Gå til innhold

Svindel? Tilbud om å kjøpe aksjer 12% høyere en nåværende prisnivå?


Zamiazm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om dette er legit eller svindel. Jeg bruker Nordnet for kjøp/salg av aksjer. I dag fikk jeg (og andre jeg kjenner som eier Microsoft aksjer) en automatisk melding i innboksen om at et selskap "Tutanota LLC" ønsker å kjøpe opptil 2 000 000 aksjer i Microsoft for 280 USD pr aksje.

Nåværende pris på Microsoft aksjen er ca. 250 USD. Noen som har erfaring med lignende tilbud? Kan ikke de bare kjøpe for 250 USD fra markedet? og hvis dette er legit kan ikke jeg bare kjøpe mange for 250 USD og takke ja til tilbudet og tjene easy 12%? ting virker litt ulogisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svindel ja. Såkalte "mini tenders" er en måte å lure uerfarne investorer. Leser du nøye vil du se at tilbudet er gitt med forbehold om at markedsprisen dagen før tilbudsperioden løper ut er over tilbudsprisen. Så du aksepterer tilbudet på 280 dollar i dag. Tilbudsperioden løper til 21. mai. Om markedsprisen er over 280 dollar 21. mai er du bundet. Om markedsprisen er under er tilbudet ikke lengre bindende. Så du selger i praksis en gratis opsjon. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Dette høres ut som det DNB gjør med Sbanken nå. De kjøper aksjer over markedspris for å sikre seg større andeler.

Om man kjøper for 10% over markedspris så blir det plutselig mange som blir villige til å selge.

Tror du ikke du hadde lest og hørt noe i finansmedia om det var kommet et seriøst tilbud på Microsoft? Det ville vært et av historiens største oppkjøp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...