig være verdt mer enn max 50-60000 tusen og enkel spikertelt er vel neppe verdt allverdens. 

Har også forstått at det innføres en del nye regler nå med tanke på brannsikkerhet og at flere campingplasser må gjøre en del justeringer. 

Endret av sviskekompott
Lenke til kommentar

Ja som sagt er spikertelt ei stor hodepine for bygningsmyndigheitene ettersom skillet mellom yttertelt av teltduk og fullverdig hytte går.
Mange spikertelt er av ein slik kvalitet at det i praksis ikkje er mulig å skille frå vanleg hytte, det er både parkett på golvet, isolerte veggar (ofte med brennbar isolasjon fordi det ikkje stilles brannkrav når det ikkje er eit byggverk etter plan og bygningslova) og endog til er det fleire som har eldstad i spikarteltet.
At det her kjem til å kome krav for å rydde opp er utvilsomt, det store spørsmålet no er kven som skal bære ansvaret og kostnaden, grunneigaren som eig tomta eller kvar enkelt campingvogneigar. Ein stor del av problemet er også at spikartelt ikkje har samme avstandskravet som vanlege hytter har, så for å rydde opp så vil det være behov for å flytte enkelte av campingvognene, det er lettare sagt enn gjort når campingvognene i realiteten er ei hytte som ikkje kan flyttast. Flytting av campingvogner for å få god avstand betyr færre leigetakarar som igjen betyr at grunneigaren må auke plassleigen for å kompansere for inntektskravet. Brannkrav retta mot campingvogneigaren vil utløyse krav til oppgradering og utbetring som heller ikkje blir billig.

 

Spikerteltet vil nok i mange tilfeller ha både høgare verdi og standard enn sjølve campingvogna, særleg når det er ei gamal vog.

Lenke til kommentar

Igjen takker for masse gode opplysninger. Har lest litt ang nye brannregler på campingplasser med økt krav til avstand og mulige brannparseller som skal gjøre det mulig for brannbiler å ta seg frem. Kan se ut som det er en del endringer, så da lurer jeg på om det beste er å klyve opp på gjerdet og vente litt. Snakket nylig med en eier av en campingplass og han sa at noen av leietakerne måtte flytte på seg for å at plassen skulle tilfredsstille krava. I tillegg at mange måtte justere hvordan vogna stod og dermed demontere plattinger og spikertelt. Så det er nok en del som får litt å gjøre i sommer. 

 

Lenke til kommentar

Om du treng å sitte på gjerdet og vente blir sjølvsagt ei vurderingssak.

Det som er litt viktig er at du tek eit informert valg. Å kjøpe campingvogn med spikertelt som står mot ytterkant vil være tryggare både økonomisk og brannvernmessig enn på kjøpe campingvogn midt inne i eit tett område. Det er vognene i midten som eventuelt må flyttast for å lage brannparseller, ikkje ytterkantane.

Tilsvarande bør du sjølvsagt vurdere nøye tilstanden på både campingvogn og spikertelt. Ettersom det er få formelle krav oppføring av spikertelt så må du være særleg oppmerksom på at det kan være store kvalitetsforskjellar både i materialvalg og arbeidsutføring. Er spikerteltet isolert, er det brennbar isolasjon, kor tett er det mellom vogna og spikerteltet, osv blir ting som du bør undersøke særskilt. Du vil finne både spikertelt som er isolerte godt nok til heilårsbruk og spikertelt som er heilt utan isolasjon utan at det er synelege forskjellar på sjølve platene som er brukt.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Det er vognene i midten som eventuelt må flyttast for å lage brannparseller, ikkje ytterkantane.

Kommer det ett slikt krav så regner jeg med at de fleste må flytte vognene sine for å utnytte plassen mest mulig.
Men om de står helt ytterst på tomten så er det ikke sikkert de kan flyttes så mye. 

Lenke til kommentar

Noe annet jeg lurer på er, hvis man kjøper en vogn og spikertelt, så viser det seg av vogna er moden for utskifting, er det da en smal sak å tilpasse en ny vogn til det eksisterende spikerteltet? Tenker da at vogner kommer i forskjellige størrelser, utførelse, hvor dør og tilgang til andre tekniske komponenter befinner seg osv... Får man det tett i overgangen mellom vogn og spikertelt? 

Leste også at vogner som stod stille på jordgrunn ofte var mer plaget av fukt enn hvis de stod på sement/asfalt? Ser at noen bygger nesten hele vogna inne, det kan umulig være bra siden fukten fra bakken under vogna ikke kan forsvinne noe steder bortsett fra opp i vogna?

Lenke til kommentar

Hadde heller kjøpt hytte i ett hyttefelt om man vil ha naboer.
Koster nok mer, men har da en investering som man kan selge for mer senere.

Min far har reist til samme land, og samme plass i over 10 år, inntil covid kom..
Han faller nok i samme gruppe som de som vil ha "billig" camping på samme plass.
Kjenner flere som har campingvogn stående noen mil unna der de bor, som de bruker ofte. På campingplass.
Jeg ser ikke poenget. 

 

Lenke til kommentar
sviskekompott skrev (På 30.4.2021 den 10.52):

Jeg er ikke kun ute etter å teste å sove i en campingvogn, men få en følelse av hvordan det er å oppholde seg på en campingplass over lengre tid. Støy, hvor tett det blir, komfort osv...mange faktorer.

Regn med at i år blir pris og opplevelse veldig forskjellig i fellesferien fra resten av året. I år vil ektremt mange prøve å feriere på alle mulige måter i Norge og mange vil nok prøve camping for første gang. Så hvordan folk oppfører seg i campingvong da vil bli lite konsistent.

Kjenner noen som i hele vinter har jobbet fra camping-kontor med spikertekt og det hele. Da blir det jo mye mer stabilt med folk som har drevet med dette i mange år, men når fellesferien kommer så vil nok vedkommende holde seg unna campingvogna.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (På 2.5.2021 den 1.31):

Regn med at i år blir pris og opplevelse veldig forskjellig i fellesferien fra resten av året. I år vil ektremt mange prøve å feriere på alle mulige måter i Norge og mange vil nok prøve camping for første gang. Så hvordan folk oppfører seg i campingvong da vil bli lite konsistent.

Kjenner noen som i hele vinter har jobbet fra camping-kontor med spikertekt og det hele. Da blir det jo mye mer stabilt med folk som har drevet med dette i mange år, men når fellesferien kommer så vil nok vedkommende holde seg unna campingvogna.

Mener du at man gjør klokt i å vente litt siden prisen i sommer vil blir kunstig høye?

Lenke til kommentar
sviskekompott skrev (21 minutter siden):

Mener du at man gjør klokt i å vente litt siden prisen i sommer vil blir kunstig høye?

Både pris og mye/nye caravan-turister i sommer gjør at det er veldig dårlig timing for å finne ut om dette er noe som passer deg for å bo i lengere perioder.

Det finnes også flere fine steder hvor man kan bo gratis i vanlig telt i sommer, men det blir vel raskt fullt også der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...