Gå til innhold

Utenlandske aksjer og valuta


123hei

Anbefalte innlegg

Dere som har utenlandske aksjer, primært amerikanske. Hvorfor har dere valgt å eie utenlandske aksjer nå? Og hva tenker dere om den norske kronen akkurat nå? forventes det at kronen blir sterkere fremover? nå som covid forhåpentligvis går mot slutten, og hva tenker dere om nok vs dollar si det neste året? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valutasvingninger er jeg ikke bekymret for. Det er primært NOK som svinger mot USD og ikke omvendt. Norge er et bittelite land men en bitteliten valuta. Krona vår blir sterk når oljeprisen er høy - svak når oljeprisen er lav. Jeg mener at USD er en tryggere havn enn NOK. Men dette er helt umulig å forutse. Men det skjer ikke over natten (som oftes). Selve aksjekursen vil svinge vesentlig mer opp og ned enn valutasvingningene. Så jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk er skremt over risikoen for det.

En aksje kan synke i verdi med flere titalls prosenter over natten. Det skjer ofte. Har vi slike massive svingninger med valutaen? Det skjedde i 2008, det skjedde 13 mars 2020. Begge gangene stabiliserte det seg relativt kjapt. 

Det er dessuten mer penger i det amerikanske markedet. I bunn å grunn et større marked. Har aksjer i DNB er det en takhøyde for hvor store de kan bli. Vel, både og.... Men regner med folk skjønner hva jeg ønsker å formidle.

USD vs NOK det neste året. 

Vel, USA sliter... det er ingen hemmelighet. Men optimismen er stor. NOK, tja - plutselig går oljeprisen til 100 usd. Krona blir latterlig sterk - helt til oljefesten er over. Eller, prisen kan falle til 20 usd - eller..... plutselig er olja erstattet med en annen energikilde. Ingen vet. Det blir bare spekulasjoner. Sånn er det i finansverdenen..... det er bare veddemål på fremtiden, der noen vinner - og andre taper. 

Så i mitt hode, spiller det ingen rolle om investeringer er i NOK eller USD. Det kan gå den ene eller andre veien uansett. Skal man gradere seg fullstendig, må man spre risikoen og sette 50% på NOK og 50% på USD for å oppnå balanse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aksjer i et amerikansk selskap der jeg selv er ansatt, fordi selskapet tilbyr en aksjespareordning. 

For hver aksje jeg kjøper (inntil 5% av lønna), bidrar selskapet med en aksje til meg*

(*minus skatt, så i praksis får jeg ca. 1.6 aksje for prisen av 1) 

Har sagt opp nå, så må sette meg litt inn i hvordan jeg best kan selge disse. Kursen er lav, og har forstått at denne aksjekursen stiger omtrent i takt med mindre gunstig dollarkurs for oss i Norge. 

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
1 hour ago, Kris85 said:

Du betaler skatt uavhengig av hvilken aksjer du handler. Det har ingen ting å si.

Det var en sannhet med visse modifikasjoner....

Trader du aksjer i norske selskap børsnoterte selskap, eller selskap innenfor EØS, kan du gjøre dette i en aksjesparekonto. Da betaler du null skatt før du (evt) tar ut overskuddet fra aksjesparekontoen.

Trader du amerikanske aksjer kan ikke dette gjøres i aksjesparekonto, du blir dermed beskattet 31,68% for nto gevinst løpende hvert år.

Nåverdien av den sparte skatten i en aksjesparenkonto kan bli betydelig, for å si det litt forsiktig.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (1 time siden):

Det var en sannhet med visse modifikasjoner....

Trader du aksjer i norske selskap børsnoterte selskap, eller selskap innenfor EØS, kan du gjøre dette i en aksjesparekonto. Da betaler du null skatt før du (evt) tar ut overskuddet fra aksjesparekontoen.

Trader du amerikanske aksjer kan ikke dette gjøres i aksjesparekonto, du blir dermed beskattet 31,68% for nto gevinst løpende hvert år.

Nåverdien av den sparte skatten i en aksjesparenkonto kan bli betydelig, for å si det litt forsiktig.

Spørsmålet handlet om man må betale samme skatt på gevinst når det gjelder utenlandske aksjer.
Aksjer er aksjer. Enten det kjøpes via aksjesparekonto eller på annen måte, om det er Norske, Tyske, Japanske eller Amerikanske. Skattesatsen er lik; uavhengig av hva du handler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På grunn av at det norske valutaen er såpass liten, så vil du se at den svekker seg stort sett opp i mot euro og dollar i nedgangstider. 

Dette fungerer som en "buffer" mot reduksjon i verdien av porteføljen når markedet peker nedover. 

Det skal mye til for at kronen noen gang havner tilbake der vi var i 2010-2013 der en dollar lå på under  6 NOK. 

Endret av Duncan
Lenke til kommentar

Det skapes ikke verdier i valuta. Derfor er jeg heller ikke spesielt bekymret for risikoen.

Når det er sagt er jeg mye mer bekvem i det store hele og ha aksjer i euro og usd. Jeg har huset i kroner og all fremtidig lønn i kroner. Totalt sett er jeg overeksponert mot en liten oljeavhengig valuta. Min oppsummering: alle nordmenn bør eie mer usd/euro og mindre kroner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 7/14/2021 at 2:57 PM, Milhouse85 said:

Spørsmålet handlet om man må betale samme skatt på gevinst når det gjelder utenlandske aksjer.
Aksjer er aksjer. Enten det kjøpes via aksjesparekonto eller på annen måte, om det er Norske, Tyske, Japanske eller Amerikanske. Skattesatsen er lik; uavhengig av hva du handler.

Det er veldig stor forskjell på å måtte betale skatt samme året du selger aksjene eller får utbytte og det å kunne utsette skatten til du tar pengene ut av ASK-kontoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...