Gå til innhold

Det må vel være sexy drakter i kvinne-sport?


Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til at det protesteres mot strenge (minimalistiske) drakt-regler i sand-håndball:

https://www.dagbladet.no/sport/skremmes-bort---far-prestasjonsangst/73694933

Det spilles vel generelt mye på sexistisk bekledning og kamera-vinkling i kvinne-idrett. Dette har vel betydning for (TV) seer-tall og kan kan vel bety millioer/milliarder pluss/minus i inntekter som de mest-vinnende deltagerne får en liten del av.  Rent rettferdighet-messig burde også de minst vinnende deltagerne få en andel - for uten tapere blir det ingen vinnere. Slik er det mye av i vårt økonomiske system også 🙂

Er det noen som tror at disse protestene mot sexy drakter i kvinne-idrett fører frem? Eller vil profitt-hensynet vinne her? Det kan bli morsomt å følge denne "kampen".

Idrett har vel ofte mye med kropp å gjøre - ikke bare seksuelt tenkt - så det å eksponere kroppen betyr vel mye i mange idretter? De færreste vil vel like å se på bl.a. kvinne-idrett der deltagerne er dekket til mest mulig i mørge farger?

 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt utrolig at det ikke er gjort noe med disse kravene enda. Ikke bare er det ukomfortabelt for mange kvinner å nærmest gå nakne i konkurranse, men det er også upraktisk for mange. Når mennene kan gå med shorts bør også kvinnene kunne det, og de bør få velge selv innenfor et romsligere regelverk. Det hensynet må komme før eventuell profitt, dessuten kommer det fram av artikkelen at klesreglene nå hindrer rekruttering. Det er sexistisk sånn det er nå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
6 hours ago, herzeleid said:

Veldig rart at en kan stille krav om slike plagg. Tenker det selvfølgelig bør være valgfritt hvordan en kler seg (innen rimelighetens grenser), så får en heller bare akseptere at en får mindre igjen økonomisk. 

Men jeg finner det prinsippielt interessant å se hva som skjer med disse protestene mot krav om lettkleddhet i visse kvinne-idretter. Jeg tror at her kommer penge-interessene først uansett på en eller annen måte. Det *behøver* jo ikke være via påbud og regler - men å "gjøre seg" på TV kan bli utslags-givende for sponsor-inntekter for utøverne. Dermed vil de "pene og lettkledde" lett tjene mest og få de beste mulighetene til å trene og hevde seg etc - og slik dominere. Dette er ikke unikt for idrett: også innen bl.a. pop-musikk spiller gerne display av kvinne-kropp en rolle for inntekter og karriere. Unge kvinner har slike fordeler innen arbeidslivet generelt - bortsett fra innen "konservativ" islam da der kvinnene blir annonymisert og henvist til noe maskorama-lignende noe uten identifiserbar personlighet.

Og er det ikke flest menn som ser på idrett på TV?  Og lettkledde kvinner pynter opp innimellom mens mennene konkurrerer? OK, denne virkelighet-forståelsen er kanskje bare 80 (50?) prosent riktig. Kropp og gjennkjennelse av mennesker på avstand er sikkert viktig. Dette behøver ikke ha direkte med sex å gjøre.  Og man vil vel se *hele* mennesket utspille seg i f.eks. fri-idrett. Det hadde blitt kjedelig med bare å se et "maskorama" som TV-idrett.  Slik sett hadde det vært best med nakne utøvere - eller at klærne bare var til pynt og kanskje bare fremhevet det kroppslige.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (17 timer siden):

Men jeg finner det prinsippielt interessant å se hva som skjer med disse protestene mot krav om lettkleddhet i visse kvinne-idretter. Jeg tror at her kommer penge-interessene først uansett på en eller annen måte. Det *behøver* jo ikke være via påbud og regler - men å "gjøre seg" på TV kan bli utslags-givende for sponsor-inntekter for utøverne. Dermed vil de "pene og lettkledde" lett tjene mest og få de beste mulighetene til å trene og hevde seg etc - og slik dominere. Dette er ikke unikt for idrett: også innen bl.a. pop-musikk spiller gerne display av kvinne-kropp en rolle for inntekter og karriere. Unge kvinner har slike fordeler innen arbeidslivet generelt - bortsett fra innen "konservativ" islam da der kvinnene blir annonymisert og henvist til noe maskorama-lignende noe uten identifiserbar personlighet.

Og er det ikke flest menn som ser på idrett på TV?  Og lettkledde kvinner pynter opp innimellom mens mennene konkurrerer? OK, denne virkelighet-forståelsen er kanskje bare 80 (50?) prosent riktig. Kropp og gjennkjennelse av mennesker på avstand er sikkert viktig. Dette behøver ikke ha direkte med sex å gjøre.  Og man vil vel se *hele* mennesket utspille seg i f.eks. fri-idrett. Det hadde blitt kjedelig med bare å se et "maskorama" som TV-idrett.  Slik sett hadde det vært best med nakne utøvere - eller at klærne bare var til pynt og kanskje bare fremhevet det kroppslige.

Det kan godt hende inntektene synker om volleyballspillerne kler mer på seg og det dermed blir mindre ‘eyecandy’. Det tenker jeg  i grunn er en ærlig sak og en konsekvens en som miljø/bransje og utøvere eventuelt får ta. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dessverre er det slik at det er pengene som styrer i denne idretten også.

Jeg klarer ikke å finne ut hvordan EHF forsvarer disse syke reglene? På hjemmesidene deres står det bare at Norge er ilagt bot for "upassende" påkledning.

Disciplinary Commission imposes a fine for improper clothing (eurohandball.com)

Det er jo for pokker kleskodeksen til EHF som er upassende!

Men vi ser det igjen i dette forbundet som i omtrent alle andre, uansett idrett! En haug med feite ubrukelige pamper som styrer og steller enten det handler om håndball, friidrett, fotball eller hva det måtte være. For ikke å snakke om IOC.

Blir helt kvalm! 😞

Nederland fulgte opp Norges VM-protest før de enkelt slo Latvia – Dagsavisen

Kanskje på tide at tilskuere og fans også gjør litt motstand?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Trusedebatten. De har jo hele rompa ute.
Det er ikke sport, men sexindustri. Problemet er at mange menn og noen kvinner vil ha det slik og kommer for å se på, betaler billett. Og TV-selskapene vil ha det slik, og de betaler mest. Flere seere og mere reklameinntekter.
Lenke til kommentar
Dart skrev (23 minutter siden):
Trusedebatten. De har jo hele rompa ute.
 
Det er ikke sport, men sexindustri. Problemet er at mange menn og noen kvinner vil ha det slik og kommer for å se på, betaler billett. Og TV-selskapene vil ha det slik, og de betaler mest. Flere seere og mere reklameinntekter.

Det er jo fortsatt sport, men jeg har da sett sandvolleyballdamer i langbukser..Burde vel ikke være annerledes her, selv om jeg må si det er rimelig pent å se på.

Lenke til kommentar
trn100 skrev (2 timer siden):

Dessverre er det slik at det er pengene som styrer i denne idretten også.

Jeg klarer ikke å finne ut hvordan EHF forsvarer disse syke reglene? På hjemmesidene deres står det bare at Norge er ilagt bot for "upassende" påkledning.

Disciplinary Commission imposes a fine for improper clothing (eurohandball.com)

Det er jo for pokker kleskodeksen til EHF som er upassende!

Men vi ser det igjen i dette forbundet som i omtrent alle andre, uansett idrett! En haug med feite ubrukelige pamper som styrer og steller enten det handler om håndball, friidrett, fotball eller hva det måtte være. For ikke å snakke om IOC.

Blir helt kvalm! 😞

Nederland fulgte opp Norges VM-protest før de enkelt slo Latvia – Dagsavisen

Kanskje på tide at tilskuere og fans også gjør litt motstand?

Det er gamle pervoer som sitter og onanerer til disse jentene, og som bestemmer hva de skal ha på seg. Det er helt jævlig.

Profesjonell idrett er og blir noe ufyselig og gjennomkorrupt, og styrt av de verste drittsekkene man klarer å oppdrive.

Artikkel om disse ufyselige mannsgrisene:

https://www.dagbladet.no/sport/fikk-bot---urimelig/74031557

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (21 minutter siden):

Det er gamle pervoer som sitter og onanerer til disse jentene, og som bestemmer hva de skal ha på seg. Det er helt jævlig.

Profesjonell idrett er og blir noe ufyselig og gjennomkorrupt, og styrt av de verste drittsekkene man klarer å oppdrive.

Artikkel om disse ufyselige mannsgrisene:

https://www.dagbladet.no/sport/fikk-bot---urimelig/74031557

Hadde jeg ikke vært litt opp i årene selv hadde jeg vært fristet til å være enig med deg, men det må være noe mer...

Jeg anser ikke meg selv som pervo, men gammel ja.

Tror du må tenke igjen, for den tanken du hadde der var ikke spesielt smart! En slags 14tiss greie? 😉

Lenke til kommentar

Tviler på at det vil ha nemneverdig økonomisk konsekvens om draktene blir endra. Eventuelle tilskuarar som ein mister er nok uansett uønska tilskuarar som nok må kunne finne betre undeholdning ved å oppsøke stripparar i staden for. 

Om det er greit for kvinner å spele i lita truse så må det også være greit for mannlege utøvarar å kle seg i truse. 

Den einaste delen av bekledninga som det er greit å regulere er bekledning som gir fordelar. Idieelt sett så meiner eg at det bør være mogleg å konkurrere på like vilkår uansett kva økonomisk støtteapparat ein har tilgang til. Av den grunn så meiner eg at det burde våre større fokus på teknisk bekledning som f.eks. sko slik at ingen får fordelar av å ha råd til betre sko enn dei andre utøvarane. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Tviler på at det vil ha nemneverdig økonomisk konsekvens om draktene blir endra. Eventuelle tilskuarar som ein mister er nok uansett uønska tilskuarar som nok må kunne finne betre undeholdning ved å oppsøke stripparar i staden for. 

Om det er greit for kvinner å spele i lita truse så må det også være greit for mannlege utøvarar å kle seg i truse. 

Den einaste delen av bekledninga som det er greit å regulere er bekledning som gir fordelar. Idieelt sett så meiner eg at det bør være mogleg å konkurrere på like vilkår uansett kva økonomisk støtteapparat ein har tilgang til. Av den grunn så meiner eg at det burde våre større fokus på teknisk bekledning som f.eks. sko slik at ingen får fordelar av å ha råd til betre sko enn dei andre utøvarane. 

Problemet mitt er at jeg ikke kan begripe hvorfor bekledningen skal ha noe med resultatene å gjøre?

Lenke til kommentar
32 minutes ago, hekomo said:

Det er gamle pervoer som sitter og onanerer til disse jentene, og som bestemmer hva de skal ha på seg. Det er helt jævlig.

 

Her mener jeg at damene også har et ansvar. Still opp i lengre shorts. Nekter de deg å spille, så lag bråk. Gir de deg bot, så nekt å betal. Jeg føler at kvinner har glemt «kamp» delen av kvinnekamp. Forbundet er ingenting dersom de nekter utøverne å spille. Da er det ikke noe forbund igjen..


Jeg tror at tilsvarende krav på herresiden bare ville blitt ignorert av utøverne.. 

Lenke til kommentar

Noen som vet litt om hvor mye utøverne av sporten tjener nå?  Er det store penger ute og går her så vil jeg tro at en er redd for å forandre på ting (drakter).  Er det lite penger i dette, så står man friere. Her er det *dataene*/fakta som avgjør - ikke hva man tror eller mener hvordan verden bør være.

Forøvrig: Dette er vel en "strand-sport" som er oppfunnet i California eller noe slikt?  Da har vel "strand-outfit" en betydning for "merkevaren strand-ballspill" eller selve "profileringen" av sporten?  Litt amerikansk kultur dette?  Huters? Lurer på om de norske beach-game utøverne forstår hvilken bransje de jobber i 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (8 timer siden):

Hadde jeg ikke vært litt opp i årene selv hadde jeg vært fristet til å være enig med deg, men det må være noe mer...

Jeg anser ikke meg selv som pervo, men gammel ja.

Tror du må tenke igjen, for den tanken du hadde der var ikke spesielt smart! En slags 14tiss greie? 😉

Så hva er årsaken til at de krever at jentene nærmest viser alt og skjuler intet av kroppen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
keizersoze skrev (10 timer siden):

selv om jeg må si det er rimelig pent å se på

Det oppleves ulikt hos alle. Personlig så syns jeg tights er fint, og denne høyt skårne trusa gir meg litt dårlig samvittighet for den som må bære den, og jeg er mere over på sexdelen. På den annen side får de penger for dette og gjør det frivillig (håper jeg). På den tredje side kan kollegaen som er designer fortelle oss at trusa ikke er mere enn 4-5 cm på siden og de er veldig høyt "skåret" bak og foran. Det tillates 10 cm og skjæringen har vi ikke hørt noe om, så jeg mistenker at noen av spillerne vil gå med minitruse/tanga-crossover av en eller annen grunn. Exhibisjonist? Man kan være litt exhi og veldig exhi, og/eller bare i enkelte sammenhenger. 

Dette er mere hva jeg tror de kan bruke, som er lavt skåret og 10 cm på siden.
https://www.zalando.no/esprit-ocean-beach-classic-solid-brief-bikini-truse-black-es181i056-q11.html 

Designeren sier nå at alle de lavt skårne som dekker mere, de vil klatre inn mellom skinkene og må dras ut igjen. Den "justeringsoperasjonen" er ikke så sexy, og jeg tror kvinner går og gjemmer seg før de drar ut trusa av sprekken. Noen romper er kanskje mere aktuelle for hyppige justeringer? 

Endret av Slettet+6132
La til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt på siden men illustrerer hvem som kan være interessert i minitruser i idrett. Servitører med store pupper får mere tips, det er kjent. Det som ikke er fullt så kjent er at de også får mye mere tips av kvinner, men ikke alle kvinner...

Det kan tyde på at mange kvinner gjerne ser på en flott kvinnekropp, og de vet selv best hvorfor. Jeg tror ikke det dreier seg direkte om lesbiske, men nyanser av samme? Vet ikke grunnen.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dart said:

Litt på siden men illustrerer hvem som kan være interessert i minitruser i idrett. Servitører med store pupper får mere tips, det er kjent. Det som ikke er fullt så kjent er at de også får mye mere tips av kvinner, men ikke alle kvinner...

Det kan tyde på at mange kvinner gjerne ser på en flott kvinnekropp, og de vet selv best hvorfor. Jeg tror ikke det dreier seg direkte om lesbiske, men nyanser av samme? Vet ikke grunnen.

Ganske sikker på at kjekke menn får mer tips av menn også. Samme måte som at kjekke menn får oftere ja på jobbintervjuet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...